Hoe werk je toe naar een dieper tekstbegrip bij kleuters?

Door: Monica de Wit 

Close reading
Deze term hoor je steeds vaker: wat is het, hoe zet je in en waarom? Close reading is verdiepend begrijpend lezen, met het gegeven dat de tekst centraal staat in plaats van de leesstrategieën. Bij close reading ligt de nadruk op het leren omgaan met complexere teksten (Fisher, Frey & Lapp 2012). Uiteindelijk is het van het allergrootste belang dat leerlingen leren om kritische lezers te worden, een tekst ook eens van een andere kant te kunnen bekijken en zich altijd blijvend af te vragen wat de schrijver bedoelt. Dit vraagt om een actieve leeshouding.

In de praktijk

Leer kinderen hoe ze moeten denken, niet wat ze moeten denken

(Margaret Mead)

 

Wil je meer weten?  Kijk dan op www.hetabc.nl/jongekind

One response to “Hoe werk je toe naar een dieper tekstbegrip bij kleuters?

  1. Hallo,

    Wij zijn voor onze school op zoek naar een workshop / training rond het onderwerp begrijpend luisteren voor de leerkrachten van de groepen 1 t/m 3.
    Ben ik hier bij u op het goede adres?
    Wij geven de voorkeur aan een training die plaats vindt op onze studiedag van woensdag 19 april. Het zal gaan om 12 tot 15 deelnemers.
    Ik zou graag willen weten of u ons hierbij kan helpen?

    Vriendelijke groet,

    Margot Brandsma
    Intern begeleider
    obs Piet Mondriaan
    Abcoude

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *