In de eigen groep
Diverse onderwijsaanpassingen die toegevoegd worden in de eigen, reguliere groep of klas.
Cognitief talentvolle en begaafde leerlingen hebben een passend onderwijsaanbod nodig om tot een optimale ontwikkeling te komen. Het ABC ondersteunt schoolteams in het PO en VO om het begaafdheidaanbod en -beleid te professionaliseren.
Heb je als school in kaart hoeveel leerlingen extra uitdaging verdienen. En weet je onder hen hoogbegaafde leerlingen te herkennen? Er zijn veel voorkomende kenmerken te signaleren die kunnen duiden op cognitief talent:
Bovendien kunnen begaafde leerlingen zich anders profileren, naarmate de omgeving of situatie verandert. Waar de één creatief is, uitdaging zoekt en verbaal sterk is. Zal de ander bijvoorbeeld perfectionistisch zijn, risico’s vermijden en zich afhankelijk opstellen. Betts&Neihart stelden zes profielen van de begaafde leerling vast.
Om hoogbegaafdheid met zekerheid vast te stellen kan er een intelligentieonderzoek uitgevoerd worden. Ook weet je vaak aan de hand van schoolresultaten en het observeren van een leerling goed welke leerlingen meer uitdaging kunnen gebruiken.
Onderwijs aan kinderen met cognitief talent is onderdeel van het basisaanbod van de school. Scholen kiezen zelf welk aanbod zij aanbieden. Zoals een plusklas, peergroup of extra lesstof. Vanuit onze visie dienen deze onderwijsaanpassingen trapsgewijs, volgens onderstaande piramide, plaats te vinden binnen het schoolsysteem.
De onderwijsaanpassingen kunnen op vier niveaus ingezet worden:
Hieronder staat op welke wijze Het ABC voor deze niveaus van betekenis kan zijn.
Diverse onderwijsaanpassingen die toegevoegd worden in de eigen, reguliere groep of klas.
Cognitief uitdagend onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen van meerdere klassen binnen één school.
Passend en uitdagend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen van verschillende scholen.
Trainingen ter professionalisering van jouw schoolteam op het gebied van begaafdheid.
Het vormen van een eenduidige HB-aanpak en werkwijze binnen jouw PO of VO school(bestuur).
Heb je het vermoeden dat jouw kind meer aan kan dan de reguliere lesstof die het in de klas krijgt aangeboden, maar wil je hier uitsluitsel over krijgen? Wil je meer weten over wat de mogelijkheden zijn om jouw kind meer uit te dagen op cognitief niveau? Zit jouw kind de laatste tijd niet zo goed in zijn vel en denk je dat dit te maken zou kunnen hebben met begaafdheid?
Het ABC biedt de mogelijkheid tot een specialistisch begaafdheidsonderzoek. Hiernaast geven wij ook consulten aan ouders, waarbij een begaafdheidspecialist al je vragen kan beantwoorden. We zijn gespecialiseerd op het gebied van dubbel bijzondere kinderen, jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, begaafde pubers en onderpresteerders.
26 februari 2024
Het doel van een verrijkingsgroep of plusklas is niet zozeer het uitbreiden van kennis, maar het verder ontwikkelen van denk- en leervaardigheden. Ofwel groeidoelen. Lees hier hoe jij aan de talentontwikkeling voor kinderen uit de midden- of bovenbouw van jouw school kunt werken.
29 februari 2024
Op 28 februari 2024 is onze nieuwsbrief van Begaafdheid verschenen. Over het ondersteunen van cognitief talent in de doorgaande lijn.
13 maart 2024
Werk je in het onderwijs en wil je kennis opdoen of delen over begaafdheid? Binnenkort vinden er interessante gratis bijeenkomsten plaats. Schrijf je snel in voor deze inspirerende bijeenkomsten.
Neem gerust contact met ons op