Omgaan met TOS (TaalOntwikkelingsStoornis) in de klas
Een taalontwikkelingsstoornis is een term die je de laatste tijd steeds meer tegenkomt, ook in het basisonderwijs. Deze stoornis is lange tijd verborgen geweest, c.q. heeft weinig aandacht gekregen. Dat is vreemd, want TOS komt vaker voor dan ADHD of autisme. Circa 7% van de leerlingen heeft een TOS (Bishop, 2010). Dat is één op de twintig leerlingen!
Kinderen met TOS hebben moeite met het verwerken van taal in het brein. Dit leidt tot problemen binnen alle domeinen van taal. Veel kinderen met TOS hebben moeite met de verwerving van het klanksysteem. Een ander specifiek kenmerk bij TOS zijn woordvindingsproblemen. Ook het produceren van (complexe) zinnen is problematisch. Verder hebben kinderen met TOS moeite met het vertellen van een verhaal.
Omdat in de taalontwikkeling alle onderdelen van taal met elkaar te maken hebben en van elkaar afhankelijk zijn, krijgen kinderen met TOS later vaak ook leesproblemen; op gebied van technisch lezen, maar zeker ook begrijpend lezen. Kortom, deze stoornis belemmert kinderen enorm in hun schoolloopbaan.
Een TOS gaat niet over. Kinderen moeten ermee leven. Hulp is hierbij geboden en daarom is vroegtijdige onderkenning erg belangrijk. Een TOS wordt door ouders, het consultatiebureau en in het reguliere onderwijs lang niet altijd onderkend. Er is ten eerste meer kennis nodig over wat een TOS nu eigenlijk is en welk kind een TOS heeft. Ten tweede is er gerichte ondersteuning nodig bij een kind met TOS, zodat het kind kan groeien in het reguliere onderwijs.
Heb jij ook kinderen in de klas, bij wie je vermoedt dat er sprake is van een TOS? Wil jij jouw leerling(en) extra ondersteuning bieden? Geef je dan op voor de deze training.
Programma
De training bestaat uit twee bijeenkomsten van twee uur met een tussenperiode van twee weken. In de eerste bijeenkomst leer je wat een TOS is en hoe een TOS is te herkennen. In de tussenperiode voer je een casus uit met een eigen leerling. De uitwerking van de casussen wordt in de tweede bijeenkomst besproken. Je krijgt handvatten om haar leerling(en) met TOS de benodigde ondersteuning te bieden.
Informatie & data
De training bestaat uit 2 middagen van 2 uur.
Deze training kan ook als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer informatie contact op met Femke Danse.