Programma
De cursus bestaat uit twee modules:
Module 1: Voorkennismodule: Meertaligheid & NT2
- Studiebelasting: 2 uur
- Volledig online
In deze optionele module geeft professor Folkert Kuiken een introductie op het onderwerp meertaligheid. In korte videocolleges kijkt professor Kuiken vanuit verschillende invalshoeken naar meertaligheid thuis en op school. Met gerichte opdrachten verbind je de theorie aan je eigen onderwijspraktijk.
Na afronding van de eerste module:
- kun je de belangrijkste algemene inzichten over meertaligheid verwoorden.
- kun je verbanden leggen tussen theorie over meertaligheid en je eigen praktijk.
- weet je vanuit de literatuur waar je op kunt letten bij de omgang met meertalige kinderen.
- heb je handvatten gekregen om jouw NT2-onderwijs verder te verbeteren.
Als je al veel voorkennis hebt over meertaligheid, zal niet alles nieuw zijn. Je kunt deze module als opfrisser gebruiken. Beslis zelf welke onderdelen voor jou relevant zijn.
Omdat al het materiaal online staat, kun je de module volgen waar en wanneer je wilt.
Module 2: Kernmodule: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen
- Studiebelasting: 24 uur
- Combinatie van online leren en twee studiebijeenkomsten
In de kernmodule ga je de diepte in met mondelinge taalontwikkeling en taaldenkgesprekken. Stapsgewijs ontwikkel je kennis en vaardigheden:
stap 1: waarom zijn taaldenkgesprekken noodzakelijk voor NT2-leerlingen?
stap 2: hoe zien taaldenkgesprekken er precies uit?
stap 3: hoe realiseer ik taaldenkgesprekken zo goed mogelijk in mijn eigen praktijk?
De module bestaat uit drie online hoofdstukken en twee studiebijeenkomsten.
- Hoofdstuk 1: theorie.
In videocolleges leer je de theorie over taaldenkgesprekken. In de eerste studiebijeenkomst verbind je deze kennis met je eigen schoolsituatie: waar verrijken taaldenkgesprekken jouw onderwijs? - Hoofdstuk 2: de praktijk van anderen.
Je verdiept je kennis aan de hand van praktijkvoorbeelden van anderen: hoe herken je goede taaldenkgesprekken? Wat zie je bij de leerlingen? Wat doet de leerkracht? - Hoofdstuk 3: je eigen praktijk.
Pas je kennis over mondelinge taaldidactiek toe in je eigen dagelijkse praktijk: je gaat zelf taaldenkgesprekken voeren. Je neemt een gesprek op en krijgt individuele feedback. In de aansluitende studiebijeenkomst formuleer je met de docent en je collega's suggesties en tips voor je eigen praktijk.