Antwoorden op het lerarentekort

Dagelijks in het nieuws: voor 8000 Amsterdamse leerlingen is nog geen leerkracht gevonden. Een schrikbarend aantal en helaas trekken ook wij bij Het ABC niet even een blik leerkrachten open. Maar wat kunnen we wel doen? Over die vraag hebben we ons de laatste tijd gebogen. Hoe doe je het juiste in een veeleisende en ongeduldige tijd? Wij bieden de volgende drie mogelijkheden:

1. Profesionaliseren van onderwijsassistenten
2. Inzet van IB-assistenten
3. Coaching on the job/co-teaching

Regel nu voor de zomervakantie al de ondersteuning, zodat je weet dat je volgend schooljaar zo goed mogelijk uit de startblokken kunt komen. Voor de financiering kan je denken aan de subsidie voor werkdrukverlaging of het personeelsbudget.

 

1. Professionaliseren van onderwijsassistenten

Heb je onderwijsassistenten die je meer en effectiever wil inzetten? Met het leerkrachtentekort zullen onderwijsassistenten vaker zelfstandig met de groep aan de slag moeten. Dat vraagt om extra kennis en kunde op het gebied van taal, rekenen en thematisch werken.

Het ABC biedt professionele ondersteuning voor de onderwijsassistent zodat zij over de juiste (basis)vaardigheden beschikken en goed mee kunnen draaien in de klas.

Monica de Wit, Onderwijsadviseur Taal en VVE bij Het ABC:
Met iedere onderwijsassistent en/of startende leerkracht sluit ik om te beginnen aan op de bestaande situatie. Het streven is dat we middels een eigen geformuleerde hulpvraag gaan toewerken naar een haalbaar doel. Het gaat om het versterken van kennis en vaardigheden voor het uitoefenen van het vak.
We bereiden samen voor, werken activiteiten uit en zoeken naar de meest praktische toepassingen voor in de praktijk.


Iedere (startende) professional heeft zijn/haar eigen kwaliteiten en dat is de basis voor het werken met kinderen in het onderwijs. Samen gaan we aan de slag met het eigen professionele kompas, waardoor het voor alle partijen duidelijk is waaraan gewerkt wordt.

 

2. Inzet van IB-assistenten

We zien dat IB-ers momenteel overlopen. Of omdat ze zelf voor de klas staan, of omdat vanwege de leerkrachttekorten de hulpvragen groter worden. Daarom bieden wij vanaf komend schooljaar de IB-assistent: Iemand die jou als IB-er kan helpen met de (vaak administratieve) klussen die tijdrovend zijn. Het zijn jonge vlotte meiden (en jongens) met passie voor onderwijs en pedagogiek die door Het ABC zijn opgeleid.

Denk aan ondersteuning bij:

  • IOP’s /OPP’s
  • Ondersteunen in afname van de toetskalender
  • Door- en terugtoetsen
  • Parnassys up-to-date houden
  • Groeidocumenten invullen
  • Veiligheidsthermometer
  • Kijklijsten
  • Groepsplannen verwerken
  • Analyse niet methode-toetsen

 

Esmee Verhoeven, Onderwijsadviseur bij Het ABC:

“In deze drukke tijden ondersteun ik scholen en met name IB waar nodig. Het streven is om samen snel tot praktische oplossingen en concrete acties te komen wanneer er schoolbrede of specifieke zorgvragen blijven liggen.”

 

 

3. Coaching on the job/co-teaching

Hoe houd je je personeel vast en weet je op de juiste manier (jonge) leerkrachten aan je te binden? Hoe zorg je preventief dat ze niet omvallen of weglopen. Onze coaches gaan thematisch met jouw leerkrachten aan de slag en geven ze tips in het reken- en taalonderwijs, begeleiden ze op het behouden van overzicht & balans, waarbij we steeds de desbetreffende situatie als uitgangspunt nemen. Ook komt daarbij het professioneel kompas aan bod.

 

 

 

Onze coaches kunnen net dat verschil maken om het bewust en bekwaam leraarschap te vergroten. We helpen ze om te gaan met de hectiek, zodat ze energiek in hun werk komen te staan.
Heb je interesse of wil je meer weten?
Neem contact op met een van onze klantmanagers, of direct met Marijke van der Velde via mvandervelde@hetabc.nl of tel. 06-31631617.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *