Omgaan met TOS (TaalOntwikkelingsStoornis) in de klas

Een taalontwikkelingsstoornis is een term die je de laatste tijd steeds meer tegenkomt, ook in het basisonderwijs. Deze stoornis is lange tijd verborgen geweest, c.q. heeft weinig aandacht gekregen. Dat is vreemd, want TOS komt vaker voor dan ADHD of autisme. Circa 7% van de leerlingen heeft een TOS (Bishop, 2010). Dat is één op de twintig leerlingen!

Kinderen met TOS hebben moeite met het verwerken van taal in het brein. Dit leidt tot problemen binnen alle domeinen van taal. Veel kinderen met TOS hebben moeite met de verwerving van het klanksysteem. Een ander specifiek kenmerk bij TOS zijn woordvindingsproblemen. Ook het produceren van (complexe) zinnen is problematisch. Verder hebben kinderen met TOS moeite met het vertellen van een verhaal.

Omdat in de taalontwikkeling alle onderdelen van taal met elkaar te maken hebben en van elkaar afhankelijk zijn, krijgen kinderen met TOS later vaak ook leesproblemen; op gebied van technisch lezen, maar zeker ook begrijpend lezen. Kortom, deze stoornis belemmert kinderen enorm in hun schoolloopbaan.

Een TOS gaat niet over. Kinderen moeten ermee leven. Hulp is hierbij geboden en daarom is vroegtijdige onderkenning erg belangrijk. Een TOS wordt door ouders, het consultatiebureau en in het reguliere onderwijs lang niet altijd onderkend. Er is ten eerste meer kennis nodig over wat een TOS nu eigenlijk is en welk kind een TOS heeft. Ten tweede is er gerichte ondersteuning nodig bij een kind met TOS, zodat het kind kan groeien in het reguliere onderwijs.

Heb jij ook kinderen in de klas, bij wie je vermoedt dat er sprake is van een TOS? Wil jij jouw leerling(en) extra ondersteuning bieden? Geef je dan op voor de deze training.

Programma

De training bestaat uit twee bijeenkomsten van twee uur met een tussenperiode van twee weken. In de eerste bijeenkomst leer je wat een TOS is en hoe een TOS is te herkennen. In de tussenperiode voer je een casus uit met een eigen leerling. De uitwerking van de casussen wordt in de tweede bijeenkomst besproken. Je krijgt handvatten om haar leerling(en) met TOS de benodigde ondersteuning te bieden.

Informatie & data

De training bestaat uit 2 middagen van 2 uur.

Deze training kan ook als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer informatie contact op met Femke Danse.

Heb je praktische vragen over deze training?

 

Sil op school

Sil op school wordt aangeboden als een traject op maat. Hiervoor wordt in overleg een offerte opgesteld.

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact met ons opnemen.

Contactformulier - VVE

  • We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Heeft u vragen over dit aanbod?

Bouwen aan een sterke relatie met je leerlingen

Leerkracht relatie interview en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching

Een goede relatie tussen de leerkracht en een leerling levert dubbele winst op! Voor de leerling(en) heeft het een groot effect op leerprestaties, gedrag, leerplezier en dynamiek van de héle klas. Voor de leerkracht levert het (werk)plezier, voldoening en competentiegevoel op.

Door middel van het Leerkracht Relatie Interview (LRI) en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching (LLInC) kunnen vastgelopen relaties met leerlingen worden verbeterd met deze dubbele winst als doel.

Omdat wat leerkrachten voelen en denken ten aanzien van een leerling voor een groot deel stuurt wat zij doen, is relatiegerichte reflectie een belangrijke eerste stap om negatieve spiralen die met ‘moeilijke’ leerlingen zijn ontstaan te doorbreken. Het LRI is hierbij een mooi en krachtig hulpmiddel!

Hoe het werkt

Het vertrekpunt is de leerkracht zélf en hoe hij/zij de relatie met een specifieke leerling ervaart. Met behulp van het LRI worden leerkrachten door gecertificeerde ABC-coaches begeleid om hun ervaringen te expliciteren, te interpreteren en te verbinden aan wat bekend is over leerkracht-leerling interacties en begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Het LRI bestaat uit 12 hoofdvragen over de relatie die de leerkracht met een leerling heeft en hoe hij/zij die beleeft. Er wordt gevraagd naar recente, concrete gebeurtenissen of belevenissen van de leerkracht met de leerling, zowel positief als negatief. De leerkracht denkt aan momenten dat het klikte of juist niet, dat de leerling lastig gedrag liet zien, of van streek was. Behalve naar wat de leerkracht precies deed in die situaties (pedagogisch handelen), wordt ook gevraagd naar zijn of haar eigen emoties op dat moment én wat hij of zij denkt dat de leerling voelde. Door deze aspecten van de relatie te bespreken, kan een leerkracht zich anders of meer bewust worden van zijn eigen invloed op het functioneren van de leerling. Deze kennis kan hij/zij vervolgens met een ‘open mindset’ gebruiken om de leerling te beïnvloeden en te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.

Deze vorm van begeleiding kan op verschillende manieren benut worden:

  • In het kader van consultatieve leerlingbegeleiding/handelingsgerichte diagnostiek
    Als onderzoeksinstrument om de leerkracht-leerling relatie in kaart te brengen en als interventie om deze te verbeteren. Bij de leerkracht wordt het LRI ten aanzien van aangemelde leerling afgenomen. Het opgenomen gesprek wordt door de onderwijsadviseur volgens protocol gescoord en in een zogenaamde Leraar-Leerling Relatie Profiel vertaald. Na minimaal twee weken heeft met de leerkracht een nabespreking n.a.v. het LRI plaats. Met de leerkracht wordt afgesproken hoe de resultaten in het verslag en het adviesgesprek ten bate van begeleiding van de leerling met betrokkenen worden gedeeld.
  • In het kader van coaching en professionalisering van leerkrachten
    Als leerkracht of interne begeleider kun je kiezen voor coaching gericht op de relatie met één of twee leerlingen. Ervaring leert dat dit laatste het meest oplevert. Er worden twee afspraken ingepland per LRI: afname LRI bij de leerkracht en na minimaal twee weken nabespreking aan de hand van het Leraar-Leerling Relatie Profiel. De leraar komt zélf aan het woord en is eigenaar van het proces. Ervaringen van de leraar zijn het uitgangspunt.
  • Als onderdeel van een “Weer een gelukkige klas”-traject
    LLInC kan eenvoudig worden ingepast, c.q. opgenomen in een ‘Weer een gelukkige klas’-traject. Daarmee verdiep je de relatie met een of meerdere leerlingen in je groep.

Het ABC beschikt, als één van de eerste onderwijsadvies instellingen, over een team van door Mirella van Minderhout (Bureau Mind) en Helma Koomen (UvA) opgeleide, gecertificeerde en enthousiaste LLInC-coaches. Zij pakken graag voorliggende vragen op!

Wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen of Fleur Runeman.

 

Wil je meer weten hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur BIG89927176631

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

Executieve functies:
Een grote voorspeller voor schoolsucces!

Hoe komt het dat de cijfers die hij/zij haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat de leerling kan? Waarom is hij/zij niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld zijn en gebruikt worden.

Executieve functies zijn hersenprocessen die ervoor zorgen dat we ons gedrag bewust kunnen sturen/reguleren. Executieve functies zijn voor een groot deel erfelijk en ontwikkelen zich in relatie tot onze omgeving. Ze zorgen ervoor dat een leerling - en later volwassene - doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Hoewel executieve functies zich tot ver in de adolescentie ontwikkelen, is bij sommige kinderen in een vroeg stadium te zien dat ze beperkt worden in hun leerontwikkeling, omdat ze (nog) niet vaardig genoeg blijken in het bewust sturen/reguleren van hun gedrag

We bieden zowel individuele- als groepsbegeleidingen op maat. De begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind.

Ook organiseren wij workshops en webinars voor ouders, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. Tijdens een workshop wordt o.a. ingegaan op de werking van het brein, we leggen uit wat ‘executieve functies’ nu precies zijn en waarom het zo belangrijk is dat deze goed tot ontwikkeling kunnen komen.

 

Wil je persoonlijk advies?

Nicolette Freijser
Relatiemanager en onderwijsadviseur

06 - 316 315 41

nfreijser@hetabc.nl

Mijn profiel

Vragen? Wellicht vind je het antwoord bij veel gestelde vragen.

Meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl

Aanbod

Individuele begeleiding

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies.

 

Lees meer

Workshops & webinars

Hoe komt het dat de cijfers die mijn kind haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat hij kan? Waarom is mijn kind niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Deze workshops en webinars zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp, voor iedereen die zijn leerlingen wil helpen zich nog beter te ontwikkelen en zich klaar te maken voor het werk op school.

Lees meer

Praktijkervaringen van kinderen

Welk profijt kinderen van een traject Executieve Functies hebben lees je hier.

 

Lees meer

Groepsbegeleiding

Heeft (een deel van) jouw klas moeite om zich te concentreren? ​Of moeite met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft jouw klas baat bij het groepstraject Executieve functies

 

Lees meer

Schooltraject

We bieden een volledig schooltraject aan om de kennis van de executieve functies onder alle leerkrachten te vergroten en de executieve vaardigheden van de leerlingen te versterken. In dit traject maken we samen met de school de vertaling van theorie naar praktijk.

Het traject kan bestaan uit verschillende onderdelen, zoals een afstemmingsgesprek met de schoolleiding, een studiemiddag voor leerkrachten, observaties in de klas en tot slot (individueel en/of groeps-) begeleidingen voor de leerlingen.

Breinlogboek

Download hier een pdf versie om op te kunnen hangen in de klasNu kinderen schoolwerk af en toe vanuit huis moeten doen, is zelfsturing extra belangrijk! Zelf aan het werk moet beginnen, zelf bedenken wanneer ze wat gaat doen en zelf eventjes door kunnen werken. Dit kan best moeilijk zijn. Om ze daarbij te helpen hebben wij dit boekje gemaakt voor met tips, spelletjes en een logboek.

Mijn Breinlogboek downloaden

Bekijk hier de instructievideo om het breinlogboek te gebruiken:

(Trauma)sensitief lesgeven

Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.

Deze manier van lesgeven en kijken naar kinderen is niet alleen fijn voor getraumatiseerde kinderen, maar ook voor kinderen die gevoelig zijn voor prikkels, onrustig zijn, kinderen die moeite hebben met veranderingen en/of problemen hebben met executieve functies zoals bijvoorbeeld emotieregulatie.

Basistraining

herkennen en signaleren van trauma in de klas

Deze basistraining is gericht op deelnemers die nog weinig kennis hebben over trauma of nog niet lang werken met getraumatiseerde leerlingen.

Na deze workshop zal de deelnemer antwoorden hebben op de volgende vragen:

  • Over welke kinderen/ jongeren hebben we het vandaag?
  • Wat is trauma?
  • Waarom is het belangrijk om kennis te hebben over trauma?
  • Waarom ontwikkelt niet elke leerling die traumatiserende gebeurtenissen meemaakt, klachten?
  • Hebben alle leerlingen die traumatiserende gebeurtenissen meegemaakt hebben, therapie nodig?
  • Welke effecten heeft trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen/ jongeren?
  • Welke invloed heeft trauma op de ontwikkeling van de hersenen?
  • Wat kan mijn rol als leerkracht/ docent zijn in het leven van getraumatiseerde jongeren?

Vervolgtraining/ Gevorderde training

De invloed van trauma op het kind/de jongere in de klas en praktische tips voor in de klas of op school.

Dit gedeelte van de training gaat onder andere over stressvermindering en het vergroten van veerkracht i.p.v. gedragsbeheersing in je klaslokaal. Om deel te kunnen nemen aan dit gedeelte van de training wordt verondersteld dat je de basistraining al gevolgd hebt, of minimaal beschikt over basiskennis over trauma.

Na deze training zal de deelnemer antwoorden hebben op de volgende vragen:

  • Welke factoren (persoonskenmerken/ traumasymptomen) zijn van directe invloed op het gedrag van de leerling?
  • Hoe doorbreek ik als leerkracht een eventuele negatieve spiraal?
  • Hoe kan ik (als docent) het gevoel van veiligheid in de klas vergroten?
  • Hoe werk ik aan het vergroten van de veerkracht van een kind
  • Hoe werk ik aan zelfregulatie bij getraumatiseerde kinderen
  • Wat doet dit met mij als leerkracht en hoe zorg ik goed voor mijzelf?

Naast theoretische kennis zal ruim voldoende gelegenheid zijn om ervaringen uit te wisselen en de vertaling naar de eigen onderwijspraktijk te maken.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die te maken hebben met (tweedejaars) nieuwkomers/vluchtelingenkinderen. Daarnaast interessant voor leerkrachten van reguliere groepen, onderwijsprofessionals in het algemeen (IB’er, directeur, schoolmaatschappelijk werker) en betrokken zorgverleners.

Let op: je kunt je alleen aanmelden als groep, dus vanuit een schoolbestuur of met schoolteam, niet als individu.

Deze training kan als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer inhoudelijke informatie contact op met Ester Vollenga.

Kosten

De kosten voor deze training zijn afhankelijk van het aantal deelnemers en de locatie.

Ook kan de training wat betreft tijd op maat worden aangepast. Variërend van een workshop van twee en een half uur tot een meerdaagse training.

Interesse?

Neem bij interesse contact op met Ester, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan contact op.

Interesse (Trauma)sensitief Lesgeven

  • Contact gegevens

 

Bekijk ook: Welkom in mijn klas

 

Heb je inhoudelijke vragen over deze training?

Maaike Goddijn
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

06-82 34 21 69

mgoddijn@hetabc.nl

Mijn profiel

Nadine Heemskerk
Onderwijsadviseur Het Jonge Kind

0623268268

nheemskerk@hetabc.nl

Mijn profiel

Trainingen ‘Kiene Kleuters’ (deel 1, 2 en 3)

Wil je kennis over en handvatten voor het signaleren, de begeleiding en verrijking van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Wil je weten wat hun behoeften zijn op sociaal-emotioneel en didactisch gebied? Wil je leren hoe je hen meer kunt uitdagen met behulp van het reguliere materiaal binnen je klaslokaal? Leer in deze trainingen welke concrete werkvormen en methodieken je kunt toepassen in de klas om de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong meer uit te dagen en daarmee beter aan te sluiten bij hun ondersteuningsbehoeften.

Essentie

Tijdens de drie trainingen wordt theorie en praktijk op een natuurlijke wijze met elkaar vermengd. We behandelen daarbij onder andere de volgende onderwerpen:

  • Signaleren van de ontwikkelingsvoorsprong
  • Verkennen van de manier van denken;
  • Stimuleren signaleren
  • Onderzoekend leren
  • Compacten, verbreden en verrijken (vanuit educatieve behoeften)
  • Vervroegde doorstroming / versnellen

Resultaten

  • Je kent de kenmerken van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Je kent de risico’s die kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong lopen
  • Je weet hoe je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (stimulerend) kunt signaleren
  • Je kent de mindsettheorie van Carol Dweck en weet op welke manier je hier invloed op uit kunt oefenen bij je leerlingen.
  • Je bent op de hoogte van de Theory of Mind en kunt dit in je groep herkennen
  • Je kent de voor- en nadelen van vervroegde doorstroming en kunt deze overweging gemakkelijker maken
  • Je kunt verschillende uitdagende activiteiten aanbieden aan je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Je kunt vragen op een laag denkniveau omzetten in vragen op een hoog denkniveau (vanuit de Taxonomie van Bloom)
  • Je weet hoe je het onderzoekend leren kunt aanbieden aan je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Voor wie?

Een school of een schoolbestuur kan deze trainingen bij ons afnemen. De workshops zijn gericht op leerkrachten en IB-ers in de onderbouw.

Werkwijze

De drie trainingen duren ieder 2 tot 3 uur en zijn eventueel op maat aan te passen per school.

Informatie

Prijs op aanvraag. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden of Annelies de Muijnck.

 

Ben je benieuwd wat Het ABC nog meer biedt op het gebied van Begaafdheid? Bekijk hier het aanbod.

 

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

Voordeel van de Twijfel

 

Twijfel brengt je verder.
Twijfel is het ontstekingsmechanisme in kritisch kijken en luisteren.
In onderzoek, reflectie en het vinden van een inzicht.
Twijfel kan je brengen tot het hoogstpersoonlijk nemen van verantwoordelijkheid.
Twijfel kan werken als sleutel tot burgerschap.

 

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kenmerkend is de voortdurende afwisseling van reflectie in filosofische onderzoeksgesprekken en actieonderzoek door middel van interviews, stages, bronnenonderzoek, het maken van een kunstwerk of het prototypen van een vondst.

Het onderzoeksproces is gebaseerd op de notie van scholè of vrije ruimte: kleine groepen leerlingen verkennen perspectieven en denkbeelden in het onderzoek van datgene wat zij belangrijk vinden.

Voordeel van de Twijfel daagt leerlingen uit welbewust verantwoordelijkheid te nemen in het functioneren van een zichzelf sturende onderzoeksgroep. Het daagt ze uit te handelen als burgers.

Welke kennis en vaardigheden levert dat op?

 

Programma

Met dit programma ervaar je hoe je twijfel positief, creatief en constructief kan benutten door gezamenlijk te (durven) wikken en wegen. Je combineert filosofische onderzoeksgesprekken met actieonderzoek. De kern is dat leerlingen zich op twee manieren oefenen in burgerschap:

  • Ze ontwikkelen kennis en inzicht ten aanzien van hun onderzoeksobject én van hun persoonlijke waarden, principes en verantwoordelijkheden met betrekking tot dat onderzoek. Het kan gaan om kennis op het gebied van politiek, participatie, identiteit, democratie, omgaan met verschillen en conflicten en maatschappelijk verantwoord handelen.
  • Ze ontwikkelen houdingen en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van burgerschap. Vaardigheden en houdingen die daarbij een rol spelen zijn: samenwerken, een open blik, kritisch en creatief denken, het kunnen uitstellen van een oordeel, begrip voor andermans overwegingen, gevoelens en verlangens, nauwkeurig luisteren, het blootleggen van vooronderstellingen, zelfkennis en het verantwoorden van keuzes.

Aanpak

De deelnemers onderzoeken gedurende 6 weken in groepjes van 4-8 leerlingen een kwestie die ze na aan het hart ligt. Het kan gaan over politiek, school, henzelf, hun sociale omgeving, het milieu, economie of kunst. Er is niet snel een grens aan de mogelijke onderzoeksobjecten. Belangrijk is dat de kwestie hen raakt en dat ze deze kwestie allemaal willen onderzoeken.

Bewust kiezen begint bij twijfel: zie ik het goed?
Het voordeel van de twijfel
is een ontdekkingstocht naar de vraag wat je in een bepaalde situatie het beste kunt doen of zeggen. Het cyclische onderzoeksproject ziet er als volgt uit:

 

Voor wie?

Dit traject is met name bedoeld voor professionals in PO-bovenbouw, VO en MBO die burgerschapsonderwijs willen vormgeven in een combinatie van actie en onderzoek die direct aansluit op de eigen onderwijspraktijk. Denk aan schoolteams die een doorgaande lijn willen in onderzoekende houding en vaardigheden, die op zoek zijn naar een methodiek waarmee complexe maatschappelijke en burgerschapsthema’s aan de orde kunnen komen en waarin leerlingen leren hun oordeel uit te stellen; te leren twijfelen. Je ervaart hierbij systematisch houvast voor complexe vraagstukken en het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden.


Meer weten?

Voordeel van de twijfel is een gezamenlijk initiatief van Het ABC en Leren Filosoferen. Neem voor meer informatie contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Beter rekenen met plezier

Zit jouw groep ook in een rekendip?
Met de hele groep effectief aan de slag met rekenen.

Hoe kun je nog meer uit je rekenonderwijs halen? Vallen de rekenresultaten tegen of wil je meer beleving in de rekenles? Wil je het rekenen weer leuk maken voor de leerlingen? En weten hoe je materialen zodanig inzet, dat ze effectief de rekenstrategie ondersteunen om de beoogde lesdoelen te behalen?

Dan is dit een snelle en effectieve aanpak die de leerkracht versterkt op kennisniveau én bewustwording geeft over het eigen handelen. In dit traject kun je rekenproblemen analyseren én aanpakken binnen je groep én de school. Hierdoor gaan de rekenresultaten omhoog en krijgen leerlingen en leerkrachten (weer) meer zelfvertrouwen en plezier in het rekenen. Doordat je het rekenen anders en leuker maakt voor de kinderen, zijn ze meer betrokken bij de les en houd je meer tijd over om aan de slag te gaan. Je kijkt weer met een frisse blik.

Aanpak 

  • Desgewenst bieden wij ondersteuning bij de aanvraag van een groepsarrangement
  • Het voortraject bestaat uit een uitgebreide intake en nulmeting:
    - Probleemanalyse
    - Gesprek met IB-er/ leerkracht
    - Analyse van de toets resultaten
    - Klassenobservatie(s)
    - Niveaubepaling met genormeerd meetinstrument
  • We stellen een plan van aanpak op in samenspraak met school
  • Bij de uitvoering van het groepsarrangement valt te denken aan:
    - Coaching on the job
    - Afstemming tussen IB-er en leerkracht &/ directie
    - Teamworkshop, waarin bv. materialen en de methode onder de loep worden genomen en een effectieve reken aanpak voor de hele school geborgd wordt
  • Tussen- en eindevaluatie voor de kwaliteitsbewaking

Aanvragen
Wil je meer informatie of direct contact hierover?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen via aroelen@hetabc.nl.

Heb je vragen hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur BIG89927176631

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

 

 

 

Twee leraren van ABBS Elzenhagen over deze aanpak:

"Je ziet waarvoor je het gedaan hebt. Leerlingen doen actiever mee met de instructie en hebben hun werk nu ook binnen de tijd af."
Ingeborg

"Ik ben bewuster van mijn eigen handelen geworden. Ook zie ik bij een aantal leerlingen meer plezier in het rekenen."
Steffanie

Rekenverbetertraject

Veel leerkrachten werken hard om met hun leerlingen een fundamenteel rekenniveau te bereiken. In elke leeftijdsgroep, van jonge kinderen tot in de bovenbouw, worden elke dag rekenlessen gegeven. Toch hebben veel scholen en leerkrachten behoefte aan en baat bij enige begeleiding op het gebied van de belangrijkste facetten van het rekenleerproces. Als er een probleem is ontstaan op het gebied van rekenen, bijvoorbeeld tegenvallende rekenresultaten, dan is die behoefte aan ondersteuning al snel duidelijk.

Werkwijze

Stap voor stap werken we samen aan de relevante factoren op weg naar beter rekenonderwijs en verbeterde rekenresultaten. Aangrijpingspunt van de aanpak zijn de uitkomsten uit de monitor, desgewenst aangevuld met een aanvullende analyse op schoolniveau. Op een laagdrempelige manier focussen we op leerdoelgericht werken, de vaardigheid van het werken met de kleine groep en het geven van korte effectieve rekeninstructies. Ook het adviseren over of implementeren van een nieuwe rekenmethode kan onderdeel zijn van het rekenverbetertraject.

We werken tijdens dit traject aan de volgende aspecten zodat de leerkrachten:

  • zicht krijgen op leerlijnen en leerdoelgericht lesgeven
  • het methodisch differentiatiemodel kunnen toepassen
  • een passend klassenmanagement kunnen realiseren
  • een effectieve rekenles kunnen opzetten
  • zelfstandig leren kunnen organiseren in hun klas
  • gestructureerde interactie kunnen opzetten
  • meer effectieve oefentijd realiseren
  • efficiënt gebruik maken van informatie uit methodegebonden toetsen en andere leerlingvolgsystemen.

Aanvragen

Wil je meer informatie of direct contact hierover?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen via aroelen@hetabc.nl.

Heb je vragen hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur BIG89927176631

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Virtuoze Kindgesprekken

 

Wil jij op school ook de kwaliteit van je kindgesprekken verbeteren? In deze workshop “virtuoze kindgesprekken” ga je met het hele schoolteam het beeld van een goed kindgesprek opfrissen. Hoe zorg je bv. dat je niet gaat invullen maar aanvoelen? Wat zijn valkuilen in de communicatie en waar ben je goed in? Deelnemers krijgen verschillende voorbeelden, werkvormen en opdrachten vanuit hun ervaringen in de groep.

Centraal staan vragen als:

  • Hoe ziet een goed kindgesprek er voor mij uit...wat zijn mijn leervragen eigenlijk?
  • Hoe stap ik uit mijn rol als leerkracht?
  • Hoe maak ik gebruik van mijn sterke kanten?
  • Wat zijn handige openingszinnen?
  • Wat doe ik als een kind niets zegt?

In deze workshop maken leerkrachten zelf een eigen communicatiekaart, om direct mee aan de slag te kunnen.

Reacties van de deelnemers

Wat een fijne bijeenkomst was dit, erg inspirerend, ik ga ermee aan de slag

Veel info op een prettig manier gegeven

Boeiend, informatief en open; goed niveau

Goede mix van luisteren, kijken, vertellen en doen

Goede verhalen, fijne voorbeelden en positieve sfeer, dank!

Wil je meer weten hierover of direct contact?

Linda Traudes
Onderwijsadviseur, GZ psycholoog, Orthopedagoog-Generalist BIG69051227625

06 - 31 63 15 66

ltraudes@hetabc.nl

Mijn profiel

Esther van den Berg
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 26

evandenberg@hetabc.nl

Mijn profiel

 "Jullie geven het gevoel mee dat je het altijd kunt en moét proberen." - Leerkracht Lidwinaschool