Blogs & vlogs
Wat leeft en speelt er in het onderwijs bij het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas?
Blogs
Een jaar geleden sloeg IS toe in Parijs. Tijdens een concert in het Bataclan-theater werden 89 bezoekers gedood. Een donkere dag en harde klap voor de tolerantie in de samenleving. En ook voor die mini-samenleving: de klas. Want hoe ga je hiermee om op school? Lees hierover in het blog "Vlogs als hulpmiddel voor een goed en lastig gesprek in de Amsterdamse klas".
Charissa Dechène van Dander is op ontdekkingsreis, op scholen. Zij bezoekt klassen om bij leerlingen tips te halen over hoe zij vinden dat docenten onderwerpen als terrorisme, geweld, homoseksualiteit en religie het beste in de klas kunnen bespreken. Lees haar eerste ervaringen in de blog: "Wat willen leerlingen van hun docent?".
Vlogs
lias Mahtab: "Hoe ga je om met pesterijtjes en denigrerende opmerkingen?"
lias Mahtab is voormalig vluchteling uit Afghanistan, dichter, bestuurslid van de Afghaans-Nederlandse stichting Keihan, ambassadeur Zelfbeschikking voor het Ministerie van Sociale Zaken, woont in Amsterdam en schrijft voor o.a. Het Parool. In dit vlog vertelt hij over zijn eigen ervaringen in de klas. Hij merkte dat de leraren niet goed wisten hoe om te gaan met pesterijtjes en denigrerende opmerkingen – met name richting kwetsbaardere vluchtelingen - en moest uiteindelijk zelf initiatief nemen.
Ena Omerovic: "Laten we ons mens-zijn voorop zetten."
Ena Omerovic’ is nog jong als de oorlog in Bosnië-Herzegovina uitbreekt. Ze gaat in Nederland naar het gymnasium en schrijft artikelen voor de schoolkrant. Ze werkt samen met haar vrienden in de redactie maar als het over de oorlog in Bosnië-Herzegovina en over haar moslim-etniciteit gaat, blijkt die vriendschap erg kwetsbaar. Dit maakt zo’n indruk dat ze haar verhaal graag deelt met de oproep toch vooral ons mens-zijn - en niet onze etnische, religieuze of nationale achtergrond - vóórop te zetten!
Kijk hier voor meer informatie en inspiratie
Netwerkbijeenkomsten & leerlingbijeenkomsten
Hoe bespreek je controversiële onderwerpen in de klas? Hoe weet je wat leerlingen nodig hebben bij het goede gesprek in de klas?
Meld je aan voor een netwerkbijeenkomst of een leerlingbijeenkomst over burgerschapsonderwijs.
Heb je nog vragen of interesse in een programma op maat? Neem dan contact op met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl
Benieuwd naar wat anderen bespraken tijdens hun netwerkbijeenkomst? Bekijk hier beeldverslagen van netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas: