Blog: Een een-op-een rekengesprek met de leerling

Blog geschreven door: Danielle Rabelink

Soms kom je een leerling tegen in je rekenbegeleiding die je graag wilt helpen en ook veel kunt leren, maar … die ons allen als professionals ook heel veel kan leren!
Zo’n leerling is Roza die ik een tijd in begeleiding had en die het heel belangrijk vond dat haar juf haar goed zou begrijpen. Logisch natuurlijk! Wij hebben toen bedacht dat Roza haar juf een brief zou schrijven, zodat zij haar nog beter zou leren kennen.

De brief 

Lieve juf,

Ik vind rekenen een beetje lastig en ik wil het graag op mijn eigen manier doen.
Want als je een andere manier bij mij inzet, waar ik geen bal van snap, dan begrijp ik mijn eigen manier ook niet meer. Dan raak ik in de war.
Ik ben een heel slim meisje, maar ik ben soms een beetje onzeker.
En tempotoetsen haat ik, want ik raak daar heel gestrest van.
Je mag mij nieuwe manieren aanleren, maar je moet er rekening mee houden of die manier wel handig voor mij is.
Mij helpt het als je luistert naar mijn ideeën, maar als het niet klopt dan kun je mij iets anders geven.
Wat ik heel fijn vind is dat je zegt ‘Kom op, je kunt het, ga gewoon even door’, maar als ik het heel moeilijk vind dan stop ik even en ga ik naar een andere opgave.
Ik vind rekenen wel heel leuk als ik het snap en ook een beetje als het een beetje lastig is.
Vroeger was ik heel onzeker, maar nu voel ik me er een stuk beter bij, want ik zit op rekenbegeleiding.

Groetjes Roza


Welke tips geeft Roza aan ons allen?

  • Leer mij nog beter kennen door in gesprek te gaan met me
    Soms gaan we er stiekem vanuit dat we onze leerlingen al best goed kennen
  • Vraag mij bijvoorbeeld eens hoe ik me voel tijdens het rekenen
    Je ziet aan de buitenkant toch echt niet altijd hoe een leerling zich voelt.
    Een schaalvraag van 1 tot 10 kan daarbij helpen met vragen als:
    – hoe vind ik rekenen?
    – hoe goed vind ik dat ik kan rekenen?
    – hoe voel ik me bij het rekenen?
    En daarbij kun je ook vragen waar een kind naar toe wil, wat is zijn/haar doel?
  • Vraag mij eens hoe ik een bepaalde som uitreken en probeer er achter te komen hoe ik graag leer
    Is een leerling meer visueel of auditief ingesteld, heeft een leerling behoefte aan het werken met concreet materiaal, is een leerling gebaat bij het ‘tekenen van een som’, etc.
  • Vraag mij eens hoeveel zelfvertrouwen ik heb in het rekenen en op welke manier mijn zelfvertrouwen versterkt kan worden
    Een leerling heeft daar vaak zelf wel een idee over; soms door gewoon aandacht te hebben voor een kind of door positieve verwachtingen uit te spreken.
  • Vraag mij eens of ik een tip heb voor jou als juf/meester
    Leerlingen willen graag serieus genomen worden en kunnen zelf vaak heel goed aangeven in wat zij van jou nodig hebben. Fijn als ze merken dat leerkrachten ook reflecteren naar zichzelf en dat zij ook niet altijd alles weten.

Het hoeft niet altijd zo ingewikkeld te zijn. Een kind wil vooral graag gehoord worden. Een klein gesprek met een kind kan al veel duidelijkheid geven en soms zelfs een openbaring zijn. Hoe een kind leert, hoe een kind zich voelt en hoe je een kind het beste kunt benaderen om het te laten groeien!

Meer info: www.hetabc.nl/rekenen
Of neem direct contact op met:
Danielle Rabelink
Onderwijsadviseur Het ABC &
Behandelaar Dyslexie & Rekenen
drabelink@hetabc.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.