Nieuwsbrief januari 2019

Bekijk hier onze nieuwsbrief van januari. Over onze visie en aanpak op het gebied van Taal en Rekenen. Met tips en 2 Blogs van Monica Wit, deDe nieuwe WISC-V bijeenkomst, Over onze Rekenkisten voor nieuwkomers, OBA theaterlezen en meer….. Nieuwsbrief januari 2019

Hoe werk je toe naar een dieper tekstbegrip bij kleuters?

6 voorbeelden bij verdiepend begrijpend luisteren met kleuters Door: Monica de Wit  Close reading Deze term hoor je steeds vaker: wat is het, hoe zet je in en waarom? Close reading is verdiepend begrijpend lezen, met het gegeven dat de tekst centraal staat in plaats van de leesstrategieën. Bij close reading ligt de nadruk op … Lees meer >

Zorg voor een sterke groep in dynamische tijden

Hoe zorg je ervoor dat de groep in zijn kracht blijft en zich veilig blijft voelen, ook bij wisseling van leerkrachten? Wat ik veel tegenkom is dat er wisseling in samenstelling van het team is en dat meerdere leerkrachten met een groep werken. Niet alleen bij de start van het jaar, maar ook gedurende het … Lees meer >

Laat je niet Kisten! Lancering Rekenleerlijn en Uitwerkingen

De Rekenkisten en uitwerkingen zijn gelanceerd. De rekenkistenuitwerkingen met de bijbehorende rekenmaterialen helpen nieuwkomersleerkrachten om op een effectieve manier tot realistisch rekenen te komen en te leren rekenen met inzicht in context. Deze uitwerkingen zijn (gratis) te downloaden via onze website en worden dinsdag 6 november via een Webinar gepresenteerd. Aanmelden voor het live webinar is … Lees meer >

Vacature Onderwijsadviseur Leerlingbegeleiding

Voor het team School & Leerlingbegeleiding zoeken wij een   Onderwijsadviseur Leerlingbegeleiding (20-30 uur pw) Als Onderwijsadviseur Leerlingbegeleiding verricht je leerling-onderzoeken, voor en binnen scholen. Ook ben je breed inzetbaar bij het adviseren van leerkrachten en schoolteams op thema’s als rekenen, taal, hoogbegaafdheid, gedrag, burgerschap, verkeer etc. Omdat Het ABC groeit zoeken we een nieuwe adviseur … Lees meer >

“Weer een Gelukkige Klas”

In je kracht, voor je groep: voor leerkracht(en), interne begeleiders of zorgcoördinatoren. Samen met Juf Suzanne ben ik voor de zomer met groep 5 aan de slag gegaan met de interventie “Weer Een Gelukkige Klas”. Ik kom op veel scholen waar de behoefte is om de sfeer te verbeteren. Het ging in het begin met … Lees meer >

“Mijn dag is weer goed”

Voor kinderen kunnen kleine momenten in het dagelijks leven soms ineens omslaan in heftige gebeurtenissen. Daar waar leren en gedrag niet als vanzelfsprekend vloeiend verlopen, is het soms goed om het lesplan even te parkeren en out of the box te denken. Wat heeft dit kind in deze situatie op dit moment nodig? Blog geschreven … Lees meer >

Antwoorden op het lerarentekort

Amsterdam wordt het hardst geraakt door het tekort aan leraren, aldus wethouder Marjolein Moorman in de Volkskrant. Vooral de basisscholen hebben moeite om vacatures te vervullen. Dat vraagt om creatieve oplossingen. Helaas trekken ook wij bij Het ABC niet even een blik leerkrachten open. Maar wat kan wél? Over die vraag hebben we ons de … Lees meer >