Het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong

Deze module bestaat uit twee bijeenkomsten.

6 april

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong worden graag uitgedaagd. Dit vraagt van de leerkracht een adequaat antwoord, onder andere door de leeromgeving van deze kinderen te verrijken. Maar wanneer is bij een kleuter nu daadwerkelijk sprake van een ontwikkelingsvoorsprong? En wat kun je precies doen in de klas om deze leerling uit te dagen? Leer wat je kunt doen om beter tegemoet te komen aan de (onderwijs)behoeften van het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong.

Verdieping 20 april

Meer informatie over hoe je optimaal kan communiceren met kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.Wil je weten welke vragen je kunt stellen om het jonge kind meer uit te dagen? Wil je meer weten over executieve functies bij het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong en hoe je dit kan stimuleren? Wil je meer informatie over hoe je voor deze doelgroep kunt differentiëren aan de hand van een groepsplan?​

Essentie

6 april

  • Kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong
  • Risico’s die het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong lopen
  • Signaleren van het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong in de klas
  • Modellen en theorieën rondom het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong
  • (onderwijs)behoeften van het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Mindset van Carol Dweck
  • Methoden en materialen die in de klas ingezet kunnen worden voor het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong

Verdieping 20 april

  • Taxonomie van Bloom en denksleutels
  • Executieve functies
  • Communiceren met deze doelgroep en hogere orde vragen stellen
  • Het geleerde toepassen in een groepsplan

Resultaten

6 april

  • Je kunt het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong in de klas beter herkennen en signaleren
  • Je kent de kenmerken en risico’s van het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Je weet welke (onderwijs)behoeften het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong hebben
  • Je weet welke methoden en welk materiaal je kan inzetten in de klas

verdieping 20 april

  • Je bent je bewust van je eigen handelen op de groep en je weet hoe je optimaal kan communiceren met de doelgroep
  • Je hebt kennis van executieve functies en hoe je deze bij het jonge met een ontwikkelingsvoorsprong kan stimuleren
  • Je weet hoe je denkvaardigheden kan versterken, hogere orde vragen kan stellen, ontdekkende leervormen en een voorbereide leeromgeving kan realiseren
  • Je weet hoe je de kennis van het geleerde kunnen toepassen in een groepsplan.

Werkwijze

In twee bijeenkomsten van 2,5 uur geven specialisten van Het ABC informatie over de ontwikkeling van het jonge kind. De totale leergang bestaat uit 7 modules.

Data/locatie

De leergang vindt plaats op woensdagmiddagen van 14.00-16.30 uur. Maatwerk met een eigen team en data is mogelijk. Neem daarvoor contact op met Ineke van der Schuyt, ivanderschuyt@hetabc.nl

 

 

 

Wilt u meer weten over dit aanbod?

Rachelle Solomons-Kraal
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 64

rsolomons@hetabc.nl

Mijn profiel