Burgerschap
Gelijke kansen voor alle kinderen, daar staan we voor. We helpen scholen en hun leerlingen volwassen in onze democratie samen te leren leven. En het verlangen aan te boren om te verbinden met de klas, school en samenleving. Zodat er bereidheid ontstaat om verschillen tussen mensen te overbruggen en benutten. Sociale, morele en politieke vorming zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Scholen en onderwijs vervullen daarbij een belangrijke rol.
Gert Biesta ziet drie verschillende benaderingen van burgerschap:
- sociale definitie – burgers dragen zorg voor elkaar en voor de ‘infrastructuur’ van de samenleving
- morele definitie – burgers voelen én nemen verantwoordelijkheid voor het welzijn van medeburgers
- politieke definitie – interesse in en commitment aan de waarden van democratie; vrijheid, gelijkheid en solidariteit
Lees hier Biesta’s notitie “Democratie: waarde of mogelijkheidsvoorwaarde?”
We bieden behapbare en realistische ondersteuning op maat met een grote impact op kennis, kunde van de professionals, ouders en leerlingen en het lerend vermogen van het systeem. We helpen bij het vergroten van inzicht en vaardigheden van leraren en teams, met name daar waar het gaat om verschillende waarden en normen.
Hoe voer ik het gesprek in de klas over botsende waarden zodat het een waardevol leermoment is? Hoe zorg je dat je zelf in je kracht, voor de klas in de school staat? Je wil je gesteund voelen door je team en directie, vanuit een gedeelde visie op burgerschap. Schoolbesturen kunnen hierbij zowel stimuleren als faciliteren.