Plezier in creatief taalonderwijs, lezen en schrijven

‘Hoe methodiek en creativiteit elkaar versterken’

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen structureel met meer plezier aan hun lees-, schrijf- en taalontwikkeling werken?

HetABClogoxdeschoolschrijver

Het ABC en De Schoolschrijver slaan de handen ineen voor een training voor professionals. Een Schoolschrijver is een kinderboekenschrijver die werkt in het hart van het basisonderwijs. De schrijver geeft in de training vanuit zijn professie inspirerende handreikingen en direct toepasbare tips voor creatief lees-, schrijf- en taalonderwijs. Het ABC geeft het team inzicht in hoe het geleerde in relatie staat tot de referentieniveaus voor taal en lezen en de (leerlijnen van) de eigen taal- en leesmethode. Samen met het team wordt de vraag beantwoord: ‘Hoe kan motiverend lezen en schrijven een structurele plek krijgen in het taalonderwijs op school?’

Resultaten

Met de tips van De Schoolschrijver kan jij je leerlingen motiveren hun creativiteit in te zetten. Zo beleven jouw leerlingen meer plezier in taal, lezen en schrijven en wordt spelenderwijs de woordenschat vergroot. Het gericht inzetten van creativiteit in taallessen heeft een bewezen positieve invloed op de taalprestaties van kinderen. Het team heeft inzicht in de referentieniveaus en leerlijnen voor schrijven en lezen van fictie, en de plek van de lees- en schrijfactiviteiten van De Schoolschrijver daar in. Zo leert het team hoe taalmethodiek en niet-methodische creativiteit elkaar versterken.

Voor wie?

Leerkrachten groep 3 t/m 8, taalcoördinator en cultuurcoördinator.

Programma

Deze training bestaat uit twee studiedagdelen.

Studiedagdeel 1: Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen een stelopdracht een fantastische opdracht vinden? Hoe zorg ik dat mijn leerlingen meer diverse boeken kiezen? Want lezen en schrijven versterken elkaar. De leerkrachten gaan na dit dagdeel met concrete opdrachten aan het werk in de klas.

Studiedagdeel 2 bestaat uit 2 onderdelen:

  • Wat zijn de ervaringen van de leerkrachten met De Schoolschrijver-aanpak in de klas? Wat werkte optimaal en wat kan er nog beter? (De Schoolschrijver)
  • De leerlijn schrijven: de referentieniveaus en de taalmethode. Welke doelen moet ik behalen en hoe kan ik de aanpak van De Schoolschrijver integreren in mijn curriculum? (Het ABC)

Trainers

Het Academie-team bestaat uit kinderboekenschrijvers, zoals: Lydia Rood, Benny Lindelauf, Rian Visser, Arend van Dam. Zij zijn dé professionals op het gebied van taal, leesmotivatie, voorlezen, jeugdliteratuur en creatief schrijven. Deze schrijvers zijn allemaal door De Schoolschrijver getraind in het professionaliseren / begeleiden van leerkrachten(teams).

De taalspecialisten van Het ABC (partner van de grote educatieve uitgeverijen) zijn getraind om taal- en leesmethodes te introduceren en te implementeren op scholen. Het ABC werkt met scholen aan hun taalbeleid en is gespecialiseerd in de grootstedelijke taalproblematiek.

Aanmelden

Voor meer informatie of aanmelden, neem contact op met Taalspecialist Moniek Sanders, door onderstaand contact formulier in te vullen.

Deze training is ter validatie ingediend bij Registerleraar.

Inschrijfformulier Schoolschrijver&ABC

  • Deze training bestaat uit twee bijeenkomsten van resp. drie en vier uur.
  • Indien anders dan bovenstaande adres

 

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *