Zoom inspiratiesessies

Als onderwijsprofessional wil je het nieuwe schooljaar natuurlijk zo goed mogelijk starten, met een fijne sfeer en groepsdynamiek. Hoe begeleid je in de 1e schoolweken de groepsvorming zo optimaal mogelijk? Wat zijn effectieve groepsvormende activiteiten en hoe kun je gezamenlijk een preventief kader scheppen? Juist bij de start van het schooljaar is preventieve versterking meer dan welkom en daarom organiseren wij een aantal gratis inspiratiesessies via Zoom voor ál jouw vragen en (soms lastige) situaties!

Ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO of VO en wil je meer weten over onderwerpen als groepsvorming, sociale veiligheid, omgaan met diversiteit en traumasensitief lesgeven? Zoek je inspiratie of heb je specifieke vragen? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.

Data & onderwerpen

  • Dinsdag 25 aug. 15.30 – 16.30 uur: Groepsvorming & het nieuwe schooljaar goed opstarten
  • Dinsdag 1 sept. 15.30 – 16.30 uur: Traumasensitief lesgeven
  • Donderdag 10 sept. 15.30 – 16.30 uur: Pesten, sociale veiligheid & omgaan met diversiteit
    Wegens omstandigheden gaat deze sessie niet door. 

Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek. Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen aan onze ABC-gedragsspecialist(en).
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

De Vreedzame School voor nieuwe leerkrachten

Ben je een nieuwe leerkracht op een vreedzame school? In twee cursusbijeenkomsten raak je vertrouwd met het programma, de werkwijze en de belangrijkste principes van De Vreedzame School.

Cursus inhoud

  • Achtergronden, werkvormen en doelen van het programma De Vreedzame School
  • Zelf ervaren van de (coöperatieve) werkvormen
  • Suggesties om het programma zelfstandig in de vingers te krijgen‘Ik heb goed inzicht gekregen in de doelstelling van De Vreedzame School. Het waren twee superdagen, jammer dat het afgelopen is.’ - Reactie cursist

Resultaat

  • Je kent de achtergronden, uitgangspunten, doelen en opbouw van het programma De Vreedzame School.
  • Je kent de lesblokken van het programma en de doelen ervan. Je kunt deze in je eigen groep inzetten.
  • Je kunt de kenmerkende principes van De Vreedzame School inzetten (o.a. opstekers en afbrekers, het stappenplan voor conflicten en de emotiethermometer).
  • Je hebt kennis van de manier waarop afspraken geborgd kunnen worden in het programma van de school.

Informatie

Data:
30 sep. 2020 (14:30 - 17:30 uur)
18 nov. 2020 (14:30 - 17:30 uur)

Locatie: Baarsjesweg 224 1058 AA Amsterdam

Kosten: € 325,-

Aanmelden via de website van de CED-Groep:
https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

Meer informatie over De Vreedzame School vind je op onze website: https://www.hetabc.nl/professionals/school/schoolklimaat/vreedzame-school/ en op www.devreedzameschool.nl.
Deze training kan ook bovenschools worden georganiseerd

 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

AANMELDEN voor deze training kan via de website van de CED-Groep: https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

Werk je met nieuwkomers of andere NT2-leerlingen?

Zoek je naar manieren om hun mondelinge taalontwikkeling te stimuleren?

Ga aan de slag met taaldenkgesprekken: uitdagende gesprekken over een prikkelend probleem. Ook met weinig taal kunnen leerlingen al meedoen. En juist daarvan leren ze veel taal! In deze cursus leer je hoe je taaldenkgesprekken inzet om de mondelinge taalvaardigheid van nieuwkomers en andere NT2-leerlingen te stimuleren.

Deur dicht, niemand thuis! from Eduseries on Vimeo.
Bekijk het fragment van: Deur dicht, niemand thuis! Jonge nieuwkomers bespreken een praktisch probleem.

Blended learning: samenwerking tussen Het ABC en Eduseries

De cursus bestaat uit een combinatie van online leren, studiebijeenkomsten en opdrachten. Je werkt deels in een digitale leeromgeving, ontwikkeld door Eduseries in Utrecht. Het ABC en Eduseries werken samen om de cursus op verschillende locaties aan te kunnen bieden.

De digitale onderdelen volg je waar en wanneer je wilt. Tijdens de studiebijeenkomsten ga je met collega’s en experts Resi Damhuis en Hanna Kuijs de diepte in. Natuurlijk ga je ook in de praktijk aan de slag: je filmt bijvoorbeeld een taaldenkgesprek en krijgt individuele feedback.

Programma

De cursus bestaat uit twee modules:

Module 1: Voorkennismodule: Meertaligheid & NT2

  • Studiebelasting: 2 uur
  • Volledig online

In deze optionele module geeft professor Folkert Kuiken een introductie op het onderwerp meertaligheid. In korte videocolleges kijkt professor Kuiken vanuit verschillende invalshoeken naar meertaligheid thuis en op school. Met gerichte opdrachten verbind je de theorie aan je eigen onderwijspraktijk.

Na afronding van de eerste module:

  • kun je de belangrijkste algemene inzichten over meertaligheid verwoorden.
  • kun je verbanden leggen tussen theorie over meertaligheid en je eigen praktijk.
  • weet je vanuit de literatuur waar je op kunt letten bij de omgang met meertalige kinderen.
  • heb je handvatten gekregen om jouw NT2-onderwijs verder te verbeteren.

Als je al veel voorkennis hebt over meertaligheid, zal niet alles nieuw zijn. Je kunt deze module als opfrisser gebruiken. Beslis zelf welke onderdelen voor jou relevant zijn.

Omdat al het materiaal online staat, kun je de module volgen waar en wanneer je wilt.

 

Module 2: Kernmodule: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Studiebelasting: 24 uur
  • Combinatie van online leren en twee studiebijeenkomsten

In de kernmodule ga je de diepte in met mondelinge taalontwikkeling en taaldenkgesprekken. Stapsgewijs ontwikkel je kennis en vaardigheden:

stap 1: waarom zijn taaldenkgesprekken noodzakelijk voor NT2-leerlingen?

stap 2: hoe zien taaldenkgesprekken er precies uit?

stap 3: hoe realiseer ik taaldenkgesprekken zo goed mogelijk in mijn eigen praktijk?

De module bestaat uit drie online hoofdstukken en twee studiebijeenkomsten.

  • Hoofdstuk 1: theorie.
    In videocolleges leer je de theorie over taaldenkgesprekken. In de eerste studiebijeenkomst verbind je deze kennis met je eigen schoolsituatie: waar verrijken taaldenkgesprekken jouw onderwijs?
  • Hoofdstuk 2: de praktijk van anderen.
    Je verdiept je kennis aan de hand van praktijkvoorbeelden van anderen: hoe herken je goede taaldenkgesprekken? Wat zie je bij de leerlingen? Wat doet de leerkracht?
  • Hoofdstuk 3: je eigen praktijk.
    Pas je kennis over mondelinge taaldidactiek toe in je eigen dagelijkse praktijk: je gaat zelf taaldenkgesprekken voeren. Je neemt een gesprek op en krijgt individuele feedback. In de aansluitende studiebijeenkomst formuleer je met de docent en je collega's suggesties en tips voor je eigen praktijk.

Data

De cursus start op 4 januari 2021. Je begint online met de voorkennismodule en het eerste deel van de kernmodule. Twee weken later is de eerste studiebijeenkomst:

  • Bijeenkomst 1: 20 januari 2021, 15.00 - 18.00 uur
  • Bijeenkomst 2: 24 maart 2021, 15.00 - 18.00 uur

Je krijgt vanaf 1 december 2020 toegang tot de digitale leeromgeving. Je kunt de voorkennismodule en het eerste deel van de kernmodule dus ook al voor 4 januari doen.

De bijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam of Utrecht, afgestemd op de deelnemers. Bij voldoende deelnemers uit een andere regio, is het ook mogelijk de cursus op een andere locatie of in company aan te bieden.

Deelnemersprijs € 525,=

Heb je inhoudelijke vragen over de cursus? Neem contact op met Hanna Kuijs.

Heb je praktische vragen? Neem contact op met Anneke Legel.

Aanmelden

Je kunt je individueel aanmelden of met je hele team via onderstaand formulier:

Aanmelden Training: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Deelnemer gegevens

 

 

Heb je inhoudelijke vragen hierover?
Neem dan contact op met:

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Heb je praktische vragen hierover?
Neem dan contact op met:

 

Training bouwen aan ouderbetrokkenheid

Deelnemers leren in de training ‘bouwen aan ouderbetrokkenheid’ dat er veel momenten en manieren zijn om aan ouderbetrokkenheid te werken. Door je bewust te zijn van deze momenten en manieren kun je veel gerichter werken aan het realiseren van ouderbetrokkenheid. En dat betekent winst voor het kind!

In deze training ligt de focus op het betrekken van de ouders bij het stimuleren van de ontwikkeling van het kind, ook thuis. Er is speciale aandacht voor moeilijk bereikbare ouders. De training sluit aan bij het onderdeel ouderbetrokkenheid van de basistraining VVE maar kan heel goed ook zonder deze achtergrond gevolgd worden. Na het afronden van deze training:

  • Beschikt de deelnemer over kennis, vaardigheden en praktische handvatten om ouderbetrokkenheid op de groep een stevige impuls te geven en
  • Beschikt de leidinggevende/coach/coördinator over voldoende  tools om er voor te zorgen dat ouderbetrokkenheid blijvend op de agenda kan worden gehouden

In totaal bestaat de training uit 3 bijeenkomsten; één voor de leidinggevende/coach/coördinator en twee voor de medewerkers.

De training wordt u kosteloos (per locatie 1 medewerker) aangeboden door de gemeente Amsterdam en wordt gegeven door Impact training & Advies, aanmeldingen gaan via het Coördinatiepunt VVE.

Voor wie? Alle voor- en vroegscholen

Wanneer?

Vanaf 29 september zijn de maatregelen van het RIVM aangescherpt om de verspreiding van het coronavirus terug te dringen.

Impact draagt ook haar steentje bij om een vuist tegen corona te maken. Alle niet direct noodzakelijke trainingen annuleren we.

De trainingen van 6 en 7 oktober a.s. gaan dan ook niet door.

We stellen de training uit of we vervangen, daar waar mogelijk, onze life bijeenkomsten door een online variant.

Wij informeren je zo spoedig mogelijk over de nieuwe datum waarop de training plaatsvindt. Excuses voor het ongemak.

De bijeenkomsten zijn aangepast en kunnen per bijeenkomst maximaal 12 deelnemers op de trainingslocatie deelnemen.

Ochtendtraining bouwen aan ouderbetrokkenheid voor medewerkers
bijeenkomst 1: dinsdag 15 september 2020  van 09.00 tot 13.00 uur
bijeenkomst 2: dinsdag 6 oktober 2020 van 09.00 tot 13.00 uur = geannuleerd

Ochtend of middagtraining bouwen aan ouderbetrokkenheid voor medewerkers  
bijeenkomst 1: woensdag 16 september 2020  van 09.00 tot 13.00 uur of van 14.00 tot 18.00 uur
bijeenkomst 2: woensdag 7 oktober 2020  van 09.00 tot 13.00 uur of van 14.00 tot 18.00 uur= geannuleerd

 

Locatie
BSO het Groeiparadijs (op de 1e etage)
Krelis Louwenstraat 4, 1055 KA  Amsterdam

Parkeren en OV 
Parkeren kan in de directe omgeving van de trainingslocatie. Er geldt betaald parkeren in de wijk Bos en Lommer. Zie Routeplanner voor auto en OV.

Kosten
De gemeente Amsterdam biedt de training bouwen aan ouderbetrokkenheid, per locatie 1 medewerker, kosteloos aan.
Wilt u meerdere deelnemers per locatie aanmelden voor de bijeenkomst voor leidinggevenden of de ochtend/middag training dan zijn hier kosten aan verbonden, de deelnemersprijs is € 299,=
Bij "no show" worden kosten (€ 50,= ) aan de organisatie in rekening gebracht.

 

Aanmelden: training bouwen aan ouderbetrokkenheid

Aanmelden training bouwen aan ouderbetrokkenheid

  • Gegevens organisatie

  • Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.
  • Deelnemer 1

  • Deelnemer 2

  • Opmerkingen

 

Heeft u vragen over dit aanbod?

Coaching VVE voor HBO coaches

Als een medewerker in het bezit is van een theoriecertificaat basistraining VVE zal de medewerker nog 5 coaching momenten op de werkvloer moeten volgen om volledig te certificeren voor de basistraining VVE.

De coaching bestaat uit 2 momenten vanuit een erkende VVE basistraining trainer en 3 coachingsmomenten vanuit de werkplek (door de HBO coach op de voorschool).

Om de HBO coach van de VVE locatie (in Amsterdam) zo goed mogelijk voor te bereiden op de 3 coachingsmomenten is er een coachingsbijeenkomst van een dagdeel.

De gemeente Amsterdam biedt deze coaching kosteloos aan.

 

Voor wie?
Voor HBO coaches of interne trainer.

 

Wanneer?

Maandag 9 maart 2020 (09.00-13.00 uur) reeds uitgevoerd.

Woensdag 1 juli 2020 (09.00-13.00 uur) is vol

Dinsdag 15 september 2020 (09.00-13.00 uur) is vol

Wachtlijst (zodra datum bekend is krijg je bericht)

 

De training gaat van start bij minimaal 12 deelnemers, maximaal 14 deelnemers.

De training wordt gegeven door Peter de Vries en Marlies van Dolderen.

 

Locatie
Het ABC, Baarsjesweg 224,  3e etage, Amsterdam.

Kosten
De gemeente Amsterdam biedt de coaching VVE voor HBO coaches kosteloos aan.

Bij "no show" worden kosten (€ 50,= ) aan de deelnemer in rekening gebracht.

 

Aanmelden Coaching VVE voor HBO coaches

Aanmelden coaching VVE voor HBO coaches

  • Gegevens organisatie

  • LET OP! Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.

Heeft u vragen over dit aanbod?

School Wide Positive Behavior Support

Wil jij positief gedrag bevorderen en de sociale veiligheid verhogen in jouw klas, team of school?  

School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen bij leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.

Driejarige systematische en gelaagde gedragsaanpak:
schoolbreed en preventief toepassen van gedragsbeïnvloedende technieken
schoolbreed registreren/signaleren van ongewenst gedrag
op maat inzetten van bestaande interventies voor leerlingen met risicovol gedrag.

SWPBS gaat over de kracht van een geïntegreerde wijze waarop gewenst gedrag wordt aangeleerd. Op de hele school, in elke klas en wanneer nodig voor specifieke leerlingen. Daarbij zit iedereen op dezelfde lijn. De schooldirecteur neemt actief leiderschap op zich, het hele team werkt samen met de leerlingen en actief met ouders. PBS is een benadering (geen programma) om een positief  en veilig schoolklimaat neer te zetten waarin ouders, leerkrachten en kinderen zich prettig voelen. SWPBS resulteert daardoor in een meetbare afname van probleemgedrag en bevordert schoolsucces. Dit werkt zeer motiverend voor leerkrachten, levert leerlingen zichtbaar meer schoolplezier op en meer effectieve leertijd.

Aanpak:

  • Intake; oriënterend gesprek waarna een offerte op maat wordt opgesteld
  • School vormt een PBS team of PBS stuurgroep
  • Per implementatiejaar staan schoolteambijeenkomsten (gem. 2 per schooljaar) centraal en PBS team bijeenkomsten (maandelijks) onder begeleiding van de ABC/ SWPBS coach

Een volledig implementatie traject duurt ongeveer 3 jaar. Daarnaast kan natuurlijk altijd in overleg bekeken worden hoe je dit schoolbreed kunt inzetten, opfrissen of verduurzamen.
Neem voor specifieke vragen contact op met Rachelle via rsolomons@hetabc.nl.

 

Opleiding tot interne PBS-coach

Het ABC biedt in samenwerking met het Windesheim PBS expertisecentrum een opleiding tot interne PBS-coach en scholingsnetwerk aan. Zoek je een erkende aanpak om sociale veiligheid op jouw school te vergroten en hierin samen met andere scholen te leren en optrekken? Wil je je laten opleiden tot interne PBS-coach of zijn leerkrachten van jouw school eerder getraind in de SWPBS aanpak en zoek je versteviging? Doe dan mee.

De opleiding duurt twee schooljaren. Per jaar zijn er 3 opleidingsdagen en 3 intervisiemiddagen. Advies is om per school twee deelnemers mee te laten doen. De kosten bedragen € 2000,- per persoon. De opleiding sluit mooi aan bij IB-ers, leerkrachten en gedragsspecialisten met interesse voor een erkende geïntegreerde aanpak zoals SWPBS.

Wil je je voorinschrijven voor deze opleiding dan kun je je aanmelden via onderstaand formulier.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onze PBS-coach Rachelle Solomons via rsolomons@hetabc.nl. Zij kan je ook alles vertellen over de ondersteuning die we scholen bieden voor het onderhouden, verstevigen en zelfstandiger worden in PBS. Te denken valt aan: individuele coaching op de werkvloer, teamsessies PBS in de klas, ondersteuning bij teamtrainingen en ondersteuning van de PBS stuurgroep.

Aanmeldformulier interesse in PBS

  • Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.

Wilt u meer informatie of direct contact hierover?

Rachelle Solomons-Kraal
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 64

rsolomons@hetabc.nl

Mijn profiel

Het hele team voelt zich steeds bekwamer in het omgaan met lastig gedrag en lastige situaties op school. Er wordt samen gewerkt met ouders en leerlingen. De school is een oefenplaats voor democratie geworden.
Als ik nu de school binnenloop zie en hoor ik de belangrijkste kernwaarden terugkomen in de gangen, in de klassen én binnen het team. Zo mooi!

- Rachelle

Training voor VVE-coördinatoren

 

Voor wie?

Deze training is ontwikkeld in opdracht van de gemeente Amsterdam en is bestemd voor de VVE-coördinatoren binnen het basisonderwijs.

 

Doel:
In deze training leert de VVE-coördinator gefundeerde keuzes te maken in het afstemmen van activiteiten op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie: dat te doen wat nodig is voor behoud of versterking van de kwaliteit in de VVE zodat dit leidt tot een optimale doorgaande ontwikkeling van de kinderen.

Inhoud:
De training richt zich op de vaardigheden die nodig zijn voor de coördinerende rol. De VVE-inhoud maakt geen onderdeel uit van de training. In de training werken we aan het vergroten van bewustzijn en (zelf)inzicht, versterken van communicatieve vaardigheden leiderschapsvaardigheden en benodigde competenties.
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van een 3 uur (vier trainings- en één intervisiebijeenkomst) en één coachingsgesprek per deelnemer (optioneel) .
De volgende vragen staan centraal:

• ‘Wie ben ik als VVE-coördinator?
• ‘Wie ben ik en hoe vul ik mijn taak in als VVE-coördinator binnen mijn organisatie/school?’
• ‘Hoe betrek ik de collega’s van voor- en vroegschool bij het borgen of versterken van de kwaliteit van onze voorziening?’
• ‘Hoe kunnen we doen wat nodig is in het gezamenlijk realiseren van een optimale doorgaande ontwikkeling voor onze (doelgroep)kinderen?’
• ‘Welke competenties heb ik daarvoor nodig, hoe en wanneer zet ik deze in en hoe kan ik deze versterken?’

Start in september 2020 
Bijeenkomst 1 woensdag 16 september 2020
Bijeenkomst 2 maandag 2 november 2020
Bijeenkomst 3 dinsdag 5 januari 2021
Intervisie keuze uit 16 (dinsdag), 17 (woensdag) en 18 (donderdag) februari 2021
Bijeenkomst 4 woensdag 24 maart 2021

Locatie:

De bijeenkomsten worden gehouden op Het ABC, Baarsjesweg 224 (3e etage, in de grote zaal) Amsterdam.

 

Aanmelden (geen deelnemerskosten van toepassing)

Aanmelden Training VVE Coördinatoren

    Training voor VVE-Coördinatoren
  • Deelnemer gegevens

 

Wil je meer weten hierover?

Ineke van der Schuyt
Onderwijsadviseur & Expert VVE / Jonge Kind

06 - 46 61 03 15

ivanderschuyt@hetabc.nl

Mijn profiel

Wil je meer weten hierover?

Lijgien Bos
Klantmanager & Onderwijsadviseur

06 - 21 80 95 52

lbos@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Schakeldag VVE voor invalkrachten

Door de wetswijziging IKK is met ingang van 1 januari 2018 de volledige Basistraining VVE van 12 bijeenkomsten verplicht voor alle beroepskrachten (en dus ook de invalkrachten).

De Basistraining VVE bestaat uit 2 modules van 6 bijeenkomsten.

In de praktijk is gebleken dat de Basistraining voor invalkrachten niet geheel overeenkomt met module 1 en dus onvoldoende aansluit op de huidige module 2.

De gemeente Amsterdam biedt kosteloos een Schakeldag VVE aan om eerder gecertificeerde invalkrachten zo goed mogelijk voor te bereiden op het volgen van module 2 van de Basistraining VVE.

Voor wie?
Voor deelnemers die gecertificeerd zijn voor de Basistraining VVE voor invalkrachten (6 dagdelen).

Waarom Schakeldag VVE?
Door deelname aan deze dag vul je de ontbrekende kennis aan, ben je goed voorbereid op module 2 en verklein je daarmee de kans op uitval of niet kunnen voldoen aan de certificeringseisen.

Na deze dag ontvang je een bewijs van deelname.

Wanneer

datum is nog niet bekend, aanvang is om 09.00 tot 15.30 uur

 

De training gaat van start bij minimaal 12 deelnemers.

Locatie
Het ABC, Baarsjesweg 224,  3e etage, Amsterdam.

Voor een lunch wordt gezorgd, mocht u dieet wensen hebben wilt u dit aangeven in het veld opmerkingen!

Kosten
De gemeente Amsterdam biedt de Schakeldag VVE kosteloos aan.

Bij no show worden kosten (€ 50,= ) aan de deelnemer in rekening gebracht.

De Schakeldag VVE is niet verplicht maar wel wenselijk, je kunt aan deze dag deelnemen om zo de ontbrekende kennis aan te vullen.

Aanmelden Schakeldag VVE

Heeft u vragen over dit aanbod?

Sil op school

Informatie/aanmelden

Het is mogelijk een ‘incompany training’ te verzorgen of een traject op maat te volgen.Hiervoor wordt in overleg een offerte opgesteld.

 

Meer informatie?

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact opnemen met Klaartje Kuitenbrouwer. Per e-mail (kkuitenbrouwer@hetabc.nl), telefonisch (06 31 63 15 49) of via onderstaand contactformulier.

Contactformulier - VVE







  • We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Heeft u vragen over dit aanbod?

Klaartje Kuitenbrouwer
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 49

kkuitenbrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

Voordeel van de Twijfel

 

Twijfel brengt je verder.
Twijfel is het ontstekingsmechanisme in kritisch kijken en luisteren.
In onderzoek, reflectie en het vinden van een inzicht.
Twijfel kan je brengen tot het hoogstpersoonlijk nemen van verantwoordelijkheid.
Twijfel kan werken als sleutel tot burgerschap.

 

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kenmerkend is de voortdurende afwisseling van reflectie in filosofische onderzoeksgesprekken en actieonderzoek door middel van interviews, stages, bronnenonderzoek, het maken van een kunstwerk of het prototypen van een vondst.

Het onderzoeksproces is gebaseerd op de notie van scholè of vrije ruimte: kleine groepen leerlingen verkennen perspectieven en denkbeelden in het onderzoek van datgene wat zij belangrijk vinden.

Voordeel van de Twijfel daagt leerlingen uit welbewust verantwoordelijkheid te nemen in het functioneren van een zichzelf sturende onderzoeksgroep. Het daagt ze uit te handelen als burgers.

Welke kennis en vaardigheden levert dat op?

 

Programma

Met dit programma ervaar je hoe je twijfel positief, creatief en constructief kan benutten door gezamenlijk te (durven) wikken en wegen. Je combineert filosofische onderzoeksgesprekken met actieonderzoek. De kern is dat leerlingen zich op twee manieren oefenen in burgerschap:

  • Ze ontwikkelen kennis en inzicht ten aanzien van hun onderzoeksobject én van hun persoonlijke waarden, principes en verantwoordelijkheden met betrekking tot dat onderzoek. Het kan gaan om kennis op het gebied van politiek, participatie, identiteit, democratie, omgaan met verschillen en conflicten en maatschappelijk verantwoord handelen.
  • Ze ontwikkelen houdingen en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van burgerschap. Vaardigheden en houdingen die daarbij een rol spelen zijn: samenwerken, een open blik, kritisch en creatief denken, het kunnen uitstellen van een oordeel, begrip voor andermans overwegingen, gevoelens en verlangens, nauwkeurig luisteren, het blootleggen van vooronderstellingen, zelfkennis en het verantwoorden van keuzes.

Aanpak

De deelnemers onderzoeken gedurende 6 weken in groepjes van 4-8 leerlingen een kwestie die ze na aan het hart ligt. Het kan gaan over politiek, school, henzelf, hun sociale omgeving, het milieu, economie of kunst. Er is niet snel een grens aan de mogelijke onderzoeksobjecten. Belangrijk is dat de kwestie hen raakt en dat ze deze kwestie allemaal willen onderzoeken.

Bewust kiezen begint bij twijfel: zie ik het goed?
Het voordeel van de twijfel
is een ontdekkingstocht naar de vraag wat je in een bepaalde situatie het beste kunt doen of zeggen. Het cyclische onderzoeksproject ziet er als volgt uit:

 

Voor wie?

Dit traject is met name bedoeld voor professionals in PO-bovenbouw, VO en MBO die burgerschapsonderwijs willen vormgeven in een combinatie van actie en onderzoek die direct aansluit op de eigen onderwijspraktijk. Denk aan schoolteams die een doorgaande lijn willen in onderzoekende houding en vaardigheden, die op zoek zijn naar een methodiek waarmee complexe maatschappelijke en burgerschapsthema’s aan de orde kunnen komen en waarin leerlingen leren hun oordeel uit te stellen; te leren twijfelen. Je ervaart hierbij systematisch houvast voor complexe vraagstukken en het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden.


Meer weten?

Voordeel van de twijfel is een gezamenlijk initiatief van Het ABC en Leren Filosoferen. Neem voor meer informatie contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel