Desiree Kootstra
Onderwijsadviseur Wetenschap & Technologie
Hoofd, handen, hart
In mijn leven is de balans tussen hoofd, handen en hart altijd heel belangrijk geweest. Na een studie rechten belandde ik als jurist bij een duurzame vermogensbeheerder. Hier miste ik het element handen, het praktisch bezig zijn. Vervolgens koos ik voor het onderwijs. Binnen dit prachtige werkveld komen al deze elementen samen.
Door mijn natuurlijke nieuwsgierigheid, weet ik snel tot de kern te komen. Ik ben een verbinder en vind snel mijn weg binnen een organisatie. Op een ondernemende, oplossingsgerichte en immer vrolijke manier voer ik mijn werkzaamheden uit. Ik breng energie op de werkvloer en ga altijd voor het beste.
Na jaren voor de klas gestaan te hebben en na de opleidingen Aspirant Schooleider en IB/RT (intern begeleider/ remedial teacher) ben ik geïnspireerd geraakt door het vak Wetenschap & Techniek. Dit vak is uitermate geschikt om een goede afwisseling te creëren tussen doen en denken, tussen samen onderzoeken en in je eentje de stof verwerken. Ik denk dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen in een omgeving waar het hoofd, de handen en het hart goed op elkaar zijn afgestemd. MaakOnderwijs heeft al deze elementen in zich en geeft de leerkracht en het team een prima kader om sociale en technische vaardigheden te combineren met het behalen van de kerndoelen.
Op het moment volg ik de opleiding Onderwijskundig coördinator Wetenschap en Technologie.
Ik verdiep mij in Onderzoekend en Ontwerpend leren en ontwikkel lessen die binnen de opzet van deze vorm van leren gebruik maken van de mogelijkheden van ontwerpen in 3D en 3D-printen. Het is geweldig om bij de kinderen te zien hoe zij stralen als zij iets hebben ontworpen wat zij nooit voor mogelijk hadden gehouden.
Ik begeleid verschillende scholen in het zoeken naar een manier om ontwerpend leren m.b.v. de 3D-printer te integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Daarnaast help ik teams &/ leerkrachten bij het implementeren van MaakOnderwijs op de school en samen onderzoeken we hoe wetenschap en techniek en de 3D-printer gevat kunnen worden in een doorlopende leerlijn.