Goed onderwijs voor alle scholen

Dit programma vond plaats op maandag 12 oktober 2015

Klik hieronder op de links voor een impressie en de volledige presentaties:

 

Tobacco Theater, Amsterdam

Wat betekent in deze tijd ‘goed onderwijs voor alle scholen’? Wat speelt er daadwerkelijk bij leerlingen, ouders, leerkrachten en andere professionals? Hoe kun je een school adequaat versterken en wat zijn daarbij de uitdagingen?

Met virtuoos onderwijs kiezen we voor ‘waardevol’ onderwijs: onderwijs waarbij waarden voorop staan. Waarden over wat goed onderwijs is, maar ook en vooral de waarden die je zelf meeneemt en zorgen voor onbevangenheid, vitaliteit, bevlogenheid, en motivatie. Voor scholen die de brede vorming van kinderen belangrijk vinden, is de Virtuoze School een nieuwe manier van professionaliseren die praktische handvatten biedt voor waardegedreven onderwijs.

Laat je inspireren, praat mee en ervaar wat de mogelijkheden zijn om tot dat goede onderwijs te komen.

Programma
inloop vanaf 16.00 uur – aanvang om 16.30 uur – einde om 20.00 uur

Welkomstwoord door Irene Schimmel, Directeur Bestuurder Het ABC. Presentatie van de nieuwe strategie van Het ABC ‘virtuoos onderwijs’.

Key note spreker Gert Biesta over ‘Virtuoos docentschap in de Virtuoze School’. Wat betekent dat in de praktijk?

Toelichting door Heleen Bouwmans, Directeur Innovatie Het ABC. Onderwijsbegeleiding en professionalisering volgens de Virtuoze School

Debat o.l.v. Trendwatcher Lieke Lamb over ervaringen met het werk van Biesta en verdieping van de Virtuoze School.
Deelnemers aan het debat zijn Gert Biesta, Heleen Bouwmans, Liesbeth Breek, Esther de Vries en Mark Veenstra. Er is daarbij ook ruimte voor interactie met de zaal. Thema’s die in het debat aan de orde komen zijn; samenwerken, rol van ouders, methodes, kind vrij laten of grenzen stellen en slim versus sociaal.

Break out sessies aan de hand van de thema’s Handelingsgericht werken, Lerende school, Maakonderwijs met nieuwe technologie, Meertaligheid en Meerkunners. Het bestuderen van virtuositeit aan de hand van een aantal concrete voorbeelden. Brede vorming is niet zweverig en alle kinderen hebben er recht op.

Verkiezing virtuoze leerkracht van het jaar.
Joska Welboren – virtuoze leerkracht van Rosj Pina spreekt over haar ervaringen van het afgelopen jaar.

Afsluitende borrel.

Over Gert Biesta
Gert Biesta is Professor of Education aan het Department of Education van Brunel University London. Hij is visiting professor bij het lectoraat Kunsteducatie van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en bij NLA University College, Bergen, Noorwegen. Daarnaast is hij geassocieerd lid van de Onderwijsraad. Biesta is inspirator voor de Virtuoze School.

Liesbeth Breek werkt als docente Frans, taalcoördinator en mentor. Ze ontwikkelde het mentorproject Op naar de top!, met thema’s als mindset, zelfregulatie, planning en kennis van het brein. Voor dit project ontving Breek een innovatiebeurs van Onderwijs Pioniers. Ze heeft als specialisatie: theorie van de meervoudige intelligentie in samenhang met coöperatief leren.

Esther de Vries is zelfstandig adviseur “Aan de Basis, ouders & School” met focus op ouderbetrokkenheid en onderwijsondersteunend gedrag van onderwijspraktijk naar thuissituatie (en vice versa). Daarnaast is zij een voorstander van inzetten op gemeenschap, de juiste wijkaanpak.

Mark Veenstra is directeur van OBS de Roos en in die rol een teambouwer. Hij wil werken aan een leeromgeving waarin autonomie, relatie en competentie als basisbehoeften centraal staan voor alle betrokkenen in de school.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *