'Begaafdheid in het basisonderwijs' 

Deze conferentie heeft al plaatsgevonden. Kijk voor meer informatie over hoogbegaafdheid op https://www.hetabc.nl/professionals/begaafdheid/

Hoe kan het onderwijs beter aansluiten bij de behoeften van begaafde leerlingen?
Waar liggen kansen binnen de klas, binnen de school en bovenschools?

Een conferentie voor leraren, IB’ers en schoolleiders in het Amsterdamse basisonderwijs om ‘good practices’, kennis en ervaringen uit te wisselen én het contact tussen onderwijsprofessionals in de stad te versterken.

Thema’s die aan bod komen zijn o.a.: signaleren, onderpresteren, compacten, verrijken, versnellen, leerdoelen en vaardigheden, de plusklas, begaafde NT2-leerlingen en beleid op schoolniveau.
Prof. Tessa Kieboom laat in haar keynote-lezing zien wat het (hoog)begaafde kind onderscheidt van zijn gemiddelde leeftijdsgenootjes en wat dat betekent voor de dagelijkse onderwijspraktijk.

Dagvoorzitter is Jaap Verouden, HB-specialist bij Het ABC en kwaliteitsmanager bij Day a Week School.

De workshops worden voornamelijk gegeven door professionals uit het Amsterdamse onderwijs met specifieke expertise en ervaring op het op het gebied van begaafdheid.
Om ook ruimte te bieden aan persoonlijk contact en inspirerende gesprekken geven we het programma een extra feestelijk tintje met een gezamenlijke borrel en eten.

De conferentie wordt georganiseerd vanuit de Amsterdamse klas door de gemeente Amsterdam, in samenwerking met Het ABC.

>> Download hier de gehele programmaflyer

Dit evenement is voorbij. Voor meer informatie over begaafdheid kun je contact opnemen met Jaap Verouden.

Workshops

programmaflyer conferentie 29 maart

Workshopronde 1

1-A Alles wat je wil vragen aan Tessa Kieboom en begaafde jongeren
Door: Tessa Kieboom
In deze interactieve workshop kun je jouw vragen stellen aan Tessa Kieboom. Daarnaast is er ruimte voor een gesprek met begaafde jongeren die haarfijn kunnen aangeven wat het basisonderwijs hen heeft gebracht en wat zij daarin hebben gemist.
[Let op: deze workshop wordt ook gegeven in ronde 2]

1-B Passend onderwijsbeleid voor de (hoog)begaafde leerling - deze workshop zit reeds vol
Door: Fedor de Groot
Wat hebben (hoog)begaafde kinderen nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen in het primair onderwijs? Fedor neemt je mee in zijn zoektocht als leraar, ouder, adjunct-directeur, onderzoeker, specialist en amateur. Praat en denk mee over het opzetten, uitvoeren en bijstellen van het beste beleid denkbaar voor begaafde kinderen binnen de mogelijkheden van de school.

1-C Voltijds onderwijs voor hoogbegaafde kinderen
Door: Mindy Koster, Roos Schouw en Femke Freriks
Wil je weten hoe je voltijds hoogbegaafdenonderwijs kan inrichten? Maak kennis met verschillende werkvormen, materialen en het onderwijs binnen AMOS unIQ. We kijken kort naar enkele theorieën en zoomen in op de praktijk. We geven aan waar de leerpunten van kinderen liggen binnen het voltijds hoogbegaafdenonderwijs.

1-D Stimulerend signaleren vanuit Day a Week School
Door: Floor de Jonge en Hester Monster
In deze workshop laten we je zien op welke manier cognitief getalenteerde kinderen in Amsterdam geselecteerd worden voor de Day a Week School. Voor de identificatie van deze kinderen worden o.a. ‘hersenkrakers’ ingezet. We bespreken deze procedure én laten je de ‘hersenkrakers’ zelf ervaren.

1-E Aan de slag in de klas met begaafdheid  - deze workshop zit reeds vol
Door: Ursula Louwe
Wat is er nodig om groei te stimuleren bij begaafde kinderen in het reguliere onderwijs en onderpresteren tegen te gaan? Tijdens deze praktische workshop krijg je inzicht in de doelgroep en hoe je compacten en verrijken in kan zetten binnen het klassenmanagement. Je brengt in kaart welke acties je gaat ondernemen om in de eigen onderwijspraktijk de juiste begeleiding te kunnen bieden aan begaafde kinderen.

1-F Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong - deze workshop zit reeds vol
Door: Jessica Mulder
Deze workshop geeft inzichten in het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong. Je maakt kennis met zes profielen van het hoogbegaafde kind en de factoren die van invloed zijn op deze kleuters. Daarnaast komen aan bod: signalering, wel of geen menstekening, onderpresteren, praktijkvoorbeelden en materialen die ingezet kunnen worden in de onderwijspraktijk.

Workshopronde 2

2-A Alles wat je wil vragen aan Tessa Kieboom en begaafde jongeren
Door: Tessa Kieboom
In deze interactieve workshop kun je jouw vragen stellen aan Tessa Kieboom. Daarnaast is er ruimte voor een gesprek met begaafde jongeren die haarfijn kunnen aangeven wat het basisonderwijs hen heeft gebracht en wat zij daarin hebben gemist.
[Let op: deze workshop wordt ook gegeven in ronde 1]

2-B Adviezen uit het werkveld voor het Samenwerkingsverband Amsterdam / Diemen.
Door: Annerose Groot
In 2017 heeft het Kohnstamminstituut onderzoek gedaan naar het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen in Amsterdam en Diemen. Als vervolg wordt nu onderzocht hoe een kwaliteitskader voor meer- en hoogbegaafde leerlingen eruit zou kunnen komen te zien. In deze workshop zullen wij brainstormen over de voorlopige uitkomsten van dit onderzoek. Bespreekpunten zijn o.a. welk aanbod is er op school voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en welk aanbod wordt er nog gemist? Welk aanbod zou je wensen voor die leerlingen, die meer ondersteuning nodig hebben dan jouw school kan bieden? Waar loop je in de praktijk tegenaan en hoe zou je dit anders willen organiseren? De verzamelde input wordt meegenomen in het kwaliteitskader.

2-C Het vak STEAM in voltijds HB en regulier onderwijs
Door: Jolanda Kneepkens
In deze workshop leer je over het vak STEAM. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Math. Het vak doet een beroep op vaardigheden als observeren, analyseren, visualiseren, onderzoeken, samenwerken, divergent denken, presenteren en creatief denken. In deze workshop ga je ook zelf aan de slag en krijg je volop ideeën mee die je kan toepassen in de praktijk.

2-D Extra uitdaging binnen school met Plannex en Languagenut
Door: Merel Koeman
Op ABBS Het Podium werken kinderen die meer uitdaging nodig hebben in een extra programma. Met behulp van Plannex leren ze creatieve oplossingen bedenken voor grote en kleine problemen. Ook leren ze Spaans met inzet van Languagenut. In deze workshop neem je een kijkje in de programma’s en krijg je een antwoord op de volgende vragen: Hoe zorg je voor een werkbaar systeem binnen jouw school? Hoe zorg je ervoor dat het programma een vast onderdeel gaat vormen in jullie dagelijkse praktijk? Neem je laptop mee! 

2-E Omgaan met (hoog)begaafdheid op een multiculturele basisschool - deze workshop zit reeds vol
Door: Debbie Dussel en Doanh Truong
(Hoog)begaafdheid wordt bij meertalige kinderen vaak lastiger her- en erkent. Hoe kunnen we de begaafdheid van deze kinderen stimulerend signaleren en screenen? Wat betekent dit voor het team en de vaardigheden van leerkrachten? Wat betekent het voor ouders van de betreffende kinderen? In deze workshop krijg je een inkijk in het HB-beleid van OBS Bijlmerhorst.

2-F Projectmatig denken met Bloom in het Denklab en in je klas - deze workshop zit reeds vol
Door: Ilse Wassenaar
Door een andere manier van vragen stellen kun je binnen je onderwijs differentiëren zonder dat (hoog)begaafde kinderen buiten de groep komen te staan. Tijdens de workshop krijg je een heldere uitleg over de theorie van de taxonomie van Bloom en het stellen van hogere orde denkvragen (HOD). Je maakt kennis met materialen die praktisch inzetbaar zijn en je gaat zelf aan de slag met het bedenken van vragen of het ontwerpen van een project voor de (hoog)begaafde kinderen in jouw (plus)klas.

Heb je vragen? Vul het formulier onderaan deze pagina in, of neem contact op met Jaap of Annelies.

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Voordeel van de Twijfel

 

Twijfel brengt je verder.
Twijfel is het ontstekingsmechanisme in kritisch kijken en luisteren.
In onderzoek, reflectie en het vinden van een inzicht.
Twijfel kan je brengen tot het hoogstpersoonlijk nemen van verantwoordelijkheid.
Twijfel kan werken als sleutel tot burgerschap.

 

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kenmerkend is de voortdurende afwisseling van reflectie in filosofische onderzoeksgesprekken en actieonderzoek door middel van interviews, stages, bronnenonderzoek, het maken van een kunstwerk of het prototypen van een vondst.

Het onderzoeksproces is gebaseerd op de notie van scholè of vrije ruimte: kleine groepen leerlingen verkennen perspectieven en denkbeelden in het onderzoek van datgene wat zij belangrijk vinden.

Voordeel van de Twijfel daagt leerlingen uit welbewust verantwoordelijkheid te nemen in het functioneren van een zichzelf sturende onderzoeksgroep. Het daagt ze uit te handelen als burgers.

Welke kennis en vaardigheden levert dat op?

 

Programma

Met dit programma ervaar je hoe je twijfel positief, creatief en constructief kan benutten door gezamenlijk te (durven) wikken en wegen. Je combineert filosofische onderzoeksgesprekken met actieonderzoek. De kern is dat leerlingen zich op twee manieren oefenen in burgerschap:

  • Ze ontwikkelen kennis en inzicht ten aanzien van hun onderzoeksobject én van hun persoonlijke waarden, principes en verantwoordelijkheden met betrekking tot dat onderzoek. Het kan gaan om kennis op het gebied van politiek, participatie, identiteit, democratie, omgaan met verschillen en conflicten en maatschappelijk verantwoord handelen.
  • Ze ontwikkelen houdingen en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van burgerschap. Vaardigheden en houdingen die daarbij een rol spelen zijn: samenwerken, een open blik, kritisch en creatief denken, het kunnen uitstellen van een oordeel, begrip voor andermans overwegingen, gevoelens en verlangens, nauwkeurig luisteren, het blootleggen van vooronderstellingen, zelfkennis en het verantwoorden van keuzes.

Aanpak

De deelnemers onderzoeken gedurende 6 weken in groepjes van 4-8 leerlingen een kwestie die ze na aan het hart ligt. Het kan gaan over politiek, school, henzelf, hun sociale omgeving, het milieu, economie of kunst. Er is niet snel een grens aan de mogelijke onderzoeksobjecten. Belangrijk is dat de kwestie hen raakt en dat ze deze kwestie allemaal willen onderzoeken.

Bewust kiezen begint bij twijfel: zie ik het goed?
Het voordeel van de twijfel
is een ontdekkingstocht naar de vraag wat je in een bepaalde situatie het beste kunt doen of zeggen. Het cyclische onderzoeksproject ziet er als volgt uit:

 

Voor wie?

Dit traject is met name bedoeld voor professionals in PO-bovenbouw, VO en MBO die burgerschapsonderwijs willen vormgeven in een combinatie van actie en onderzoek die direct aansluit op de eigen onderwijspraktijk. Denk aan schoolteams die een doorgaande lijn willen in onderzoekende houding en vaardigheden, die op zoek zijn naar een methodiek waarmee complexe maatschappelijke en burgerschapsthema’s aan de orde kunnen komen en waarin leerlingen leren hun oordeel uit te stellen; te leren twijfelen. Je ervaart hierbij systematisch houvast voor complexe vraagstukken en het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden.


Meer weten?

Voordeel van de twijfel is een gezamenlijk initiatief van Het ABC en Leren Filosoferen. Neem voor meer informatie contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Virtuoze Kindgesprekken

 

Wil jij op school ook de kwaliteit van je kindgesprekken verbeteren? In deze workshop “virtuoze kindgesprekken” ga je met het hele schoolteam het beeld van een goed kindgesprek opfrissen. Hoe zorg je bv. dat je niet gaat invullen maar aanvoelen? Wat zijn valkuilen in de communicatie en waar ben je goed in? Deelnemers krijgen verschillende voorbeelden, werkvormen en opdrachten vanuit hun ervaringen in de groep.

Centraal staan vragen als:

  • Hoe ziet een goed kindgesprek er voor mij uit...wat zijn mijn leervragen eigenlijk?
  • Hoe stap ik uit mijn rol als leerkracht?
  • Hoe maak ik gebruik van mijn sterke kanten?
  • Wat zijn handige openingszinnen?
  • Wat doe ik als een kind niets zegt?

In deze workshop maken leerkrachten zelf een eigen communicatiekaart, om direct mee aan de slag te kunnen.

Reacties van de deelnemers

Wat een fijne bijeenkomst was dit, erg inspirerend, ik ga ermee aan de slag

Veel info op een prettig manier gegeven

Boeiend, informatief en open; goed niveau

Goede mix van luisteren, kijken, vertellen en doen

Goede verhalen, fijne voorbeelden en positieve sfeer, dank!

Wil je meer weten hierover of direct contact?

Linda Traudes
Onderwijsadviseur, GZ psycholoog, Orthopedagoog-Generalist

06 - 31 63 15 66

ltraudes@hetabc.nl

Mijn profiel

Esther van den Berg
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 26

evandenberg@hetabc.nl

Mijn profiel

 "Jullie geven het gevoel mee dat je het altijd kunt en moét proberen." - Leerkracht Lidwinaschool 

Themabijeenkomsten #gesprekindeklas

 

Burgerschapsvorming krijgt de laatste tijd weer veel meer aandacht in het onderwijs. Heftige gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs, Brussel en Londen komen de klas binnen en leiden soms tot een lastig gesprek.

Als leerkracht en als school wil je adequaat in kunnen spelen op actuele situaties, maar ook preventief te werk gaan. Bewust en structureel werken aan een positief pedagogisch klimaat en een schoolcultuur die gebaseerd is op democratische waarden is hierbij van belang. Juist in een stad als Amsterdam met zijn enorme diversiteit. Wat is er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan en zo de impact van burgerschapsonderwijs op school te vergroten?

Daarover gaan we met elkaar in gesprek tijdens 4 themabijeenkomsten. Er zijn experts en ervaringsdeskundigen, je kan kiezen uit diverse workshops en na afloop kan je lekker samen eten.

  • Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas
    Thema: Groepsvorming
  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Donderdag 22 februari – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Locatie: Het ABC - Baarsjesweg 224, Amsterdam
Tijd: 16.00 - 19.00 uur

Voor wie?

Deze themabijeenkomst is voor onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover verder willen leren en in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal, maar de bijeenkomt is ook interessant voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Programma per bijeenkomst


Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas (Thema: Groepsvorming)

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen? “Onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops gaat het over groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen, 100% jezelf kunnen zijn en de overgang tussen PO en VO.

Lees hier de samenvatting met highlights van deze bijeenkomst.

 

Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
Thema: Tradities

In de Week van Respect is er een themabijeenkomst over tradities. Hoe maak jij het verschil op school zodat viering van nationale, culturele of religieuze feestdagen ook echt een feest zijn? Hoe ziet een school eruit die tradities niet uit de weg gaat, maar waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt?

Je gaat in op feest en traditie-gerelateerde vragen en ervaart manieren om deze onderwerpen te bespreken. Scenes worden nagespeeld zoals ze op Amsterdamse scholen werkelijk plaatsvonden. Maar dan nu met een “pauzeknop” zodat onderwijsexperts en collega’s tips en handvatten kunnen geven die jij in je jouw onderwijspraktijk direct kan toepassen. Na afloop ken je een aantal waarden die meespelen en kan je in je team of in de klas makkelijker het gesprek voeren.
Want zeg nou zelf: je wil toch niet steeds dezelfde discussie voeren op school?

Klik hier voor meer info over het programma & (gratis) aanmelden.

 

Donderdag 18 januari 2018 – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
Thema: Angst en terreur

Je hoort het steeds in gesprekken en in de media; “…de vraag is niet of er een aanslag komt in Nederland, maar wanneer”. Het is een beangstigend scenario. Wat betekent dat voor jou als onderwijsprofessional? Wat doe je met je eigen angst en die van de leerlingen? Spreek je er wel over, of hoeft dat eigenlijk niet als er maar concrete scenario’s klaarliggen voor het geval dat…? Hoe denken andere professionals hierover?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door een expert voor wie een aanslag heel dichtbij kwam. Daarna zijn er workshops, met informatie, tips en verwijzingen naar (les)materialen. Er is ruime gelegenheid tot uitwisselen met andere professionals uit het Amsterdamse onderwijs en… er is lekker eten na afloop. (Beeld: ©Hugo Kaagman)

 

Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
Thema: Verkiezingen

Hoe jouw stem klinkt, dragen je leerlingen voor altijd met zich mee. Vraag aan een willekeurige 80-jarige naar zijn/haar leerkrachten en er volgen altijd verhalen! Of jij als leerkracht vertrouwen hebt in een leerling, blijkt veel invloed te hebben op de werkelijke prestatie van de leerling. Maar ook de manier waarop jij als onderwijs-professional reageert op uiteenlopende (politieke) meningen in en buiten de klas.

In deze themabijeenkomst gaat het letterlijk en figuurlijk over jouw stemgebruik in de klas. En over wel/niet betrokkenheid van leerlingen bij de aankomende gemeenteraadverkiezingen. Heb jij behoefte aan je voorbereiden op de uitkomsten van de komende gemeenteraads-verkiezingen? Ook dan wil je deze themabijeenkomst niet missen!

 

Meer informatie via: www.hetabc.nl/gesprekindeklas 

De themabijeenkomst is als los onderdeel te volgen. De bijeenkomst maakt deel uit van #gesprekindeklas; bijeenkomsten op scholen waarbij netwerken gebouwd worden om burgerschapsonderwijs vorm te geven en specifiek: samen controversiële onderwerpen in de klas bespreekbaar te maken. Als kenners van de Amsterdamse samenleving tot in de haarvaatjes, worden de bijeenkomsten in opdracht van de gemeente Amsterdam georganiseerd door Het ABC, Dander en de HvA. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening.

Heb je interesse in een verkennend gesprek of netwerkbijeenkomst (teamsessie als onderdeel van burgerschapsvorming) bij jou op school? Stuur dan een mail met je contactgegevens naar Heleen Bouwmans: hbouwmans@hetabc.nl.

 

Aanmelden

Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas











Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Formatief evalueren en groepsplanloos werken
Eigenaarschap bij kinderen

 

Het zijn actuele onderwerpen: formatief evalueren en toetsen, groepsplanloos werken, doelgerichte leervragen stellen en effectief feedback geven, zodat alles wat jij als leerkracht doet dienstbaar is aan het leerproces van de kinderen in je groep, zowel wat betreft leerresultaten als metacognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden.

Als je innovatief en groepsplanloos wilt inspelen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen, denk jij wellicht al na over meer systematische manieren om aandacht te geven aan formatief evalueren en toetsen. Lang niet altijd geven immers de reguliere summatieve (methodegeboden en methodeonafhankelijke) toetsen hiertoe goede ingangen.

Om kinderen goed te kunnen volgen en hun denkstrategieën en resultaten zodanig te kunnen interpreteren dat jouw instructie en verwerking terdege aansluiten op wat ieder kind in jouw groep nodig heeft, kun je formatief evalueren, de goede vragen stellen en effectief feedback geven een belangrijke rol laten spelen in jouw onderwijspraktijk.

Verkennend gesprek

Wij gaan graag met onderwijsprofessionals in gesprek om samen te verkennen wat er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig is om elementen van formatief evalueren en toetsen door te gaan voeren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van experimenten of pilots. Hoe kun je de ouderbetrokkenheid vergroten en ouders als didactische partners betrekken? Wat levert het de kinderen op als zij feedback krijgen op (denk- en werk)proces en hun resultaten, hun te behalen doelen? Wat doet het met faalangst, wat doet het met de toetscultuur in de klas en op een school?

Door dit zoekproces te doorlopen, je een mening en visie te gaan vormen wat betreft dit onderwerp én de mogelijkheden voor een ‘op maat’ werkwijze voor jouw groep en jouw school te onderzoeken (in de vorm van experimenten, pilots en good practices), kun je deze nieuwe wijze van denken over ‘meten en weten’ een goede plek geven in jouw onderwijs.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die leerlingen inzicht willen geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat willen geven. Daarnaast ook interessant voor onderwijsprofessionals in het algemeen (zoals IB’ers, directeuren, bestuurders, (kwaliteits)coördinatoren).

Wil jij je visie verkennen en aan de slag met formatief evalueren op jouw school?
Neem dan contact op met Annelies de Muijnck via: ademuijnck@hetabc.nl 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

Bekijk hier het filmpje 'Evalueren om te leren' 

In je kracht voor de klas: kleur bekennen

 

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

Donderdag 14 sept. 16.00 - 19.00 uur Themabijeenkomst #gesprekindeklas

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door “onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian. Hij vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops die volgen leer je met experts uit het Amsterdamse onderwijs. Ontdek je eigen bewuste en onbewuste voorkeuren en wissel tips en tricks uit met collega’s over veilige sfeer in de klas en in het team. Na afloop van de workshops kan je lekker samen eten.
Hier zie je alvast een recent filmpje over Ruud Sahertian dat door de EO werd uitgezonden: http://geloofeneenhoopliefde.eo.nl/artikel/2017/05/meester-ruud-haalt-het-beste-uit-zichzelf-en-anderen/

Workshops

Bij de workshops kan je een keuze maken uit:

  • Groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen
    Vaak zie je dat kinderen in de klas samenklitten met kinderen met een vergelijkbare achtergrond.  Hoe ga je daar mee om in de eerste weken en in de loop van het jaar? Hoe beïnvloed je (fases) in groepsvorming?
  • 100% jezelf?
    Zijn er grenzen of mogen de leerlingen 100% zichzelf zijn in je klas? En hoe is dat voor jouzelf? Hoe zorg je dat je je veilig voelt in de klas én in je team, ook op lastige momenten. Hoe beïnvloed je het proces van erbij kunnen horen en zorg je voor normen voor gewenst en ongewenst gedrag?
  • Groep 8 uit - VO klas in
    De overgang van groep 8 naar de wereld van het VO is groot. Kinderen worden zelfstandiger, komen losser van hun ouders. PO is vaak een veilige omgeving. Wat is belangrijk om kinderen goed te laten landen in het VO? Wat is de rol van de mentor? Wat kan het PO (nog) betekenen in die overgang?

Voor wie?

Deze bijeenkomst is toegankelijk voor alle onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam, die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal. De bijeenkomst is niet alleen interessant voor leraren zelf, maar ook voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Deze bijeenkomst maakt deel uit van de netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas die op Amsterdamse scholen plaatsvinden. Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA en Dander een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

 

De volgende themabijeenkomsten zijn steeds van 16.00 – 19.00 uur en staan gepland op:

  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari 2018 –“De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening. Aanmelden voor deze themabijeenkomst kan via onderstaand formulier. 

Vragen of interesse?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 
Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Filosoferen met kinderen

Wil jij je leerlingen leren op een creatieve manier net even anders een gesprek te voeren? De filosofie activiteiten gaan over vragen waarop niemand het ‘uiteindelijke’ antwoord heeft. Het gaat om de mogelijkheid in plaats van de werkelijkheid. Samen ga je op onderzoek.

Bestaat er zoiets als “ontluikend burgerschap”? En wat heeft filosoferen daar dan mee te maken? Wat maakt je gelukkig? Heb je het of ben je het? Kan iedereen op een dag gelukkig zijn? Word je zomaar gelukkig of is er iets dat je gelukkig maakt? Als je gelukkig bent, hoef je je dan verder nergens druk over te maken?

Plato en Aristoteles zijn het daar niet over eens, maar in jouw groep kan dat anders liggen. ‘Heppie zijn’ is iets wat alle kinderen raakt en een mooie aanleiding om met alle kinderen over door te praten. Niet alleen voor wijsneuzen en welbespraakte kinderen; het wat, waarom en hoe van filosoferen passeren de revue.

Als leerkracht sluit je aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid naar verschillende levensvragen en neem je de kinderlijke “verwondering” bij uitstek als invalshoek.

Draai mee in het circuit, waarin verschillende activiteiten aan bod komen, zoals onder meer: het filosoferen bij het werken met concrete/ speelse activiteiten en het filosoferen met behulp van kinderboeken en/of gedichten. Je gaat zelf actief aan de slag met concrete activiteiten, die specifiek geschikt zijn voor (jonge) (en NT2-) kinderen: filosofische gedachten kun je naast uitspreken ook ventileren door ze te tekenen en ze te knutselen.

Dit mondt uit in concrete handreikingen om morgen al direct uit te (laten) proberen in de groep.

 

Neem voor meer informatie contact op met Marlien van Stempvoort mvanstempvoort@hetabc.nl

Wilt u meer informatie of direct contact hierover?

Marlien van Stempvoort
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 21

mvanstempvoort@hetabc.nl

Mijn profiel

De Gelukkige Klas

Wil je als leerkracht op korte termijn de groepsdynamiek en de sfeer in je groep verbeteren? Heb je er genoeg van om tijdens de les en in vrije situaties steeds maar “brandjes” en conflicten tussen leerlingen op te moeten lossen? Wil je bereiken dat kinderen meer betrokken zijn bij elkaar en positief met elkaar en de leerkracht omgaan? Wil je dat de veiligheid en de rust in de groep terugkeren zodat jij weer toekomt aan onderwijzen en kinderen kunnen floreren? Het ABC helpt je om uit een negatieve spiraal te komen.

Aanpak

  • Quickscan: we starten met een oriënterend gesprek met de betreffende leerkracht(en), interne begeleider of zorgcoördinator. Daarmee krijgen we een goed beeld van de vragen die er zijn en van zowel de bestaande als de gewenste situatie. We denken ter plekke mee en coachen leerkrachten in het versterken van de preventieve aanpak.
  • We doen een observatie in de groep met als focus: hoe is de groepsdynamiek en hoe verlopen de interacties tussen leerkracht en leerlingen enerzijds en interacties tussen leerlingen onderling anderzijds? Dit kan worden aangevuld met het invullen en analyseren van een sociogram;
  • We stellen samen met school een plan van aanpak, c.q. een groepsinterventie op maat op. Hierbij worden deskundigheid en kennis van effectieve interventiemethoden gecombineerd en wordt aangesloten op het beleid en de mogelijkheden van school;
  • De aanpak is praktisch en wordt direct uitgevoerd;
  • Door middel van coaching on the job en begeleidingsgesprekken ondersteunen wij u bij de leerkrachtvaardigheden die hierbij van belang zijn;
  • Vaak is het nodig om ouders bij de aanpak te betrekken;
  • Als aanvulling op een groepsinterventie kan een psycholoog of orthopedagoog van Het ABC een aantal ondersteunende gesprekken hebben met individuele kinderen of een klein groepje kinderen.

Wij bieden deze aanpak op groeps-, bouw- en schoolniveau aan. Heb je interesse in de workshop De Gelukkige Klas of een traject op maat? Neem contact op met Rachelle Solomons

 

Lees hier het blog van Fleur Runeman, over haar ervaringen met Juf Suzanne & groep 5 in dit traject

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Rachelle Solomons-Kraal
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 64

rsolomons@hetabc.nl

Mijn profiel

Hoe zorg je voor een sterke groep in dynamische tijden?
Lees hier mijn 3 tips die helpen je groep in zijn kracht te houden, ook in deze dynamische tijden.

Als startende leerkracht heb ik veel gehad aan het coachingstraject 'weer een gelukkige klas'. Ik vond het fijn dat er iemand met mij meekeek in de groep, zo hebben we heel gericht kunnen werken aan het verbeteren van de groepscohesie. De tips neem ik mee en kan ik inzetten bij alle groepen die ik hopelijk nog mag krijgen."

Rosanne, groep 5. dr. Rijk Kramerschool

Door de verschillende tools die mij door Het ABC in dit traject zijn aangereikt ben ik een sterkere leerkracht geworden! Fijn als collega's nu bij mij komen kijken hoe ik het doe. Ik ben trots op mijn inzet en de groepsdynamiek die nu staat"

Germaine Klaasman, Basisschool De Rivieren

Dankzij Het ABC is de sfeer in de groep dubbel verbeterd.

Juf Gamze, Basisschool De Blauwe Lijn

Tips en Ai-lan Cruden

bliksemAlles bespreekbaar?!

Gevoelige onderwerpen in de klas

Hoe begeleid je gesprekken in de klas over gevoelige onderwerpen? Hoe voorkom je polarisering en zorg je voor een veilige sfeer, waarin kinderen en jongeren van en met elkaar leren? Hoe sluit je daarbij aan op de ontwikkelingsfase van het kind?

Training

Op school ontmoeten kinderen en jongeren met verschillende achtergronden elkaar. Maatschappelijke thema’s als geloof, vrijheid van meningsuiting, seksuele identiteit en dergelijke komen de klas binnen.
Dit is waar de waarden van eenieder in de klas kunnen botsen. Kinderen reageren hier verschillend op. Ook heeft elke leerkracht een eigen manier van bespreken. Je wilt deze thema’s in een veilige sfeer bespreken en polarisering en verharding voorkomen. Maar wat is daar voor nodig? Hoe kun je hiermee een bijdrage leveren aan burgerschap in het onderwijs? In deze training krijg je uitgangspunten en handvatten voor het voeren van gesprekken over ingrijpende gebeurtenissen en het bevorderen van een veilig en respectvol klimaat.

Resultaten

  • Je kunt aansluiten bij de behoeften van je leerlingen als het gaat om veiligheid en autoriteit
  • Je hebt het zelfvertrouwen om lastige onderwerpen in de klas te bespreken
  • Je hebt handvatten om de lastige gesprekken op een goede manier te voeren

Opbouw

De training bestaat uit 2 dagdelen. Het doel van de training is leerkrachten tools geven om een gesprek over gevoelige onderwerpen te begeleiden en om te gaan met lastige situaties, aansluitend bij de behoeften en ontwikkelingsfasen van kinderen.

Het eerste dagdeel richt zich op het verwerven van kennis en inzichten rondom veiligheid en de ontwikkeling van kinderen. Zo wordt de cirkel van veiligheid behandeld en wordt per leeftijdsgroep aangegeven welke ontwikkeling zij doormaken op het gebied van veiligheid, interesses en omgang met autoriteit. Ook kijk je naar je eigen relatie tot de gevoelige thema’s en de verantwoordelijkheid die je daarvoor voelt ten aanzien van de leerlingen. Tot slot bereid je een gesprek voor, in je eigen stijl.

In het tweede dagdeel verdiepen we de stof uit het eerste dagdeel met speciale aandacht voor lastige situaties. Wat maakt een situatie lastig? Op welke manieren kan je de situatie keren? Wat werkt in welke leeftijdsgroep? Daarnaast gaan we uitgebreid in op het doorgaand creëren van een veilige en respectvolle sfeer. Want voorkomen is beter dan genezen!

De training is praktisch en interactief van aard.
Desgewenst maken we in het tweede dagdeel gebruik van acteurs.

Informatie

De training wordt in company en op maat aangeboden. Per training kunnen max 15 mensen deelnemen.

Vragen of interesse?
Neem dan contact op met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Het Sinterklaasgesprek

Hoe voer je dit gesprek op een constructieve manier, zodat het ook een bijdrage levert aan burgerschapsvorming?

Lees hier meer over en download de praktische werkvorm, met als centrale vraag:
“Hoe willen wij dit jaar op school Sinterklaas vieren?”

Welkom in mijn klas 

Hoe laat je een tweedejaars nieuwkomer of vluchtelingenkind gelukkig landen in de klas? Hoe bevorder je een positieve groepsdynamiek? Hoe weet je wat er nodig is in bepaalde situaties, zowel preventief als curatief, en hoe ga je om met spanningen en stress bij kinderen? Hoe worden deze nieuwe kinderen zo goed mogelijk opgenomen in het onderwijs in de reguliere groep? Hoe kun je de tweede taalverwerving van de kinderen verder stimuleren, terwijl ze zo veel mogelijk meedoen aan het onderwijs in de klas?

Deze bijeenkomst zorgt ervoor dat je je als onderwijsprofessional krachtiger en vaardiger voelt in de omgang met deze groeiende groep kinderen.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die te maken hebben met tweedejaars nieuwkomers/vluchtelingenkinderen. Met name leerkrachten PO, die te maken krijgen met tweedejaars nieuwkomers/vluchtelingenkinderen in hun bestaande groep. Daarnaast ook interessant voor onderwijsprofessionals in het algemeen (IB’er, directeur, schoolmaatschappelijk werker) en betrokken zorgverleners.

Programma

Na een korte introductie en situatieschets, zijn er vanuit verschillende perspectieven korte presentaties, gevolgd door praktische uitwisseling in tafelgroepen. Wat leeft er op school en in de groep? De invalshoeken die aan bod komen zijn groepsdynamiek, omgang met traumatische gebeurtenissen en (de kracht van) meertaligheid.

  • Groepsdynamiek
    Hoe laat je een kind prettig landen in een al bestaande groep? Wat betekent het voor de ontvangende groep, de nieuwkomer en de leerkracht? Wat doet het met mij als leerkracht > wat te doen? Wat doe je de eerste dag en wat doe je in een later stadium? Hoe ga je om met getraumatiseerde kinderen?
  • NT2
    Taal (NT2-leren, aansluiten bij niveau van het kind in de reguliere groep)/meertaligheid: Wat is belangrijk voor een kind als tweede taalleerder? Met welk niveau komt een kind de groep binnen en hoe kun je daarop inspelen? Wat is de plek van de eigen taal en de rol van ouders hierbij? De kracht van meertaligheid.

Aansluitend bespreken we de verschillende praktijksituaties. Hoe ga je hier in de klas mee om? Wat werkt? Waar wil je naartoe en wat is daarvoor nodig?

Meer informatie

Deze bijeenkomst kan bij Het ABC gegeven worden op elk gewenst moment. Maatwerk met een eigen team op locatie is ook mogelijk. Neem voor meer informatie contact op met Eva Malkus of Fleur Runeman. Of vul onderstaand formulier in.

Voor het traject Welkom in mijn klas kan mogelijk een arrangement aangevraagd worden. Lees hier meer over de aanvraag van een arrangement.

Interesseformulier Welkom in mijn klas

  • Contactgegevens










Heb je vragen of wil je inhoudelijk meer weten? Neem dan contact op met Eva of Fleur.

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel