Nieuwkomerskinderen lossen voedselprobleem op

Kinderen die minder dan een jaar in Nederland zijn ontwerpen een oplossing voor een voedselprobleem. Maar hoe los je samen zo’n groot probleem op als je nog weinig Nederlands spreekt?

De nieuwkomersklas van juf Margreet Jacobs (OBS De Toekomst) volgde deze ontwerples op 7 oktober. Zij bedachten oplossingen om kinderen gezonder te laten eten: een koelkast die alleen gezond eten accepteert, ijsjes van fruit en bij iedere school een struik waar je fruit van kunt plukken.

Dat het lukt om samen een oplossing te verzinnen is te danken aan het taalsteunprogramma dat bij het project hoort. De kinderen overleggen door veel te tekenen en aan te wijzen. De juffen helpen hen met het verwoorden van hun bedoelingen. Ook helpen ze de kinderen op weg met afmaakzinnen (een zin met een vast begin) en een woordmuur.

De les is onderdeel van een lessenserie die is gemaakt door Het ABC en Designathon, met subsidie van Kinderpostzegels. Nieuwkomersleerkracht Hanna Kuijs van Het ABC ontwikkelde het taalsteunprogramma. Zij vertelt: ‘Bij dit project zijn de kinderen gemotiveerd om te overleggen, omdat ze het probleem zo interessant vinden. En ze slagen erin, omdat we ze op allerlei manieren helpen. We leren ze belangrijke woorden en geven de ruimte om dingen te tekenen. Samen geven we daar vervolgens taal aan.’

Zes nieuwkomersklassen proberen de lessenserie uit. De kinderen uit de klas van juf Margreet Moolenijzer (Samenspel) vinden het project meer dan geslaagd. Dat ‘vertellen’ ze met een plaatje: op één na kiezen alle kinderen voor de breedlachende smiley (en de laatste voor de glimlachende). Het leukst van het project vonden de kinderen het samen bouwen en overleggen.

Ook Margreet Moolenijzer is enthousiast: ‘Ik vond het echt geweldig wat er uitkwam. Ook bij de kinderen die nog maar pas in Nederland zijn. Ik wil zeker nog vaker zo’n project uitvoeren met mijn kids.’

De pilotlessen zijn nu afgerond en de lesmaterialen worden verder uitgewerkt. Daarna worden de materialen beschikbaar gesteld aan andere scholen. Ook voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis of op het SBO kan het project heel geschikt zijn.

Wil je de lesmaterialen ontvangen, zodra ze af zijn? Met jouw klas meedoen aan het project? Of meer weten over hoe je de taalontwikkeling kunt stimuleren tijdens lessen Wetenschap & Technologie? Neem dan contact op met Ester Vollenga, evollenga@hetabc.nl of 06 31631551.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *