Scholingsbijeenkomst praktijkbegeleiding basistraining VVE door HBO coaches

Om medewerkers die beschikken over het theoriecertificaat Basistraining VVE volledig te certificeren zijn 5 coachingsmomenten op de werkvloer nodig.

Deze kunnen uitgevoerd worden door de eigen HBO-coach in samenwerking met een erkende trainer Basistraining VVE. Deze trainer is bij de eerste en laatste coaching aanwezig, de tussenliggende coachingsmomenten voert de HBO-coach zelfstandig uit. De p.m.-er werkt tijdens dit traject ook aan opdrachten in de praktijk (portfolio).

Om de HBO coach van de VVE locatie (in Amsterdam) zo goed mogelijk op dit traject voor te bereiden vindt er een aanvullende scholingsbijeenkomst (dagdeel) plaats.

De gemeente Amsterdam biedt deze bijeenkomst kosteloos aan.

 

Voor wie?
Voor HBO coaches of interne trainer.

 Wanneer?

Wachtlijst (zodra datum bekend is krijg je bericht).
De bijeenkomst gaat van start bij minimaal 12 deelnemers, maximaal 14 deelnemers.
De bijeenkomst wordt gegeven door Peter de Vries en Marlies van Dolderen (erkende trainers Basistraining VVE).

Locatie
Het ABC.

Kosten
De gemeente Amsterdam biedt deze scholingsbijeenkomst VVE voor HBO coaches kosteloos aan.
Bij "no show" worden kosten (€ 50,= ) aan de deelnemer in rekening gebracht.

 

Aanmelden scholingsbijeenkomst praktijkbegeleiding BT VVE door HBO coaches

Aanmelden scholingsbijeenkomst pratktijkbegeleiding BT VVE door HBO coaches

  • Gegevens organisatie

  • LET OP! Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel

School Wide Positive Behavior Support

Wil jij positief gedrag bevorderen en de sociale veiligheid verhogen in jouw klas, team of school?  

School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen bij leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.

Driejarige systematische en gelaagde gedragsaanpak:
schoolbreed en preventief toepassen van gedragsbeïnvloedende technieken
schoolbreed registreren/signaleren van ongewenst gedrag
op maat inzetten van bestaande interventies voor leerlingen met risicovol gedrag.

SWPBS gaat over de kracht van een geïntegreerde wijze waarop gewenst gedrag wordt aangeleerd. Op de hele school, in elke klas en wanneer nodig voor specifieke leerlingen. Daarbij zit iedereen op dezelfde lijn. De schooldirecteur neemt actief leiderschap op zich, het hele team werkt samen met de leerlingen en actief met ouders. PBS is een benadering (geen programma) om een positief  en veilig schoolklimaat neer te zetten waarin ouders, leerkrachten en kinderen zich prettig voelen. SWPBS resulteert daardoor in een meetbare afname van probleemgedrag en bevordert schoolsucces. Dit werkt zeer motiverend voor leerkrachten, levert leerlingen zichtbaar meer schoolplezier op en meer effectieve leertijd.

Aanpak:

  • Intake; oriënterend gesprek waarna een offerte op maat wordt opgesteld
  • School vormt een PBS team of PBS stuurgroep
  • Per implementatiejaar staan schoolteambijeenkomsten (gem. 2 per schooljaar) centraal en PBS team bijeenkomsten (maandelijks) onder begeleiding van de ABC/ SWPBS coach

Een volledig implementatie traject duurt ongeveer 3 jaar. Daarnaast kan natuurlijk altijd in overleg bekeken worden hoe je dit schoolbreed kunt inzetten, opfrissen of verduurzamen.
Neem voor specifieke vragen contact op met Rachelle via rsolomons@hetabc.nl.

 

Opleiding tot interne PBS-coach

Het ABC biedt in samenwerking met het Windesheim PBS expertisecentrum een opleiding tot interne PBS-coach en scholingsnetwerk aan. Zoek je een erkende aanpak om sociale veiligheid op jouw school te vergroten en hierin samen met andere scholen te leren en optrekken? Wil je je laten opleiden tot interne PBS-coach of zijn leerkrachten van jouw school eerder getraind in de SWPBS aanpak en zoek je versteviging? Doe dan mee.

De opleiding duurt twee schooljaren. Per jaar zijn er 3 opleidingsdagen en 3 intervisiemiddagen. Advies is om per school twee deelnemers mee te laten doen. De kosten bedragen € 2000,- per persoon. De opleiding sluit mooi aan bij IB-ers, leerkrachten en gedragsspecialisten met interesse voor een erkende geïntegreerde aanpak zoals SWPBS.

Wil je je voorinschrijven voor deze opleiding dan kun je je aanmelden via onderstaand formulier.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onze PBS-coach Rachelle Solomons via rsolomons@hetabc.nl. Zij kan je ook alles vertellen over de ondersteuning die we scholen bieden voor het onderhouden, verstevigen en zelfstandiger worden in PBS. Te denken valt aan: individuele coaching op de werkvloer, teamsessies PBS in de klas, ondersteuning bij teamtrainingen en ondersteuning van de PBS stuurgroep.

Aanmeldformulier interesse in PBS

  • Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.

Wilt u meer informatie of direct contact hierover?

Rachelle Solomons-Kraal
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 64

rsolomons@hetabc.nl

Mijn profiel

Het hele team voelt zich steeds bekwamer in het omgaan met lastig gedrag en lastige situaties op school. Er wordt samen gewerkt met ouders en leerlingen. De school is een oefenplaats voor democratie geworden.
Als ik nu de school binnenloop zie en hoor ik de belangrijkste kernwaarden terugkomen in de gangen, in de klassen én binnen het team. Zo mooi!

- Rachelle

Training voor VVE-coördinatoren

 

Voor wie?

Deze training is ontwikkeld in opdracht van de gemeente Amsterdam en is bestemd voor de VVE-coördinatoren binnen het basisonderwijs.

 

Doel
In deze training leert de VVE-coördinator gefundeerde keuzes te maken in het afstemmen van activiteiten op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie: dat te doen wat nodig is voor behoud of versterking van de kwaliteit in de VVE zodat dit leidt tot een optimale doorgaande ontwikkeling van de kinderen.

Inhoud
De training richt zich op de vaardigheden die nodig zijn voor de coördinerende rol. De VVE-inhoud maakt geen onderdeel uit van de training. In de training werken we aan het vergroten van bewustzijn en (zelf)inzicht, versterken van communicatieve vaardigheden leiderschapsvaardigheden en benodigde competenties.
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van een 3 uur (vier trainings- en één intervisiebijeenkomst) en één coachingsgesprek per deelnemer (optioneel) .
De volgende vragen staan centraal:

• ‘Wie ben ik als VVE-coördinator?
• ‘Wie ben ik en hoe vul ik mijn taak in als VVE-coördinator binnen mijn organisatie/school?’
• ‘Hoe betrek ik de collega’s van voor- en vroegschool bij het borgen of versterken van de kwaliteit van onze voorziening?’
• ‘Hoe kunnen we doen wat nodig is in het gezamenlijk realiseren van een optimale doorgaande ontwikkeling voor onze (doelgroep)kinderen?’
• ‘Welke competenties heb ik daarvoor nodig, hoe en wanneer zet ik deze in en hoe kan ik deze versterken?’

Datum 
De training 22 november is vol en wij hanteren een wachtlijst voor het voorjaar 2022.

Locatie

De bijeenkomsten worden gehouden op Het ABC.

 

Aanmelden (geen deelnemerskosten van toepassing)

Aanmelden Training VVE Coördinatoren

    Training voor VVE-Coördinatoren
  • Deelnemer gegevens

 

Wil je meer weten hierover?

Ineke van der Schuyt
Onderwijsadviseur & Expert VVE / Jonge Kind

06 - 46 61 03 15

ivanderschuyt@hetabc.nl

Mijn profiel

Wil je meer weten hierover?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Schakeldag VVE voor invalkrachten

Door de wetswijziging IKK is met ingang van 1 januari 2018 de volledige Basistraining VVE van 12 bijeenkomsten verplicht voor alle beroepskrachten (en dus ook de invalkrachten).

De Basistraining VVE bestaat uit 2 modules van 6 bijeenkomsten.

In de praktijk is gebleken dat de Basistraining voor invalkrachten niet geheel overeenkomt met module 1 en dus onvoldoende aansluit op de huidige module 2.

De gemeente Amsterdam biedt kosteloos een Schakeldag VVE aan om eerder gecertificeerde invalkrachten zo goed mogelijk voor te bereiden op het volgen van module 2 van de Basistraining VVE.

Voor wie?
Voor deelnemers die gecertificeerd zijn voor de Basistraining VVE voor invalkrachten (6 dagdelen).

Waarom Schakeldag VVE?
Door deelname aan deze dag vul je de ontbrekende kennis aan, ben je goed voorbereid op module 2 en verklein je daarmee de kans op uitval of niet kunnen voldoen aan de certificeringseisen.

Na deze dag ontvang je een bewijs van deelname.

Wanneer

datum is nog niet bekend, aanvang is om 09.00 tot 15.30 uur

 

De training gaat van start bij minimaal 12 deelnemers.

Locatie
Het ABC, Baarsjesweg 224,  3e etage, Amsterdam.

Voor een lunch wordt gezorgd, mocht u dieet wensen hebben wilt u dit aangeven in het veld opmerkingen!

Kosten
De gemeente Amsterdam biedt de Schakeldag VVE kosteloos aan.

Bij no show worden kosten (€ 50,= ) aan de deelnemer in rekening gebracht.

De Schakeldag VVE is niet verplicht maar wel wenselijk, je kunt aan deze dag deelnemen om zo de ontbrekende kennis aan te vullen.

Aanmelden Schakeldag VVE

Heeft u vragen over dit aanbod?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel

Sil op school

Informatie/aanmelden

Het is mogelijk een ‘incompany training’ te verzorgen of een traject op maat te volgen.Hiervoor wordt in overleg een offerte opgesteld.

 

Meer informatie?

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact opnemen met Klaartje Kuitenbrouwer. Per e-mail (kkuitenbrouwer@hetabc.nl), telefonisch (06 31 63 15 49) of via onderstaand contactformulier.

Contactformulier - VVE







  • We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Heeft u vragen over dit aanbod?

Klaartje Kuitenbrouwer
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 49

kkuitenbrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

Voordeel van de Twijfel

 

Twijfel brengt je verder.
Twijfel is het ontstekingsmechanisme in kritisch kijken en luisteren.
In onderzoek, reflectie en het vinden van een inzicht.
Twijfel kan je brengen tot het hoogstpersoonlijk nemen van verantwoordelijkheid.
Twijfel kan werken als sleutel tot burgerschap.

 

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kenmerkend is de voortdurende afwisseling van reflectie in filosofische onderzoeksgesprekken en actieonderzoek door middel van interviews, stages, bronnenonderzoek, het maken van een kunstwerk of het prototypen van een vondst.

Het onderzoeksproces is gebaseerd op de notie van scholè of vrije ruimte: kleine groepen leerlingen verkennen perspectieven en denkbeelden in het onderzoek van datgene wat zij belangrijk vinden.

Voordeel van de Twijfel daagt leerlingen uit welbewust verantwoordelijkheid te nemen in het functioneren van een zichzelf sturende onderzoeksgroep. Het daagt ze uit te handelen als burgers.

Welke kennis en vaardigheden levert dat op?

 

Programma

Met dit programma ervaar je hoe je twijfel positief, creatief en constructief kan benutten door gezamenlijk te (durven) wikken en wegen. Je combineert filosofische onderzoeksgesprekken met actieonderzoek. De kern is dat leerlingen zich op twee manieren oefenen in burgerschap:

  • Ze ontwikkelen kennis en inzicht ten aanzien van hun onderzoeksobject én van hun persoonlijke waarden, principes en verantwoordelijkheden met betrekking tot dat onderzoek. Het kan gaan om kennis op het gebied van politiek, participatie, identiteit, democratie, omgaan met verschillen en conflicten en maatschappelijk verantwoord handelen.
  • Ze ontwikkelen houdingen en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van burgerschap. Vaardigheden en houdingen die daarbij een rol spelen zijn: samenwerken, een open blik, kritisch en creatief denken, het kunnen uitstellen van een oordeel, begrip voor andermans overwegingen, gevoelens en verlangens, nauwkeurig luisteren, het blootleggen van vooronderstellingen, zelfkennis en het verantwoorden van keuzes.

Aanpak

De deelnemers onderzoeken gedurende 6 weken in groepjes van 4-8 leerlingen een kwestie die ze na aan het hart ligt. Het kan gaan over politiek, school, henzelf, hun sociale omgeving, het milieu, economie of kunst. Er is niet snel een grens aan de mogelijke onderzoeksobjecten. Belangrijk is dat de kwestie hen raakt en dat ze deze kwestie allemaal willen onderzoeken.

Bewust kiezen begint bij twijfel: zie ik het goed?
Het voordeel van de twijfel
is een ontdekkingstocht naar de vraag wat je in een bepaalde situatie het beste kunt doen of zeggen. Het cyclische onderzoeksproject ziet er als volgt uit:

 

Voor wie?

Dit traject is met name bedoeld voor professionals in PO-bovenbouw, VO en MBO die burgerschapsonderwijs willen vormgeven in een combinatie van actie en onderzoek die direct aansluit op de eigen onderwijspraktijk. Denk aan schoolteams die een doorgaande lijn willen in onderzoekende houding en vaardigheden, die op zoek zijn naar een methodiek waarmee complexe maatschappelijke en burgerschapsthema’s aan de orde kunnen komen en waarin leerlingen leren hun oordeel uit te stellen; te leren twijfelen. Je ervaart hierbij systematisch houvast voor complexe vraagstukken en het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden.


Meer weten?

Voordeel van de twijfel is een gezamenlijk initiatief van Het ABC en Leren Filosoferen. Neem voor meer informatie contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Themabijeenkomsten #gesprekindeklas

 

Burgerschapsvorming krijgt de laatste tijd weer veel meer aandacht in het onderwijs. Heftige gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs, Brussel en Londen komen de klas binnen en leiden soms tot een lastig gesprek.

Als leerkracht en als school wil je adequaat in kunnen spelen op actuele situaties, maar ook preventief te werk gaan. Bewust en structureel werken aan een positief pedagogisch klimaat en een schoolcultuur die gebaseerd is op democratische waarden is hierbij van belang. Juist in een stad als Amsterdam met zijn enorme diversiteit. Wat is er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan en zo de impact van burgerschapsonderwijs op school te vergroten?

Daarover gaan we met elkaar in gesprek tijdens 4 themabijeenkomsten. Er zijn experts en ervaringsdeskundigen, je kan kiezen uit diverse workshops en na afloop kan je lekker samen eten.

  • Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas
    Thema: Groepsvorming
  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Donderdag 22 februari – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Locatie: Het ABC - Baarsjesweg 224, Amsterdam
Tijd: 16.00 - 19.00 uur

Voor wie?

Deze themabijeenkomst is voor onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover verder willen leren en in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal, maar de bijeenkomt is ook interessant voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Programma per bijeenkomst


Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas (Thema: Groepsvorming)

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen? “Onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops gaat het over groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen, 100% jezelf kunnen zijn en de overgang tussen PO en VO.

Lees hier de samenvatting met highlights van deze bijeenkomst.

 

Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
Thema: Tradities

In de Week van Respect is er een themabijeenkomst over tradities. Hoe maak jij het verschil op school zodat viering van nationale, culturele of religieuze feestdagen ook echt een feest zijn? Hoe ziet een school eruit die tradities niet uit de weg gaat, maar waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt?

Je gaat in op feest en traditie-gerelateerde vragen en ervaart manieren om deze onderwerpen te bespreken. Scenes worden nagespeeld zoals ze op Amsterdamse scholen werkelijk plaatsvonden. Maar dan nu met een “pauzeknop” zodat onderwijsexperts en collega’s tips en handvatten kunnen geven die jij in je jouw onderwijspraktijk direct kan toepassen. Na afloop ken je een aantal waarden die meespelen en kan je in je team of in de klas makkelijker het gesprek voeren.
Want zeg nou zelf: je wil toch niet steeds dezelfde discussie voeren op school?

Klik hier voor meer info over het programma & (gratis) aanmelden.

 

Donderdag 18 januari 2018 – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
Thema: Angst en terreur

Je hoort het steeds in gesprekken en in de media; “…de vraag is niet of er een aanslag komt in Nederland, maar wanneer”. Het is een beangstigend scenario. Wat betekent dat voor jou als onderwijsprofessional? Wat doe je met je eigen angst en die van de leerlingen? Spreek je er wel over, of hoeft dat eigenlijk niet als er maar concrete scenario’s klaarliggen voor het geval dat…? Hoe denken andere professionals hierover?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door een expert voor wie een aanslag heel dichtbij kwam. Daarna zijn er workshops, met informatie, tips en verwijzingen naar (les)materialen. Er is ruime gelegenheid tot uitwisselen met andere professionals uit het Amsterdamse onderwijs en… er is lekker eten na afloop. (Beeld: ©Hugo Kaagman)

 

Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
Thema: Verkiezingen

Hoe jouw stem klinkt, dragen je leerlingen voor altijd met zich mee. Vraag aan een willekeurige 80-jarige naar zijn/haar leerkrachten en er volgen altijd verhalen! Of jij als leerkracht vertrouwen hebt in een leerling, blijkt veel invloed te hebben op de werkelijke prestatie van de leerling. Maar ook de manier waarop jij als onderwijs-professional reageert op uiteenlopende (politieke) meningen in en buiten de klas.

In deze themabijeenkomst gaat het letterlijk en figuurlijk over jouw stemgebruik in de klas. En over wel/niet betrokkenheid van leerlingen bij de aankomende gemeenteraadverkiezingen. Heb jij behoefte aan je voorbereiden op de uitkomsten van de komende gemeenteraads-verkiezingen? Ook dan wil je deze themabijeenkomst niet missen!

 

Meer informatie via: www.hetabc.nl/gesprekindeklas 

De themabijeenkomst is als los onderdeel te volgen. De bijeenkomst maakt deel uit van #gesprekindeklas; bijeenkomsten op scholen waarbij netwerken gebouwd worden om burgerschapsonderwijs vorm te geven en specifiek: samen controversiële onderwerpen in de klas bespreekbaar te maken. Als kenners van de Amsterdamse samenleving tot in de haarvaatjes, worden de bijeenkomsten in opdracht van de gemeente Amsterdam georganiseerd door Het ABC, Dander en de HvA. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening.

Heb je interesse in een verkennend gesprek of netwerkbijeenkomst (teamsessie als onderdeel van burgerschapsvorming) bij jou op school? Stuur dan een mail met je contactgegevens naar Heleen Bouwmans: hbouwmans@hetabc.nl.

 

Aanmelden

Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas











Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Formatief evalueren en groepsplanloos werken
Eigenaarschap bij kinderen

 

Het zijn actuele onderwerpen: formatief evalueren en toetsen, groepsplanloos werken, doelgerichte leervragen stellen en effectief feedback geven, zodat alles wat jij als leerkracht doet dienstbaar is aan het leerproces van de kinderen in je groep, zowel wat betreft leerresultaten als metacognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden.

Als je innovatief en groepsplanloos wilt inspelen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen, denk jij wellicht al na over meer systematische manieren om aandacht te geven aan formatief evalueren en toetsen. Lang niet altijd geven immers de reguliere summatieve (methodegeboden en methodeonafhankelijke) toetsen hiertoe goede ingangen.

Om kinderen goed te kunnen volgen en hun denkstrategieën en resultaten zodanig te kunnen interpreteren dat jouw instructie en verwerking terdege aansluiten op wat ieder kind in jouw groep nodig heeft, kun je formatief evalueren, de goede vragen stellen en effectief feedback geven een belangrijke rol laten spelen in jouw onderwijspraktijk.

Verkennend gesprek

Wij gaan graag met onderwijsprofessionals in gesprek om samen te verkennen wat er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig is om elementen van formatief evalueren en toetsen door te gaan voeren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van experimenten of pilots. Hoe kun je de ouderbetrokkenheid vergroten en ouders als didactische partners betrekken? Wat levert het de kinderen op als zij feedback krijgen op (denk- en werk)proces en hun resultaten, hun te behalen doelen? Wat doet het met faalangst, wat doet het met de toetscultuur in de klas en op een school?

Door dit zoekproces te doorlopen, je een mening en visie te gaan vormen wat betreft dit onderwerp én de mogelijkheden voor een ‘op maat’ werkwijze voor jouw groep en jouw school te onderzoeken (in de vorm van experimenten, pilots en good practices), kun je deze nieuwe wijze van denken over ‘meten en weten’ een goede plek geven in jouw onderwijs.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die leerlingen inzicht willen geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat willen geven. Daarnaast ook interessant voor onderwijsprofessionals in het algemeen (zoals IB’ers, directeuren, bestuurders, (kwaliteits)coördinatoren).

Wil jij je visie verkennen en aan de slag met formatief evalueren op jouw school?
Neem dan contact op met Annelies de Muijnck via: ademuijnck@hetabc.nl 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

Bekijk hier het filmpje 'Evalueren om te leren' 

In je kracht voor de klas: kleur bekennen

 

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

Donderdag 14 sept. 16.00 - 19.00 uur Themabijeenkomst #gesprekindeklas

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door “onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian. Hij vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops die volgen leer je met experts uit het Amsterdamse onderwijs. Ontdek je eigen bewuste en onbewuste voorkeuren en wissel tips en tricks uit met collega’s over veilige sfeer in de klas en in het team. Na afloop van de workshops kan je lekker samen eten.
Hier zie je alvast een recent filmpje over Ruud Sahertian dat door de EO werd uitgezonden: http://geloofeneenhoopliefde.eo.nl/artikel/2017/05/meester-ruud-haalt-het-beste-uit-zichzelf-en-anderen/

Workshops

Bij de workshops kan je een keuze maken uit:

  • Groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen
    Vaak zie je dat kinderen in de klas samenklitten met kinderen met een vergelijkbare achtergrond.  Hoe ga je daar mee om in de eerste weken en in de loop van het jaar? Hoe beïnvloed je (fases) in groepsvorming?
  • 100% jezelf?
    Zijn er grenzen of mogen de leerlingen 100% zichzelf zijn in je klas? En hoe is dat voor jouzelf? Hoe zorg je dat je je veilig voelt in de klas én in je team, ook op lastige momenten. Hoe beïnvloed je het proces van erbij kunnen horen en zorg je voor normen voor gewenst en ongewenst gedrag?
  • Groep 8 uit - VO klas in
    De overgang van groep 8 naar de wereld van het VO is groot. Kinderen worden zelfstandiger, komen losser van hun ouders. PO is vaak een veilige omgeving. Wat is belangrijk om kinderen goed te laten landen in het VO? Wat is de rol van de mentor? Wat kan het PO (nog) betekenen in die overgang?

Voor wie?

Deze bijeenkomst is toegankelijk voor alle onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam, die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal. De bijeenkomst is niet alleen interessant voor leraren zelf, maar ook voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Deze bijeenkomst maakt deel uit van de netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas die op Amsterdamse scholen plaatsvinden. Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA en Dander een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

 

De volgende themabijeenkomsten zijn steeds van 16.00 – 19.00 uur en staan gepland op:

  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari 2018 –“De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening. Aanmelden voor deze themabijeenkomst kan via onderstaand formulier. 

Vragen of interesse?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 
Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Filosoferen met kinderen

Wil jij je leerlingen leren op een creatieve manier net even anders een gesprek te voeren? De filosofie activiteiten gaan over vragen waarop niemand het ‘uiteindelijke’ antwoord heeft. Het gaat om de mogelijkheid in plaats van de werkelijkheid. Samen ga je op onderzoek.

Bestaat er zoiets als “ontluikend burgerschap”? En wat heeft filosoferen daar dan mee te maken? Wat maakt je gelukkig? Heb je het of ben je het? Kan iedereen op een dag gelukkig zijn? Word je zomaar gelukkig of is er iets dat je gelukkig maakt? Als je gelukkig bent, hoef je je dan verder nergens druk over te maken?

Plato en Aristoteles zijn het daar niet over eens, maar in jouw groep kan dat anders liggen. ‘Heppie zijn’ is iets wat alle kinderen raakt en een mooie aanleiding om met alle kinderen over door te praten. Niet alleen voor wijsneuzen en welbespraakte kinderen; het wat, waarom en hoe van filosoferen passeren de revue.

Als leerkracht sluit je aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid naar verschillende levensvragen en neem je de kinderlijke “verwondering” bij uitstek als invalshoek.

Draai mee in het circuit, waarin verschillende activiteiten aan bod komen, zoals onder meer: het filosoferen bij het werken met concrete/ speelse activiteiten en het filosoferen met behulp van kinderboeken en/of gedichten. Je gaat zelf actief aan de slag met concrete activiteiten, die specifiek geschikt zijn voor (jonge) (en NT2-) kinderen: filosofische gedachten kun je naast uitspreken ook ventileren door ze te tekenen en ze te knutselen.

Dit mondt uit in concrete handreikingen om morgen al direct uit te (laten) proberen in de groep.

 

Neem voor meer informatie contact op met Marlien van Stempvoort mvanstempvoort@hetabc.nl

Wilt u meer informatie of direct contact hierover?

Marlien van Stempvoort
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 21

mvanstempvoort@hetabc.nl

Mijn profiel