De Vreedzame School voor nieuwe leerkrachten

Ben je een nieuwe leerkracht op een vreedzame school? In twee cursusbijeenkomsten raak je vertrouwd met het programma, de werkwijze en de belangrijkste principes van De Vreedzame School.

Cursus inhoud

  • Achtergronden, werkvormen en doelen van het programma De Vreedzame School
  • Zelf ervaren van de (coöperatieve) werkvormen
  • Suggesties om het programma zelfstandig in de vingers te krijgen‘Ik heb goed inzicht gekregen in de doelstelling van De Vreedzame School. Het waren twee superdagen, jammer dat het afgelopen is.’ - Reactie cursist

Resultaat

  • Je kent de achtergronden, uitgangspunten, doelen en opbouw van het programma De Vreedzame School.
  • Je kent de lesblokken van het programma en de doelen ervan. Je kunt deze in je eigen groep inzetten.
  • Je kunt de kenmerkende principes van De Vreedzame School inzetten (o.a. opstekers en afbrekers, het stappenplan voor conflicten en de emotiethermometer).
  • Je hebt kennis van de manier waarop afspraken geborgd kunnen worden in het programma van de school.

Informatie

Data:
30 sep. 2020 (14:30 - 17:30 uur)
18 nov. 2020 (14:30 - 17:30 uur)

Locatie: Baarsjesweg 224 1058 AA Amsterdam

Kosten: € 325,-

Aanmelden via de website van de CED-Groep:
https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

Meer informatie over De Vreedzame School vind je op onze website: https://www.hetabc.nl/professionals/school/schoolklimaat/vreedzame-school/ en op www.devreedzameschool.nl.
Deze training kan ook bovenschools worden georganiseerd

 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

AANMELDEN voor deze training kan via de website van de CED-Groep: https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Taaldenkgesprekken
uitdagend taal leren met meertalige leerlingen

Heb je veel meertalige leerlingen in de klas? Of geef je les aan nieuwkomers?
Zoek je naar manieren om de mondelinge taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren?

Ga aan de slag met taaldenkgesprekken: uitdagende gesprekken over een prikkelend probleem. Iedereen kan meedoen, ook leerlingen die (nog) niet zo taalvaardig zijn in het Nederlands. En juist daarvan leren ze veel taal! In deze cursus leer je hoe je taaldenkgesprekken inzet om de mondelinge taalvaardigheid van meertalige leerlingen te stimuleren.

Kinderen wíllen communiceren. Vanuit deze behoefte leren kinderen al doende nieuwe taal. Een taaldenkgesprek biedt hiervoor allerlei kansen: leerkracht en leerlingen denken en praten samen, de leerkracht levert rijk taalaanbod én de leerlingen worden uitgedaagd om zelf taal te produceren.

Iedereen doet mee op zijn eigen taal- en denkniveau. Je kunt taaldenkgesprekken dan ook prima inzetten in groepen met grote verschillen in taalniveau. Ook voor moedertaalsprekers van het Nederlands zijn deze gesprekken waardevol. Taaldenkgesprekken zijn een waardevolle aanvulling voor ieder onderwijsprogramma!

Deur dicht, niemand thuis! from Eduseries on Vimeo.
Bekijk het fragment van: Deur dicht, niemand thuis! Jonge nieuwkomers bespreken een praktisch probleem.

Blended learning: samenwerking tussen Het ABC en Eduseries

In deze cursus leer je hoe je de mondelinge taalontwikkeling van meertalige leerlingen kunt stimuleren. De cursus bestaat uit een combinatie van online leren, studiebijeenkomsten en opdrachten. Je werkt deels in een digitale leeromgeving, ontwikkeld door Eduseries in Utrecht. Het ABC en Eduseries werken samen om de cursus op verschillende locaties aan te kunnen bieden.

De digitale onderdelen volg je waar en wanneer je wilt. Tijdens de studiebijeenkomsten ga je met collega’s en experts Resi Damhuis en Hanna Kuijs de diepte in. Natuurlijk ga je ook in de praktijk aan de slag: je filmt bijvoorbeeld een taaldenkgesprek en krijgt individuele feedback.

Programma

De cursus bestaat uit twee modules:

Module 1: Voorkennismodule: Meertaligheid & NT2

  • Studiebelasting: 2 uur
  • Volledig online

In deze optionele module geeft professor Folkert Kuiken een introductie op het onderwerp meertaligheid. In korte videocolleges kijkt professor Kuiken vanuit verschillende invalshoeken naar meertaligheid thuis en op school. Met gerichte opdrachten verbind je de theorie aan je eigen onderwijspraktijk.

Na afronding van de eerste module:

  • kun je de belangrijkste algemene inzichten over meertaligheid verwoorden.
  • kun je verbanden leggen tussen theorie over meertaligheid en je eigen praktijk.
  • weet je vanuit de literatuur waar je op kunt letten bij de omgang met meertalige kinderen.
  • heb je handvatten gekregen om jouw NT2-onderwijs verder te verbeteren.

Als je al veel voorkennis hebt over meertaligheid, zal niet alles nieuw zijn. Je kunt deze module als opfrisser gebruiken. Beslis zelf welke onderdelen voor jou relevant zijn.

Omdat al het materiaal online staat, kun je de module volgen waar en wanneer je wilt.

 

Module 2: Kernmodule: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Studiebelasting: 24 uur
  • Combinatie van online leren en twee studiebijeenkomsten

In de kernmodule ga je de diepte in met mondelinge taalontwikkeling en taaldenkgesprekken. Stapsgewijs ontwikkel je kennis en vaardigheden:

stap 1: waarom zijn taaldenkgesprekken noodzakelijk voor NT2-leerlingen?

stap 2: hoe zien taaldenkgesprekken er precies uit?

stap 3: hoe realiseer ik taaldenkgesprekken zo goed mogelijk in mijn eigen praktijk?

De module bestaat uit drie online hoofdstukken en twee studiebijeenkomsten.

  • Hoofdstuk 1: theorie.
    In videocolleges leer je de theorie over taaldenkgesprekken. In de eerste studiebijeenkomst verbind je deze kennis met je eigen schoolsituatie: waar verrijken taaldenkgesprekken jouw onderwijs?
  • Hoofdstuk 2: de praktijk van anderen.
    Je verdiept je kennis aan de hand van praktijkvoorbeelden van anderen: hoe herken je goede taaldenkgesprekken? Wat zie je bij de leerlingen? Wat doet de leerkracht?
  • Hoofdstuk 3: je eigen praktijk.
    Pas je kennis over mondelinge taaldidactiek toe in je eigen dagelijkse praktijk: je gaat zelf taaldenkgesprekken voeren. Je neemt een gesprek op en krijgt individuele feedback. In de aansluitende studiebijeenkomst formuleer je met de docent en je collega's suggesties en tips voor je eigen praktijk.

De cursus wordt dit schooljaar aangeboden in het voorjaar. De digitale leeromgeving opent op 1 maart. De studiebijeenkomsten vinden plaats op 22 maart en 31 mei, van 14:00 tot 17:00 uur.

De bijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam of Utrecht, afgestemd op de deelnemers. Bij voldoende deelnemers uit een andere regio, is het ook mogelijk de cursus op een andere locatie of in company aan te bieden.

Deelnemersprijs € 525,=

Aanmelden

Je kunt je individueel aanmelden of met je hele team via de website van Eduseries:

https://www.eduseries.nl/product/nt2-en-meertaligheid_mondelinge-taaldidactiek/

Heb je inhoudelijke vragen hierover?
Neem dan contact op met:

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

Ervaring van een leerkracht

"Ik heb vooral veel geleerd van de persoonlijke feedback op mijn taaldenkgesprek (naast alle theoretische input natuurlijk). Het is voor jezelf al heel leerzaam om jezelf op film terug te zien en eens kritisch te kijken naar je eigen handelen. Door alle tips en tops die ik heb gekregen, kan ik ook daadwerkelijk verder groeien en werken aan mijn vaardigheden." 

(Eva, leerkracht taalklas)

Effectief rekenen

Veel (ernstige) rekenproblemen zijn te voorkomen als er effectief rekenonderwijs wordt gegeven. Dit kan door de basisprincipes van een effectieve rekenles in te zetten. Als de leerkracht de basisprincipes van een effectieve rekenles onder de knie heeft, kan de verdieping opgezocht worden in effectief rekenen en het breinleren.

Dit (digitale) aanbod kan zowel individueel, in de vorm van een consult, of in teamverband aangevraagd worden.

Basisprincipes van een effectieve rekenles

Bij de basisprincipes wordt er gestart met aandacht voor de opbouw van een effectieve rekenles. Vervolgens wordt het omgaan met verschillen tussen de sterke en de zwakke rekenaars besproken. Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen is het een noodzaak om de rekenmethode ‘losser’ te hanteren. De sterke en de zwakke kanten van de (nieuwe) rekenmethodes worden in kaart gebracht, zodat het lesaanbod aangepast kan worden. Het aanpassen van het lesaanbod kan met behulp van een blokvoorbereiding worden gerealiseerd.

Na het volgen van dit aanbod kan de deelnemer het rekenonderwijs in de klas effectiever inrichten. De deelnemer krijgt inzichten in:

  • het geven van een effectieve rekenles;
  • het tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen;
  • het ‘losser’ hanteren van de rekenmethode.

 

Effectief rekenen en breinleren

Nu jouw lessen rekenen effectief verlopen wil je je nog verder verdiepen. Je besteedt aandacht aan de zwakke en sterke rekenaars en je zet de rekenmethode naar eigen inzicht in. Toch mis je nog steeds wat achtergrond bij het geven van de rekenlessen.

In dit verdiepende aanbod staat het leren rekenen in combinatie met de werking van de hersenen centraal. Na de theoretische achtergrond wordt er een koppeling gemaakt naar de praktijk. Er wordt besproken hoe de zes breinprincipes de rekenlessen kunnen verrijken.

Na het volgen van dit verdiepende aanbod kan de deelnemer het rekenonderwijs meer verrijken. De deelnemer krijgt inzichten in:

  • de rekendidactiek op basis van het functioneren van het brein;
  • de zes breinprincipes om de rekenles te verrijken.

 

Aanvragen

Wil je meer informatie over de inhoud of de kosten?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen.

Heb je vragen hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur BIG89927176631

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

 

 

Effectief rekenonderwijs

Uit het PISA-onderzoek 2018 (internationaal peilingonderzoek)
blijkt dat de rekenvaardigheid van de Nederlandse kinderen t.o.v. van de vorige afname (2015) stabiel is gebleven. Daarvoor is de rekenvaardigheid van de Nederlandse kinderen fors gedaald. De groep sterke rekenaars wordt steeds kleiner. De dagelijkse praktijk laat zien dat de instructie niet altijd toereikend is voor alle leerlingen. Hoe leren we de kinderen weer rekenen?

 

 

 

 

Persoonlijke (groei)doelen in de plusklas 

Wil je in de plusklas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.

Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Dit zijn vakoverstijgende doelen gericht op het oefenen en ontwikkelen van vaardigheden. Het worden ook wel groeidoelen genoemd. In plusklassen zou het werken aan deze groeidoelen centraal horen te staan. Ze zouden de kapstok moeten vormen waaraan betekenisvolle en uitdagende activiteiten worden gehangen. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Dit biedt kansen om een brug te kunnen slaan tussen de plusklas en de reguliere klas en meer samenhang te creëren in het aanbod. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de plusklas als de reguliere klas. Dit is het zinvolst wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en stuurt bij.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

Je bent in staat om:

  • een keuze te maken voor een overzicht van vakoverstijgende of groeidoelen waaraan leerlingen in de plusklas kunnen werken (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • vakoverstijgende of groeidoelen te introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • leerlingen te laten reflecteren op de verschillende groeidoelen (Wat gaat goed? Waar kan ik groeien?).
  • leerlingen te begeleiden bij het kiezen van een persoonlijk doel en je weet welke middelen je kunt inzetten.
  • leerlingen te begeleiden bij het werken aan hun persoonlijk doel door vooruit en terug te kijken en je weet welke middelen je hierbij kunt inzetten (bijvoorbeeld ‘de vooruitkijker’ en de ‘terugkijker’**).
  • leerlingen van elkaar te laten leren met behulp van activerende werkvormen.
  • het leerproces samen met leerlingen zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van een portfolio of groeirapport.
  • ouders en leerkrachten te betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • zelf materialen en middelen vorm te geven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

·        (Digitale) consulten
·        Workshop(s)
·        Werkgroepbijeenkomsten
·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Annelies de Muijnck

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Ervaring deelnemer:

‘Wij gebruiken de vooruitkijker en terugkijker bij de “ontmoetingsmomenten”; een soort van plusklas waarbij we met begaafde leerlingen werken aan een leerdoel. Dit doel maken we visueel met de vooruitkijker en nemen we mee naar de eigen groep. Het wordt tevens gebruikt bij de gesprekken met ouders. Op die manier weet een leerling waar hij aan werkt en dat alle partijen hem/haar daarbij kunnen helpen dit te bereiken’.

Monique Hovens van basisschool Eigenwijs in Veldhoven, deelnemer aan de workshop ‘Betekenisvol werken aan persoonlijke doelen

Opzetten en begeleiding van een HB-netwerk binnen een schoolbestuur

Heeft het schoolbestuur een beleid op begaafdheid, maar is dat nog niet op alle scholen terug te zien? Wil je meer samenhang in de aanpak van cognitief talent op alle scholen? Of wil je binnen het schoolbestuur juist een beleid gaan opstellen, in samen-werking met de HB-specialisten binnen de verschillende scholen?

Wij bieden begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van een bestuursbreed netwerk van begaafdheidscoördinatoren/-experts.

Deze begaafdheidscoördinatoren van de verschillende scholen kunnen hierdoor hun ervaringen en expertise op een effectieve wijze met elkaar uitwisselen. Men leert onderling van elkaars goed werkende praktijkvoorbeelden en in groepsverband wordt er een gedegen en fundamenteel sterk beleid opgesteld. Hiermee komen alle scholen tegemoet aan de behoeften van hun begaafde leerlingen.

In het netwerk van begaafdheidscoördinatoren krijgt het specialisme meer diepgang. Ervaringen uit de onderwijspraktijk worden onderling besproken en gezamenlijk worden beslissingen genomen. Hierdoor ontstaat er een bestuurs-brede en integrale aanpak van cognitief talent en begaafde leerlingen op alle scholen binnen het bestuur. 

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Different Day

Different Day (DD) is een onderwijsprogramma voor cognitief talentvolle leerlingen dat wij hebben gebaseerd op de uitgangspunten van Day a Week School (DWS). In een DD-groep komen leerlingen uit groep 5, 6 en 7 van één school een dagdeel per week samen en krijgen zij een cognitief uitdagend onderwijsaanbod. Hierin wordt het analyserende en creatieve denken gestimuleerd. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan o.a. leren leren, samenwerken en doorzetten. De lesactiviteiten worden thematisch aangeboden en bestaan o.a. uit filosofie, wiskunde, teamuitdagingen, creatieve denkopdrachten, eigen projecttijd en denkpuzzels.

Different Day is op een groeiend aantal scholen in Nederland te vinden. Het biedt een uitkomst voor kinderen die in hun reguliere groep onvoldoende kunnen worden uitgedaagd en/of onvoldoende ontwikkelingsgelijken om zich heen hebben, waarmee zij zich kunnen identificeren.

Werkwijze

Wij ondersteunen de school bij de opzet en implementatie van de DD-groep. De leerkracht wordt door ons opgeleid en ingewerkt. Daarnaast voeren wij samen met school de identificatie en selectie van de leerlingen uit en wordt er een plan gemaakt voor de dagprogramma’s.

De DD-leerkracht vormt een onderdeel van een groter netwerk met alle DD- én DWS-leerkrachten in Nederland. Ook online zet dit netwerk zich voort en wordt er gebruik gemaakt van een database met lesactiviteiten

Informatie en contact

Voor meer informatie of bij interesse kun je contact opnemen met Annelies de Muijnck.

 

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

NT2 in een nieuwkomersgroep

Ben je leerkracht of intern begeleider en werk je met nieuwkomers of asielzoekerskinderen? Heb je behoefte aan meer kennis op het gebied van NT2-onderwijs, maar niet direct tijd om een uitgebreide opleiding te volgen? Het ABC kan helpen om de kennis en vaardigheden van jou of je team uit te breiden. Afhankelijk van jullie vraag verzorgen we training, coaching, ondersteuning of advies op het gebied van:

·        Meertaligheid, tweede taalverwerving en taaldidactiek bij NT2-leerders

·        Mondelinge taalvaardigheid: taaldenkgesprekken

·        Klankonderwijs als basis voor spellen en lezen

·        Woordenschatontwikkeling

·        Nederlandse grammatica met onderdelen uit Zien is Snappen

Meer informatie?

Neem dan contact met ons op.

 

 

Heb je inhoudelijke vragen over dit aanbod?

Evelien Brouwer
Onderwijsadviseur & Relatiemanager

06 - 31 63 16 11

ebrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

Ik verwachtte actuele kennis, leuke werkvormen in een informele sfeer. Dat is prima gelukt!

Deelnemer NT2 / tweedejaars nieuwkomers

Tweedejaars nieuwkomers in de reguliere groep

Heb je als leerkracht tweede- of derdejaars nieuwkomers in je reguliere groep? En wil je meer weten over hoe je deze kinderen optimaal kunt begeleiden?

We gaan in op hoe je de meertaligheid van het kind kunt gebruiken en op welke manier je kunt aansluiten bij het niveau van het kind. Je krijgt praktische handvatten om aan deze leerlingen les te geven in je reguliere groep. Er is ruimte voor het uitwisselen van tips en adviezen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanna Kuijs.

Heb je vragen over tweedejaars nieuwkomers?

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

 

School Wide Positive Behavior Support

Wil jij positief gedrag bevorderen en de sociale veiligheid verhogen in jouw klas, team of school?  

School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen bij leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.

Driejarige systematische en gelaagde gedragsaanpak:
schoolbreed en preventief toepassen van gedragsbeïnvloedende technieken
schoolbreed registreren/signaleren van ongewenst gedrag
op maat inzetten van bestaande interventies voor leerlingen met risicovol gedrag.

SWPBS gaat over de kracht van een geïntegreerde wijze waarop gewenst gedrag wordt aangeleerd. Op de hele school, in elke klas en wanneer nodig voor specifieke leerlingen. Daarbij zit iedereen op dezelfde lijn. De schooldirecteur neemt actief leiderschap op zich, het hele team werkt samen met de leerlingen en actief met ouders. PBS is een benadering (geen programma) om een positief  en veilig schoolklimaat neer te zetten waarin ouders, leerkrachten en kinderen zich prettig voelen. SWPBS resulteert daardoor in een meetbare afname van probleemgedrag en bevordert schoolsucces. Dit werkt zeer motiverend voor leerkrachten, levert leerlingen zichtbaar meer schoolplezier op en meer effectieve leertijd.

Aanpak:

  • Intake; oriënterend gesprek waarna een offerte op maat wordt opgesteld
  • School vormt een PBS team of PBS stuurgroep
  • Per implementatiejaar staan schoolteambijeenkomsten (gem. 2 per schooljaar) centraal en PBS team bijeenkomsten (maandelijks) onder begeleiding van de ABC/ SWPBS coach

Een volledig implementatie traject duurt ongeveer 3 jaar. Daarnaast kan natuurlijk altijd in overleg bekeken worden hoe je dit schoolbreed kunt inzetten, opfrissen of verduurzamen.
Neem voor specifieke vragen contact op met Rachelle via rsolomons@hetabc.nl.

 

Opleiding tot interne PBS-coach

Het ABC biedt in samenwerking met het Windesheim PBS expertisecentrum een opleiding tot interne PBS-coach en scholingsnetwerk aan. Zoek je een erkende aanpak om sociale veiligheid op jouw school te vergroten en hierin samen met andere scholen te leren en optrekken? Wil je je laten opleiden tot interne PBS-coach of zijn leerkrachten van jouw school eerder getraind in de SWPBS aanpak en zoek je versteviging? Doe dan mee.

De opleiding duurt twee schooljaren. Per jaar zijn er 3 opleidingsdagen en 3 intervisiemiddagen. Advies is om per school twee deelnemers mee te laten doen. De kosten bedragen € 2000,- per persoon. De opleiding sluit mooi aan bij IB-ers, leerkrachten en gedragsspecialisten met interesse voor een erkende geïntegreerde aanpak zoals SWPBS.

Wil je je voorinschrijven voor deze opleiding dan kun je je aanmelden via onderstaand formulier.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onze PBS-coach Rachelle Solomons via rsolomons@hetabc.nl. Zij kan je ook alles vertellen over de ondersteuning die we scholen bieden voor het onderhouden, verstevigen en zelfstandiger worden in PBS. Te denken valt aan: individuele coaching op de werkvloer, teamsessies PBS in de klas, ondersteuning bij teamtrainingen en ondersteuning van de PBS stuurgroep.

Aanmeldformulier interesse in PBS

  • Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.

Wilt u meer informatie of direct contact hierover?

Rachelle Solomons-Kraal
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 64

rsolomons@hetabc.nl

Mijn profiel

Het hele team voelt zich steeds bekwamer in het omgaan met lastig gedrag en lastige situaties op school. Er wordt samen gewerkt met ouders en leerlingen. De school is een oefenplaats voor democratie geworden.
Als ik nu de school binnenloop zie en hoor ik de belangrijkste kernwaarden terugkomen in de gangen, in de klassen én binnen het team. Zo mooi!

- Rachelle

Training voor VVE-coördinatoren

 

Voor wie?

Deze training is ontwikkeld in opdracht van de gemeente Amsterdam en is bestemd voor de VVE-coördinatoren binnen het basisonderwijs.

 

Doel
In deze training leert de VVE-coördinator gefundeerde keuzes te maken in het afstemmen van activiteiten op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie: dat te doen wat nodig is voor behoud of versterking van de kwaliteit in de VVE zodat dit leidt tot een optimale doorgaande ontwikkeling van de kinderen.

Inhoud
De training richt zich op de vaardigheden die nodig zijn voor de coördinerende rol. De VVE-inhoud maakt geen onderdeel uit van de training. In de training werken we aan het vergroten van bewustzijn en (zelf)inzicht, versterken van communicatieve vaardigheden leiderschapsvaardigheden en benodigde competenties.
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van een 3 uur (vier trainings- en één intervisiebijeenkomst) en één coachingsgesprek per deelnemer (optioneel) .
De volgende vragen staan centraal:

• ‘Wie ben ik als VVE-coördinator?
• ‘Wie ben ik en hoe vul ik mijn taak in als VVE-coördinator binnen mijn organisatie/school?’
• ‘Hoe betrek ik de collega’s van voor- en vroegschool bij het borgen of versterken van de kwaliteit van onze voorziening?’
• ‘Hoe kunnen we doen wat nodig is in het gezamenlijk realiseren van een optimale doorgaande ontwikkeling voor onze (doelgroep)kinderen?’
• ‘Welke competenties heb ik daarvoor nodig, hoe en wanneer zet ik deze in en hoe kan ik deze versterken?’

Datum

De training van oktober 2022 is reeds gestart en kunt u niet meer voor inschrijven.
Wij hanteren momenteel een wachtlijst, zodra er voldoende aanmeldingen zijn zullen wij een training inplannen.
Alle bijeenkomsten zullen van 14.00 uur tot 17.00 uur zijn.

Locatie
De bijeenkomsten worden gehouden op Het ABC, zaal Da Vinci, Staalmanpark 10 te Amsterdam.

Deelnemerskosten
Deze training wordt u kosteloos aangeboden door de gemeente Amsterdam.

 

Aanmelden Training VVE Coördinatoren

    Training voor VVE-Coördinatoren
  • Deelnemer gegevens

 

Wil je meer weten hierover?

Nadine Heemskerk
Onderwijsadviseur Het Jonge Kind

0623268268

nheemskerk@hetabc.nl

Mijn profiel

Wil je meer weten hierover?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel