Executieve functies: Een grote voorspeller voor schoolsucces!

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? Of heb je een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering? 

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De individuele begeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden 
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 5, 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4.

Opbrengsten

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

 

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij zsm contact met je op!

 

Download hier Het Breinlogboek. Het staat vol met tips, spelletjes en werkbladen om te oefenen met alle verschillende executieve functies.

Nieuws uit het EF-team

Even voorstellen: wij zijn Lara , Laura, Anna en Sarah. Wij geven met veel plezier en enthousiasme Executieve-functies begeleiding aan leerlingen van basisscholen. Normaal doen we dit op de scholen, maar in de huidige periode zijn we creatief geweest en hebben we ook online executieve-functies begeleiding gegeven aan kinderen die moeite hebben zich te concentreren of bijvoorbeeld moeite hebben met plannen en organiseren. Wij vinden het leuk om jullie een kijkje achter de schermen te geven. Lees hieronder onze ervaringen. Meer weten over de begeleiding van executieve functies? Stuur ons een berichtje, mail naar eftraject@hetabc.nl

ef dames nieuw

Nieuwe collega's

Sarah Cadovius

Afgeleid in de klas? Moeite met plannen of stilzitten? Dan kan ik helpen! Mijn naam is Sarah Cadovius en ik begeleid kinderen die moeite hebben met één of meerdere Executieve Functies. Soms gaat het leren of meedoen in de klas niet vanzelf. De executieve functies hebben een grote invloed op schoolsucces. Gelukkig hebben wij daar een oplossing voor gevonden. Het Executieve functie traject. Tijdens meerdere bijeenkomsten ga ik samen met de leerling aan de slag om de executieve functies te versterken. Samen spelen we spelletjes, voeren we opdrachten uit en praten we over de Executieve functies. Dit alles om ervoor te zorgen dat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen en (weer) tot leren kan komen in de klas.

 

Anna Zschämisch

Mijn naam is Anna Zschämisch en sinds dit schooljaar ben ik o.a. begonnen als Executieve Functies begeleider. Inmiddels ben ik gestart met enkele uiteenlopende trajecten en begeleid ik met veel plezier kinderen die moeite hebben met één of meerdere executieve functies. Tijdens de begeleiding help ik ze, op een leerzame en speelse manier, bij het versterken en ondersteunen van deze functies. Zo heb ik onlangs samen met een kind aan het begin van het traject een overzicht gemaakt van oorzaken die in de klas kunnen zorgen voor afleiding. Hierover samen in gesprek gaan levert mooie inzichten en aanknopingspunten voor het vervolg. Het geeft veel voldoening om te merken dat het op maat gemaakte traject bijdraagt aan het vergroten van het bewustzijn bij het kind. Ik kijk ernaar uit om nog meer trajecten op te gaan pakken!

 

                Praktijkervaringen

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…

In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag” – de meester van groep 5

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti

Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:

Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Knipsel

Download hier een pdf versie om op te kunnen hangen in de klas

Meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl