NT2 en meertaligheid - tweedejaars nieuwkomers (6-12 jarigen)

Scholen krijgen steeds vaker te maken met tweedejaarsnieuwkomers die uit hun nieuwkomersklas doorstromen naar een reguliere klas. Ook dan hebben deze kinderen nog speciale begeleiding nodig. Hoe vang je deze kinderen op en hoe zorg je ervoor dat deze leerlingen zo goed mogelijk mee kunnen komen wat betreft taalonderwijs? Voor deze vragen kun je bij het ABC terecht ondersteuning en scholing. Wij bieden jou of je team de mogelijkheid tot coaching/scholing/begeleiding op maat, passend bij de situatie en de vragen op jouw school.

De volgende onderwerpen kunnen hierbij aan bod komen.

NT2 en meertaligheid

Wat is taalverwerving, wat is het verschil tussen het leren van je moedertaal (eerste taalverwerving) en het leren van een tweede taal (tweedetaalverwerving). Wat is een goede didactiek voor het leren van Nederlands als tweede taal? Hoe ga je om met de meertaligheid van kinderen?

Woordenschatverwerving

Wat is het belang van woordenschat, hoeveel woorden leren nieuwkomers in een jaar eerste opvang en wat is een effectieve didactiek om woorden te leren? Wat is het verschil tussen incidenteel en intentioneel woordenschatonderwijs? Op welke manier kun je in de reguliere groep voortbouwen op het woordenschatonderwijs uit de nieuwkomersgroep en wat kun je van een tweedejaars nieuwkomer verwachten?

Inclusief een aantal onderdelen uit Zien is snappen (lidwoorden; samenstellingen; eigennamen).

Mondelinge Taalvaardigheid: Total Physical Response + gesprekken voeren

Op welke manier werk je aan de mondelinge taalvaardigheid van een nieuwkomerskind? Wat is de Total Physical Response en hoe kun je de principes uit deze aanpak toepassen? Hoe kun je gesprekjes voeren met kinderen die nog een kleine taalvaardigheid in het Nederlands hebben, op zo’n manier dat je de taalvaardigheid van de kinderen stimuleert?

Klankvaardigheid (uit Zien is snappen)

Welke klanken heeft het Nederlands en op welke manier kun je kinderen de klanken uit het Nederlands leren? Wat kun je doen op het moment dat je ontdekt dat een kind bijvoorbeeld moeite heeft met leren lezen of spellen doordat het bepaalde klanken uit het Nederlands niet kent?

NT2-grammatica

Een aantal onderwerpen uit Zien is snappen: ‘zinnen maken’; aanwijzend voornaamwoorden; werkwoorden, verkleinwoorden; bijvoeglijk naamwoorden. Grammaticale onderwerpen die lastig te verwerven zijn door tweede taalleerders, als je er niet specifiek aandacht aan besteed. Zien is snappen biedt praktische handreikingen voor het leren hiervan op een visuele en coöperatieve manier.

Leren lezen (leerroutes); leermiddelen en doelen
Nieuwkomers komen met verschillende leesniveaus binnen. Sommige kinderen zijn nog niet gealfabetiseerd in hun eigen taal (de jonge kinderen, maar soms ook oudere kinderen), andere kinderen zijn wel gealfabetiseerd in een ander schrift, en andere kinderen zijn gealfabetiseerd in het Latijnse schrift, maar moeten nog wel leren lezen in het Nederlands. Als een nieuwkomer na een jaar instroomt in een reguliere groep kan het startniveau dus heel verschillend zijn, hoe kun je hier in de reguliere groep zo goed mogelijk op inspelen?

Begrijpend lezen
Wanneer en op welke manier kun je met tweedejaars nieuwkomers aan de slag met begrijpend lezen. Welke leermiddelen heb je tot je beschikking en met welke leesmoeilijkheden moet je rekening houden?

 

Heb je praktische vragen over deze training?

Heb je inhoudelijke vragen over dit aanbod?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel