Formatief evalueren en groepsplanloos werken
Eigenaarschap bij kinderen

 

Het zijn actuele onderwerpen: formatief evalueren en toetsen, groepsplanloos werken, doelgerichte leervragen stellen en effectief feedback geven, zodat alles wat jij als leerkracht doet dienstbaar is aan het leerproces van de kinderen in je groep, zowel wat betreft leerresultaten als metacognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden.

Als je innovatief en groepsplanloos wilt inspelen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen, denk jij wellicht al na over meer systematische manieren om aandacht te geven aan formatief evalueren en toetsen. Lang niet altijd geven immers de reguliere summatieve (methodegeboden en methodeonafhankelijke) toetsen hiertoe goede ingangen.

Om kinderen goed te kunnen volgen en hun denkstrategieën en resultaten zodanig te kunnen interpreteren dat jouw instructie en verwerking terdege aansluiten op wat ieder kind in jouw groep nodig heeft, kun je formatief evalueren, de goede vragen stellen en effectief feedback geven een belangrijke rol laten spelen in jouw onderwijspraktijk.

Verkennend gesprek

Wij gaan graag met onderwijsprofessionals in gesprek om samen te verkennen wat er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig is om elementen van formatief evalueren en toetsen door te gaan voeren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van experimenten of pilots. Hoe kun je de ouderbetrokkenheid vergroten en ouders als didactische partners betrekken? Wat levert het de kinderen op als zij feedback krijgen op (denk- en werk)proces en hun resultaten, hun te behalen doelen? Wat doet het met faalangst, wat doet het met de toetscultuur in de klas en op een school?

Door dit zoekproces te doorlopen, je een mening en visie te gaan vormen wat betreft dit onderwerp én de mogelijkheden voor een ‘op maat’ werkwijze voor jouw groep en jouw school te onderzoeken (in de vorm van experimenten, pilots en good practices), kun je deze nieuwe wijze van denken over ‘meten en weten’ een goede plek geven in jouw onderwijs.

Op woensdag 14 februari 2018 (16.00 - 18.30 uur bij Het ABC - Baarsjesweg 224, Amsterdam) gaan we met een groep onderwijsprofessionals in gesprek over dit onderwerp. Wil jij je visie verkennen en aan de slag met formatief evalueren op jouw school? Meld je dan aan voor dit verkennend groepsgesprek via onderstaand formulier.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die leerlingen inzicht willen geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat willen geven. Daarnaast ook interessant voor onderwijsprofessionals in het algemeen (zoals IB’ers, directeuren, bestuurders, (kwaliteits)coördinatoren).

Vragen of interesse?
Neem dan contact op met Martinette Strik via: mstrik@hetabc.nl 

Vul bij interesse in de bijeenkomst op 14 februari svp onderstaand formulier in.

Aanmelden bijeenkomst Formatief evalueren en groepsplanloos werken - 14 feb.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Martinette Strik
Onderwijsadviseur

06 831 409 03

mstrik@hetabc.nl

Mijn profiel

Bekijk hier het filmpje 'Evalueren om te leren'