Ontwikkel de talenten van kinderen

Met ruim honderd pedagogen, psychologen, taalkundigen en
schoolmaatschappelijk werkster zorgt Het ABC elke dag weer dat de
talenten van kinderen optimaal worden benut.

Wij helpen ambitieuze scholen en besturen aan de hand van 8 krachten in de breedte van wat nodig is, als expert en partner. Om daarmee meer professionele ruimte te creëren.

 

 

Aanbod van Het ABC

Ik ben een

Dienst

Onderwerp

De Basistraining VVE Plus bestaat uit 12 dagdelen klassikaal onderwijs en 4 of 5 individuele coachingsbezoeken op locatie, verspreid over ongeveer een jaar. Doel van deze training is dat de vaste pedagogisch medewerkers een gemeenschappelijke VVE basis hebben die voor iedereen gelijk is en waarmee de doelgroep VVE vakbekwaam wordt gemaakt en de getrainde onderdelen in de praktijk kan toepassen.

Vluchtelingenkinderen hebben vrijwel altijd gebeurtenissen meegemaakt die tot trauma kunnen leiden. Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en, samen met hun leerkracht(en) in een negatieve spiraal belanden. Een leraar kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind. Wij bieden een basis én gevorderde training over traumasensitief lesgeven.

Dit jaar bestaat de Koptraining VVE uit 4 tot 6 dagen klassikaal onderwijs en individuele coachingsbezoeken op locatie. Na afronding van de Koptraining VVE zijn de pedagogisch medewerkers vakbekwaam. Met deze Koptraining voldoet de pedagogisch medewerker aan de eisen zoals die in de verordening kwaliteitseisen peuterspeelzalen en voorschoolse educatie staan.De Koptraining sluit goed aan op de basistraining VVE Plus.

Een goede relatie tussen de leerkracht en een leerling levert dubbele winst op! Voor de leerling(en) heeft het een groot effect op leerprestaties, gedrag, leerplezier en dynamiek van de héle klas. Voor de leerkracht levert het (werk)plezier, voldoening en competentiegevoel op. Door middel van het Leerkracht Relatie Interview (LRI) en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching (LLInC) kunnen vastgelopen relaties met leerlingen worden verbeterd met deze dubbele winst als doel.

 

  • Behandeling Spelling 9-12 jaar

    Centraal tijdens de behandeling staat de vraag: “Hoe los ik het op wanneer ik een woord niet kan schrijven?" Aan de hand van een duidelijke methode bekijken we waar de zwakke plekken zitten en gaan we gericht aan de slag om de kennis rondom de verschillende regels die er zijn goed op te bouwen.

 

  • Onderzoek Dyslexie

    Voordat er onderzoek plaatsvindt, wordt de aanvraag eerst beoordeeld. Als u uw kind aan wilt melden voor het traject waarbinnen het onderzoek en de behandeling vergoed worden vanuit de jeugdzorg (gemeente) dan dient de aanvraag aan verschillende voorwaarden te voldoen.

 

  • Behandeling Dyslexie

    Wanneer na het onderzoek blijkt dat er sprake is van Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED) dan kan binnen het traject van de vergoede zorg worden gestart met de behandeling.