Zoom inspiratiesessies

Als onderwijsprofessional wil je het nieuwe schooljaar natuurlijk zo goed mogelijk starten, met een fijne sfeer en groepsdynamiek. Hoe begeleid je in de 1e schoolweken de groepsvorming zo optimaal mogelijk? Wat zijn effectieve groepsvormende activiteiten en hoe kun je gezamenlijk een preventief kader scheppen? Juist bij de start van het schooljaar is preventieve versterking meer dan welkom en daarom organiseren wij een aantal gratis inspiratiesessies via Zoom voor ál jouw vragen en (soms lastige) situaties!

Ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO of VO en wil je meer weten over onderwerpen als groepsvorming, sociale veiligheid, omgaan met diversiteit en traumasensitief lesgeven? Zoek je inspiratie of heb je specifieke vragen? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.

Data & onderwerpen

  • Dinsdag 25 aug. 15.30 – 16.30 uur: Groepsvorming & het nieuwe schooljaar goed opstarten
  • Dinsdag 1 sept. 15.30 – 16.30 uur: Traumasensitief lesgeven
  • Donderdag 10 sept. 15.30 – 16.30 uur: Pesten, sociale veiligheid & omgaan met diversiteit
    Wegens omstandigheden gaat deze sessie niet door. 

Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek. Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen aan onze ABC-gedragsspecialist(en).
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

De Vreedzame School voor nieuwe leerkrachten

Ben je een nieuwe leerkracht op een vreedzame school? In twee cursusbijeenkomsten raak je vertrouwd met het programma, de werkwijze en de belangrijkste principes van De Vreedzame School.

Cursus inhoud

  • Achtergronden, werkvormen en doelen van het programma De Vreedzame School
  • Zelf ervaren van de (coöperatieve) werkvormen
  • Suggesties om het programma zelfstandig in de vingers te krijgen‘Ik heb goed inzicht gekregen in de doelstelling van De Vreedzame School. Het waren twee superdagen, jammer dat het afgelopen is.’ - Reactie cursist

Resultaat

  • Je kent de achtergronden, uitgangspunten, doelen en opbouw van het programma De Vreedzame School.
  • Je kent de lesblokken van het programma en de doelen ervan. Je kunt deze in je eigen groep inzetten.
  • Je kunt de kenmerkende principes van De Vreedzame School inzetten (o.a. opstekers en afbrekers, het stappenplan voor conflicten en de emotiethermometer).
  • Je hebt kennis van de manier waarop afspraken geborgd kunnen worden in het programma van de school.

Informatie

Data:
30 sep. 2020 (14:30 - 17:30 uur)
18 nov. 2020 (14:30 - 17:30 uur)

Locatie: Baarsjesweg 224 1058 AA Amsterdam

Kosten: € 325,-

Aanmelden via de website van de CED-Groep:
https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

Meer informatie over De Vreedzame School vind je op onze website: https://www.hetabc.nl/professionals/school/schoolklimaat/vreedzame-school/ en op www.devreedzameschool.nl.
Deze training kan ook bovenschools worden georganiseerd

 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

AANMELDEN voor deze training kan via de website van de CED-Groep: https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

Werk je met nieuwkomers of andere NT2-leerlingen?

Zoek je naar manieren om hun mondelinge taalontwikkeling te stimuleren?

Ga aan de slag met taaldenkgesprekken: uitdagende gesprekken over een prikkelend probleem. Ook met weinig taal kunnen leerlingen al meedoen. En juist daarvan leren ze veel taal! In deze cursus leer je hoe je taaldenkgesprekken inzet om de mondelinge taalvaardigheid van nieuwkomers en andere NT2-leerlingen te stimuleren.

Deur dicht, niemand thuis! from Eduseries on Vimeo.
Bekijk het fragment van: Deur dicht, niemand thuis! Jonge nieuwkomers bespreken een praktisch probleem.

Blended learning: samenwerking tussen Het ABC en Eduseries

De cursus bestaat uit een combinatie van online leren, studiebijeenkomsten en opdrachten. Je werkt deels in een digitale leeromgeving, ontwikkeld door Eduseries in Utrecht. Het ABC en Eduseries werken samen om de cursus op verschillende locaties aan te kunnen bieden.

De digitale onderdelen volg je waar en wanneer je wilt. Tijdens de studiebijeenkomsten ga je met collega’s en experts Resi Damhuis en Hanna Kuijs de diepte in. Natuurlijk ga je ook in de praktijk aan de slag: je filmt bijvoorbeeld een taaldenkgesprek en krijgt individuele feedback.

Programma

De cursus bestaat uit twee modules:

Module 1: Voorkennismodule: Meertaligheid & NT2

  • Studiebelasting: 2 uur
  • Volledig online

In deze optionele module geeft professor Folkert Kuiken een introductie op het onderwerp meertaligheid. In korte videocolleges kijkt professor Kuiken vanuit verschillende invalshoeken naar meertaligheid thuis en op school. Met gerichte opdrachten verbind je de theorie aan je eigen onderwijspraktijk.

Na afronding van de eerste module:

  • kun je de belangrijkste algemene inzichten over meertaligheid verwoorden.
  • kun je verbanden leggen tussen theorie over meertaligheid en je eigen praktijk.
  • weet je vanuit de literatuur waar je op kunt letten bij de omgang met meertalige kinderen.
  • heb je handvatten gekregen om jouw NT2-onderwijs verder te verbeteren.

Als je al veel voorkennis hebt over meertaligheid, zal niet alles nieuw zijn. Je kunt deze module als opfrisser gebruiken. Beslis zelf welke onderdelen voor jou relevant zijn.

Omdat al het materiaal online staat, kun je de module volgen waar en wanneer je wilt.

 

Module 2: Kernmodule: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Studiebelasting: 24 uur
  • Combinatie van online leren en twee studiebijeenkomsten

In de kernmodule ga je de diepte in met mondelinge taalontwikkeling en taaldenkgesprekken. Stapsgewijs ontwikkel je kennis en vaardigheden:

stap 1: waarom zijn taaldenkgesprekken noodzakelijk voor NT2-leerlingen?

stap 2: hoe zien taaldenkgesprekken er precies uit?

stap 3: hoe realiseer ik taaldenkgesprekken zo goed mogelijk in mijn eigen praktijk?

De module bestaat uit drie online hoofdstukken en twee studiebijeenkomsten.

  • Hoofdstuk 1: theorie.
    In videocolleges leer je de theorie over taaldenkgesprekken. In de eerste studiebijeenkomst verbind je deze kennis met je eigen schoolsituatie: waar verrijken taaldenkgesprekken jouw onderwijs?
  • Hoofdstuk 2: de praktijk van anderen.
    Je verdiept je kennis aan de hand van praktijkvoorbeelden van anderen: hoe herken je goede taaldenkgesprekken? Wat zie je bij de leerlingen? Wat doet de leerkracht?
  • Hoofdstuk 3: je eigen praktijk.
    Pas je kennis over mondelinge taaldidactiek toe in je eigen dagelijkse praktijk: je gaat zelf taaldenkgesprekken voeren. Je neemt een gesprek op en krijgt individuele feedback. In de aansluitende studiebijeenkomst formuleer je met de docent en je collega's suggesties en tips voor je eigen praktijk.

Data

De cursus start op 4 januari 2021. Je begint online met de voorkennismodule en het eerste deel van de kernmodule. Twee weken later is de eerste studiebijeenkomst:

  • Bijeenkomst 1: 20 januari 2021, 15.00 - 18.00 uur
  • Bijeenkomst 2: 24 maart 2021, 15.00 - 18.00 uur

Je krijgt vanaf 1 december 2020 toegang tot de digitale leeromgeving. Je kunt de voorkennismodule en het eerste deel van de kernmodule dus ook al voor 4 januari doen.

De bijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam of Utrecht, afgestemd op de deelnemers. Bij voldoende deelnemers uit een andere regio, is het ook mogelijk de cursus op een andere locatie of in company aan te bieden.

Deelnemersprijs € 525,=

Heb je inhoudelijke vragen over de cursus? Neem contact op met Hanna Kuijs.

Heb je praktische vragen? Neem contact op met Anneke Legel.

Aanmelden

Je kunt je individueel aanmelden of met je hele team via onderstaand formulier:

Aanmelden Training: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Deelnemer gegevens

 

 

Heb je inhoudelijke vragen hierover?
Neem dan contact op met:

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Heb je praktische vragen hierover?
Neem dan contact op met:

 

Cursussen effectief rekenen

Veel (ernstige) rekenproblemen zijn te voorkomen als er effectief rekenonderwijs wordt gegeven. De eerste cursus is een cursus, waarin de basisprincipes van effectief rekenonderwijs worden besproken. De tweede cursus is een verdiepingscursus, waarin het leren met je brein wordt gekoppeld aan effectief rekenonderwijs. De cursussen zijn onafhankelijk van elkaar te volgen.

Waar en wanneer

De cursus kan in company worden gevolgd en is bij genoeg deelnemers ook individueel te volgen. De cursus zal bij genoeg deelnemers digitaal georganiseerd worden. Het streven is om in september 2020 te starten met de cursussen.

Cursus effectief rekenen

In deze cursus wordt  er gestart met aandacht voor de opbouw van een effectieve rekenles.
Vervolgens wordt het omgaan met verschillen tussen de sterke en de zwakke rekenaars besproken.
Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen is het een noodzaak om de rekenmethode ‘losser’ te hanteren. Tijdens deze cursus worden de sterke en de zwakke kanten van de (nieuwe) rekenmethodes in kaart gebracht, zodat het lesaanbod aangepast kan worden. Het aanpassen van het lesaanbod kan met behulp van een blokvoorbereiding worden gerealiseerd.

De cursus bestaat uit drie digitale bijeenkomsten van 2 uur. Na het volgen van de cursus kan de deelnemer het rekenonderwijs in de klas effectiever inrichten. De deelnemer krijgt inzichten in:

  • het geven van een effectieve rekenles;
  • het tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen;
  • het ‘losser’ hanteren van de rekenmethode.
Cursusdata:

Planning: maart 2021

Cursus effectief rekenen met je brein (vervolgcursus/verdieping)

De rekenlessen zijn effectief. Je besteedt aandacht aan de zwakke en sterke rekenaars en je zet de rekenmethode naar eigen inzicht in. Toch mis je nog steeds wat achtergrond bij het geven van de rekenlessen.  In deze verdiepende bijeenkomst staat het leren rekenen in combinatie met de werking van de hersenen centraal. Na de theoretische achtergrond wordt er een koppeling gemaakt naar de praktijk. Er wordt besproken hoe de zes breinprincipes en de ASOOO benadering de rekenlessen kunnen verrijken.

De cursus bestaat uit twee digitale bijeenkomsten van 2 uur.  Na het volgen van deze bijeenkomst kan de deelnemer het rekenonderwijs meer verrijken. De deelnemer krijgt inzichten in:

  • de rekendidactiek op basis van het functioneren van het brein;
  • de zes breinprincipes om de rekenles te verrijken.
Cursusdata:

Planning: maart 2021

Aanvragen

Wil je meer informatie over één of beide cursussen?
Neem dan contact op met Jessica Nelissen via  jnelissen@hetabc.nl

Heb je vragen hierover?

Jessica Nelissen
Onderwijsadviseur

06-83209552

Jnelissen@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

 

 

Effectief rekenonderwijs

Uit het PISA-onderzoek 2018 (internationaal peilingonderzoek)
blijkt dat de rekenvaardigheid van de Nederlandse kinderen t.o.v. van de vorige afname (2015) stabiel is gebleven. Daarvoor is de rekenvaardigheid van de Nederlandse kinderen fors gedaald. De groep sterke rekenaars wordt steeds kleiner. De dagelijkse praktijk laat zien dat de instructie niet altijd toereikend is voor alle leerlingen. Hoe leren we de kinderen weer rekenen?

 

 

 

 

Persoonlijke (groei)doelen in de plusklas 

Wil je in de plusklas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.

 

Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Dit zijn vakoverstijgende doelen gericht op het oefenen en ontwikkelen van vaardigheden. Het worden ook wel groeidoelen genoemd. In plusklassen zou het werken aan deze groeidoelen centraal horen te staan. Ze zouden de kapstok moeten vormen waaraan betekenisvolle en uitdagende activiteiten worden gehangen. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Dit biedt kansen om een brug te kunnen slaan tussen de plusklas en de reguliere klas en meer samenhang te creëren in het aanbod. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de plusklas als de reguliere klas. Dit is het zinvolst wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en stuurt bij.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

Je bent in staat om:

  • een keuze te maken voor een overzicht van vakoverstijgende of groeidoelen waaraan leerlingen in de plusklas kunnen werken (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • vakoverstijgende of groeidoelen te introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • leerlingen te laten reflecteren op de verschillende groeidoelen (Wat gaat goed? Waar kan ik groeien?).
  • leerlingen te begeleiden bij het kiezen van een persoonlijk doel en je weet welke middelen je kunt inzetten.
  • leerlingen te begeleiden bij het werken aan hun persoonlijk doel door vooruit en terug te kijken en je weet welke middelen je hierbij kunt inzetten (bijvoorbeeld ‘de vooruitkijker’ en de ‘terugkijker’**).
  • leerlingen van elkaar te laten leren met behulp van activerende werkvormen.
  • het leerproces samen met leerlingen zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van een portfolio of groeirapport.
  • ouders en leerkrachten te betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • zelf materialen en middelen vorm te geven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.
Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

·        (Digitale) consulten
·        Workshop(s)
·        Werkgroepbijeenkomsten
·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseurs Annelies de Muijnck en Stefan Heinink.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

Stefan Heinink
Onderwijsadviseur

06-30950380

sheinink@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Ervaring deelnemer:

‘Wij gebruiken de vooruitkijker en terugkijker bij de “ontmoetingsmomenten”; een soort van plusklas waarbij we met begaafde leerlingen werken aan een leerdoel. Dit doel maken we visueel met de vooruitkijker en nemen we mee naar de eigen groep. Het wordt tevens gebruikt bij de gesprekken met ouders. Op die manier weet een leerling waar hij aan werkt en dat alle partijen hem/haar daarbij kunnen helpen dit te bereiken’.

Monique Hovens van basisschool Eigenwijs in Veldhoven, deelnemer aan de workshop ‘Betekenisvol werken aan persoonlijke doelen

Begrijpend luisteren en begrijpend lezen

Goed begrijpen wat je hoort en leest? Onmisbaar om taalvaardig te zijn!

Begrijpend luisteren en begrijpend lezen is een belangrijk onderdeel van het taalcurriculum. Het is een belangrijke voorwaarde voor het leren in alle vakken en het deelnemen aan de maatschappij. Dus niet alleen bij taal, maar ook bij rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en andere vakken moet je de betekenis kunnen halen uit wat je hoort of leest. Daarom zijn begrijpend luisteren en begrijpend lezen vaardigheden die in alle situaties en bij alle vakken waar lezen bij komt kijken geoefend kunnen worden.

Met begrijpend luisteren verbreden kinderen hun kennis over de wereld, vergroten ze hun woordenschat, leren ze meer over de structuur van teksten en leren ze hoe leuk het is om met teksten bezig te zijn. Om kinderen dit te leren is een didactiek nodig waarin voorlezen, interactief voorlezen en hardop denkend voorlezen afwisselend worden ingezet.

Bij begrijpend lezen draait het vooral op het willen én kunnen begrijpen van wat er in de tekst staat. De didactiek van begrijpend lezen omvat meer dan het aanleren van strategieën. Een actieve, integrale aanpak van begrijpend lezen richt zich naast tekstbegrip ook op uitbreiding van de woordenschat, vergroten van de kennis van de wereld, hogere denkvaardigheden, leesvertrouwen én leesplezier. Begrijpend lezen kan daarom worden ingezet op alle momenten waarin teksten gelezen worden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Froukje Hoobroeckx.

Heb je vragen hierover?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Tutorial ‘Begeleiden bij Begrijpend Lezen’ handig hulpmiddel voor deeltijdonderwijs begrijpend lezen

Met de ABC-tutorial ‘Begeleiden bij begrijpend lezen’, gemaakt door onze stagiair masterstudent UvA meertaligheid Lin An Phoa, krijgt een ouder of andere thuisbegeleider stap voor stap hulp bij het voorspellen, voorkennis activeren en woordenschat oefenen bij een tekst .

<<Bekijk de tutorial via deze link>>

<<Bekijk hier de verdieping>>

Na deze preteaching kan de leerkracht de tekst zelf in de klas behandelen. Daarna kunnen kinderen de opdrachten samen of thuis met hun begeleider maken.
Voor meer informatie over deze tutorial of over begrijpend lezen: Neem contact op met Froukje Hoobroeckx.

Opzetten en begeleiding van een HB-netwerk binnen een schoolbestuur

Heeft het schoolbestuur een beleid op (hoog)begaafdheid, maar is dat nog niet op alle scholen terug te zien? Wil je meer samenhang in de aanpak van cognitief talent op alle scholen? Of wil je binnen het schoolbestuur juist een beleid gaan opstellen, in samen-werking met de HB-specialisten binnen de verschillende scholen?

Wij bieden begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van een bestuursbreed netwerk van begaafdheidscoördinatoren/-experts.

Deze begaafdheidscoördinatoren van de verschillende scholen kunnen hierdoor hun ervaringen en expertise op een effectieve wijze met elkaar uitwisselen. Men leert onderling van elkaars goed werkende praktijkvoorbeelden en in groepsverband wordt er een gedegen en fundamenteel sterk beleid opgesteld. Hiermee komen alle scholen tegemoet aan de behoeften van hun begaafde leerlingen.

In het netwerk van begaafdheidscoördinatoren krijgt het specialisme meer diepgang. Ervaringen uit de onderwijspraktijk worden onderling besproken en gezamenlijk worden beslissingen genomen. Hierdoor ontstaat er een bestuurs-brede en integrale aanpak van cognitief talent en (hoog)begaafde leerlingen op alle scholen binnen het bestuur.

 

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Different Day 

‘Different Day’ (DD) is een onderwijsvoorziening voor cognitief talentvolle leerlingen dat gebaseerd is op het gedachtengoed van Day a Week School (DWS).

Een Different Day-groep bestaat uit leerlingen van verschillende leeftijden. Zij worden binnen de school geïdentificeerd en geselecteerd in de groepen 5,6 en 7. De leerlingen komen een dagdeel in de week samen en krijgen een onderwijsaanbod dat cognitief uitdagend is en onder andere het creatieve denken stimuleert. De lessen worden gegeven door een gespecialiseerde leerkracht die getraind wordt door een senior DWS-leerkracht.

Een van de doelstellingen is dat de leerlingen leren leren. Er wordt aandacht besteed aan o.a. zelfsturend leren, samenwerken en doorzetten. De lesactiviteiten bestaan bijv. uit filosofie, wiskunde, teamuitdagingen, eigen projecttijd en denkpuzzels.

Jaarlijks vindt er een identificatieprocedure plaats om te bepalen welke leerlingen het Different Day-onderwijs het meest nodig hebben. De leerlingen uit de groepen 5, 6 en 7, krijgen daarbij uitdagende opdrachten aangeboden (Hersenkrakers), waardoor zowel hun analytische als hun creatieve denkvermogen wordt aangesproken. Als de leerlingen daaraan werken worden zij geobserveerd door de leerkracht, ondersteund door een IB-er. Er wordt hierbij minder aandacht besteed aan de antwoorden (het product) en meer aan de manier van denken (het proces).

Zowel de observaties bij deze opdrachten als overige belangrijke informatie over de leerlingen (zoals LVS-gegevens, andere observaties, eventuele psychologische rapporten) worden meegenomen in de uiteindelijke selectie voor deelname aan a Different Day.
Deze identificatieprocedure is in principe gelijk aan die van Day a Week School, met de nuance dat er een groter percentage leerlingen aan DD kan deelnemen.

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Annelies de Muijnck

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

NT2 in een nieuwkomersgroep

Ben je leerkracht of intern begeleider en werk je met nieuwkomers of asielzoekerskinderen? Heb je behoefte aan meer kennis op het gebied van NT2-onderwijs, maar niet direct tijd om een uitgebreide opleiding te volgen? Het ABC kan helpen om de kennis en vaardigheden van jou of je team uit te breiden. Afhankelijk van jullie vraag verzorgen we training, coaching, ondersteuning of advies op het gebied van:

·        Meertaligheid, tweede taalverwerving en taaldidactiek bij NT2-leerders

·        Mondelinge taalvaardigheid: taaldenkgesprekken

·        Klankonderwijs als basis voor spellen en lezen

·        Woordenschatontwikkeling

·        Nederlandse grammatica met onderdelen uit Zien is Snappen

Meer informatie?

Voor vragen of een verkennend gesprek kun je contact opnemen met Froukje Hoobroeckx.

Froukje is te bereiken op 06-31631583 of via de mail fhoobroeckx@hetabc.nl 

 

 

Heb je inhoudelijke vragen over dit aanbod?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel

Ik verwachtte actuele kennis, leuke werkvormen in een informele sfeer. Dat is prima gelukt!

Deelnemer NT2 / tweedejaars nieuwkomers

Tweedejaars nieuwkomers in de reguliere groep

Heb je als leerkracht tweede- of derdejaars nieuwkomers in je reguliere groep? En wil je meer weten over hoe je deze kinderen optimaal kunt begeleiden?

We gaan in op hoe je de meertaligheid van het kind kunt gebruiken en op welke manier je kunt aansluiten bij het niveau van het kind. Je krijgt praktische handvatten om aan deze leerlingen les te geven in je reguliere groep. Er is ruimte voor het uitwisselen van tips en adviezen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanna Kuijs.

Heb je vragen over tweedejaars nieuwkomers?

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel