Persoonlijke groeidoelen in de (verrijkings)klas 

Wil je in de (verrijkings)klas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?
Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die op de lange termijn belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.
Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet zozeer bij het uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Het draait om het oefenen en ontwikkelen van vakoverstijgende vaardigheden. Deze vaardigheden worden ook wel groeidoelen genoemd. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van deze vaardigheden. Werken met groeidoelen biedt daardoor kansen om een brug te slaan tussen de verrijkingsklas en de reguliere klas. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de verrijkingsklas als de reguliere klas. Je kunt hiermee meer samenhang creëren in het aanbod. Dit is het meest zinvol wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en maakt het leren zichtbaar.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

  • Je kent verschillende overzichten van vakoverstijgende of groeidoelen (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • Je weet hoe je vakoverstijgende of groeidoelen kunt introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • Je weet hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het kiezen van, en reflecteren op, een persoonlijk doel.
  • Je weet hoe je het leerproces samen met leerlingen zichtbaar kunt maken (bijvoorbeeld door middel van ‘de vooruitkijker’, de ‘terugkijker’, een portfolio of groeirapport.
  • Je weet hoe je ouders en andere leerkrachten kunt betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • Je kunt zelf materialen en middelen vormgeven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

  • (Digitale) consulten
    ·        Workshop(s)
    ·        Werkgroepbijeenkomsten
    ·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Annelies de Muijnck

 

 

Verdieping en extra uitdaging in de klas

Maar welke verdieping en extra uitdaging is passend en hoe verwerk je dat in je klassenmanagement? We zetten hier alvast even wat ideeën op een rijtje. Allereerst biedt het TASC-model een mooi gestructureerd stappenplan om de leerlingen zelfstandig aan een project te laten werken. Zeker voor kinderen die nog moeite hebben met hun executieve vaardigheden is dit model een prettige houvast. Een andere methodiek die in de klas kan worden ingezet is het venndiagram, wat vanuit de wiskunde een grafische voorstelling is van de logische relaties tussen meerdere verzamelingen. Met behulp van zo'n venndiagram kun je zichtbaar maken waar er verschillen en overeenkomsten te vinden zijn tussen twee of meerdere begrippen. Om het kritisch, creatief of het analytisch denken te stimuleren, kunnen de Denksleutels worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is de ‘wat als’-sleutel, waarbij kinderen worden uitgedaagd om na te denken over bepaalde hypothetische stellingen. Een andere methodiek die kan worden ingezet om het denken te stimuleren, zijn de Denkhoeden. De zes verschillende (kleuren) hoeden representeren zes invalshoeken om over een stelling of probleemstelling na te denken en argumentatie te verzinnen. Aan de basis van deze methodieken staat de Taxonomie van Bloom, die zes niveaus van denken aangeeft. De lagere drie niveaus (onthouden, begrijpen en toepassen) zie je in het reguliere onderwijs veel terug. De drie hogere orde denkniveaus (analyseren, evalueren en creëren) bieden leerlingen meer verdieping en complexiteit, waardoor er voor cognitief talentvolle en begaafde leerlingen beter wordt aangesloten bij hun capaciteiten en zij meer mogelijkheden krijgen om tot leren te komen.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel