Hoe stel je vragen die jonge kinderen uitlokken om dieper na te denken?

Tekst: Annelies de Muijnck

Kun je met behulp van kinderboeken het denken van jonge kinderen stimuleren?

Natuurlijk! En als je het denken stimuleert kun je ook potentieel talent in denken bij jonge kinderen signaleren.

Neem bijvoorbeeld het kinderboek “Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft” van Werner Holzwarth en Wolf Erlbruch. Op allerlei denkniveaus kun je vragen stellen bij dit boek. Naast het stellen van vragen die gericht zijn op het onthouden en begrijpen van het verhaal kun je ook vragen stellen die een ander soort denken aanspreken.

Voorafgaand, tijdens of na het lezen, kun je hogere orde denken stimuleren.

Laat de voorkant van het boek zien en stel een vraag: Wat denk je dat er gaat gebeuren? Wat denk je dat er aan de hand is?

 

Analytisch denken:

Wat is het verschil tussen de poep van een geit en de poep van een meeuw?

Wat is er hetzelfde aan de poep van een geit en de poep van een duif?

En hoe zit het met de koeienvla, wat is er anders? Wat is er hetzelfde?

 

Evaluerend en voorspellend denken:

Waarom denk je dat de mol blij is dat hij geen koeienvla op zijn hoofd heeft?

Wat zou er gebeuren als de mol de geitenkeutels op zijn hoofd krijgt?

 

Creatief denken:

Kun je poep bedenken die de mol graag op zijn hoofd krijgt? Wat voor poep kan dat zijn? Kun je het maken met … (kies samen materiaal)?

Kun je iets bedenken zodat de mol nooit meer last heeft van poep op zijn hoofd? Wat kun je allemaal bedenken? Kun je het ook tekenen?

 

Wil je meer weten over stimulerend signaleren bij jonge kinderen? Hier vind je informatie over de training Kiene Kleuters.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *