3D printen tijdens de NSO bij basisschool het Klaverblad

 

In januari ben ik begonnen met een tweede serie lessen 3D printen tijdens de NSO bij basisschool het Klaverblad in Zuidoost. De groep bestaat uit vijftien leerlingen, tien kinderen die voor het eerst de lessen volgen en een gevorderden groepje van vijf leerlingen. Hoewel de meeste kinderen al aardig hun weg op de computer weten te vinden is het werken met een tekenprogramma (cad- programma) nieuw voor hen. Ik probeer hen, vanuit mijn achtergrond als ontwerper, duidelijk te maken dat het niet alleen leuk is maar ook met werkzaamheden van nu en de toekomst te maken heeft.

Na een algemene introductie 3D printen, leren ze door middel van eenvoudige oefeningen de functionaliteiten van het programma Tinkercad kennen. De meeste leerlingen kunnen hier al snel goed mee uit de voeten! Later gebruiken ze deze vaardigheden bij het omzetten van een technische tekening naar een 3D computermodel. Dit laatste is echter nog niet zo eenvoudig als het klinkt...

Er zijn leerlingen die de tekeningen snel doorhebben, maar ook een aantal voor wie de informatie in de technische tekening nog een soort abracadabra is. Ze snappen bijvoorbeeld niet hoe het met de aanzichten werkt of vinden het moeilijk om te ontdekken welke maten uit de tekeningen ze direct kunnen gebruiken en welke afmetingen ze moeten achterhalen via andere gegeven maten. Ik wil de gevorderden groep dan ook de modellen van de tekeningen al laten uitprinten. Dit zodat de leerlingen uit de beginnersgroep, die moeite hebben met de technische tekeningen, inzicht kunnen krijgen via een tastbaar model. Zo kunnen ze sneller het verband leren leggen tussen technische tekening, 3d cad model en een werkelijk object.

Hoewel de printer op de school niet altijd vlekkeloos werkt, leren de leerlingen en de betrokken docent het apparaat en zijn mogelijkheden ook steeds beter kennen. De gevorderden groep kan dan ook steeds meer als een soort ontwerpers aan de slag en het geleerde uit de eerste lessenserie toepassen in zogenoemde ontwerp challenges.

Arinda Vrolings

arindavrolings@gmail.com

Arinda Vrolings is als zelfstandige werkzaam op het gebied van kunsteducatie.

Kathelijn Rombaut
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 35

krombaut@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

"Ik vond het leuk om samen te werken, en het was eigenlijk gemakkelijker dan ik dacht"

Bilal, 10 jaar