Executieve functies
Hoe goed zijn de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld? En hoe goed worden ze gebruikt?
Onze gedragsspecialisten richten zich bij voorkeur op een preventieve aanpak én zijn gespecialiseerd in curatieve interventies om te ondersteunen bij complexe gedrag- en schoolklimaat vraagstukken. We helpen je (verder) op weg, zodat je vervolgens op eigen kracht de ingezette koers kunt vervolgen.
Het ABC biedt begeleiding op de volgende gebieden:
Hoe komt het dat de cijfers die de leerling haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat de leerling kan? Waarom is hij/zij niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld zijn en gebruikt worden.
Leidinggevende in het onderwijs; werk waarin je zo van betekenis kunt zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Je staat niet zelf voor de klas, maar hebt indirect enorm veel invloed op de wijze waarop jouw team en school zich ontwikkelt. En dat vraagt soms veel van jou als leidinggevende. Om deze reden ondersteunen, trainen of coachen wij jou graag op maat.
Een ziek kind blijft een schoolkind. Daarom spreken wij een kind aan op zijn gezonde deel. Ons werk is gebaseerd op drie pijlers: informeren, begeleiden en lesgeven. Die kunnen in combinatie ingezet worden, maar kunnen ook op zichzelf staan. Wij zetten ons daarbij in voor de leerling, de school en de ouders/verzorgers.
Ben je op zoek naar begeleiding op het gebied van gedrag voor een klas of jouw schoolteam? We bieden de volgende trainingen op maat:
Hoe goed zijn de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld? En hoe goed worden ze gebruikt?
Leidinggevende in het onderwijs; werk waarin je zo van betekenis kunt zijn voor de ontwikkeling van kinderen.
Haalt een kind niet de cijfers die je verwacht? Lijkt het dat een leerling niet alles eruit haalt wat erin zit?
Ben je op zoek naar begeleiding op het gebied van gedrag voor een klas of jouw schoolteam? Het ABC biedt de volgende trainingen aan:– De Gelukkige Klas– De Vreedzame School– Traumasensitief lesgeven– School-Wide Positive Behavior Support– Taakspel– Burgerschap– Welkom in mijn klas De…
De gelukkige klas helpt leraren meer invloed te hebben op de groepsdynamiek, -processen en -sfeer.
Een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Leer kinderen op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen en open te staan voor verschillen tussen mensen.
Wij bieden
een basis én gevorderde training
over traumasensitief lesgeven.
De gelukkige groep helpt pedagogisch medewerkers meer invloed te hebben op de groepsprocessen- en sfeer.
Neem contact op met onze adviseurs
23 februari 2024
In januari 2024 is onze 100e medewerker gestart; Matthieu van Wijhe. Matthieu werkt in de vakgroep ‘Leiderschap’ en de vakgroep ‘Gedrag’. Met zijn brede ervaring en toewijding aan het onderwijs, is Matthieu een waardevolle aanwinst voor Het ABC. In dit interview vertelt hij meer over zichzelf en over zijn kennis en expertise.
25 oktober 2023
Scholen hebben het werken aan een positief en veilig schoolklimaat, sociale competenties en burgerschaponderwijs hoog op de agenda staan. De Vreedzame School bruist dan ook, als compleet PO-programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.
4 mei 2023
Gaat het om hogere (CITO) resultaten? Of besteed je tijd aan het sociaal emotioneel leren van je leerlingen zodat je hen een ‘boost’ mee kunt geven? Welk signaal geef je aan ouders, de school, de leerlingen zelf? Ieder kind heeft immers recht op een fijne afsluiting van zijn basisschoolperiode. “Help!…