Conferentie 'Begaafdheid in het basisonderwijs'

 

Evaluatie

We zijn benieuwd naar jouw mening over de conferentie en de workshops en welke aanbevelingen je hebt.
Zou je het evaluatieformulier svp willen invullen via: https://goo.gl/forms/VDojqbQfOX48DEWp1
De resultaten hieruit nemen we mee voor een mogelijk vervolg.

 

Programma 29 maart 2018

Hoe kan het onderwijs beter aansluiten bij de behoeften van begaafde leerlingen?
Waar liggen kansen binnen de klas, binnen de school en bovenschools?

Een conferentie voor leraren, IB’ers en schoolleiders in het Amsterdamse basisonderwijs om ‘good practices’, kennis en ervaringen uit te wisselen én het contact tussen onderwijsprofessionals in de stad te versterken.

Thema’s die aan bod komen zijn o.a.: signaleren, onderpresteren, compacten, verrijken, versnellen, leerdoelen en vaardigheden, de plusklas, begaafde NT2-leerlingen en beleid op schoolniveau.
Prof. Tessa Kieboom laat in haar keynote-lezing zien wat het (hoog)begaafde kind onderscheidt van zijn gemiddelde leeftijdsgenootjes en wat dat betekent voor de dagelijkse onderwijspraktijk.

Dagvoorzitter is Jaap Verouden, HB-specialist bij Het ABC en kwaliteitsmanager bij Day a Week School.

De workshops worden voornamelijk gegeven door professionals uit het Amsterdamse onderwijs met specifieke expertise en ervaring op het op het gebied van begaafdheid.
Om ook ruimte te bieden aan persoonlijk contact en inspirerende gesprekken geven we het programma een extra feestelijk tintje met een gezamenlijke borrel en eten.

De conferentie werd georganiseerd vanuit de Amsterdamse Klas door de gemeente Amsterdam, in samenwerking met Het ABC.

>> Download hier de gehele programmaflyer

Locatie

Hotel Casa
Eerste Ringdijkstraat 4
Amsterdam

Datum & tijd

Donderdag 29 maart 2018
16.00 - 21.00 uur 

Workshops

Workshopronde 1

1-A Alles wat je wil vragen aan Tessa Kieboom en begaafde jongeren
Door: Tessa Kieboom
In deze interactieve workshop kun je jouw vragen stellen aan Tessa Kieboom. Daarnaast is er ruimte voor een gesprek met begaafde jongeren die haarfijn kunnen aangeven wat het basisonderwijs hen heeft gebracht en wat zij daarin hebben gemist.

1-B Passend onderwijsbeleid voor de (hoog)begaafde leerling
Door: Fedor de Groot
Wat hebben (hoog)begaafde kinderen nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen in het primair onderwijs? Fedor neemt je mee in zijn zoektocht als leraar, ouder, adjunct-directeur, onderzoeker, specialist en amateur. Praat en denk mee over het opzetten, uitvoeren en bijstellen van het beste beleid denkbaar voor begaafde kinderen binnen de mogelijkheden van de school.

1-C Voltijds onderwijs voor hoogbegaafde kinderen
Door: Mindy Koster, Roos Schouw en Femke Freriks
Wil je weten hoe je voltijds hoogbegaafdenonderwijs kan inrichten? Maak kennis met verschillende werkvormen, materialen en het onderwijs binnen AMOS unIQ. We kijken kort naar enkele theorieën en zoomen in op de praktijk. We geven aan waar de leerpunten van kinderen liggen binnen het voltijds hoogbegaafdenonderwijs.

1-D Stimulerend signaleren vanuit Day a Week School
Door: Floor de Jonge en Hester Monster
In deze workshop laten we je zien op welke manier cognitief getalenteerde kinderen in Amsterdam geselecteerd worden voor de Day a Week School. Voor de identificatie van deze kinderen worden o.a. ‘hersenkrakers’ ingezet. We bespreken deze procedure én laten je de ‘hersenkrakers’ zelf ervaren.

1-E Aan de slag in de klas met begaafdheid
Door: Ursula Louwe
Wat is er nodig om groei te stimuleren bij begaafde kinderen in het reguliere onderwijs en onderpresteren tegen te gaan? Tijdens deze praktische workshop krijg je inzicht in de doelgroep en hoe je compacten en verrijken in kan zetten binnen het klassenmanagement. Je brengt in kaart welke acties je gaat ondernemen om in de eigen onderwijspraktijk de juiste begeleiding te kunnen bieden aan begaafde kinderen.

1-F Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Door: Jessica Mulder
Deze workshop geeft inzichten in het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong. Je maakt kennis met zes profielen van het hoogbegaafde kind en de factoren die van invloed zijn op deze kleuters. Daarnaast komen aan bod: signalering, wel of geen menstekening, onderpresteren, praktijkvoorbeelden en materialen die ingezet kunnen worden in de onderwijspraktijk.

Workshopronde 2

2-A Alles wat je wil vragen aan Tessa Kieboom en begaafde jongeren
Door: Tessa Kieboom
In deze interactieve workshop kun je jouw vragen stellen aan Tessa Kieboom. Daarnaast is er ruimte voor een gesprek met begaafde jongeren die haarfijn kunnen aangeven wat het basisonderwijs hen heeft gebracht en wat zij daarin hebben gemist.

2-B Adviezen uit het werkveld voor het Samenwerkingsverband Amsterdam / Diemen.
Door: Annerose Groot
In 2017 heeft het Kohnstamminstituut onderzoek gedaan naar het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen in Amsterdam en Diemen. Als vervolg wordt nu onderzocht hoe een kwaliteitskader voor meer- en hoogbegaafde leerlingen eruit zou kunnen komen te zien. In deze workshop zullen wij brainstormen over de voorlopige uitkomsten van dit onderzoek. Bespreekpunten zijn o.a. welk aanbod is er op school voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en welk aanbod wordt er nog gemist? Welk aanbod zou je wensen voor die leerlingen, die meer ondersteuning nodig hebben dan jouw school kan bieden? Waar loop je in de praktijk tegenaan en hoe zou je dit anders willen organiseren? De verzamelde input wordt meegenomen in het kwaliteitskader.

2-C Het vak STEAM in voltijds HB en regulier onderwijs
Door: Jolanda Kneepkens
In deze workshop leer je over het vak STEAM. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Math. Het vak doet een beroep op vaardigheden als observeren, analyseren, visualiseren, onderzoeken, samenwerken, divergent denken, presenteren en creatief denken. In deze workshop ga je ook zelf aan de slag en krijg je volop ideeën mee die je kan toepassen in de praktijk.

2-D Extra uitdaging binnen school met Plannex en Languagenut
Door: Merel Koeman
Op ABBS Het Podium werken kinderen die meer uitdaging nodig hebben in een extra programma. Met behulp van Plannex leren ze creatieve oplossingen bedenken voor grote en kleine problemen. Ook leren ze Spaans met inzet van Languagenut. In deze workshop neem je een kijkje in de programma’s en krijg je een antwoord op de volgende vragen: Hoe zorg je voor een werkbaar systeem binnen jouw school? Hoe zorg je ervoor dat het programma een vast onderdeel gaat vormen in jullie dagelijkse praktijk? Neem je laptop mee! 

2-E Omgaan met (hoog)begaafdheid op een multiculturele basisschool
Door: Debbie Dussel en Doanh Truong
(Hoog)begaafdheid wordt bij meertalige kinderen vaak lastiger her- en erkent. Hoe kunnen we de begaafdheid van deze kinderen stimulerend signaleren en screenen? Wat betekent dit voor het team en de vaardigheden van leerkrachten? Wat betekent het voor ouders van de betreffende kinderen? In deze workshop krijg je een inkijk in het HB-beleid van OBS Bijlmerhorst.

2-F Projectmatig denken met Bloom in het Denklab en in je klas
Door: Ilse Wassenaar
Door een andere manier van vragen stellen kun je binnen je onderwijs differentiëren zonder dat (hoog)begaafde kinderen buiten de groep komen te staan. Tijdens de workshop krijg je een heldere uitleg over de theorie van de taxonomie van Bloom en het stellen van hogere orde denkvragen (HOD). Je maakt kennis met materialen die praktisch inzetbaar zijn en je gaat zelf aan de slag met het bedenken van vragen of het ontwerpen van een project voor de (hoog)begaafde kinderen in jouw (plus)klas.

 

Informatie

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden.

Heb je vragen?
Neem dan contact op met Jaap of Annelies.

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel