Het Sinterklaasgesprek

Hoe voer je dit gesprek op een constructieve manier,
zodat het ook een bijdrage levert aan burgerschapsvorming?

Bij Het ABC hebben we afgelopen week met elkaar gesproken over Het Sinterklaasfeest.
De centrale vraag was:

  • Wat betekent de zwartepietendiscussie voor jou? Als persoon en in je werk.
  • Hoe ziet een goede discussie eruit in de klas?

Iedereen ging hierover in gesprek in kleine groepjes en omschreef dit kort op flaps.

zwarte-pieten-discussie-ervaringen-abc

Vervolgens doorliepen we samen de 3 stappen van De Dialoog: ervaringen delen, dromen, doen.

  • Delen
    Wat zijn onze ervaringen met het Sinterklaas gesprek?
    Wat doet dit met mij?
  • Dromen
    Hoe zou je graag willen dat het gesprek gevoerd wordt?
  • Doen
    Wat moet daarvoor gebeuren?

 

Sinterklaasgesprek op school

Wil jij op jouw school hierover ook een effectief gesprek voeren?
Wij hebben een praktische werkvorm voor je, met als centrale vraag “Hoe willen wij dit jaar op school Sinterklaas vieren?”. Wat wil je loslaten, vasthouden en toevoegen?
Deze kun je hier direct downloaden en bij jou op school inzetten.

sinterklaasgesprek_print

Bekijk ook de Lesbrief “Hoe om te gaan met de discussie over Zwarte Piet?” van de Vreedzame School.
Zie het als een kans om te praten over het omgaan met verschillen en om met de kinderen het leven in een democratie te bespreken en daarmee een bijdrage te leveren aan burgerschap.

 

Het gesprek in de klas

Lastige discussies komen steeds vaker de klas binnen. Hierbij kun je te maken krijgen met verschillen en botsende waarden. Wat is er op school nodig om in de klas het gesprek over controversiële thema’s aan te gaan en daarmee de impact van burgerschapsonderwijs te vergroten? Onderzoek het aan de hand van de dialoogmethode tijdens een netwerkbijeenkomst #gesprekindeklas op jouw school. Hier lees je er meer over.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *