Groepsdynamiek: wat doet het met jou?

Aan de slag met de groepsdynamiek in jouw groep!

Het interactief Zoom webinar voor Dynamo medewerkers, gegeven door Ineke van der Schuyt & Rachelle Solomons, vond plaats op woensdag 28 oktober.

Bekijk & download de bijbehorende bestanden hieronder, door op de link te klikken:

Vervolg opdracht


Programma woensdag 28 oktober

Wat gaan we doen?

In dit interactieve webinar gaan we aan de slag met de groepsdynamiek van je groep. Je leert de fasen van groepsvorming herkennen én wat jouw rol daarbij kan zijn. Je krijgt tips en concrete voorbeelden.

Ook staan we stil bij kenmerken  van effectief groepsmanagement en denk je na over wat er wellicht nog te verbeteren is aan je eigen groepsmanagement.

Tijdens het webinar vragen we je ook om mee te doen!

Voorbereiding
We vragen je om van tevoren al even stil te staan bij het functioneren van je groep (of de groep waar je invalt).

Bekijk hier het instructiefilmpje en beantwoord de vragen voor jouw eigen situatie.
(Bekijk deze via je laptop/computer/tablet en niet via je telefoon.)

 

 

Korte instructie voor de Zoom sessie woensdag: Hoe werkt het?

  • Om deel te nemen aan dit online programma, klik je voorafgaand aan de Zoom bijeenkomst op deze link:
    https://us02web.zoom.us/j/81005636954?pwd=Zko3ZG83ZXRnWkxZNy9ZeG1nRkk0UT09In sommige gevallen heb je meer info nodig:
    Meeting ID: 810 0563 6954 / Passcode: 132915
  • Je hoeft geen account te hebben bij Zoom. Maar Zoom werkt wel het beste als je van te voren het programma downloadt via deze link: https://zoom.us/support/download
  • Het is een interactieve digitale bijeenkomst. Deelname werkt het beste via een computer, laptop of iPad. Via je mobiele telefoon kun je het ook volgen en bekijken, alleen zijn de functionaliteiten dan niet optimaal en kun je helaas niet zo goed actief meedoen.
    Neem dus, indien mogelijk, deel via computer/laptop én Zoom werkt het beste via Chrome.
  • Mocht iets technisch niet goed werken, neem dan contact met ons op via: communicatie@hetabc.nl of via WhatsApp/tel. 06 – 836 627 77

Wil je inhoudelijk meer weten hierover?

Ineke van der Schuyt
Onderwijsadviseur & Expert VVE / Jonge Kind

06 - 46 61 03 15

ivanderschuyt@hetabc.nl

Mijn profiel

Mail bij praktische of technische vragen over dit webinar naar communicatie@hetabc.nl 

Zoom inspiratiesessies

Als onderwijsprofessional wil je het nieuwe schooljaar natuurlijk zo goed mogelijk starten, met een fijne sfeer en groepsdynamiek. Hoe begeleid je in de 1e schoolweken de groepsvorming zo optimaal mogelijk? Wat zijn effectieve groepsvormende activiteiten en hoe kun je gezamenlijk een preventief kader scheppen? Juist bij de start van het schooljaar is preventieve versterking meer dan welkom en daarom organiseren wij een aantal gratis inspiratiesessies via Zoom voor ál jouw vragen en (soms lastige) situaties!

Ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO of VO en wil je meer weten over onderwerpen als groepsvorming, sociale veiligheid, omgaan met diversiteit en traumasensitief lesgeven? Zoek je inspiratie of heb je specifieke vragen? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.

Data & onderwerpen

  • Dinsdag 25 aug. 15.30 – 16.30 uur: Groepsvorming & het nieuwe schooljaar goed opstarten
  • Dinsdag 1 sept. 15.30 – 16.30 uur: Traumasensitief lesgeven
  • Donderdag 10 sept. 15.30 – 16.30 uur: Pesten, sociale veiligheid & omgaan met diversiteit
    Wegens omstandigheden gaat deze sessie niet door. 

Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek. Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen aan onze ABC-gedragsspecialist(en).
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

De Vreedzame School voor nieuwe leerkrachten

Ben je een nieuwe leerkracht op een vreedzame school? In twee cursusbijeenkomsten raak je vertrouwd met het programma, de werkwijze en de belangrijkste principes van De Vreedzame School.

Cursus inhoud

  • Achtergronden, werkvormen en doelen van het programma De Vreedzame School
  • Zelf ervaren van de (coöperatieve) werkvormen
  • Suggesties om het programma zelfstandig in de vingers te krijgen‘Ik heb goed inzicht gekregen in de doelstelling van De Vreedzame School. Het waren twee superdagen, jammer dat het afgelopen is.’ - Reactie cursist

Resultaat

  • Je kent de achtergronden, uitgangspunten, doelen en opbouw van het programma De Vreedzame School.
  • Je kent de lesblokken van het programma en de doelen ervan. Je kunt deze in je eigen groep inzetten.
  • Je kunt de kenmerkende principes van De Vreedzame School inzetten (o.a. opstekers en afbrekers, het stappenplan voor conflicten en de emotiethermometer).
  • Je hebt kennis van de manier waarop afspraken geborgd kunnen worden in het programma van de school.

Informatie

Data:
30 sep. 2020 (14:30 - 17:30 uur)
18 nov. 2020 (14:30 - 17:30 uur)

Locatie: Baarsjesweg 224 1058 AA Amsterdam

Kosten: € 325,-

Aanmelden via de website van de CED-Groep:
https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

Meer informatie over De Vreedzame School vind je op onze website: https://www.hetabc.nl/professionals/school/schoolklimaat/vreedzame-school/ en op www.devreedzameschool.nl.
Deze training kan ook bovenschools worden georganiseerd

 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

AANMELDEN voor deze training kan via de website van de CED-Groep: https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Persoonlijke (groei)doelen in de plusklas 

Wil je in de plusklas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.

 

Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Dit zijn vakoverstijgende doelen gericht op het oefenen en ontwikkelen van vaardigheden. Het worden ook wel groeidoelen genoemd. In plusklassen zou het werken aan deze groeidoelen centraal horen te staan. Ze zouden de kapstok moeten vormen waaraan betekenisvolle en uitdagende activiteiten worden gehangen. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Dit biedt kansen om een brug te kunnen slaan tussen de plusklas en de reguliere klas en meer samenhang te creëren in het aanbod. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de plusklas als de reguliere klas. Dit is het zinvolst wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en stuurt bij.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

Je bent in staat om:

  • een keuze te maken voor een overzicht van vakoverstijgende of groeidoelen waaraan leerlingen in de plusklas kunnen werken (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • vakoverstijgende of groeidoelen te introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • leerlingen te laten reflecteren op de verschillende groeidoelen (Wat gaat goed? Waar kan ik groeien?).
  • leerlingen te begeleiden bij het kiezen van een persoonlijk doel en je weet welke middelen je kunt inzetten.
  • leerlingen te begeleiden bij het werken aan hun persoonlijk doel door vooruit en terug te kijken en je weet welke middelen je hierbij kunt inzetten (bijvoorbeeld ‘de vooruitkijker’ en de ‘terugkijker’**).
  • leerlingen van elkaar te laten leren met behulp van activerende werkvormen.
  • het leerproces samen met leerlingen zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van een portfolio of groeirapport.
  • ouders en leerkrachten te betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • zelf materialen en middelen vorm te geven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.
Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

·        (Digitale) consulten
·        Workshop(s)
·        Werkgroepbijeenkomsten
·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseurs Annelies de Muijnck en Stefan Heinink.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

Stefan Heinink
Onderwijsadviseur

06-30950380

sheinink@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Ervaring deelnemer:

‘Wij gebruiken de vooruitkijker en terugkijker bij de “ontmoetingsmomenten”; een soort van plusklas waarbij we met begaafde leerlingen werken aan een leerdoel. Dit doel maken we visueel met de vooruitkijker en nemen we mee naar de eigen groep. Het wordt tevens gebruikt bij de gesprekken met ouders. Op die manier weet een leerling waar hij aan werkt en dat alle partijen hem/haar daarbij kunnen helpen dit te bereiken’.

Monique Hovens van basisschool Eigenwijs in Veldhoven, deelnemer aan de workshop ‘Betekenisvol werken aan persoonlijke doelen

Opzetten en begeleiding van een HB-netwerk binnen een schoolbestuur

Heeft het schoolbestuur een beleid op (hoog)begaafdheid, maar is dat nog niet op alle scholen terug te zien? Wil je meer samenhang in de aanpak van cognitief talent op alle scholen? Of wil je binnen het schoolbestuur juist een beleid gaan opstellen, in samen-werking met de HB-specialisten binnen de verschillende scholen?

Wij bieden begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van een bestuursbreed netwerk van begaafdheidscoördinatoren/-experts.

Deze begaafdheidscoördinatoren van de verschillende scholen kunnen hierdoor hun ervaringen en expertise op een effectieve wijze met elkaar uitwisselen. Men leert onderling van elkaars goed werkende praktijkvoorbeelden en in groepsverband wordt er een gedegen en fundamenteel sterk beleid opgesteld. Hiermee komen alle scholen tegemoet aan de behoeften van hun begaafde leerlingen.

In het netwerk van begaafdheidscoördinatoren krijgt het specialisme meer diepgang. Ervaringen uit de onderwijspraktijk worden onderling besproken en gezamenlijk worden beslissingen genomen. Hierdoor ontstaat er een bestuurs-brede en integrale aanpak van cognitief talent en (hoog)begaafde leerlingen op alle scholen binnen het bestuur.

 

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Different Day 

‘Different Day’ (DD) is een onderwijsvoorziening voor cognitief talentvolle leerlingen dat gebaseerd is op het gedachtengoed van Day a Week School (DWS).

Een Different Day-groep bestaat uit leerlingen van verschillende leeftijden. Zij worden binnen de school geïdentificeerd en geselecteerd in de groepen 5,6 en 7. De leerlingen komen een dagdeel in de week samen en krijgen een onderwijsaanbod dat cognitief uitdagend is en onder andere het creatieve denken stimuleert. De lessen worden gegeven door een gespecialiseerde leerkracht die getraind wordt door een senior DWS-leerkracht.

Een van de doelstellingen is dat de leerlingen leren leren. Er wordt aandacht besteed aan o.a. zelfsturend leren, samenwerken en doorzetten. De lesactiviteiten bestaan bijv. uit filosofie, wiskunde, teamuitdagingen, eigen projecttijd en denkpuzzels.

Jaarlijks vindt er een identificatieprocedure plaats om te bepalen welke leerlingen het Different Day-onderwijs het meest nodig hebben. De leerlingen uit de groepen 5, 6 en 7, krijgen daarbij uitdagende opdrachten aangeboden (Hersenkrakers), waardoor zowel hun analytische als hun creatieve denkvermogen wordt aangesproken. Als de leerlingen daaraan werken worden zij geobserveerd door de leerkracht, ondersteund door een IB-er. Er wordt hierbij minder aandacht besteed aan de antwoorden (het product) en meer aan de manier van denken (het proces).

Zowel de observaties bij deze opdrachten als overige belangrijke informatie over de leerlingen (zoals LVS-gegevens, andere observaties, eventuele psychologische rapporten) worden meegenomen in de uiteindelijke selectie voor deelname aan a Different Day.
Deze identificatieprocedure is in principe gelijk aan die van Day a Week School, met de nuance dat er een groter percentage leerlingen aan DD kan deelnemen.

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Annelies de Muijnck

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

School Wide Positive Behavior Support

Wil jij positief gedrag bevorderen en de sociale veiligheid verhogen in jouw klas, team of school?  

School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen bij leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.

Driejarige systematische en gelaagde gedragsaanpak:
schoolbreed en preventief toepassen van gedragsbeïnvloedende technieken
schoolbreed registreren/signaleren van ongewenst gedrag
op maat inzetten van bestaande interventies voor leerlingen met risicovol gedrag.

SWPBS gaat over de kracht van een geïntegreerde wijze waarop gewenst gedrag wordt aangeleerd. Op de hele school, in elke klas en wanneer nodig voor specifieke leerlingen. Daarbij zit iedereen op dezelfde lijn. De schooldirecteur neemt actief leiderschap op zich, het hele team werkt samen met de leerlingen en actief met ouders. PBS is een benadering (geen programma) om een positief  en veilig schoolklimaat neer te zetten waarin ouders, leerkrachten en kinderen zich prettig voelen. SWPBS resulteert daardoor in een meetbare afname van probleemgedrag en bevordert schoolsucces. Dit werkt zeer motiverend voor leerkrachten, levert leerlingen zichtbaar meer schoolplezier op en meer effectieve leertijd.

Aanpak:

  • Intake; oriënterend gesprek waarna een offerte op maat wordt opgesteld
  • School vormt een PBS team of PBS stuurgroep
  • Per implementatiejaar staan schoolteambijeenkomsten (gem. 2 per schooljaar) centraal en PBS team bijeenkomsten (maandelijks) onder begeleiding van de ABC/ SWPBS coach

Een volledig implementatie traject duurt ongeveer 3 jaar. Daarnaast kan natuurlijk altijd in overleg bekeken worden hoe je dit schoolbreed kunt inzetten, opfrissen of verduurzamen.
Neem voor specifieke vragen contact op met Rachelle via rsolomons@hetabc.nl.

 

Opleiding tot interne PBS-coach

Het ABC biedt in samenwerking met het Windesheim PBS expertisecentrum een opleiding tot interne PBS-coach en scholingsnetwerk aan. Zoek je een erkende aanpak om sociale veiligheid op jouw school te vergroten en hierin samen met andere scholen te leren en optrekken? Wil je je laten opleiden tot interne PBS-coach of zijn leerkrachten van jouw school eerder getraind in de SWPBS aanpak en zoek je versteviging? Doe dan mee.

De opleiding duurt twee schooljaren. Per jaar zijn er 3 opleidingsdagen en 3 intervisiemiddagen. Advies is om per school twee deelnemers mee te laten doen. De kosten bedragen € 2000,- per persoon. De opleiding sluit mooi aan bij IB-ers, leerkrachten en gedragsspecialisten met interesse voor een erkende geïntegreerde aanpak zoals SWPBS.

Wil je je voorinschrijven voor deze opleiding dan kun je je aanmelden via onderstaand formulier.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onze PBS-coach Rachelle Solomons via rsolomons@hetabc.nl. Zij kan je ook alles vertellen over de ondersteuning die we scholen bieden voor het onderhouden, verstevigen en zelfstandiger worden in PBS. Te denken valt aan: individuele coaching op de werkvloer, teamsessies PBS in de klas, ondersteuning bij teamtrainingen en ondersteuning van de PBS stuurgroep.

Aanmeldformulier interesse in PBS

  • Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.

Wilt u meer informatie of direct contact hierover?

Rachelle Solomons-Kraal
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 64

rsolomons@hetabc.nl

Mijn profiel

Het hele team voelt zich steeds bekwamer in het omgaan met lastig gedrag en lastige situaties op school. Er wordt samen gewerkt met ouders en leerlingen. De school is een oefenplaats voor democratie geworden.
Als ik nu de school binnenloop zie en hoor ik de belangrijkste kernwaarden terugkomen in de gangen, in de klassen én binnen het team. Zo mooi!

- Rachelle

Dekkend aanbod voor (hoog)begaafde leerlingen 

De Wet Passend onderwijs stelt dat alle leerlingen het onderwijs en de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Oók (hoog)begaafde leerlingen. Het ministerie van OCW stelt een subsidie beschikbaar om het onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor deze groep leerlingen (verder) te ontwikkelen.

Samenwerkingsverbanden po en vo kunnen deze subsidie tussen 1 januari en 31 maart 2019 aanvragen.

Het ABC, de CED-Groep en de Radboud Universiteit ondersteunen samenwerkingsverbanden, besturen en scholen bij het realiseren van passend onderwijs aan (hoog)- begaafde leerlingen.

Lees er meer over in de speciale flyer.

Bekijk hier subsidieregeling.

Continuüm van onderwijs en zorg

Het vormgeven van een dekkend aanbod vindt plaats binnen een continuüm van onderwijs en zorg voor (hoog)begaafde leerlingen.

Informatie

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Annerose Groot of Jaap Verouden.

Heb je specifieke vragen hierover?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

Bouwen aan een sterke relatie met je leerlingen

Leerkracht relatie interview en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching

Een goede relatie tussen de leerkracht en een leerling levert dubbele winst op! Voor de leerling(en) heeft het een groot effect op leerprestaties, gedrag, leerplezier en dynamiek van de héle klas. Voor de leerkracht levert het (werk)plezier, voldoening en competentiegevoel op.

Door middel van het Leerkracht Relatie Interview (LRI) en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching (LLInC) kunnen vastgelopen relaties met leerlingen worden verbeterd met deze dubbele winst als doel.

Omdat wat leerkrachten voelen en denken ten aanzien van een leerling voor een groot deel stuurt wat zij doen, is relatiegerichte reflectie een belangrijke eerste stap om negatieve spiralen die met ‘moeilijke’ leerlingen zijn ontstaan te doorbreken. Het LRI is hierbij een mooi en krachtig hulpmiddel!

Hoe het werkt

Het vertrekpunt is de leerkracht zélf en hoe hij/zij de relatie met een specifieke leerling ervaart. Met behulp van het LRI worden leerkrachten door gecertificeerde ABC-coaches begeleid om hun ervaringen te expliciteren, te interpreteren en te verbinden aan wat bekend is over leerkracht-leerling interacties en begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Het LRI bestaat uit 12 hoofdvragen over de relatie die de leerkracht met een leerling heeft en hoe hij/zij die beleeft. Er wordt gevraagd naar recente, concrete gebeurtenissen of belevenissen van de leerkracht met de leerling, zowel positief als negatief. De leerkracht denkt aan momenten dat het klikte of juist niet, dat de leerling lastig gedrag liet zien, of van streek was. Behalve naar wat de leerkracht precies deed in die situaties (pedagogisch handelen), wordt ook gevraagd naar zijn of haar eigen emoties op dat moment én wat hij of zij denkt dat de leerling voelde. Door deze aspecten van de relatie te bespreken, kan een leerkracht zich anders of meer bewust worden van zijn eigen invloed op het functioneren van de leerling. Deze kennis kan hij/zij vervolgens met een ‘open mindset’ gebruiken om de leerling te beïnvloeden en te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.

Deze vorm van begeleiding kan op verschillende manieren benut worden:

  • In het kader van consultatieve leerlingbegeleiding/handelingsgerichte diagnostiek
    Als onderzoeksinstrument om de leerkracht-leerling relatie in kaart te brengen en als interventie om deze te verbeteren. Bij de leerkracht wordt het LRI ten aanzien van aangemelde leerling afgenomen. Het opgenomen gesprek wordt door de onderwijsadviseur volgens protocol gescoord en in een zogenaamde Leraar-Leerling Relatie Profiel vertaald. Na minimaal twee weken heeft met de leerkracht een nabespreking n.a.v. het LRI plaats. Met de leerkracht wordt afgesproken hoe de resultaten in het verslag en het adviesgesprek ten bate van begeleiding van de leerling met betrokkenen worden gedeeld.
  • In het kader van coaching en professionalisering van leerkrachten
    Als leerkracht of interne begeleider kun je kiezen voor coaching gericht op de relatie met één of twee leerlingen. Ervaring leert dat dit laatste het meest oplevert. Er worden twee afspraken ingepland per LRI: afname LRI bij de leerkracht en na minimaal twee weken nabespreking aan de hand van het Leraar-Leerling Relatie Profiel. De leraar komt zélf aan het woord en is eigenaar van het proces. Ervaringen van de leraar zijn het uitgangspunt.
  • Als onderdeel van een “Weer een gelukkige klas”-traject
    LLInC kan eenvoudig worden ingepast, c.q. opgenomen in een ‘Weer een gelukkige klas’-traject. Daarmee verdiep je de relatie met een of meerdere leerlingen in je groep.

Het ABC beschikt, als één van de eerste onderwijsadvies instellingen, over een team van door Mirella van Minderhout (Bureau Mind) en Helma Koomen (UvA) opgeleide, gecertificeerde en enthousiaste LLInC-coaches. Zij pakken graag voorliggende vragen op!

Wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen of Fleur Runeman.

 

Wil je meer weten hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

Executieve functies: Een grote voorspeller voor schoolsucces!

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? Of heb je een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering? 

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De individuele begeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden 
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 5, 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4.

Opbrengsten

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

 

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij zsm contact met je op!

 

Download hier Het Breinlogboek. Het staat vol met tips, spelletjes en werkbladen om te oefenen met alle verschillende executieve functies.

Nieuws uit het EF-team

Even voorstellen: wij zijn Floor, Lara en Laura. Wij geven met veel plezier en enthousiasme Executieve-functies begeleiding aan leerlingen van basisscholen. Normaal doen we dit op de scholen, maar in de huidige periode zijn we creatief geweest en hebben we ook online executieve-functies begeleiding gegeven aan kinderen die moeite hebben zich te concentreren of bijvoorbeeld moeite hebben met plannen en organiseren. Wij vinden het leuk om jullie een kijkje achter de schermen te geven. Lees hieronder onze ervaringen. Meer weten over de begeleiding van executieve functies? Stuur ons een berichtje, mail naar eftraject@hetabc.nl

EF dames

Nieuwe collega

Mijn naam is Anna Zschämisch en sinds dit schooljaar ben ik o.a. begonnen als Executieve Functies begeleider. Inmiddels ben ik gestart met enkele uiteenlopende trajecten en begeleid ik met veel plezier kinderen die moeite hebben met één of meerdere executieve functies. Tijdens de begeleiding help ik ze, op een leerzame en speelse manier, bij het versterken en ondersteunen van deze functies. Zo heb ik onlangs samen met een kind aan het begin van het traject een overzicht gemaakt van oorzaken die in de klas kunnen zorgen voor afleiding. Hierover samen in gesprek gaan levert mooie inzichten en aanknopingspunten voor het vervolg. Het geeft veel voldoening om te merken dat het op maat gemaakte traject bijdraagt aan het vergroten van het bewustzijn bij het kind. Ik kijk ernaar uit om nog meer trajecten op te gaan pakken!

 

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…

In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag” – de meester van groep 5

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

 

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

 

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti

Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:

Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Knipsel

Download hier een pdf versie om op te kunnen hangen in de klas

Meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl