Voordeel van de Twijfel

 

Twijfel brengt je verder.
Twijfel is het ontstekingsmechanisme in kritisch kijken en luisteren.
In onderzoek, reflectie en het vinden van een inzicht.
Twijfel kan je brengen tot het hoogstpersoonlijk nemen van verantwoordelijkheid.
Twijfel kan werken als sleutel tot burgerschap.

 

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kenmerkend is de voortdurende afwisseling van reflectie in filosofische onderzoeksgesprekken en actieonderzoek door middel van interviews, stages, bronnenonderzoek, het maken van een kunstwerk of het prototypen van een vondst.

Het onderzoeksproces is gebaseerd op de notie van scholè of vrije ruimte: kleine groepen leerlingen verkennen perspectieven en denkbeelden in het onderzoek van datgene wat zij belangrijk vinden.

Voordeel van de Twijfel daagt leerlingen uit welbewust verantwoordelijkheid te nemen in het functioneren van een zichzelf sturende onderzoeksgroep. Het daagt ze uit te handelen als burgers.

Welke kennis en vaardigheden levert dat op?

 

Programma

Met dit programma ervaar je hoe je twijfel positief, creatief en constructief kan benutten door gezamenlijk te (durven) wikken en wegen. Je combineert filosofische onderzoeksgesprekken met actieonderzoek. De kern is dat leerlingen zich op twee manieren oefenen in burgerschap:

  • Ze ontwikkelen kennis en inzicht ten aanzien van hun onderzoeksobject én van hun persoonlijke waarden, principes en verantwoordelijkheden met betrekking tot dat onderzoek. Het kan gaan om kennis op het gebied van politiek, participatie, identiteit, democratie, omgaan met verschillen en conflicten en maatschappelijk verantwoord handelen.
  • Ze ontwikkelen houdingen en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van burgerschap. Vaardigheden en houdingen die daarbij een rol spelen zijn: samenwerken, een open blik, kritisch en creatief denken, het kunnen uitstellen van een oordeel, begrip voor andermans overwegingen, gevoelens en verlangens, nauwkeurig luisteren, het blootleggen van vooronderstellingen, zelfkennis en het verantwoorden van keuzes.

Aanpak

De deelnemers onderzoeken gedurende 6 weken in groepjes van 4-8 leerlingen een kwestie die ze na aan het hart ligt. Het kan gaan over politiek, school, henzelf, hun sociale omgeving, het milieu, economie of kunst. Er is niet snel een grens aan de mogelijke onderzoeksobjecten. Belangrijk is dat de kwestie hen raakt en dat ze deze kwestie allemaal willen onderzoeken.

Bewust kiezen begint bij twijfel: zie ik het goed?
Het voordeel van de twijfel
is een ontdekkingstocht naar de vraag wat je in een bepaalde situatie het beste kunt doen of zeggen. Het cyclische onderzoeksproject ziet er als volgt uit:

 

Voor wie?

Dit traject is met name bedoeld voor professionals in PO-bovenbouw, VO en MBO die burgerschapsonderwijs willen vormgeven in een combinatie van actie en onderzoek die direct aansluit op de eigen onderwijspraktijk. Denk aan schoolteams die een doorgaande lijn willen in onderzoekende houding en vaardigheden, die op zoek zijn naar een methodiek waarmee complexe maatschappelijke en burgerschapsthema’s aan de orde kunnen komen en waarin leerlingen leren hun oordeel uit te stellen; te leren twijfelen. Je ervaart hierbij systematisch houvast voor complexe vraagstukken en het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden.


Meer weten?

Voordeel van de twijfel is een gezamenlijk initiatief van Het ABC en Leren Filosoferen. Neem voor meer informatie contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Themabijeenkomsten #gesprekindeklas

 

Burgerschapsvorming krijgt de laatste tijd weer veel meer aandacht in het onderwijs. Heftige gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs, Brussel en Londen komen de klas binnen en leiden soms tot een lastig gesprek.

Als leerkracht en als school wil je adequaat in kunnen spelen op actuele situaties, maar ook preventief te werk gaan. Bewust en structureel werken aan een positief pedagogisch klimaat en een schoolcultuur die gebaseerd is op democratische waarden is hierbij van belang. Juist in een stad als Amsterdam met zijn enorme diversiteit. Wat is er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan en zo de impact van burgerschapsonderwijs op school te vergroten?

Daarover gaan we met elkaar in gesprek tijdens 4 themabijeenkomsten. Er zijn experts en ervaringsdeskundigen, je kan kiezen uit diverse workshops en na afloop kan je lekker samen eten.

  • Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas
    Thema: Groepsvorming
  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Donderdag 22 februari – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Locatie: Het ABC - Baarsjesweg 224, Amsterdam
Tijd: 16.00 - 19.00 uur

Voor wie?

Deze themabijeenkomst is voor onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover verder willen leren en in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal, maar de bijeenkomt is ook interessant voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Programma per bijeenkomst


Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas (Thema: Groepsvorming)

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen? “Onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops gaat het over groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen, 100% jezelf kunnen zijn en de overgang tussen PO en VO.

Lees hier de samenvatting met highlights van deze bijeenkomst.

 

Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
Thema: Tradities

In de Week van Respect is er een themabijeenkomst over tradities. Hoe maak jij het verschil op school zodat viering van nationale, culturele of religieuze feestdagen ook echt een feest zijn? Hoe ziet een school eruit die tradities niet uit de weg gaat, maar waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt?

Je gaat in op feest en traditie-gerelateerde vragen en ervaart manieren om deze onderwerpen te bespreken. Scenes worden nagespeeld zoals ze op Amsterdamse scholen werkelijk plaatsvonden. Maar dan nu met een “pauzeknop” zodat onderwijsexperts en collega’s tips en handvatten kunnen geven die jij in je jouw onderwijspraktijk direct kan toepassen. Na afloop ken je een aantal waarden die meespelen en kan je in je team of in de klas makkelijker het gesprek voeren.
Want zeg nou zelf: je wil toch niet steeds dezelfde discussie voeren op school?

Klik hier voor meer info over het programma & (gratis) aanmelden.

 

Donderdag 18 januari 2018 – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
Thema: Angst en terreur

Je hoort het steeds in gesprekken en in de media; “…de vraag is niet of er een aanslag komt in Nederland, maar wanneer”. Het is een beangstigend scenario. Wat betekent dat voor jou als onderwijsprofessional? Wat doe je met je eigen angst en die van de leerlingen? Spreek je er wel over, of hoeft dat eigenlijk niet als er maar concrete scenario’s klaarliggen voor het geval dat…? Hoe denken andere professionals hierover?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door een expert voor wie een aanslag heel dichtbij kwam. Daarna zijn er workshops, met informatie, tips en verwijzingen naar (les)materialen. Er is ruime gelegenheid tot uitwisselen met andere professionals uit het Amsterdamse onderwijs en… er is lekker eten na afloop. (Beeld: ©Hugo Kaagman)

 

Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
Thema: Verkiezingen

Hoe jouw stem klinkt, dragen je leerlingen voor altijd met zich mee. Vraag aan een willekeurige 80-jarige naar zijn/haar leerkrachten en er volgen altijd verhalen! Of jij als leerkracht vertrouwen hebt in een leerling, blijkt veel invloed te hebben op de werkelijke prestatie van de leerling. Maar ook de manier waarop jij als onderwijs-professional reageert op uiteenlopende (politieke) meningen in en buiten de klas.

In deze themabijeenkomst gaat het letterlijk en figuurlijk over jouw stemgebruik in de klas. En over wel/niet betrokkenheid van leerlingen bij de aankomende gemeenteraadverkiezingen. Heb jij behoefte aan je voorbereiden op de uitkomsten van de komende gemeenteraads-verkiezingen? Ook dan wil je deze themabijeenkomst niet missen!

 

Meer informatie via: www.hetabc.nl/gesprekindeklas 

De themabijeenkomst is als los onderdeel te volgen. De bijeenkomst maakt deel uit van #gesprekindeklas; bijeenkomsten op scholen waarbij netwerken gebouwd worden om burgerschapsonderwijs vorm te geven en specifiek: samen controversiële onderwerpen in de klas bespreekbaar te maken. Als kenners van de Amsterdamse samenleving tot in de haarvaatjes, worden de bijeenkomsten in opdracht van de gemeente Amsterdam georganiseerd door Het ABC, Dander en de HvA. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening.

Heb je interesse in een verkennend gesprek of netwerkbijeenkomst (teamsessie als onderdeel van burgerschapsvorming) bij jou op school? Stuur dan een mail met je contactgegevens naar Heleen Bouwmans: hbouwmans@hetabc.nl.

 

Aanmelden

Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Formatief evalueren en groepsplanloos werken
Eigenaarschap bij kinderen

 

Het zijn actuele onderwerpen: formatief evalueren en toetsen, groepsplanloos werken, doelgerichte leervragen stellen en effectief feedback geven, zodat alles wat jij als leerkracht doet dienstbaar is aan het leerproces van de kinderen in je groep, zowel wat betreft leerresultaten als metacognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden.

Als je innovatief en groepsplanloos wilt inspelen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen, denk jij wellicht al na over meer systematische manieren om aandacht te geven aan formatief evalueren en toetsen. Lang niet altijd geven immers de reguliere summatieve (methodegeboden en methodeonafhankelijke) toetsen hiertoe goede ingangen.

Om kinderen goed te kunnen volgen en hun denkstrategieën en resultaten zodanig te kunnen interpreteren dat jouw instructie en verwerking terdege aansluiten op wat ieder kind in jouw groep nodig heeft, kun je formatief evalueren, de goede vragen stellen en effectief feedback geven een belangrijke rol laten spelen in jouw onderwijspraktijk.

Verkennend gesprek

Wij gaan graag met onderwijsprofessionals in gesprek om samen te verkennen wat er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig is om elementen van formatief evalueren en toetsen door te gaan voeren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van experimenten of pilots. Hoe kun je de ouderbetrokkenheid vergroten en ouders als didactische partners betrekken? Wat levert het de kinderen op als zij feedback krijgen op (denk- en werk)proces en hun resultaten, hun te behalen doelen? Wat doet het met faalangst, wat doet het met de toetscultuur in de klas en op een school?

Door dit zoekproces te doorlopen, je een mening en visie te gaan vormen wat betreft dit onderwerp én de mogelijkheden voor een ‘op maat’ werkwijze voor jouw groep en jouw school te onderzoeken (in de vorm van experimenten, pilots en good practices), kun je deze nieuwe wijze van denken over ‘meten en weten’ een goede plek geven in jouw onderwijs.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die leerlingen inzicht willen geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat willen geven. Daarnaast ook interessant voor onderwijsprofessionals in het algemeen (zoals IB’ers, directeuren, bestuurders, (kwaliteits)coördinatoren).

Wil jij je visie verkennen en aan de slag met formatief evalueren op jouw school?
Neem dan contact op met Annelies de Muijnck via: ademuijnck@hetabc.nl 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

Bekijk hier het filmpje 'Evalueren om te leren' 

In je kracht voor de klas: kleur bekennen

 

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

Donderdag 14 sept. 16.00 - 19.00 uur Themabijeenkomst #gesprekindeklas

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door “onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian. Hij vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops die volgen leer je met experts uit het Amsterdamse onderwijs. Ontdek je eigen bewuste en onbewuste voorkeuren en wissel tips en tricks uit met collega’s over veilige sfeer in de klas en in het team. Na afloop van de workshops kan je lekker samen eten.
Hier zie je alvast een recent filmpje over Ruud Sahertian dat door de EO werd uitgezonden: http://geloofeneenhoopliefde.eo.nl/artikel/2017/05/meester-ruud-haalt-het-beste-uit-zichzelf-en-anderen/

Workshops

Bij de workshops kan je een keuze maken uit:

  • Groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen
    Vaak zie je dat kinderen in de klas samenklitten met kinderen met een vergelijkbare achtergrond.  Hoe ga je daar mee om in de eerste weken en in de loop van het jaar? Hoe beïnvloed je (fases) in groepsvorming?
  • 100% jezelf?
    Zijn er grenzen of mogen de leerlingen 100% zichzelf zijn in je klas? En hoe is dat voor jouzelf? Hoe zorg je dat je je veilig voelt in de klas én in je team, ook op lastige momenten. Hoe beïnvloed je het proces van erbij kunnen horen en zorg je voor normen voor gewenst en ongewenst gedrag?
  • Groep 8 uit - VO klas in
    De overgang van groep 8 naar de wereld van het VO is groot. Kinderen worden zelfstandiger, komen losser van hun ouders. PO is vaak een veilige omgeving. Wat is belangrijk om kinderen goed te laten landen in het VO? Wat is de rol van de mentor? Wat kan het PO (nog) betekenen in die overgang?

Voor wie?

Deze bijeenkomst is toegankelijk voor alle onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam, die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal. De bijeenkomst is niet alleen interessant voor leraren zelf, maar ook voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Deze bijeenkomst maakt deel uit van de netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas die op Amsterdamse scholen plaatsvinden. Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA en Dander een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

 

De volgende themabijeenkomsten zijn steeds van 16.00 – 19.00 uur en staan gepland op:

  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari 2018 –“De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening. Aanmelden voor deze themabijeenkomst kan via onderstaand formulier. 

Vragen of interesse?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 
Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

bliksem

#Gesprekindeklas

Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas.

Burgerschapsvorming krijgt de laatste tijd weer veel meer aandacht in het onderwijs. Heftige gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs en Brussel komen de klas binnen en leiden soms tot een lastig gesprek. Maar ook met elkaar praten over slavernij, WO II,  de oorlog in Syrië of asielzoekers in Nederland is niet altijd makkelijk. Hoe ga je als leerkracht/docent om met heftige reacties en extreme standpunten? Hoe sluit je met gevoelige onderwerpen goed aan bij de ontwikkeling van kinderen? Op welke leeftijd kun je welk gesprek voeren? Hoe leid je dat in goede banen en zorg je voor een veilige sfeer, ook in spontane situaties? En hoe geef je met ouders vorm aan pedagogisch partnerschap? En kan dat ook nog leuk en uitdagend zijn?

Allemaal relevante vragen waar veel professionals, intern begeleiders en directeuren mee rond lopen. Als leerkracht en als school wil je adequaat in kunnen spelen op actuele situaties, maar ook preventief te werk gaan. Bewust en structureel werken aan een positief pedagogisch klimaat en een schoolcultuur die gebaseerd is op democratische waarden is hierbij van belang. Juist in een stad als Amsterdam met zijn enorme diversiteit.

Netwerkbijeenkomsten

Omdat zowel scholen zelf als de gemeente aangeven meer te willen doen aan burgerschapsonderwijs en hierbij van elkaar te willen leren, zijn er tot de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 netwerkbijeenkomsten voor PO, VO en MBO.

De centrale vraag hierbij is:

“Wat is er op deze school nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan en zo de impact van burgerschapsonderwijs te vergroten? Wat doet dit met mij als docent/leerkracht/leerling?” 

Netwerkbijeenkomsten zijn actiegerichte bijeenkomsten met docenten, leerkrachten en leerlingen over bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas, als onderdeel van burgerschapsvorming. Al doende komen we erachter waar de moeilijkheid ligt, wat er te doen is en aan welk type interventies behoefte is. We wakkeren op Amsterdamse scholen het vuurtje aan om werkelijk aan de slag te gaan met burgerschapsonderwijs.

Kenmerkend voor de netwerkbijeenkomsten is:

  • Het open gesprek in een gestructureerde dialoog: Wat speelt er? Wat is gewenst? Hoe kunnen we de gewenste situatie dichterbij brengen?
  • Visievormend en oplossingsgericht: Zijn we op de goede weg? Hoe komen wij een stap verder?

Wat hebben we daarin te doen? Wie kan ons daarbij helpen?

  • Niet alleen praten over, maar ook werkelijk aan de slag binnen duidelijke inhoudelijke kaders en een heldere een visie op democratisch burgerschap

De bijeenkomsten zijn bedoeld voor het PO, VO en MBO en vinden plaats in de periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018, bij voorkeur op de eigen school. Het geheel aan inzichten uit de 15 tot 20 bijeenkomsten wordt verwerkt in een publicatie.

De bijeenkomsten met leerkrachten en docenten beslaan een dagdeel. Het aantal deelnemers kan variëren, tot een maximum van 25 personen per bijeenkomst. Ook het perspectief van leerlingen vinden we belangrijk. Zij leggen in een lesuur op hun eigen wijze vast hoe zij aankijken tegen het #gesprekindeklas.

De netwerkbijeenkomsten vinden bij voorkeur op school plaats en worden begeleid door verschillende trainers van Het ABC en Dander. Een expertgroep bestaande uit Hessel Nieuwelink, Gert Biesta en Veronique van der Heijden verzorgt inhoudelijk en methodisch advies.

Wat levert het de school op?

In dialoog vergroten we inzicht, inspiratie en kennis over het voeren van betekenisvolle gesprekken over controversiële onderwerpen. Leerkrachten en docenten bespreken met elkaar waar dilemma’s liggen, krijgen helder wat goed werkt en welke vervolgacties wenselijk zijn.

Download hier de informatie als pdf.
 tekstbalonnetje
Wil je jouw school aanmelden voor een netwerkbijeenkomst?

Stuur een mail met je contactgegevens naar Eva Malkus,
emalkus@hetabc.nl, of bel 06-31631625.

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Bekijk hier beeldverslagen van netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas:

ROC Netwerkbijeenkomst

Rosa Beroepscollege-Noorderlicht

Rosj Pina Netwerkbijeenkomst

 

rg-16-10-11-0148

gesprekindeklas

 

 

Wat leeft en speelt er bij de leerlingen bij het bespreekbaar maken
van controversiële onderwerpen in de klas?

De eerste leerlingenbijeenkomsten van #gesprekindeklas zijn geweest. Heel inspirerend en met bijzondere reacties!

Met mooie tips van leerlingen hoe je nóg beter het lastige gesprek in de klas aangaat over extremisme, IS, aanslagen, .... Maar juist ook wat leraren al goed doen. Hieronder een aantal uitspraken van leerlingen.

#gesprekindeklas

#gesprekindeklas

#gesprekindeklas

#gesprekindeklas

Lees hier ook de blogs & vlogs

Ga ook het gesprek aan!

Hoe bespreek je lastige onderwerpen in de klas?
Hoe weet je wat leerlingen nodig hebben bij het goede gesprek in de klas?

Wil jij hierover in gesprek met je collega's én/ of leerlingen? Meld je dan snel aan voor een netwerkbijeenkomst  of een leerlingbijeenkomst over burgerschapsonderwijs. Deze bijeenkomsten zijn geschikt voor PO, VO en MBO en worden geheel gefinancierd door de Gemeente Amsterdam.

Wat levert het school op?

Leerkrachten en leerlingen én leerlingen onderling bespreken met elkaar waar dilemma’s liggen, krijgen helder wat goed werkt en welke vervolgacties wenselijk zijn. Leerlingen en leerkrachten krijgen inzicht in wat voor hen belangrijk is voor een betekenisvol gesprek over controversiële onderwerpen in de klas.

Heb je vragen of wil je jouw klas aanmelden voor een leerlingbijeenkomst?

Neem dan contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl of 06-31631625.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

gesprekindeklas

Blogs & vlogs

 

Wat leeft en speelt er in het onderwijs bij het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas?

Blogs

Een jaar geleden sloeg IS toe in Parijs. Tijdens een concert in het Bataclan-theater werden 89 bezoekers gedood. Een donkere dag en harde klap voor de tolerantie in de samenleving. En ook voor die mini-samenleving: de klas. Want hoe ga je hiermee om op school? Lees hierover in het blog "Vlogs als hulpmiddel voor een goed en lastig gesprek in de Amsterdamse klas".

Charissa Dechène van Dander is op ontdekkingsreis, op scholen. Zij bezoekt klassen om bij leerlingen tips te halen over hoe zij vinden dat docenten onderwerpen als terrorisme, geweld, homoseksualiteit en religie het beste in de klas kunnen bespreken. Lees haar eerste ervaringen in de blog: "Wat willen leerlingen van hun docent?".

Vlogs

lias Mahtab: "Hoe ga je om met pesterijtjes en denigrerende opmerkingen?"
lias Mahtab is voormalig vluchteling uit Afghanistan, dichter, bestuurslid van de Afghaans-Nederlandse stichting Keihan, ambassadeur Zelfbeschikking voor het Ministerie van Sociale Zaken, woont in Amsterdam en schrijft voor o.a. Het Parool. In dit vlog vertelt hij over zijn eigen ervaringen in de klas. Hij merkte dat de leraren niet goed wisten hoe om te gaan met pesterijtjes en denigrerende opmerkingen – met name richting kwetsbaardere vluchtelingen - en moest uiteindelijk zelf initiatief nemen.

 

Ena Omerovic: "Laten we ons mens-zijn voorop zetten."
Ena Omerovic’ is nog jong als de oorlog in Bosnië-Herzegovina uitbreekt. Ze gaat in Nederland naar het gymnasium en schrijft artikelen voor de schoolkrant. Ze werkt samen met haar vrienden in de redactie maar als het over de oorlog in Bosnië-Herzegovina en over haar moslim-etniciteit gaat, blijkt die vriendschap erg kwetsbaar. Dit maakt zo’n indruk dat ze haar verhaal graag deelt met de oproep toch vooral ons mens-zijn - en niet onze etnische, religieuze of nationale achtergrond - vóórop te zetten!

 

Kijk hier voor meer informatie en inspiratie

Netwerkbijeenkomsten & leerlingbijeenkomsten

Hoe bespreek je controversiële onderwerpen in de klas? Hoe weet je wat leerlingen nodig hebben bij het goede gesprek in de klas?

Meld je aan voor een netwerkbijeenkomst  of een leerlingbijeenkomst over burgerschapsonderwijs.

Heb je nog vragen of interesse in een programma op maat? Neem dan contact op met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 

 

Benieuwd naar wat anderen bespraken tijdens hun netwerkbijeenkomst? Bekijk hier beeldverslagen van netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas:

ROC Netwerkbijeenkomst

Rosa Beroepscollege-Noorderlicht

Rosj Pina Netwerkbijeenkomst

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Wat is er nodig om het lastige gesprek in de klas aan te gaan?

Bekijk hier de tips van leerlingen.

rg-16-10-11-0148

Wat willen leerlingen van hun docent? 

Lees hier de blog van Charissa van Dander voor tips


Inspiratie & achtergronden

gesprekindeklas

 

 

Wat leeft en speelt er in het onderwijs bij het bespreekbaar maken
van controversiële onderwerpen in de klas?

Bevindingen en feiten

Op school ontmoeten kinderen en jongeren met verschillende achtergronden elkaar. Maatschappelijke thema’s als geloof, vrijheid van meningsuiting, seksuele identiteit en dergelijke komen de klas binnen. Lees hier enkele bevindingen en feiten.

Praatstuk Tweede Kamer

Waarom bestaat er een kloof tussen werelden die elkaar niet meer begrijpen en hoe worden die botsende waarden binnen scholen bespreekbaar gemaakt?

Heleen Bouwmans, Projectleider #Gesprekindeklas, gaf hierover een uitleg tijdens de Hoorzitting Tweede Kamercommissie OCW op 12 sept. 2016. Bekijk hier het praatstuk.

Lees hier ook de blogs & vlogs

Netwerkbijeenkomsten & leerlingbijeenkomsten

Hoe bespreek je controversiële onderwerpen in de klas? Hoe weet je wat leerlingen nodig hebben bij het goede gesprek in de klas?

Meld je aan voor een netwerkbijeenkomst  of een leerlingbijeenkomst over burgerschapsonderwijs.

Vragen of interesse?
Neem dan contact op met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Wat is er nodig om het lastige gesprek in de klas aan te gaan?

Bekijk hier de tips van leerlingen.

rg-16-10-11-0148

bliksemLeerlingbijeenkomsten
#gesprekindeklas

 

Hoe bespreek je controversiële onderwerpen in de klas?

Hoe bespreek je complexe actuele onderwerpen zoals de aanslagen in Orlando, het slavernijverleden, de oorlog in Syrië of asielzoekers in Nederland? Wat is de beste manier om om te gaan met heftige reacties van leerlingen en hun soms extreme standpunten?

Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs, zowel voor onderwijsprofessionals áls voor leerlingen. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas.

In de periode september 2016 tot en met februari 2017 vinden de bijeenkomsten plaats, voor PO, VO en MBO.

De centrale vraag tijdens de leerlingbijeenkomst is:

Wat is er nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan?
Wat doet het #gesprekindeklas met mij als leerling?

Per school is er een bijeenkomst, bij voorkeur tijdens een reguliere les in de klas. Deze sluit aan op de netwerkbijeenkomst #gesprekindeklas voor leraren. De bijeenkomsten worden begeleid door Het ABC en Dander.

Leerlingen leggen via (anonieme) quotes en desgewenst korte filmpjes en vlogs vast hoe zij aankijken tegen het #gesprekindeklas.

Wat levert het school op?

Leerkrachten en leerlingen én leerlingen onderling bespreken met elkaar waar dilemma’s liggen, krijgen helder wat goed werkt en welke vervolgacties wenselijk zijn. Leerlingen en leerkrachten krijgen inzicht in wat voor hen belangrijk is voor een betekenisvol gesprek over controversiële onderwerpen in de klas.

Heb je vragen of wil je jouw klas aanmelden voor een leerlingbijeenkomst?

Neem dan contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl of 06-31631625.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Wat is er nodig om het lastige gesprek in de klas aan te gaan?

Bekijk hier de tips van leerlingen.

rg-16-10-11-0148

bliksemAlles bespreekbaar?!

Gevoelige onderwerpen in de klas

Hoe begeleid je gesprekken in de klas over gevoelige onderwerpen? Hoe voorkom je polarisering en zorg je voor een veilige sfeer, waarin kinderen en jongeren van en met elkaar leren? Hoe sluit je daarbij aan op de ontwikkelingsfase van het kind?

Training

Op school ontmoeten kinderen en jongeren met verschillende achtergronden elkaar. Maatschappelijke thema’s als geloof, vrijheid van meningsuiting, seksuele identiteit en dergelijke komen de klas binnen.
Dit is waar de waarden van eenieder in de klas kunnen botsen. Kinderen reageren hier verschillend op. Ook heeft elke leerkracht een eigen manier van bespreken. Je wilt deze thema’s in een veilige sfeer bespreken en polarisering en verharding voorkomen. Maar wat is daar voor nodig? Hoe kun je hiermee een bijdrage leveren aan burgerschap in het onderwijs? In deze training krijg je uitgangspunten en handvatten voor het voeren van gesprekken over ingrijpende gebeurtenissen en het bevorderen van een veilig en respectvol klimaat.

Resultaten

  • Je kunt aansluiten bij de behoeften van je leerlingen als het gaat om veiligheid en autoriteit
  • Je hebt het zelfvertrouwen om lastige onderwerpen in de klas te bespreken
  • Je hebt handvatten om de lastige gesprekken op een goede manier te voeren

Opbouw

De training bestaat uit 2 dagdelen. Het doel van de training is leerkrachten tools geven om een gesprek over gevoelige onderwerpen te begeleiden en om te gaan met lastige situaties, aansluitend bij de behoeften en ontwikkelingsfasen van kinderen.

Het eerste dagdeel richt zich op het verwerven van kennis en inzichten rondom veiligheid en de ontwikkeling van kinderen. Zo wordt de cirkel van veiligheid behandeld en wordt per leeftijdsgroep aangegeven welke ontwikkeling zij doormaken op het gebied van veiligheid, interesses en omgang met autoriteit. Ook kijk je naar je eigen relatie tot de gevoelige thema’s en de verantwoordelijkheid die je daarvoor voelt ten aanzien van de leerlingen. Tot slot bereid je een gesprek voor, in je eigen stijl.

In het tweede dagdeel verdiepen we de stof uit het eerste dagdeel met speciale aandacht voor lastige situaties. Wat maakt een situatie lastig? Op welke manieren kan je de situatie keren? Wat werkt in welke leeftijdsgroep? Daarnaast gaan we uitgebreid in op het doorgaand creëren van een veilige en respectvolle sfeer. Want voorkomen is beter dan genezen!

De training is praktisch en interactief van aard.
Desgewenst maken we in het tweede dagdeel gebruik van acteurs.

Informatie

De training wordt in company en op maat aangeboden. Per training kunnen max 15 mensen deelnemen.

Vragen of interesse?
Neem dan contact op met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Het Sinterklaasgesprek

Hoe voer je dit gesprek op een constructieve manier, zodat het ook een bijdrage levert aan burgerschapsvorming?

Lees hier meer over en download de praktische werkvorm, met als centrale vraag:
“Hoe willen wij dit jaar op school Sinterklaas vieren?”