Taaldenkgesprekken
uitdagend taal leren met meertalige leerlingen

Heb je veel meertalige leerlingen in de klas? Of geef je les aan nieuwkomers?
Zoek je naar manieren om de mondelinge taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren?

Ga aan de slag met taaldenkgesprekken: uitdagende gesprekken over een prikkelend probleem. Iedereen kan meedoen, ook leerlingen die (nog) niet zo taalvaardig zijn in het Nederlands. En juist daarvan leren ze veel taal! In deze cursus leer je hoe je taaldenkgesprekken inzet om de mondelinge taalvaardigheid van meertalige leerlingen te stimuleren.

Kinderen wíllen communiceren. Vanuit deze behoefte leren kinderen al doende nieuwe taal. Een taaldenkgesprek biedt hiervoor allerlei kansen: leerkracht en leerlingen denken en praten samen, de leerkracht levert rijk taalaanbod én de leerlingen worden uitgedaagd om zelf taal te produceren.

Iedereen doet mee op zijn eigen taal- en denkniveau. Je kunt taaldenkgesprekken dan ook prima inzetten in groepen met grote verschillen in taalniveau. Ook voor moedertaalsprekers van het Nederlands zijn deze gesprekken waardevol. Taaldenkgesprekken zijn een waardevolle aanvulling voor ieder onderwijsprogramma!

Deur dicht, niemand thuis! from Eduseries on Vimeo.
Bekijk het fragment van: Deur dicht, niemand thuis! Jonge nieuwkomers bespreken een praktisch probleem.

Blended learning: samenwerking tussen Het ABC en Eduseries

In deze cursus leer je hoe je de mondelinge taalontwikkeling van meertalige leerlingen kunt stimuleren. De cursus bestaat uit een combinatie van online leren, studiebijeenkomsten en opdrachten. Je werkt deels in een digitale leeromgeving, ontwikkeld door Eduseries in Utrecht. Het ABC en Eduseries werken samen om de cursus op verschillende locaties aan te kunnen bieden.

De digitale onderdelen volg je waar en wanneer je wilt. Tijdens de studiebijeenkomsten ga je met collega’s en experts Resi Damhuis en Hanna Kuijs de diepte in. Natuurlijk ga je ook in de praktijk aan de slag: je filmt bijvoorbeeld een taaldenkgesprek en krijgt individuele feedback.

Programma

De cursus bestaat uit twee modules:

Module 1: Voorkennismodule: Meertaligheid & NT2

  • Studiebelasting: 2 uur
  • Volledig online

In deze optionele module geeft professor Folkert Kuiken een introductie op het onderwerp meertaligheid. In korte videocolleges kijkt professor Kuiken vanuit verschillende invalshoeken naar meertaligheid thuis en op school. Met gerichte opdrachten verbind je de theorie aan je eigen onderwijspraktijk.

Na afronding van de eerste module:

  • kun je de belangrijkste algemene inzichten over meertaligheid verwoorden.
  • kun je verbanden leggen tussen theorie over meertaligheid en je eigen praktijk.
  • weet je vanuit de literatuur waar je op kunt letten bij de omgang met meertalige kinderen.
  • heb je handvatten gekregen om jouw NT2-onderwijs verder te verbeteren.

Als je al veel voorkennis hebt over meertaligheid, zal niet alles nieuw zijn. Je kunt deze module als opfrisser gebruiken. Beslis zelf welke onderdelen voor jou relevant zijn.

Omdat al het materiaal online staat, kun je de module volgen waar en wanneer je wilt.

 

Module 2: Kernmodule: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Studiebelasting: 24 uur
  • Combinatie van online leren en twee studiebijeenkomsten

In de kernmodule ga je de diepte in met mondelinge taalontwikkeling en taaldenkgesprekken. Stapsgewijs ontwikkel je kennis en vaardigheden:

stap 1: waarom zijn taaldenkgesprekken noodzakelijk voor NT2-leerlingen?

stap 2: hoe zien taaldenkgesprekken er precies uit?

stap 3: hoe realiseer ik taaldenkgesprekken zo goed mogelijk in mijn eigen praktijk?

De module bestaat uit drie online hoofdstukken en twee studiebijeenkomsten.

  • Hoofdstuk 1: theorie.
    In videocolleges leer je de theorie over taaldenkgesprekken. In de eerste studiebijeenkomst verbind je deze kennis met je eigen schoolsituatie: waar verrijken taaldenkgesprekken jouw onderwijs?
  • Hoofdstuk 2: de praktijk van anderen.
    Je verdiept je kennis aan de hand van praktijkvoorbeelden van anderen: hoe herken je goede taaldenkgesprekken? Wat zie je bij de leerlingen? Wat doet de leerkracht?
  • Hoofdstuk 3: je eigen praktijk.
    Pas je kennis over mondelinge taaldidactiek toe in je eigen dagelijkse praktijk: je gaat zelf taaldenkgesprekken voeren. Je neemt een gesprek op en krijgt individuele feedback. In de aansluitende studiebijeenkomst formuleer je met de docent en je collega's suggesties en tips voor je eigen praktijk.

De cursus wordt dit schooljaar aangeboden in het voorjaar. De digitale leeromgeving opent op 1 maart. De studiebijeenkomsten vinden plaats op 22 maart en 31 mei, van 14:00 tot 17:00 uur.

De bijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam of Utrecht, afgestemd op de deelnemers. Bij voldoende deelnemers uit een andere regio, is het ook mogelijk de cursus op een andere locatie of in company aan te bieden.

Deelnemersprijs € 525,=

Aanmelden

Je kunt je individueel aanmelden of met je hele team via de website van Eduseries:

https://www.eduseries.nl/product/nt2-en-meertaligheid_mondelinge-taaldidactiek/

Heb je inhoudelijke vragen hierover?
Neem dan contact op met:

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

Ervaring van een leerkracht

"Ik heb vooral veel geleerd van de persoonlijke feedback op mijn taaldenkgesprek (naast alle theoretische input natuurlijk). Het is voor jezelf al heel leerzaam om jezelf op film terug te zien en eens kritisch te kijken naar je eigen handelen. Door alle tips en tops die ik heb gekregen, kan ik ook daadwerkelijk verder groeien en werken aan mijn vaardigheden." 

(Eva, leerkracht taalklas)