“Een beetje Respect graag…”

Als onderwijsprofessional heb je te maken met Amsterdammers met wortels in allerlei culturele tradities, naast de Nederlands-christelijke.
Wat betekent dat voor jou, maar wat wil je ook leerlingen meegeven voor de rest van hun leven?   

Themabijeenkomst Tradities #GesprekindeKlas
Dinsdag 7 nov. 16.00 – 19.00 uur 

Deze bijeenkomst is reeds voorbij. De volgende bijeenkomst in deze serie is op donderdag 18 januari. Kijk hier voor het programma & aanmelden.

In deze bijeenkomst is o.a. aan bod gekomen:

Programma

In de Week van Respect is er op 7 nov. een themabijeenkomst over tradities. Tradities, maar wélke tradities vier je eigenlijk op school? Hoe maak jij het verschil zodat viering van nationale, culturele of religieuze feestdagen ook echt een feest zijn? Hoe ziet een school eruit die tradities niet uit de weg gaat, maar waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt? Hoe leg je de link met hoe er thuis met feest- en gedenkdagen wordt omgegaan?

Feestdagen vieren op een katholieke Amsterdamse basisschool, kunnen zomaar een heikel punt worden als je leerlingen overal hun ‘roots’ hebben liggen. Maar ook op een openbare school voor voortgezet onderwijs is het zoeken als de meeste leerlingen bijvoorbeeld moslim zijn, hindoeïstisch of joods. Wat wil je op een MBO-school eigenlijk meegeven aan de diverse (feest)tradities in Nederland?  Is aandacht voor 4 mei of Keti Koti iets waar je iets mee kan, of wil?

In deze themabijeenkomst ga je in op feest en traditie-gerelateerde vragen. Ervaar manieren om deze onderwerpen te bespreken met je team en in de klas. Na afloop ken je een aantal waarden die hierin meespelen en kan je het gesprek makkelijker hierover voeren. Want zeg nou zelf: je wil toch niet steeds dezelfde discussie voeren op school?

Hoe fijn is het van feesttradities te kunnen genieten zónder bang te zijn dat iemand zegt dat je discrimineert of zonder dat iemand je verwijt dat je overgevoelig bent.

“Ik bedoelde er niks kwaads mee.”
“We kunnen nu eenmaal niet voor álle feesten vrij geven.”
“Ja, maar die gebeurtenissen zijn zo lang geleden.” 
“Dat moeten ze thuis maar vieren.”
“Daar krijgen we heibel mee met de ouders.”

In de aftrap van de bijeenkomst zie je scenes nagespeeld zoals ze op Amsterdamse scholen werkelijk plaatsvinden. Maar dan nu me een “pauzeknop” zodat onderwijsexperts en collega’s, tips en handvatten geven die jij in je jouw onderwijspraktijk direct kan toepassen.

Workshops

Bij de workshops kan je een keuze maken uit:

  1. Waardeloos, waardevrij of … waardevol?
    In deze workshop ga je in op een aantal waarden die kunnen meespelen in het bepalen welke feest- en gedenkdagen je op school wil vieren.

  2. Samen bouwen aan de Respectzone.
    Vieren en gedenken in Amsterdamse schoolklassen, met ruimte voor verschillende tradities
    Deze workshop is in het kader van de Week van Respect. Het thema van de Week van Respect in 2017 is samen bouwen aan de respectzone. In de workshop krijg je praktische tips, met cases uit de praktijk en uitgewerkte lesmethodes.
    Wil je nu al meer weten?
    Het lesmateriaal voor de Week van Respect 2017 staat online en gaat over verbinden: samen bouwen aan de respectzone. Bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen, luisteren naar elkaar, oordelen uitstellen en het opnemen voor een ander staat in het lesmateriaal centraal.

  3. Doen, durven en doorleren
    In deze workshop zie je scenes nagespeeld zoals ze op Amsterdamse scholen werkelijk plaatsvinden. Op basis van een voorbeeldsituaties, zelf ingebracht of van anderen, kunnen deelnemers een scene ‘instappen’. Dé gelegenheid om in een veilige omgeving echt verder te leren. Met tips van onderwijsprofessionals! Je leert effectieve manieren in het aangaan van het gesprek met een collega, leerling of ouder over het vieren van feest- en gedenkdagen.

Voor wie?

Deze bijeenkomst is toegankelijk voor alle onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam, die dit een belangrijk onderwerp vinden en daarover in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal. De bijeenkomst is niet alleen interessant voor leraren zelf, maar ook voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Deze bijeenkomst maakt deel uit van de netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas die op Amsterdamse scholen plaatsvinden. Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA en Dander een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

De volgende themabijeenkomsten (ook van 16.00 tot 19.00 uur) staan gepland op:

  • Donderdag 18 januari 2018 –“De vraag is niet óf, maar wanneer” – Thema: angst en terreur
  • Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe – Thema: Verkiezingen

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening. Aanmelden voor deze themabijeenkomst kan via onderstaand formulier.

Vragen of interesse?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl
Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Kijk voor meer informatie over #GesprekindeKlas op www.gesprekindeklas.amsterdam

Aanmelden Themabijeenkomst(en) #gesprekindeklas

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *