Meertaligheid
Ondersteuning op het gebied van NT2-didactiek, nieuwkomers- en klankonderwijs
Taal is de basis voor succes op school en in het latere leven. Tegelijkertijd is taal ook heel divers: zowel technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling, mondelinge communicatie en teksten schrijven zijn belangrijk bij de taalontwikkeling in het basisonderwijs. Wij denken graag mee over goed taalonderwijs in de diverse klas, zodat iedere leerling gelijke kansen krijgt.
Maar wat als een leerling moeite heeft met het taalonderwijs? Of wanneer het niveau in een klas tegenvalt of de resultaten op een school achterblijven?
Ondersteuning op het gebied van NT2-didactiek, nieuwkomers- en klankonderwijs
Begeleiding van schoolteams en leraren op het gebied van schoolbreed taalbeleid of vakinhoudelijke vaardigheden.
Diverse taal trainingen met theoretische onderbouwing en praktische handvatten voor de leraar.
Leerlingbegeleiding op het gebied van taal. Zowel individuele taalbegeleiding als in groepsverband.
Begeleiding van schoolteams en leraren op het gebied van schoolbreed taalbeleid of vakinhoudelijke vaardigheden.
Dyslexie en extra begeleiding
Wanneer een kind veel moeite heeft met lezen en spellen en er ondanks extra begeleiding vanuit school en thuis weinig vooruitgang is dan kan dat komen door dyslexie.
Opvoeden is een hele kunst. Op school meedoen en meekomen soms ook. Heb je zorgen over je kind, bijvoorbeeld over hoe je kind leest of zich gedraagt in de klas? Samen zorgen we ervoor dat kinderen weer goed in hun vel komen te zitten en meekomen op school. Op het gebied van dyslexie, spelling, lezen en taal doen wij onderzoek en bieden we tips, adviezen en behandeling.
4 maart 2024
Blog geschreven door: Ellen Vloothuis De leerkracht haalt een plastic zakje uit haar tas. ‘Dit zijn kadetjes.’ En ze wijst naar de witte zachte broodjes in het zakje. Nog vaak worden losse woordenlijsten of woorden van de week aangeboden in de reguliere taalles. Soms met behulp van…
4 juli 2023
‘Een taalles uit de methode, daarna een spellingles. Na het buitenspelen werken we aan studievaardigheden. In de middag staat begrijpend lezen op het programma. En o ja, we moeten ook onze woordenschat les van gisteren nog afmaken. We eindigen de dag met technisch lezen.’ Deze beschrijving kan van toepassing zijn…
4 juli 2023
In dit document geven we je tips en uitleg voor 3 sessies Close reading, behorend bij het boek dat in april 2023 de Woutertje Pieterseprijs won: ‘Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda’ van Bibi Dumon Tak en Annemarie van Haeringen. Geschikt voor groep 5-8. Thema: vrijheid van meningsuiting, dieren. De…
Neem contact op met onze adviseurs
Bron: Taal en rekenen in het vizier, Onderwijsraad, 2022
Adviesrapport Taal en rekenen in het vizier