Laden Evenementen

« All Evenementen

Didactiek van Meten en Meetkunde – Masterclass Rekenen

17-10-2018, 14:00 - 17:00

Op 17 oktober vindt de derde Masterclass Rekenen 2018 voor het Expertisenetwerk Rekenen plaats. Dit netwerk is een platform voor kennisuitwisseling en inspiratie rondom rekenthema’s. Het is opgericht door Het ABC en ondersteunt onderwijsprofessionals bij ontwikkelingen op het gebied van rekenen, door middel van masterclasses en een digitale community.

Marije Bakker verzorgt deze middag de masterclass over de didactiek van Meten en Meetkunde.

Didactiek van meten en meetkunde

Meten en meetkunde leer je niet ‘uit een boekje’. Meten moet je doen en meetkunde moet je ervaren.
Tijdens deze masterclass ervaren we daarom zelf waarom deze leerlijnen bij uitstek geschikt zijn om het rekenonderwijs meer vanuit doelen te ontwerpen en vorm te geven. We kijken daarbij naar de verschillen en overeenkomsten tussen deze leerlijnen.  Wat zijn kenmerken van een effectieve les in meten of meetkunde? Hoe kun je differentiëren binnen zo’n actieve les en hoe zorg je ervoor dat dit voldoende opbrengt en niet blijft hangen in een ‘leuke doe-les’?

Doelen

  • Je kunt het verschil benoemen tussen ‘meten’ en ‘meetkunde’
  • Je hebt je kennis vergroot of opgefrist m.b.t. de leerlijnen meten en meetkunde
  • Je kunt kenmerken benoemen van een effectieve les meten / meetkunde
  • Je hebt handreikingen gekregen om een effectieve les meten / meetkunde vorm te geven

Programma woensdag 17 okt.

  • Welkom en opening
  • Het verschil tussen meten en meetkunde
  • Leerlijn meten nader bekeken
  • Leerlijn meetkunde nader bekeken
  • Kenmerken van een effectieve les meten / meetkunde

Over Marije Bakker

Marije Bakker (MB Rekenadvies) is als onderwijsadviseur en opleider gericht op het vak rekenen. Zij heeft ervaring als auteur van leermiddelen, als vakdocent op de Pabo en als consultant bij CPS. Zij begeleidt schoolteams en leerkrachten bij het versterken van hun rekenonderwijs passend bij hun visie en de doelgroep. In deze begeleiding speelt het denken vanuit leerlijnen en het gericht kijken naar kinderen en leerlingwerk altijd een rol. Daarnaast leidt zij rekencoördinatoren op en geeft trainingen voor o.a. HS Leiden, Wizz-Scholing en Bureau Meesterschap. Zij publiceert met regelmaat in Volgens Bartjens. Haar motto is ‘rekenen is leuker als je denkt’.

Klik hier voor meer informatie over het Expertisenetwerk (een losse masterclass volgen is ook mogelijk).