Wij bieden de mogelijkheid om ook in deze tijd jezelf te blijven ontwikkelen als onderwijsprofessional.

Daarvoor hebben wij nu verschillende workshops die online te volgen zijn.
De meeste workshops vinden plaats via Zoom of Teams en starten met minimaal 10 deelnemers en maximaal 18 deelnemers. U kunt zich aanmelden bij de contactpersoon.
Interesse? Neem direct contact op met de contactpersoon die erbij vermeld staat.

Ons online workshopaanbod:

1. Workshop Interactieve rekeninstructiefilmpjes maken. Contactpersoon: Jessica Nelissen
2. Workshop Formatief rekenonderwijs. Contactpersoon: Dianne Roerdink
3. Workshop Executieve Functies. Contactpersoon: Laura Heerts
4. Workshop Traumasensitief lesgeven. Contactpersoon: Eva Malkus
5. Workshop Onderzoeksvragen. Contactpersoon: Ilse Disseldorp
6. Workshop Oriëntatie op de nieuwe rekenmethodes. Contactpersoon: Jessica Nelissen
7. Workshop Groei mindset. Contactpersoon: Nicolette Freijser
8. Workshop Onder- en overprikkelde kinderen in de klas. Contactpersoon: Bouwien Westerhuis

Lees hieronder meer over de inhoud van deze workshops.

zoom meeting ABC 2

1. Interactief rekenen

In deze hectische tijd is het moeilijk om zicht te houden op het rekenleerproces van de kinderen. In de workshop gaan we aan de slag met het maken van interactieve rekeninstructiefilmpjes. Je leert hoe je een filmpje interactief kunt maken met behulp van het programma Edpuzzle. De resultaten van het filmpje geven je een beeld van de rekenvaardigheden van de leerlingen. Het maken van interactieve instructiefilmpjes verhoogt de effectiviteit van het digitale rekenonderwijs. Hierdoor blijft het rekenonderwijs aansluiten op de onderwijsbehoeften van de kinderen.

2. Formatief rekenonderwijs

In deze workshop leer je wat de ingrediënten zijn van formatief rekenonderwijs en hoe je deze kunt toepassen in je rekenonderwijs. In de workshop wordt gewerkt met concrete vragen en situaties vanuit de onderwijspraktijk. Je krijgt verschillende praktische tools mee die je direct kunt toepassen.

3. Executieve functies

Wat zijn nou precies executieve functies en hoe blijf je deze functies als leerkracht stimuleren bij je leerlingen? In deze workshop wordt ingegaan op de ontwikkeling van de executieve functies en de problemen die leerlingen daarbij kunnen ervaren. Er wordt besproken hoe je als leerkracht de executieve functies van leerlingen kunt stimuleren, onder andere door leuke spelletjes.

4. Stress en Trauma

Leerlingen met een verhoogde gevoeligheid voor stress, voortkomend uit een opgelopen trauma of hun speciale ondersteuningsbehoeften, lopen op school vaak vast in hun sociaal emotionele ontwikkeling en bij het leren. Juist voor deze groep leerlingen kan school een belangrijke veilige plek zijn waar het vertrouwen in zichzelf en anderen wordt verstrekt. Als leerkracht kan jij voor deze groep het verschil maken. In deze workshop ligt het accent op wat onderwijsprofessionals in preventieve zin kunnen doen (en dat is heel veel!) aan stressbestrijding, omgaan met stress en vergroten van veerkracht van leerlingen.

5. Onderzoek doen

Wil jij jouw zaakvaklessen activerend maken? Om zo de betrokkenheid en interesse van de kinderen te verhogen?

Volg dan deze workshop, waarin je leert om onderzoeksvragen te formuleren die kinderen zelf kunnen beantwoorden door een proefje of onderzoekje te doen. Kinderen vinden dat vaak een stuk spannender dan een 'lesje uit het boek'. En met de juiste onderzoeksvragen, leren ze toch dezelfde stof. In deze workshop krijg je een aantal voorbeelden van goede onderzoeksvragen waarmee je direct aan de slag kunt met je klas. Ook leer je een aantal trucs om zelf een goede onderzoeksvraag te bedenken bij een methodeles. Dat is de eerste stap om een methodeles om te buigen naar een actieve les.

6. Nieuwe rekenmethodes

Er is een nieuwe generatie rekenmethodes op de markt gekomen. Steeds meer scholen mogen de overstap naar een nieuwe rekenmethode maken. Binnen deze workshop kun je je oriënteren op de nieuwe rekenmethodes: Pluspunt 4, Wereld in Getallen 5, Alles Telt Q en Getal & Ruimte Junior. Je krijgt informatie over de opzet, de inhoud en de didactiek van de nieuwe rekenmethodes.

7. Groei Mindset

"Ze kunnen het omdat jij dat denkt”. Een groei mindset draagt bij aan de motivatie van leerlingen, hun leerprestaties, doorzettingsvermogen en creativiteit. In deze training wordt je je bewust van jouw invloed op de mindset van leerlingen. Je krijgt handvatten om een groei mindset bij leerlingen en jezelf te stimuleren.

8. Prikkels

In de basis zijn er kinderen die standaard wat meer onderprikkeld zijn, zij hebben wat meer prikkels nodig om goed te kunnen functioneren. Ook zijn er juist kinderen die altijd wat teveel prikkels ervaren en dus standaard wat meer overprikkeld zijn. In deze workshop zul je ontdekken welke kenmerken er horen bij onder- en overprikkelde kinderen, oefenen we met het herkennen van deze kinderen en krijg je praktische tips hoe je hierin kunt ondersteunen in de klas (óf thuis).

Actueel

  • Vacatures

    Wij groeien, dus zijn op zoek naar meerdere enthousiaste collega’s! Bekijk hier onze openstaande vacatures  
    Lees meer
  • Download deze poster

    Er zijn verschillende vormen van praten waarmee je als pedagogisch medewerker de taalontwikkeling van kinderen kunt stimuleren in je...
    Lees meer
  • Wat is taal inclusief onderwijs?

    Meer dan vijftig procent van de Amsterdamse leerlingen spreekt dagelijks meerdere talen. Daarom is het belangrijk dat iedere leerling...
    Lees meer