Welkom in mijn klas 

 

Hoe laat je een tweedejaars nieuwkomer of vluchtelingenkind gelukkig landen in de klas? Hoe bevorder je een positieve groepsdynamiek? Hoe weet je wat er nodig is in bepaalde situaties, zowel preventief als curatief, en hoe ga je om met spanningen en stress bij kinderen? Hoe worden deze nieuwe kinderen zo goed mogelijk opgenomen in het onderwijs in de reguliere groep? Hoe kun je de tweede taalverwerving van de kinderen verder stimuleren, terwijl ze zo veel mogelijk meedoen aan het onderwijs in de klas?

Deze bijeenkomst zorgt ervoor dat je je als onderwijsprofessional krachtiger en vaardiger voelt in de omgang met deze groeiende groep kinderen.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die te maken hebben met tweedejaars nieuwkomers/vluchtelingenkinderen. Met name leerkrachten PO, die te maken krijgen met tweedejaars nieuwkomers/vluchtelingenkinderen in hun bestaande groep. Daarnaast ook interessant voor onderwijsprofessionals in het algemeen (IB’er, directeur, schoolmaatschappelijk werker) en betrokken zorgverleners.

Programma

Na een korte introductie en situatieschets, zijn er vanuit verschillende perspectieven korte presentaties, gevolgd door praktische uitwisseling in tafelgroepen. Wat leeft er op school en in de groep? De invalshoeken die aan bod komen zijn groepsdynamiek, omgang met traumatische gebeurtenissen en (de kracht van) meertaligheid.

  • Groepsdynamiek - Fleur Runeman, Registerpsycholoog NIP/ Kinder & Jeugd
    Hoe laat je een kind prettig landen in een al bestaande groep? Wat betekent het voor de ontvangende groep, de nieuwkomer en de leerkracht? Wat doet het met mij als leerkracht > wat te doen? Wat doe je de eerste dag en wat doe je in een later stadium? Hoe ga je om met getraumatiseerde kinderen?
  • NT2 - Moniek Sanders, Taalspecialist
    Taal (NT2-leren, aansluiten bij niveau van het kind in de reguliere groep)/meertaligheid: Wat is belangrijk voor een kind als tweede taalleerder? Met welk niveau komt een kind de groep binnen en hoe kun je daarop inspelen? Wat is de plek van de eigen taal en de rol van ouders hierbij? De kracht van meertaligheid.

Aansluitend bespreken we de verschillende praktijksituaties. Hoe ga je hier in de klas mee om? Wat werkt? Waar wil je naartoe en wat is daarvoor nodig?

Meer informatie

Deze bijeenkomst kan bij Het ABC gegeven worden op elk gewenst moment. Maatwerk met een eigen team op locatie is ook mogelijk. Neem voor meer informatie contact op met Moniek Sanders of Fleur Runeman. Of vul onderstaand formulier in.

Voor het traject Welkom in mijn klas kan mogelijk een arrangement aangevraagd worden. Lees hier meer over de aanvraag van een arrangement.

Interesseformulier Welkom in mijn klas

  • Contactgegevens

Heb je vragen of wil je inhoudelijk meer weten? Neem dan contact op met Moniek of Fleur.

Moniek Sanders
Onderwijsadviseur & Taalspecialist

06 - 31 63 16 20

msanders@hetabc.nl

Mijn profiel

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel