Een uitdaging voor (hoog)begaafde kinderen

Directeur-bestuurder van het ABC, Irene Schimmel, liep een ochtend mee bij de Day a Week School. Eén dag per week worden (hoog)begaafde leerlingen hier uitgedaagd met leuke opdrachten. Lees hier haar blog over hoe een nieuw vraagstuk de klas in de greep houdt (en de juf zelf het antwoord ook niet weet).

 

Dinsdagochtend mocht ik meelopen met de Day a Week school (DWS) op de P.J. Troelstra school. Een klas van één dag per week voor slimme kinderen uit groep 6 t/m 8.  Juf Dylan begon die dag met een nieuw thema: Grafen. Ze zetten een paar punten en tekende wat lijnen, met de mededeling dat dat grafen waren, en vroeg aan de klas: “hoeveel verschillende grafen kan je maken bij vier punten, zonder te draaien of te spiegelen?” Ik moet eerlijk bekennen dat ik de vraag maar half snapte, maar alle kinderen gingen driftig aan de slag met tekenen. Gedurende de opdracht werd duidelijk dat je niet álle punten hoefde te verbinden in elke tekening. Na zo’n 20 minuten vroeg juf Dylan naar wat de kinderen gevonden hadden. Iemand riep: 15! Een ander: 10! Weer een ander 20! De juf schreef de getallen op en zei toen: “Kennelijk hebben we het antwoord nog niet. Hoe zouden we aan de oplossing kunnen komen? En is er maar één goed antwoord?” De kinderen waren het er snel  over eens dat er maar 1 antwoord goed kon zijn. Maar hoe tot dat antwoord te komen? “Nou”, zei Esther, “wat nou als we degene nemen met het hoogste aantal tekeningen, en dat we met elkaar kijken of  daar spiegelingen of draaiingen in zitten?”. Dat vond iedereen een goed idee. Eén meisje had er 22. Twee fouten waren al snel gevonden, maar daarna werd het ingewikkelder. De kinderen keken bij elkaar om te zien of en zo ja waar er nog fouten zaten. Maar er bleek er ook nog één vergeten te zijn!

 

Het was tijd voor buiten spelen. Daar biechtte juf Dylan mij op ook het antwoord niet te weten. Ze wist de formule voor volledige grafen, maar dacht makkelijk te beginnen met onvolledige grafen. Maar geen idee wat daar de formule voor was. Ik dook Google in. Maar hoe ik ook zocht, ik vond wel de opgave, maar nergens het antwoord op de vraag: hoe bereken je het aantal mogelijke onvolledige grafen, zonder te draaien of te spiegelen, bij een gegeven aantal  punten? Na de pauze was het tijd voor projectwerk. Elk kind werkt, alleen of samen, aan een eigen project. Juf Dylan zei tegen me: “ga jij maar kijken wat iedereen aan het doen is”. Ik was echter gegrepen door de grafen en begon te tekenen. Ik bleek niet de enige te zijn: Luuk en Enes waren ook druk bezig. Ik kwam tot 16 en vroeg Luuk en Enes naar hun uitkomst. Zij hadden er 18. Ze keken mijn werk na, en inderdaad, ik had er twee gemist. Maar in ieder geval wisten wij nu hoeveel grafen je bij 4 punten kunt tekenen: 18. We keken of er een logica te ontdekken viel in het aantal tekeningen dat je met 1, 2, 3 t/m 6 lijnen kon trekken. We vonden het niet.  Luuk en Enes waren inmiddels bezig om te kijken hoeveel grafen ze met 9 punten konden maken. Ik vond dat wat te uitdagend, en ging aan de gang met 5 punten, in een rondje. Terwijl we eerst samen bepaalden wat het maximaal aantal lijnen bij een gegeven aantal punten was, gingen we daarna samen aan het tekenen. Ineens viel mijn  oog op mijn horloge, en schrok ik me rot. Oeps, ik was de tijd helemaal vergeten en moest naar kantoor terug! Bij het afscheid nemen beloofde ik juf Dylan mijn man, een informaticus, te vragen of hij de formule wist. Zij was er inmiddels ook erg benieuwd naar! Helaas. Mijn man weet het ook niet. Ondertussen gaat de zoektocht door. Luuk is thuis aan de slag met de grafen bij 5 punten.

 

Ik hoop toch maar weer op het internet: wie o wie weet het antwoord op de prangende vraag: hoe bereken je het aantal mogelijke onvolledige grafen, zonder te draaien of te spiegelen, bij een gegeven aantal punten?

 

Nieuwe cursus ‘Begaafdheid in de klas’

Wil je zelf nou meer leren over hoe je voor passend onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen in je (plus)klas kunt verzorgen? Vermoed je bij een leerling (hoog)begaafdheid of heb je een groepje leerlingen die je meer uit wil dagen? In september starten we met een nieuwe cursus ‘Begaafdheid in de klas’. Deze cursus geeft je antwoord op alle vragen rondom het signaleren, begeleiden en bieden van de juiste oplossingen voor begaafde leerlingen in je klas.
Kijk hier voor meer informatie & aanmelden.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *