Bouwen aan een sterke relatie met je leerlingen

Leerkracht relatie interview en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching

Een goede relatie tussen de leerkracht en een leerling levert dubbele winst op! Voor de leerling(en) heeft het een groot effect op leerprestaties, gedrag, leerplezier en dynamiek van de héle klas. Voor de leerkracht levert het (werk)plezier, voldoening en competentiegevoel op.

Door middel van het Leerkracht Relatie Interview (LRI) en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching (LLInC) kunnen vastgelopen relaties met leerlingen worden verbeterd met deze dubbele winst als doel.

Omdat wat leerkrachten voelen en denken ten aanzien van een leerling voor een groot deel stuurt wat zij doen, is relatiegerichte reflectie een belangrijke eerste stap om negatieve spiralen die met ‘moeilijke’ leerlingen zijn ontstaan te doorbreken. Het LRI is hierbij een mooi en krachtig hulpmiddel!

Hoe het werkt

Het vertrekpunt is de leerkracht zélf en hoe hij/zij de relatie met een specifieke leerling ervaart. Met behulp van het LRI worden leerkrachten door gecertificeerde ABC-coaches begeleid om hun ervaringen te expliciteren, te interpreteren en te verbinden aan wat bekend is over leerkracht-leerling interacties en begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Het LRI bestaat uit 12 hoofdvragen over de relatie die de leerkracht met een leerling heeft en hoe hij/zij die beleeft. Er wordt gevraagd naar recente, concrete gebeurtenissen of belevenissen van de leerkracht met de leerling, zowel positief als negatief. De leerkracht denkt aan momenten dat het klikte of juist niet, dat de leerling lastig gedrag liet zien, of van streek was. Behalve naar wat de leerkracht precies deed in die situaties (pedagogisch handelen), wordt ook gevraagd naar zijn of haar eigen emoties op dat moment én wat hij of zij denkt dat de leerling voelde. Door deze aspecten van de relatie te bespreken, kan een leerkracht zich anders of meer bewust worden van zijn eigen invloed op het functioneren van de leerling. Deze kennis kan hij/zij vervolgens met een ‘open mindset’ gebruiken om de leerling te beïnvloeden en te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.

Deze vorm van begeleiding kan op verschillende manieren benut worden:

  • In het kader van consultatieve leerlingbegeleiding/handelingsgerichte diagnostiek
    Als onderzoeksinstrument om de leerkracht-leerling relatie in kaart te brengen en als interventie om deze te verbeteren. Bij de leerkracht wordt het LRI ten aanzien van aangemelde leerling afgenomen. Het opgenomen gesprek wordt door de onderwijsadviseur volgens protocol gescoord en in een zogenaamde Leraar-Leerling Relatie Profiel vertaald. Na minimaal twee weken heeft met de leerkracht een nabespreking n.a.v. het LRI plaats. Met de leerkracht wordt afgesproken hoe de resultaten in het verslag en het adviesgesprek ten bate van begeleiding van de leerling met betrokkenen worden gedeeld.
  • In het kader van coaching en professionalisering van leerkrachten
    Als leerkracht of interne begeleider kun je kiezen voor coaching gericht op de relatie met één of twee leerlingen. Ervaring leert dat dit laatste het meest oplevert. Er worden twee afspraken ingepland per LRI: afname LRI bij de leerkracht en na minimaal twee weken nabespreking aan de hand van het Leraar-Leerling Relatie Profiel. De leraar komt zélf aan het woord en is eigenaar van het proces. Ervaringen van de leraar zijn het uitgangspunt.
  • Als onderdeel van een “Weer een gelukkige klas”-traject
    LLInC kan eenvoudig worden ingepast, c.q. opgenomen in een ‘Weer een gelukkige klas’-traject. Daarmee verdiep je de relatie met een of meerdere leerlingen in je groep.

Het ABC beschikt, als één van de eerste onderwijsadvies instellingen, over een team van door Mirella van Minderhout (Bureau Mind) en Helma Koomen (UvA) opgeleide, gecertificeerde en enthousiaste LLInC-coaches. Zij pakken graag voorliggende vragen op!

Wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen of Fleur Runeman.

 

Wil je meer weten hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

Executieve functies: Een grote voorspeller voor schoolsucces!

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? Of heb je een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering? 

Download hier een pdf versie om op te kunnen hangen in de klas

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De individuele begeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden 
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 5, 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4.

Opbrengsten

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

 

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij zsm contact met je op!
Of lees meer via onderstaande documenten:

Download hier Het Breinlogboek. Het staat vol met tips, spelletjes en werkbladen om te oefenen met alle verschillende executieve functies.

Wil je persoonlijk advies?

Lara Giesselbach
Onderwijsadviseur

31 6 57 212798

lgiesselbach@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Vragen? Wellicht vind je het antwoord bij veel gestelde vragen.

Meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl

 

Voordeel van de Twijfel

 

Twijfel brengt je verder.
Twijfel is het ontstekingsmechanisme in kritisch kijken en luisteren.
In onderzoek, reflectie en het vinden van een inzicht.
Twijfel kan je brengen tot het hoogstpersoonlijk nemen van verantwoordelijkheid.
Twijfel kan werken als sleutel tot burgerschap.

 

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kenmerkend is de voortdurende afwisseling van reflectie in filosofische onderzoeksgesprekken en actieonderzoek door middel van interviews, stages, bronnenonderzoek, het maken van een kunstwerk of het prototypen van een vondst.

Het onderzoeksproces is gebaseerd op de notie van scholè of vrije ruimte: kleine groepen leerlingen verkennen perspectieven en denkbeelden in het onderzoek van datgene wat zij belangrijk vinden.

Voordeel van de Twijfel daagt leerlingen uit welbewust verantwoordelijkheid te nemen in het functioneren van een zichzelf sturende onderzoeksgroep. Het daagt ze uit te handelen als burgers.

Welke kennis en vaardigheden levert dat op?

 

Programma

Met dit programma ervaar je hoe je twijfel positief, creatief en constructief kan benutten door gezamenlijk te (durven) wikken en wegen. Je combineert filosofische onderzoeksgesprekken met actieonderzoek. De kern is dat leerlingen zich op twee manieren oefenen in burgerschap:

  • Ze ontwikkelen kennis en inzicht ten aanzien van hun onderzoeksobject én van hun persoonlijke waarden, principes en verantwoordelijkheden met betrekking tot dat onderzoek. Het kan gaan om kennis op het gebied van politiek, participatie, identiteit, democratie, omgaan met verschillen en conflicten en maatschappelijk verantwoord handelen.
  • Ze ontwikkelen houdingen en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van burgerschap. Vaardigheden en houdingen die daarbij een rol spelen zijn: samenwerken, een open blik, kritisch en creatief denken, het kunnen uitstellen van een oordeel, begrip voor andermans overwegingen, gevoelens en verlangens, nauwkeurig luisteren, het blootleggen van vooronderstellingen, zelfkennis en het verantwoorden van keuzes.

Aanpak

De deelnemers onderzoeken gedurende 6 weken in groepjes van 4-8 leerlingen een kwestie die ze na aan het hart ligt. Het kan gaan over politiek, school, henzelf, hun sociale omgeving, het milieu, economie of kunst. Er is niet snel een grens aan de mogelijke onderzoeksobjecten. Belangrijk is dat de kwestie hen raakt en dat ze deze kwestie allemaal willen onderzoeken.

Bewust kiezen begint bij twijfel: zie ik het goed?
Het voordeel van de twijfel
is een ontdekkingstocht naar de vraag wat je in een bepaalde situatie het beste kunt doen of zeggen. Het cyclische onderzoeksproject ziet er als volgt uit:

 

Voor wie?

Dit traject is met name bedoeld voor professionals in PO-bovenbouw, VO en MBO die burgerschapsonderwijs willen vormgeven in een combinatie van actie en onderzoek die direct aansluit op de eigen onderwijspraktijk. Denk aan schoolteams die een doorgaande lijn willen in onderzoekende houding en vaardigheden, die op zoek zijn naar een methodiek waarmee complexe maatschappelijke en burgerschapsthema’s aan de orde kunnen komen en waarin leerlingen leren hun oordeel uit te stellen; te leren twijfelen. Je ervaart hierbij systematisch houvast voor complexe vraagstukken en het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden.


Meer weten?

Voordeel van de twijfel is een gezamenlijk initiatief van Het ABC en Leren Filosoferen. Neem voor meer informatie contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Virtuoze Kindgesprekken

 

Wil jij op school ook de kwaliteit van je kindgesprekken verbeteren? In deze workshop “virtuoze kindgesprekken” ga je met het hele schoolteam het beeld van een goed kindgesprek opfrissen. Hoe zorg je bv. dat je niet gaat invullen maar aanvoelen? Wat zijn valkuilen in de communicatie en waar ben je goed in? Deelnemers krijgen verschillende voorbeelden, werkvormen en opdrachten vanuit hun ervaringen in de groep.

Centraal staan vragen als:

  • Hoe ziet een goed kindgesprek er voor mij uit...wat zijn mijn leervragen eigenlijk?
  • Hoe stap ik uit mijn rol als leerkracht?
  • Hoe maak ik gebruik van mijn sterke kanten?
  • Wat zijn handige openingszinnen?
  • Wat doe ik als een kind niets zegt?

In deze workshop maken leerkrachten zelf een eigen communicatiekaart, om direct mee aan de slag te kunnen.

Reacties van de deelnemers

Wat een fijne bijeenkomst was dit, erg inspirerend, ik ga ermee aan de slag

Veel info op een prettig manier gegeven

Boeiend, informatief en open; goed niveau

Goede mix van luisteren, kijken, vertellen en doen

Goede verhalen, fijne voorbeelden en positieve sfeer, dank!

Wil je meer weten hierover of direct contact?

Linda Traudes
Onderwijsadviseur, GZ psycholoog, Orthopedagoog-Generalist

06 - 31 63 15 66

ltraudes@hetabc.nl

Mijn profiel

Esther van den Berg
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 26

evandenberg@hetabc.nl

Mijn profiel

 "Jullie geven het gevoel mee dat je het altijd kunt en moét proberen." - Leerkracht Lidwinaschool 

Inspiratiebijeenkomsten 45 jaar Het ABC

Speel met je ruimte, vergroot je impact!

 

Samen met experts, ervaringsdeskundigen, (oud)collega’s en partners blikken we in een drietal inspiratiebijeenkomsten terug op grote maatschappelijke onderwijsthema’s en gaan we vooral ook met elkaar inhoudelijk én praktisch verdiepen.

Tijd: 16:30-19:00 uur
Locatie: Het ABC, Baarsjesweg 224 Amsterdam

Het programma

9 oktober - Gelijke kansen & burgerschapsonderwijs

Gelijke kansen voor alle kinderen, daar staan we voor, al bijna 45 jaar. Door goed onderwijs te bieden, bevorder je de mogelijkheden tot gelijke kansen om te kunnen participeren als goed burger. Het onderwijs is vanaf de jaren ‘70 van emancipatiemachine, naar multicultureel en inmiddels naar superdivers gegaan. We helpen scholen en hun leerlingen volwassen in onze democratie samen te leren leven. En het verlangen aan te boren om te verbinden met de klas, school en samenleving. Zodat er bereidheid ontstaat om verschillen tussen mensen te overbruggen en benutten.

Hoe voer je het gesprek in de klas over botsende waarden, zodat het een waardevol leermoment is? Hoe zorg je dat je zelf in je kracht, voor de klas in de school staat? Wat jij nodig of wat wil je nog doen?

Hierover gingen we in gesprek met elkaar. (bekijk hier het programma)

25 januari - Taalonderwijs, toen en nu

In de afgelopen 45 jaar heeft het Taalonderwijs niet stil gestaan:

  • Van het eerste ABC-leesplankje, naar Zó leren lezen, de katholieke voorloper van de nog steeds veelgebruikte methode Veilig leren lezen
  • Van ‘losse NT2-methodes zoals Laat wat van je horen en Knoop het in je oren naar geïntegreerd NT1-NT2-onderwijs
  • Van Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur (OETC) en Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT) naar functioneel veeltalig leren
  • Van opbrengstgericht werken vanuit de Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam naar taal als middel voor persoonsvorming en socialisatie, taalonderwijs in betekenisvolle contexten.

In deze bijeenkomst gaan we dieper in op de nieuwe ontwikkelingen en hoe jij dat kan toepassen in je onderwijs.

Bekijk hier het volledige programma en meld je direct aan!

10 april - Leerlingbegeleiding, ieder kind gezien

Vanaf begin jaren zeventig is een toenemende aandacht voor de grote aantallen leerlingen die vastliepen in het onderwijs. Niet voor niets richt Het ABC zich al vanaf haar start op leerlingbegeleiding, met de overtuiging dat alle kinderen gelijke kansen verdienen. In de loop der tijd verschoof de aandacht naar de driehoek leerkracht-kind-ouders, de manier van lesgeven, de omgang met de kinderen en vooral de planmatigheid van het pedagogisch en didactisch handelen. Inmiddels is er passend onderwijs.

We blikken terug op 45 jaar leerlingbegeleiding in Amsterdam en je kunt je laten inspireren in verschillende workshops die ingaan op de laatste stand van zaken.

 

Meer informatie

Wil je meer weten over Virtuoze School en wat Het ABC voor jou(w school) kan beteken? Neem dan contact op met een van onze klantmanagers of adviseurs. Zij denken mee en helpen graag verder.

Wil je meer informatie of persoonlijk contact hierover?
Neem contact op met een van onze klantmanagers of adviseurs.
Bekijk hier hun contactgegevens. 

Themabijeenkomsten #gesprekindeklas

 

Burgerschapsvorming krijgt de laatste tijd weer veel meer aandacht in het onderwijs. Heftige gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs, Brussel en Londen komen de klas binnen en leiden soms tot een lastig gesprek.

Als leerkracht en als school wil je adequaat in kunnen spelen op actuele situaties, maar ook preventief te werk gaan. Bewust en structureel werken aan een positief pedagogisch klimaat en een schoolcultuur die gebaseerd is op democratische waarden is hierbij van belang. Juist in een stad als Amsterdam met zijn enorme diversiteit. Wat is er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan en zo de impact van burgerschapsonderwijs op school te vergroten?

Daarover gaan we met elkaar in gesprek tijdens 4 themabijeenkomsten. Er zijn experts en ervaringsdeskundigen, je kan kiezen uit diverse workshops en na afloop kan je lekker samen eten.

  • Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas
    Thema: Groepsvorming
  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Donderdag 22 februari – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Locatie: Het ABC - Baarsjesweg 224, Amsterdam
Tijd: 16.00 - 19.00 uur

Voor wie?

Deze themabijeenkomst is voor onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover verder willen leren en in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal, maar de bijeenkomt is ook interessant voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Programma per bijeenkomst


Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas (Thema: Groepsvorming)

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen? “Onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops gaat het over groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen, 100% jezelf kunnen zijn en de overgang tussen PO en VO.

Lees hier de samenvatting met highlights van deze bijeenkomst.

 

Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
Thema: Tradities

In de Week van Respect is er een themabijeenkomst over tradities. Hoe maak jij het verschil op school zodat viering van nationale, culturele of religieuze feestdagen ook echt een feest zijn? Hoe ziet een school eruit die tradities niet uit de weg gaat, maar waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt?

Je gaat in op feest en traditie-gerelateerde vragen en ervaart manieren om deze onderwerpen te bespreken. Scenes worden nagespeeld zoals ze op Amsterdamse scholen werkelijk plaatsvonden. Maar dan nu met een “pauzeknop” zodat onderwijsexperts en collega’s tips en handvatten kunnen geven die jij in je jouw onderwijspraktijk direct kan toepassen. Na afloop ken je een aantal waarden die meespelen en kan je in je team of in de klas makkelijker het gesprek voeren.
Want zeg nou zelf: je wil toch niet steeds dezelfde discussie voeren op school?

Klik hier voor meer info over het programma & (gratis) aanmelden.

 

Donderdag 18 januari 2018 – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
Thema: Angst en terreur

Je hoort het steeds in gesprekken en in de media; “…de vraag is niet of er een aanslag komt in Nederland, maar wanneer”. Het is een beangstigend scenario. Wat betekent dat voor jou als onderwijsprofessional? Wat doe je met je eigen angst en die van de leerlingen? Spreek je er wel over, of hoeft dat eigenlijk niet als er maar concrete scenario’s klaarliggen voor het geval dat…? Hoe denken andere professionals hierover?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door een expert voor wie een aanslag heel dichtbij kwam. Daarna zijn er workshops, met informatie, tips en verwijzingen naar (les)materialen. Er is ruime gelegenheid tot uitwisselen met andere professionals uit het Amsterdamse onderwijs en… er is lekker eten na afloop. (Beeld: ©Hugo Kaagman)

 

Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
Thema: Verkiezingen

Hoe jouw stem klinkt, dragen je leerlingen voor altijd met zich mee. Vraag aan een willekeurige 80-jarige naar zijn/haar leerkrachten en er volgen altijd verhalen! Of jij als leerkracht vertrouwen hebt in een leerling, blijkt veel invloed te hebben op de werkelijke prestatie van de leerling. Maar ook de manier waarop jij als onderwijs-professional reageert op uiteenlopende (politieke) meningen in en buiten de klas.

In deze themabijeenkomst gaat het letterlijk en figuurlijk over jouw stemgebruik in de klas. En over wel/niet betrokkenheid van leerlingen bij de aankomende gemeenteraadverkiezingen. Heb jij behoefte aan je voorbereiden op de uitkomsten van de komende gemeenteraads-verkiezingen? Ook dan wil je deze themabijeenkomst niet missen!

 

Meer informatie via: www.hetabc.nl/gesprekindeklas 

De themabijeenkomst is als los onderdeel te volgen. De bijeenkomst maakt deel uit van #gesprekindeklas; bijeenkomsten op scholen waarbij netwerken gebouwd worden om burgerschapsonderwijs vorm te geven en specifiek: samen controversiële onderwerpen in de klas bespreekbaar te maken. Als kenners van de Amsterdamse samenleving tot in de haarvaatjes, worden de bijeenkomsten in opdracht van de gemeente Amsterdam georganiseerd door Het ABC, Dander en de HvA. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening.

Heb je interesse in een verkennend gesprek of netwerkbijeenkomst (teamsessie als onderdeel van burgerschapsvorming) bij jou op school? Stuur dan een mail met je contactgegevens naar Heleen Bouwmans: hbouwmans@hetabc.nl.

 

Aanmelden

Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas











Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Formatief evalueren en groepsplanloos werken
Eigenaarschap bij kinderen

 

Het zijn actuele onderwerpen: formatief evalueren en toetsen, groepsplanloos werken, doelgerichte leervragen stellen en effectief feedback geven, zodat alles wat jij als leerkracht doet dienstbaar is aan het leerproces van de kinderen in je groep, zowel wat betreft leerresultaten als metacognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden.

Als je innovatief en groepsplanloos wilt inspelen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen, denk jij wellicht al na over meer systematische manieren om aandacht te geven aan formatief evalueren en toetsen. Lang niet altijd geven immers de reguliere summatieve (methodegeboden en methodeonafhankelijke) toetsen hiertoe goede ingangen.

Om kinderen goed te kunnen volgen en hun denkstrategieën en resultaten zodanig te kunnen interpreteren dat jouw instructie en verwerking terdege aansluiten op wat ieder kind in jouw groep nodig heeft, kun je formatief evalueren, de goede vragen stellen en effectief feedback geven een belangrijke rol laten spelen in jouw onderwijspraktijk.

Verkennend gesprek

Wij gaan graag met onderwijsprofessionals in gesprek om samen te verkennen wat er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig is om elementen van formatief evalueren en toetsen door te gaan voeren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van experimenten of pilots. Hoe kun je de ouderbetrokkenheid vergroten en ouders als didactische partners betrekken? Wat levert het de kinderen op als zij feedback krijgen op (denk- en werk)proces en hun resultaten, hun te behalen doelen? Wat doet het met faalangst, wat doet het met de toetscultuur in de klas en op een school?

Door dit zoekproces te doorlopen, je een mening en visie te gaan vormen wat betreft dit onderwerp én de mogelijkheden voor een ‘op maat’ werkwijze voor jouw groep en jouw school te onderzoeken (in de vorm van experimenten, pilots en good practices), kun je deze nieuwe wijze van denken over ‘meten en weten’ een goede plek geven in jouw onderwijs.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die leerlingen inzicht willen geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat willen geven. Daarnaast ook interessant voor onderwijsprofessionals in het algemeen (zoals IB’ers, directeuren, bestuurders, (kwaliteits)coördinatoren).

Wil jij je visie verkennen en aan de slag met formatief evalueren op jouw school?
Neem dan contact op met Annelies de Muijnck via: ademuijnck@hetabc.nl 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

Bekijk hier het filmpje 'Evalueren om te leren' 

In je kracht voor de klas: kleur bekennen

 

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

Donderdag 14 sept. 16.00 - 19.00 uur Themabijeenkomst #gesprekindeklas

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door “onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian. Hij vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops die volgen leer je met experts uit het Amsterdamse onderwijs. Ontdek je eigen bewuste en onbewuste voorkeuren en wissel tips en tricks uit met collega’s over veilige sfeer in de klas en in het team. Na afloop van de workshops kan je lekker samen eten.
Hier zie je alvast een recent filmpje over Ruud Sahertian dat door de EO werd uitgezonden: http://geloofeneenhoopliefde.eo.nl/artikel/2017/05/meester-ruud-haalt-het-beste-uit-zichzelf-en-anderen/

Workshops

Bij de workshops kan je een keuze maken uit:

  • Groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen
    Vaak zie je dat kinderen in de klas samenklitten met kinderen met een vergelijkbare achtergrond.  Hoe ga je daar mee om in de eerste weken en in de loop van het jaar? Hoe beïnvloed je (fases) in groepsvorming?
  • 100% jezelf?
    Zijn er grenzen of mogen de leerlingen 100% zichzelf zijn in je klas? En hoe is dat voor jouzelf? Hoe zorg je dat je je veilig voelt in de klas én in je team, ook op lastige momenten. Hoe beïnvloed je het proces van erbij kunnen horen en zorg je voor normen voor gewenst en ongewenst gedrag?
  • Groep 8 uit - VO klas in
    De overgang van groep 8 naar de wereld van het VO is groot. Kinderen worden zelfstandiger, komen losser van hun ouders. PO is vaak een veilige omgeving. Wat is belangrijk om kinderen goed te laten landen in het VO? Wat is de rol van de mentor? Wat kan het PO (nog) betekenen in die overgang?

Voor wie?

Deze bijeenkomst is toegankelijk voor alle onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam, die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal. De bijeenkomst is niet alleen interessant voor leraren zelf, maar ook voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Deze bijeenkomst maakt deel uit van de netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas die op Amsterdamse scholen plaatsvinden. Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA en Dander een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

 

De volgende themabijeenkomsten zijn steeds van 16.00 – 19.00 uur en staan gepland op:

  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari 2018 –“De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening. Aanmelden voor deze themabijeenkomst kan via onderstaand formulier. 

Vragen of interesse?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 
Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Filosoferen met kinderen

Wil jij je leerlingen leren op een creatieve manier net even anders een gesprek te voeren? De filosofie activiteiten gaan over vragen waarop niemand het ‘uiteindelijke’ antwoord heeft. Het gaat om de mogelijkheid in plaats van de werkelijkheid. Samen ga je op onderzoek.

Bestaat er zoiets als “ontluikend burgerschap”? En wat heeft filosoferen daar dan mee te maken? Wat maakt je gelukkig? Heb je het of ben je het? Kan iedereen op een dag gelukkig zijn? Word je zomaar gelukkig of is er iets dat je gelukkig maakt? Als je gelukkig bent, hoef je je dan verder nergens druk over te maken?

Plato en Aristoteles zijn het daar niet over eens, maar in jouw groep kan dat anders liggen. ‘Heppie zijn’ is iets wat alle kinderen raakt en een mooie aanleiding om met alle kinderen over door te praten. Niet alleen voor wijsneuzen en welbespraakte kinderen; het wat, waarom en hoe van filosoferen passeren de revue.

Als leerkracht sluit je aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid naar verschillende levensvragen en neem je de kinderlijke “verwondering” bij uitstek als invalshoek.

Draai mee in het circuit, waarin verschillende activiteiten aan bod komen, zoals onder meer: het filosoferen bij het werken met concrete/ speelse activiteiten en het filosoferen met behulp van kinderboeken en/of gedichten. Je gaat zelf actief aan de slag met concrete activiteiten, die specifiek geschikt zijn voor (jonge) (en NT2-) kinderen: filosofische gedachten kun je naast uitspreken ook ventileren door ze te tekenen en ze te knutselen.

Dit mondt uit in concrete handreikingen om morgen al direct uit te (laten) proberen in de groep.

 

Neem voor meer informatie contact op met Marlien van Stempvoort mvanstempvoort@hetabc.nl

Wilt u meer informatie of direct contact hierover?

Marlien van Stempvoort
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 21

mvanstempvoort@hetabc.nl

Mijn profiel

Rekenen voor nieuwkomers 

Hoe kom je met nieuwkomers leerlingen op een effectieve manier tot realistisch rekenen en leer je ze te rekenen met inzicht in context? Daarvoor zijn rekenkisten in te zetten. De bijbehorende inhoudelijke uitwerkingen kun je onderaan deze pagina (gratis) downloaden. Ook kun je direct praktisch aan de slag met 5 lesideeën.

De rekenkisten

  • Een doorontwikkeling van bestaande rekenkisten.
    Met behulp van de Spellijst en de Materialenlijst geven we je suggesties van het benodigde materiaal en kun je op basis hiervan de lijst zelf desgewenst aanvullen en bestellen.
  • Uitwerkingen per rekenkist waarin staat wat de leerlingen per leerlijn wanneer moeten kennen en kunnen. Met suggesties voor coöperatieve werkvormen en spellen. 
  • Ontwikkeld voor nieuwkomers die nog geen of weinig onderwijservaring hebben (Starterskist).

Uitwerkingen bij de rekenkisten

Bij de rekenkisten zijn uitwerkingen gemaakt voor 9 domeinen/ leerlijnen. Deze zijn te downloaden via de desbetreffende links.

Per uitwerking vind je informatie over de inhoud en over de benodigde kennis van de doelen uit de leerlijn op verschillende momenten in de schoolloopbaan van leerlingen. Hierbij is aandacht voor het handelings- en hoofdlijnenmodel. Ook is er aandacht voor verschillende strategieën voor nieuwkomers en worden per leerlijn suggesties gegeven voor de inzet van coöperatieve werkvormen, rekenspelletjes en de inzet van concrete materialen.

Op de website van LOWAN vind je 11 lovende recensies over de ontwikkelde rekenkisten

Wil je advies op maat, een workshop of begeleiding bij de implementatie van rekenkisten in de groep? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen contact me je op.

 

Wil je meer weten hierover?

Dianne Roerdink
Onderwijsadviseur & Rekenspecialist

06 - 31 63 15 67

droerdink@hetabc.nl

Mijn profiel

Film: Rekenkisten voor Nieuwkomers

Eind 2018 heeft Het ABC in samenwerking met LOWAN Rekenkisten voor Nieuwkomers online beschikbaar gesteld. Als aanvulling op deze rekenkisten heeft Het ABC 5 lesideeën uitgewerkt behorend bij de rekenkist Getallen. In deze film is te zien hoe Kuna Mondo werkt met deze rekenkisten en hoe zij hierbij gebruik maken van de lesideeën.

 

Algemene handleiding (theorethisch kader)

Hierin staat beschreven wat goed rekenonderwijs aan nieuwkomers is, hoe je de beginsituatie in kaart kan brengen, de voortgang kan monitoren en hoe je de rekenkist kan inzetten in de rekenles. Link naar Algemene handleiding

Spellijst Rekenkisten

De rekenkisten zijn niet kant en klaar te bestellen. Wel is er een uitgebreide spellijst, waarin per kist de spellen vermeld staan. Link naar Spellijst

Starterskist

In deze uitwerking wordt dieper ingegaan op het rekenonderwijs voor kinderen die nog geen (of heel weinig) rekenonderwijs hebben gevolgd in hun thuisland. Het gaat hierbij vooral om het aanbieden van de voorwaarden die nodig zijn om op groep 3 niveau te kunnen rekenen.
Link naar Starterskist

Getallen

Over het rekendomein Getallen, met aandacht voor het getalbegrip, optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen en kommagetallen. Link naar Getallen

Voor deze rekenkist zijn er 5 lesideeën met bijbehorende materialenlijst ontworpen

 

Meten - Tijd

Over het rekendomein Meten, de leerlijn Tijd, met aandacht voor het leren klokkijken, hanteren van een kalender en inzicht en begrip van tijd. Link naar Meten - Tijd

Meten - Geld

Binnen dit domein is er aandacht voor het benoemen en herkennen van de munten en briefgeld, het samenstellen van bedragen, het wisselen van geld, de relatie met kommagetallen en het kunnen schatten.
Link naar Meten - Geld

Meten - Temperatuur,  Gewicht en Inhoud

Binnen dit domein is er aandacht voor het leren van begrip van temperatuur. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan gewicht en inhoud. Link naar Meten - Temperatuur, Gewicht en Inhoud

Meten - Omtrek, Oppervlakte en Lengte

Binnen dit domein is er aandacht voor de leerlijnen Lengte, Omtrek en Oppervlakte.
Link naar Meten - Omtrek, Oppervlakte en Lengte

Meetkunde

Bij dit domein gaat het om het begrijpen van de ruimte om ons heen. Het heeft betrekking op de drie- en
tweedimensionale wereld en de bijbehorende figuren en vormen. Het verschil met de overige domeinen
binnen het Meten is dat het daarbij gaat om het kwantificeren van onze fysieke omgeving.
Link naar Meetkunde 

Breuken en Procenten

Bij de leerlijn ‘Breuken’ is er aandacht voor het benoemen van breuken, herkennen van breuken en het uitrekenen van breuken. Bij de leerlijn ‘Procenten’ is er aandacht voor het kunnen aangeven van een percentage, het herkennen van een percentage en het uitrekenen van percentages. Beide leerlijnen staan in verband met elkaar. Link naar Breuken en Procenten

Verbanden

Binnen deze leerlijn is er aandacht voor het leren (af)lezen van tabellen, grafieken en diagrammen.
Link naar Verbanden

Meest gestelde vragen

Bekijk hier de meest gestelde vragen en antwoorden over de rekenkisten.

Materialenlijst Rekenkisten

De rekenkisten zijn niet kant en klaar te bestellen. Wel is er naast de spellijst een uitgebreide materialenlijst.
Link naar Materialenlijst

 

Film Rekenkisten voor Nieuwkomers

Bekijk hier de uitgebreide film over de Rekenkisten voor Nieuwkomers die Het ABC in samenwerking met LOWAN beschikbaar heeft gesteld eind 2018.

Webinar Rekenkisten (november 2018)

Kijk hier het webinar terug over de rekenkisten en inhoudelijke uitwerkingen. Het geeft je zicht op de opbouw en hoe je hier in jouw groep mee kan werken.

Vul svp voor meer informatie onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op.

Informatie formulier rekenkisten nieuwkomers

Meer informatie?

Neem voor meer informatie of een sparringpartner contact op met Dianne Roerdink.
Indien gewenst geeft zij begeleiding bij de implementatie van rekenkisten in de groep.

Dianne Roerdink
Onderwijsadviseur & Rekenspecialist
droerdink@hetabc.nl
06 316 315 67

De ontwikkeling van dit traject is mede mogelijk gemaakt door de werkgroep Vluchtelingen & Educatie en BBO. Met medewerking van Kuna Mondo (voorheen Schakelklas Purmerend) en de rekenwerkgroep bestaande uit leerkrachten, IB’ers en rekenspecialisten van Louis Bouwmeesterschool, Het Vogelnest, Elout en Bataviaschool.