Laden Evenementen

« All Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Gelijke kansen & burgerschapsonderwijs

09-10-2017, 16:30 - 19:00

Inspiratiebijeenkomst 45 jaar Het ABC
Speel met je ruimte, vergroot je impact!

Samen met experts, ervaringsdeskundigen, (oud)collega’s en partners blikken we in een drietal inspiratiebijeenkomsten terug op grote maatschappelijke onderwijsthema’s en gaan we vooral ook met elkaar inhoudelijk én praktisch verdiepen.

  • Maandag 9 oktober – Gelijke kansen & burgerschapsonderwijs
  • Donderdag 25 januari – Taalonderwijs, toen en nu
  • Dinsdag 10 april – Leerlingbegeleiding, ieder kind gezien

Tijd: 16:30-19:00 uur
Locatie: Het ABC, Baarsjesweg 224 Amsterdam

Het programma

9 oktober – Gelijke kansen & burgerschapsonderwijs

Gelijke kansen voor alle kinderen, daar staan we voor, al bijna 45 jaar. Door goed onderwijs te bieden, bevorder je de mogelijkheden tot gelijke kansen om te kunnen participeren als goed burger. Het onderwijs is vanaf de jaren ‘70 van emancipatiemachine, naar multicultureel en inmiddels naar superdivers gegaan. We helpen scholen en hun leerlingen volwassen in onze democratie samen te leren leven. En het verlangen aan te boren om te verbinden met de klas, school en samenleving. Zodat er bereidheid ontstaat om verschillen tussen mensen te overbruggen en benutten.

Hoe voer je het gesprek in de klas over botsende waarden, zodat het een waardevol leermoment is? Hoe zorg je dat je zelf in je kracht, voor de klas in de school staat? Wat heb jij nodig of wat wil je nog doen? Daarover gaan we in gesprek.

Programma

  • Opening door Irene Schimmel-Verschuur, directeur bestuurder Het ABC
  • Keynote-speakers Paulien Rietveld en Helen Burleson schetsen een historisch perspectief rondom gelijke kansen in het Amsterdamse onderwijs.
  • Heleen Bouwmans, directeur innovatie Het ABC, geeft een kader waar het burgerschapsonderwijs nu staat en naar toe werkt. Hoe creëer je meer commitment aan de niet-onderhandelbare mogelijkheidsvoorwaarden als vrijheid, gelijkheid en solidariteit? Hoe komen we in een superdiverse stad als Amsterdam van ‘zij’ naar ‘wij’ en wat hebben we daarin te doen met elkaar? Scholen hebben daarbij een inspanningsverplichting, welke niet meer vrijblijvend is.
  • Keuze uit 3 workshops:
    1) Gesprek in de klas
    Hoe voer je in de klas het lastige gesprek, vooral in situaties waarbij het gaat schuren? Wat doe je bv. als leerlingen wegkijken bij het jeugdjournaal omdat twee mannen elkaars hand vasthouden? Je gaat met elkaar je eigen kompas verkennen, wisselt ervaringen uit en krijgt zicht op wat je wel/niet van jezelf laat zien en welke keuzes je daarin kan maken.
    2) Voordeel van de Twijfel
    In deze workshop ervaar je hoe je twijfel positief en constructief kan benutten door hardop te (durven) wikken en wegen. Twijfel werkt daarbij als motor in het creatief proces van onderzoek en zelfonderzoek. Hoe kun je je oordeel legitiem uitstellen en op een andere manier je leerlingen leren te reflecteren? Met name gericht op PO-bovenbouw en VO-professionals.
    3) ‘de Vreedzame School’ & Democratisch Burgerschap
    Hoe kun je de sociale infrastructuur van een school benutten om concreet te bouwen aan een ‘oefenplaats’, om actief burgerschap te mobiliseren? Je gaat onder andere aan de slag met je eigen voorkeursstijl van reageren op lastige situaties.
  • Napraten onder het genot van een borrel & lekker soepje

 

 

Volgende bijeenkomsten
25 januari – Taalonderwijs, toen en nu

In de afgelopen 45 jaar heeft het Taalonderwijs niet stil gestaan:

Van het eerste ABC-leesplankje, naar Zó leren lezen, de katholieke voorloper van de nog steeds veelgebruikte methode Veilig leren lezen
Van ‘losse NT2-methodes zoals Laat wat van je horen en Knoop het in je oren naar geïntegreerd NT1-NT2-onderwijs
Van Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur (OETC) en Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT) naar functioneel veeltalig leren
Van opbrengstgericht werken vanuit de Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam naar taal als middel voor persoonsvorming en socialisatie, taalonderwijs in betekenisvolle contexten.
In deze bijeenkomst gaan we dieper in op
de nieuwe ontwikkelingen en hoe jij dat kan
toepassen in je onderwijs.

10 april – Leerlingbegeleiding, ieder kind gezien

Vanaf begin jaren zeventig is een toenemende aandacht voor de grote aantallen leerlingen die vastliepen in het onderwijs. Niet voor niets richt Het ABC zich al vanaf haar start op leerlingbegeleiding, met de overtuiging dat alle kinderen gelijke kansen verdienen. In de loop der tijd verschoof de aandacht naar de driehoek leerkracht-kind-ouders, de manier van lesgeven, de omgang met de kinderen en vooral de planmatigheid van het pedagogisch en didactisch handelen. Inmiddels is er passend onderwijs.

We blikken terug op 45 jaar leerlingbegeleiding in Amsterdam en je kunt je laten inspireren in verschillende workshops die ingaan op de laatste stand van zaken.

Aanmelden

Graag bij interesse onderstaand formulier invullen.

Aanmelden Inspiratiebijeenkomst(en) 45 jaar Het ABC

 

Meer informatie

Wil je meer informatie hierover ontvangen? Neem dan contact op met Heleen Bouwmans, Directeur Innovatie. Aanmelden kan via onderstaand formulier.

Wil je meer weten over Virtuoze School en wat Het ABC voor jou(w school) kan beteken? Neem dan contact op met Heleen Bouwmans, directeur innovatie, of een van onze klantmanagers of adviseurs. Zij denken mee en helpen graag verder.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn