Praktijkervaring Kinderen

Het verhaal van Zoë

Onderwijsadviseur Frances Hobden begeleidt Zoë (8 jaar) sinds begin november. Ze zit net 1,5 jaar op deze school, de school waar ze eerst op zat moest sluiten. Hier heeft ze twee jaar op gezeten. Op haar vorige school heeft ze vaak te horen gekregen dat ze dingen niet kan, niet slim is en er was een negatief pedagogisch klimaat. Op de nieuwe school vindt ze het ontzettend moeilijk om door te zetten als het moeilijk gaat en raakt ze snel gedemotiveerd of boos als iets niet gaat zoals ze wilt of niet lukt (schoolwerk, maar ook spelen). Ze vindt het lastig wanneer ze negatieve emoties heeft (boos, verdrietig, gefrustreerd) om weer tot rust te komen, blijft hier lang in hangen.

Frances: “Ik ben 4 keer in de week op school, twee keer als ondersteuning van de leerkracht in de klas en twee keer een individuele sessie. We werken met name aan de growth-mindset (Fixie & Growie, kwaliteitenspel, helpende gedachten etc). Langzaamaan zien we (leerkracht, ouder en ik) een mooie switch die wordt gemaakt. Ze zegt nu af en toe dingen zoals ‘Is niet erg, ik probeer het gewoon nog een keertje’ of ‘ ik snap dit niet juf, kunt u me helpen?’. Eerder zou dit niet zo snel gebeuren! Ze zou boos worden, geen hulp vragen aan juf of een klasgenootje ‘de schuld geven’ dat ze niet geconcentreerd kon werken en het dus niet af heeft. Ze was erg bang om straf (schuld) te krijgen als ze iets niet goed had gedaan, ze had op haar vorige school geleerd dat het dan hielp om onwaarheden te vertellen en andere klasgenootjes hiermee op te zadelen. Samen met de leerkracht en moeder hebben we bewust ingezet op positieve helpende gedachten en ze leert nu door ervaring dat het niet erg is om iets niet meteen te snappen, dat je best doen genoeg is soms! Van resultaatgericht naar procesgericht. Doordat ze een growth-mindset begint te ontwikkelen zit ze ook lekkerder in haar vel, kan ze beter omgaan met negatieve emoties en heeft ze een positievere rol in de groep. Heel mooi om te zien. Vorige week ook een fijn telefoongesprek met moeder hierover gehad, ze is apetrots op haar dochter.

Naast het werken aan de growth-mindset doen we oefeningen en spelletjes die te maken hebben met emotie-regulatie en hebben we veel gesprekjes over gevolgen van bepaalde gedragingen en lief zijn voor elkaar.”

Het verhaal van Mert

Mert zit in groep 6 en is een hele vrolijke, sociale jongen die goed kan vertellen. Zijn leerkracht ziet dat Mert snel afgeleid is en het liefst de hele dag kletst met de kinderen die naast hem zitten. Daardoor houdt Mert andere kinderen van het werk af en lukt het hem zelf ook niet goed om te beginnen aan een opdracht. Soms heeft Mert ook niet de motivatie om aan een opdracht te beginnen. Daarom hebben we samen aan de hand van mindsetkaarten veel gepraat over waarom we leren, waarom we fouten moeten maken en waarom oefenen belangrijk is. Verder hebben we opdrachten en trucjes bedacht om niet afgeleid te raken in de les en door te zetten als een opdracht lastig wordt.

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…
In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag”
– de meester van groep 5

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti
Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:
Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Werkwijze

De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met het kind worden unieke leerdoelen opgesteld op basis van het executieve functies profiel.

Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken. Waarin wij samen met het kind deels buiten en deels binnen de klas werken.

Opbrengsten

Enkele voorbeelden zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken
  • Handvatten voor de leerkracht om de werkwijze voort te zetten met de leerling(en)

Meer weten over Executieve functies?

Neem contact op met Nicolette Freijser