Amber Sweers

Onderwijsadviseur

Als orthopedagoog bij het ABC zet ik mij in voor de kinderen met als doel dat zij hun eigen wensen en ambities na kunnen streven. Dit doe ik door samen met de kinderen te werken aan hun leerontwikkeling en hen te begeleiden op het gebied van lezen, spelling en rekenen. Hierbij vind ik het belangrijk om bij elke begeleiding af te stemmen op de interesses en talenten van het kind om de motivatie en het competentiegevoel van het kind te vergroten.

 

Amber Sweers
Onderwijsadviseur

0682369048

asweers@hetabc.nl

Mijn profiel

   

De Gelukkige Groep

Ben je als pedagogisch medewerker op korte termijn op zoek naar oplossingen en tips om meer invloed te hebben op de groepsprocessen en sfeer in je groep?

Met de interventie De Gelukkige Groep krijg je hulp op jouw specifieke vraag met je groep. Afhankelijk van de hulpvraag kun je kiezen voor een compact of uitgebreid traject óf maatwerk.

Aanpak

• Intake voor het vaststellen van de opbrengstverwachting. Daarmee krijgen we een goed beeld van de vragen die er zijn en van zowel de bestaande als de gewenste situatie.
• Het opstellen van een gezamenlijk plan van aanpak. De aanpak is praktisch en wordt direct uitgevoerd. Dit kan bestaan uit een compact of uitgebreid traject met meerdere contactmomenten zoals groepsbezoeken, observaties en coaching gesprekken.
• Evaluatie

De Gelukkige Groep is met name interessant voor de Passende Kinderdagopvang als je de groepssfeer wilt hernieuwen en meer invloed op de groepsdynamiek wil ervaren. Je komt meer te weten over groepsdynamische processen en de invloed die je als pedagogisch medewerker hierop hebt. Standaard wordt de interne coach en/of leidinggevende betrokken bij het traject.

De gemeente Amsterdam ondersteunt de interventie de Gelukkige Groep, zij financieren 5 trajecten in 2021 voor de kinderdagopvang in Amsterdam.

Wij bieden deze aanpak op groeps- en organisatieniveau aan.
Wil je meer weten of heb je interesse in een (digitale) workshop over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

Kijk voor meer informatie over 'De Gelukkige Klas', specifiek voor leraren en schoolteams in het primair en voortgezet onderwijs, op www.hetabc.nl/gelukkigeklas 

Interactieve webinars

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmelden:

Klik hieronder op de voor jouw geschikte datum en meld je via deze datum aan voor de webinar.

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Gratis Zoom inspiratiesessies begaafdheid

Onze begaafdheidsspecialisten organiseren de komende weken maar liefst vier gratis inspiratiesessies. De thema's variëren van Stimulerend Signaleren, Compacten&Verrijken, Werken met Persoonlijke Doelen tot Mindset.

Tijdens deze gratis inspiratiesessies krijg je de gelegenheid om met je collega’s uit het werkveld ideeën uit te wisselen en goede ervaringen, tips en adviezen te delen op uiteenlopende gebieden. En hoe dit in deze tijd met digitaal onderwijs kan. De inspiratiesessie is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit het primair onderwijs en vindt online plaats.

Dus, ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO en wil je meer weten over onderwerpen op het gebied van cognitief talent? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.
Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek.
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Data & onderwerpen:

  • Woensdag 27 januari. 16.00 – 17.00 uur. Thema: Onderwijsaanpassingen in de klas: Compacten en Verrijken met begaafdheidspecialist Jaap Verouden.
  • Donderdag 11 februari 14.45 – 15.45 uur: Thema: Persoonlijke Groeidoelen met begaafdheidsspecialist Annelies de Muijnck.
  • Donderdag 25 februari 16.00 – 17.00 uur: Thema: Motivatie & Mindset. Met begaafdheidsspecialist Heidi de Vries.
  • Woensdag 10 maart 16.00 -17.00 uur: (tijdens de week van hoogbegaafdheid) Thema: Stimulerend Signaleren. Met begaafdheidsspecialist Maaike Goddijn.

Neem voor meer informatie contact op met Maaike Goddijn via mgoddijn@hetabc.nl

Aanmeldformulier zoom Inspiratiesessie(s) begaafdheid

 

 

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Maaike Goddijn
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

06-82 34 21 69

mgoddijn@hetabc.nl

Mijn profiel

Groepsdynamiek: wat doet het met jou?

Aan de slag met de groepsdynamiek in jouw groep!

Het interactief Zoom webinar voor Dynamo medewerkers, gegeven door Ineke van der Schuyt & Rachelle Solomons, vond plaats op woensdag 28 oktober.

Bekijk & download de bijbehorende bestanden hieronder, door op de link te klikken:

Vervolg opdracht


Programma woensdag 28 oktober

Wat gaan we doen?

In dit interactieve webinar gaan we aan de slag met de groepsdynamiek van je groep. Je leert de fasen van groepsvorming herkennen én wat jouw rol daarbij kan zijn. Je krijgt tips en concrete voorbeelden.

Ook staan we stil bij kenmerken  van effectief groepsmanagement en denk je na over wat er wellicht nog te verbeteren is aan je eigen groepsmanagement.

Tijdens het webinar vragen we je ook om mee te doen!

Voorbereiding
We vragen je om van tevoren al even stil te staan bij het functioneren van je groep (of de groep waar je invalt).

Bekijk hier het instructiefilmpje en beantwoord de vragen voor jouw eigen situatie.
(Bekijk deze via je laptop/computer/tablet en niet via je telefoon.)

 

 

Korte instructie voor de Zoom sessie woensdag: Hoe werkt het?

  • Om deel te nemen aan dit online programma, klik je voorafgaand aan de Zoom bijeenkomst op deze link:
    https://us02web.zoom.us/j/81005636954?pwd=Zko3ZG83ZXRnWkxZNy9ZeG1nRkk0UT09In sommige gevallen heb je meer info nodig:
    Meeting ID: 810 0563 6954 / Passcode: 132915
  • Je hoeft geen account te hebben bij Zoom. Maar Zoom werkt wel het beste als je van te voren het programma downloadt via deze link: https://zoom.us/support/download
  • Het is een interactieve digitale bijeenkomst. Deelname werkt het beste via een computer, laptop of iPad. Via je mobiele telefoon kun je het ook volgen en bekijken, alleen zijn de functionaliteiten dan niet optimaal en kun je helaas niet zo goed actief meedoen.
    Neem dus, indien mogelijk, deel via computer/laptop én Zoom werkt het beste via Chrome.
  • Mocht iets technisch niet goed werken, neem dan contact met ons op via: communicatie@hetabc.nl of via WhatsApp/tel. 06 – 836 627 77

Wil je inhoudelijk meer weten hierover?

Ineke van der Schuyt
Onderwijsadviseur & Expert VVE / Jonge Kind

06 - 46 61 03 15

ivanderschuyt@hetabc.nl

Mijn profiel

Mail bij praktische of technische vragen over dit webinar naar communicatie@hetabc.nl 

Zoom inspiratiesessies

Als onderwijsprofessional wil je het nieuwe schooljaar natuurlijk zo goed mogelijk starten, met een fijne sfeer en groepsdynamiek. Hoe begeleid je in de 1e schoolweken de groepsvorming zo optimaal mogelijk? Wat zijn effectieve groepsvormende activiteiten en hoe kun je gezamenlijk een preventief kader scheppen? Juist bij de start van het schooljaar is preventieve versterking meer dan welkom en daarom organiseren wij een aantal gratis inspiratiesessies via Zoom voor ál jouw vragen en (soms lastige) situaties!

Ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO of VO en wil je meer weten over onderwerpen als groepsvorming, sociale veiligheid, omgaan met diversiteit en traumasensitief lesgeven? Zoek je inspiratie of heb je specifieke vragen? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.

Data & onderwerpen

  • Dinsdag 25 aug. 15.30 – 16.30 uur: Groepsvorming & het nieuwe schooljaar goed opstarten
  • Dinsdag 1 sept. 15.30 – 16.30 uur: Traumasensitief lesgeven
  • Donderdag 10 sept. 15.30 – 16.30 uur: Pesten, sociale veiligheid & omgaan met diversiteit
    Wegens omstandigheden gaat deze sessie niet door. 

Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek. Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen aan onze ABC-gedragsspecialist(en).
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

De Vreedzame School voor nieuwe leerkrachten

Ben je een nieuwe leerkracht op een vreedzame school? In twee cursusbijeenkomsten raak je vertrouwd met het programma, de werkwijze en de belangrijkste principes van De Vreedzame School.

Cursus inhoud

  • Achtergronden, werkvormen en doelen van het programma De Vreedzame School
  • Zelf ervaren van de (coöperatieve) werkvormen
  • Suggesties om het programma zelfstandig in de vingers te krijgen‘Ik heb goed inzicht gekregen in de doelstelling van De Vreedzame School. Het waren twee superdagen, jammer dat het afgelopen is.’ - Reactie cursist

Resultaat

  • Je kent de achtergronden, uitgangspunten, doelen en opbouw van het programma De Vreedzame School.
  • Je kent de lesblokken van het programma en de doelen ervan. Je kunt deze in je eigen groep inzetten.
  • Je kunt de kenmerkende principes van De Vreedzame School inzetten (o.a. opstekers en afbrekers, het stappenplan voor conflicten en de emotiethermometer).
  • Je hebt kennis van de manier waarop afspraken geborgd kunnen worden in het programma van de school.

Informatie

Data:
30 sep. 2020 (14:30 - 17:30 uur)
18 nov. 2020 (14:30 - 17:30 uur)

Locatie: Baarsjesweg 224 1058 AA Amsterdam

Kosten: € 325,-

Aanmelden via de website van de CED-Groep:
https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

Meer informatie over De Vreedzame School vind je op onze website: https://www.hetabc.nl/professionals/school/schoolklimaat/vreedzame-school/ en op www.devreedzameschool.nl.
Deze training kan ook bovenschools worden georganiseerd

 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

AANMELDEN voor deze training kan via de website van de CED-Groep: https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Persoonlijke (groei)doelen in de plusklas 

Wil je in de plusklas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.

Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Dit zijn vakoverstijgende doelen gericht op het oefenen en ontwikkelen van vaardigheden. Het worden ook wel groeidoelen genoemd. In plusklassen zou het werken aan deze groeidoelen centraal horen te staan. Ze zouden de kapstok moeten vormen waaraan betekenisvolle en uitdagende activiteiten worden gehangen. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Dit biedt kansen om een brug te kunnen slaan tussen de plusklas en de reguliere klas en meer samenhang te creëren in het aanbod. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de plusklas als de reguliere klas. Dit is het zinvolst wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en stuurt bij.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

Je bent in staat om:

  • een keuze te maken voor een overzicht van vakoverstijgende of groeidoelen waaraan leerlingen in de plusklas kunnen werken (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • vakoverstijgende of groeidoelen te introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • leerlingen te laten reflecteren op de verschillende groeidoelen (Wat gaat goed? Waar kan ik groeien?).
  • leerlingen te begeleiden bij het kiezen van een persoonlijk doel en je weet welke middelen je kunt inzetten.
  • leerlingen te begeleiden bij het werken aan hun persoonlijk doel door vooruit en terug te kijken en je weet welke middelen je hierbij kunt inzetten (bijvoorbeeld ‘de vooruitkijker’ en de ‘terugkijker’**).
  • leerlingen van elkaar te laten leren met behulp van activerende werkvormen.
  • het leerproces samen met leerlingen zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van een portfolio of groeirapport.
  • ouders en leerkrachten te betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • zelf materialen en middelen vorm te geven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

·        (Digitale) consulten
·        Workshop(s)
·        Werkgroepbijeenkomsten
·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Annelies de Muijnck

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Ervaring deelnemer:

‘Wij gebruiken de vooruitkijker en terugkijker bij de “ontmoetingsmomenten”; een soort van plusklas waarbij we met begaafde leerlingen werken aan een leerdoel. Dit doel maken we visueel met de vooruitkijker en nemen we mee naar de eigen groep. Het wordt tevens gebruikt bij de gesprekken met ouders. Op die manier weet een leerling waar hij aan werkt en dat alle partijen hem/haar daarbij kunnen helpen dit te bereiken’.

Monique Hovens van basisschool Eigenwijs in Veldhoven, deelnemer aan de workshop ‘Betekenisvol werken aan persoonlijke doelen

Erik Schwab

Onderwijsadviseur en trainer

Ik werk als adviseur en trainer in het onderwijs. Bij mijn coaching en begeleiding zet ik me in voor handelen vanuit visie en dat doe ik door goed te luisteren en vragen te stellen over de dingen die je doet. Dat doe ik omdat ik streef naar betekenisvolle en duurzame ontwikkeling directeur en de school.

 

Erik Schwab
Onderwijsadviseur

06-31631613

eschwab@hetabc.nl

Mijn profiel

   

Marianne Dijkstra

Directeur - Bestuurder

Met je talent in beeld kun je een leven lang vooruit!

Als directeur - bestuurder zet ik mij in voor de bijdrage van Het ABC aan de samenleving van de toekomst. Goed onderwijs biedt onze jeugd kansen om hun talenten maximaal in beeld te krijgen en met een sterke identiteit hun weg te vinden.

Voor dit doel werk ik graag samen. Met de jeugd en hun ouders en de professionals in en om het onderwijs. In samenwerking met opdrachtgevers en diverse hogescholen en universiteiten, borgen wij onze kennis. Wij willen tot duurzame verbetering in onze aanpak en inzet komen.

In onze organisatie faciliteer ik de medewerkers, adviseurs en metgezellen om zo goed als mogelijk hun opdrachten uit te voeren en ook toe te kunnen voegen. Wij werken aan een transparante organisatie met een heldere koers. Dat geeft beeld van wat wij doen en waarom.  Dit versterkt de samenhang in onze wijze van werken en het onderling vertrouwen, ook met opdrachtgevers en samenwerkingspartners.

Dilemma’s ombuigen in kansen geeft mij energie. Door samen lastige vraagstukken vast te pakken ontstaan meer kansen voor kinderen en hun toekomst. Graag kom ik met jullie in gesprek.

 

Marianne Dijkstra
Directeur-Bestuurder

mdijkstra@hetabc.nl

Mijn profiel

   

Opzetten en begeleiding van een HB-netwerk binnen een schoolbestuur

Heeft het schoolbestuur een beleid op begaafdheid, maar is dat nog niet op alle scholen terug te zien? Wil je meer samenhang in de aanpak van cognitief talent op alle scholen? Of wil je binnen het schoolbestuur juist een beleid gaan opstellen, in samen-werking met de HB-specialisten binnen de verschillende scholen?

Wij bieden begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van een bestuursbreed netwerk van begaafdheidscoördinatoren/-experts.

Deze begaafdheidscoördinatoren van de verschillende scholen kunnen hierdoor hun ervaringen en expertise op een effectieve wijze met elkaar uitwisselen. Men leert onderling van elkaars goed werkende praktijkvoorbeelden en in groepsverband wordt er een gedegen en fundamenteel sterk beleid opgesteld. Hiermee komen alle scholen tegemoet aan de behoeften van hun begaafde leerlingen.

In het netwerk van begaafdheidscoördinatoren krijgt het specialisme meer diepgang. Ervaringen uit de onderwijspraktijk worden onderling besproken en gezamenlijk worden beslissingen genomen. Hierdoor ontstaat er een bestuurs-brede en integrale aanpak van cognitief talent en begaafde leerlingen op alle scholen binnen het bestuur. 

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel