Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

Werk je met nieuwkomers of andere NT2-leerlingen?

Zoek je naar manieren om hun mondelinge taalontwikkeling te stimuleren?

Ga aan de slag met taaldenkgesprekken: uitdagende gesprekken over een prikkelend probleem. Ook met weinig taal kunnen leerlingen al meedoen. En juist daarvan leren ze veel taal! In deze cursus leer je hoe je taaldenkgesprekken inzet om de mondelinge taalvaardigheid van nieuwkomers en andere NT2-leerlingen te stimuleren.

Deur dicht, niemand thuis! from Eduseries on Vimeo.
Bekijk het fragment van: Deur dicht, niemand thuis! Jonge nieuwkomers bespreken een praktisch probleem.

Blended learning: samenwerking tussen Het ABC en Eduseries

De cursus bestaat uit een combinatie van online leren, studiebijeenkomsten en opdrachten. Je werkt deels in een digitale leeromgeving, ontwikkeld door Eduseries in Utrecht. Het ABC en Eduseries werken samen om de cursus op verschillende locaties aan te kunnen bieden.

De digitale onderdelen volg je waar en wanneer je wilt. Tijdens de studiebijeenkomsten ga je met collega’s en experts Resi Damhuis en Hanna Kuijs de diepte in. Natuurlijk ga je ook in de praktijk aan de slag: je filmt bijvoorbeeld een taaldenkgesprek en krijgt individuele feedback.

Programma

De cursus bestaat uit twee modules:

Module 1: Voorkennismodule: Meertaligheid & NT2

  • Studiebelasting: 2 uur
  • Volledig online

In deze optionele module geeft professor Folkert Kuiken een introductie op het onderwerp meertaligheid. In korte videocolleges kijkt professor Kuiken vanuit verschillende invalshoeken naar meertaligheid thuis en op school. Met gerichte opdrachten verbind je de theorie aan je eigen onderwijspraktijk.

Na afronding van de eerste module:

  • kun je de belangrijkste algemene inzichten over meertaligheid verwoorden.
  • kun je verbanden leggen tussen theorie over meertaligheid en je eigen praktijk.
  • weet je vanuit de literatuur waar je op kunt letten bij de omgang met meertalige kinderen.
  • heb je handvatten gekregen om jouw NT2-onderwijs verder te verbeteren.

Als je al veel voorkennis hebt over meertaligheid, zal niet alles nieuw zijn. Je kunt deze module als opfrisser gebruiken. Beslis zelf welke onderdelen voor jou relevant zijn.

Omdat al het materiaal online staat, kun je de module volgen waar en wanneer je wilt.

 

Module 2: Kernmodule: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Studiebelasting: 24 uur
  • Combinatie van online leren en twee studiebijeenkomsten

In de kernmodule ga je de diepte in met mondelinge taalontwikkeling en taaldenkgesprekken. Stapsgewijs ontwikkel je kennis en vaardigheden:

stap 1: waarom zijn taaldenkgesprekken noodzakelijk voor NT2-leerlingen?

stap 2: hoe zien taaldenkgesprekken er precies uit?

stap 3: hoe realiseer ik taaldenkgesprekken zo goed mogelijk in mijn eigen praktijk?

De module bestaat uit drie online hoofdstukken en twee studiebijeenkomsten.

  • Hoofdstuk 1: theorie.
    In videocolleges leer je de theorie over taaldenkgesprekken. In de eerste studiebijeenkomst verbind je deze kennis met je eigen schoolsituatie: waar verrijken taaldenkgesprekken jouw onderwijs?
  • Hoofdstuk 2: de praktijk van anderen.
    Je verdiept je kennis aan de hand van praktijkvoorbeelden van anderen: hoe herken je goede taaldenkgesprekken? Wat zie je bij de leerlingen? Wat doet de leerkracht?
  • Hoofdstuk 3: je eigen praktijk.
    Pas je kennis over mondelinge taaldidactiek toe in je eigen dagelijkse praktijk: je gaat zelf taaldenkgesprekken voeren. Je neemt een gesprek op en krijgt individuele feedback. In de aansluitende studiebijeenkomst formuleer je met de docent en je collega's suggesties en tips voor je eigen praktijk.

Data

De cursus start op 4 januari 2021. Je begint online met de voorkennismodule en het eerste deel van de kernmodule. Twee weken later is de eerste studiebijeenkomst:

  • Bijeenkomst 1: 20 januari 2021, 15.00 - 18.00 uur
  • Bijeenkomst 2: 24 maart 2021, 15.00 - 18.00 uur

Je krijgt vanaf 1 december 2020 toegang tot de digitale leeromgeving. Je kunt de voorkennismodule en het eerste deel van de kernmodule dus ook al voor 4 januari doen.

De bijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam of Utrecht, afgestemd op de deelnemers. Bij voldoende deelnemers uit een andere regio, is het ook mogelijk de cursus op een andere locatie of in company aan te bieden.

Deelnemersprijs € 525,=

Heb je inhoudelijke vragen over de cursus? Neem contact op met Hanna Kuijs.

Heb je praktische vragen? Neem contact op met Anneke Legel.

Aanmelden

Je kunt je individueel aanmelden of met je hele team via onderstaand formulier:

Aanmelden Training: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Deelnemer gegevens

 

 

Heb je inhoudelijke vragen hierover?
Neem dan contact op met:

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Heb je praktische vragen hierover?
Neem dan contact op met:

 

Begrijpend luisteren en begrijpend lezen

Goed begrijpen wat je hoort en leest? Onmisbaar om taalvaardig te zijn!

Begrijpend luisteren en begrijpend lezen is een belangrijk onderdeel van het taalcurriculum. Het is een belangrijke voorwaarde voor het leren in alle vakken en het deelnemen aan de maatschappij. Dus niet alleen bij taal, maar ook bij rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en andere vakken moet je de betekenis kunnen halen uit wat je hoort of leest. Daarom zijn begrijpend luisteren en begrijpend lezen vaardigheden die in alle situaties en bij alle vakken waar lezen bij komt kijken geoefend kunnen worden.

Met begrijpend luisteren verbreden kinderen hun kennis over de wereld, vergroten ze hun woordenschat, leren ze meer over de structuur van teksten en leren ze hoe leuk het is om met teksten bezig te zijn. Om kinderen dit te leren is een didactiek nodig waarin voorlezen, interactief voorlezen en hardop denkend voorlezen afwisselend worden ingezet.

Bij begrijpend lezen draait het vooral op het willen én kunnen begrijpen van wat er in de tekst staat. De didactiek van begrijpend lezen omvat meer dan het aanleren van strategieën. Een actieve, integrale aanpak van begrijpend lezen richt zich naast tekstbegrip ook op uitbreiding van de woordenschat, vergroten van de kennis van de wereld, hogere denkvaardigheden, leesvertrouwen én leesplezier. Begrijpend lezen kan daarom worden ingezet op alle momenten waarin teksten gelezen worden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Froukje Hoobroeckx.

Heb je vragen hierover?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Tutorial ‘Begeleiden bij Begrijpend Lezen’ handig hulpmiddel voor deeltijdonderwijs begrijpend lezen

Met de ABC-tutorial ‘Begeleiden bij begrijpend lezen’, gemaakt door onze stagiair masterstudent UvA meertaligheid Lin An Phoa, krijgt een ouder of andere thuisbegeleider stap voor stap hulp bij het voorspellen, voorkennis activeren en woordenschat oefenen bij een tekst .

<<Bekijk de tutorial via deze link>>

<<Bekijk hier de verdieping>>

Na deze preteaching kan de leerkracht de tekst zelf in de klas behandelen. Daarna kunnen kinderen de opdrachten samen of thuis met hun begeleider maken.
Voor meer informatie over deze tutorial of over begrijpend lezen: Neem contact op met Froukje Hoobroeckx.

NT2 in een nieuwkomersgroep

Ben je leerkracht of intern begeleider en werk je met nieuwkomers of asielzoekerskinderen? Heb je behoefte aan meer kennis op het gebied van NT2-onderwijs, maar niet direct tijd om een uitgebreide opleiding te volgen? Het ABC kan helpen om de kennis en vaardigheden van jou of je team uit te breiden. Afhankelijk van jullie vraag verzorgen we training, coaching, ondersteuning of advies op het gebied van:

·        Meertaligheid, tweede taalverwerving en taaldidactiek bij NT2-leerders

·        Mondelinge taalvaardigheid: taaldenkgesprekken

·        Klankonderwijs als basis voor spellen en lezen

·        Woordenschatontwikkeling

·        Nederlandse grammatica met onderdelen uit Zien is Snappen

Meer informatie?

Voor vragen of een verkennend gesprek kun je contact opnemen met Froukje Hoobroeckx.

Froukje is te bereiken op 06-31631583 of via de mail fhoobroeckx@hetabc.nl 

 

 

Heb je inhoudelijke vragen over dit aanbod?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel

Ik verwachtte actuele kennis, leuke werkvormen in een informele sfeer. Dat is prima gelukt!

Deelnemer NT2 / tweedejaars nieuwkomers

Tweedejaars nieuwkomers in de reguliere groep

Heb je als leerkracht tweede- of derdejaars nieuwkomers in je reguliere groep? En wil je meer weten over hoe je deze kinderen optimaal kunt begeleiden?

We gaan in op hoe je de meertaligheid van het kind kunt gebruiken en op welke manier je kunt aansluiten bij het niveau van het kind. Je krijgt praktische handvatten om aan deze leerlingen les te geven in je reguliere groep. Er is ruimte voor het uitwisselen van tips en adviezen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanna Kuijs.

Heb je vragen over tweedejaars nieuwkomers?

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Training voor VVE-coördinatoren

 

Voor wie?

Deze training is ontwikkeld in opdracht van de gemeente Amsterdam en is bestemd voor de VVE-coördinatoren binnen het basisonderwijs.

 

Doel:
In deze training leert de VVE-coördinator gefundeerde keuzes te maken in het afstemmen van activiteiten op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie: dat te doen wat nodig is voor behoud of versterking van de kwaliteit in de VVE zodat dit leidt tot een optimale doorgaande ontwikkeling van de kinderen.

Inhoud:
De training richt zich op de vaardigheden die nodig zijn voor de coördinerende rol. De VVE-inhoud maakt geen onderdeel uit van de training. In de training werken we aan het vergroten van bewustzijn en (zelf)inzicht, versterken van communicatieve vaardigheden leiderschapsvaardigheden en benodigde competenties.
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van een 3 uur (vier trainings- en één intervisiebijeenkomst) en één coachingsgesprek per deelnemer (optioneel) .
De volgende vragen staan centraal:

• ‘Wie ben ik als VVE-coördinator?
• ‘Wie ben ik en hoe vul ik mijn taak in als VVE-coördinator binnen mijn organisatie/school?’
• ‘Hoe betrek ik de collega’s van voor- en vroegschool bij het borgen of versterken van de kwaliteit van onze voorziening?’
• ‘Hoe kunnen we doen wat nodig is in het gezamenlijk realiseren van een optimale doorgaande ontwikkeling voor onze (doelgroep)kinderen?’
• ‘Welke competenties heb ik daarvoor nodig, hoe en wanneer zet ik deze in en hoe kan ik deze versterken?’

Start in september 2020 
Bijeenkomst 1 woensdag 16 september 2020
Bijeenkomst 2 maandag 2 november 2020
Bijeenkomst 3 dinsdag 5 januari 2021
Intervisie keuze uit 16 (dinsdag), 17 (woensdag) en 18 (donderdag) februari 2021
Bijeenkomst 4 woensdag 24 maart 2021

Locatie:

De bijeenkomsten worden gehouden op Het ABC, Baarsjesweg 224 (3e etage, in de grote zaal) Amsterdam.

 

Aanmelden (geen deelnemerskosten van toepassing)

Aanmelden Training VVE Coördinatoren

    Training voor VVE-Coördinatoren
  • Deelnemer gegevens

 

Wil je meer weten hierover?

Ineke van der Schuyt
Onderwijsadviseur & Expert VVE / Jonge Kind

06 - 46 61 03 15

ivanderschuyt@hetabc.nl

Mijn profiel

Wil je meer weten hierover?

Lijgien Bos
Klantmanager & Onderwijsadviseur

06 - 21 80 95 52

lbos@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Omgaan met TOS (TaalOntwikkelingsStoornis) in de klas

Een taalontwikkelingsstoornis is een term die je de laatste tijd steeds meer tegenkomt, ook in het basisonderwijs. Deze stoornis is lange tijd verborgen geweest, c.q. heeft weinig aandacht gekregen. Dat is vreemd, want TOS komt vaker voor dan ADHD of autisme. Circa 7% van de leerlingen heeft een TOS (Bishop, 2010). Dat is één op de twintig leerlingen!

Kinderen met TOS hebben moeite met het verwerken van taal in het brein. Dit leidt tot problemen binnen alle domeinen van taal. Veel kinderen met TOS hebben moeite met de verwerving van het klanksysteem. Een ander specifiek kenmerk bij TOS zijn woordvindingsproblemen. Ook het produceren van (complexe) zinnen is problematisch. Verder hebben kinderen met TOS moeite met het vertellen van een verhaal.

Omdat in de taalontwikkeling alle onderdelen van taal met elkaar te maken hebben en van elkaar afhankelijk zijn, krijgen kinderen met TOS later vaak ook leesproblemen; op gebied van technisch lezen, maar zeker ook begrijpend lezen. Kortom, deze stoornis belemmert kinderen enorm in hun schoolloopbaan.

Een TOS gaat niet over. Kinderen moeten ermee leven. Hulp is hierbij geboden en daarom is vroegtijdige onderkenning erg belangrijk. Een TOS wordt door ouders, het consultatiebureau en in het reguliere onderwijs lang niet altijd onderkend. Er is ten eerste meer kennis nodig over wat een TOS nu eigenlijk is en welk kind een TOS heeft. Ten tweede is er gerichte ondersteuning nodig bij een kind met TOS, zodat het kind kan groeien in het reguliere onderwijs.

Heb jij ook kinderen in de klas, bij wie je vermoedt dat er sprake is van een TOS? Wil jij jouw leerling(en) extra ondersteuning bieden? Geef je dan op voor de deze training.

Programma

De training bestaat uit twee bijeenkomsten van twee uur met een tussenperiode van twee weken. In de eerste bijeenkomst leer je wat een TOS is en hoe een TOS is te herkennen. In de tussenperiode voer je een casus uit met een eigen leerling. De uitwerking van de casussen wordt in de tweede bijeenkomst besproken. Je krijgt handvatten om haar leerling(en) met TOS de benodigde ondersteuning te bieden.

Informatie & data

De training bestaat uit 2 middagen van 2 uur.

Deze training kan ook als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer informatie contact op met Froukje Hoobroeckx.

Heb je praktische vragen over deze training?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

 

blog-moniek

Sil op school

Informatie/aanmelden

Het is mogelijk een ‘incompany training’ te verzorgen of een traject op maat te volgen.Hiervoor wordt in overleg een offerte opgesteld.

 

Meer informatie?

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact opnemen met Klaartje Kuitenbrouwer. Per e-mail (kkuitenbrouwer@hetabc.nl), telefonisch (06 31 63 15 49) of via onderstaand contactformulier.

Contactformulier - VVE







  • We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Heeft u vragen over dit aanbod?

Klaartje Kuitenbrouwer
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 49

kkuitenbrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

Traumasensitief lesgeven

Vluchtelingenkinderen hebben vrijwel altijd gebeurtenissen meegemaakt die tot trauma kunnen leiden. Angst, geweld, bedreiging en armoede in hun land van herkomst, de reis en de onrust in opvanglocaties hebben een grote impact op deze kinderen. Toch is niet elke leerling getraumatiseerd.

Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en, samen met hun leerkracht(en) in een negatieve spiraal belanden. Een leraar kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.

Basistraining

Workshop traumasensitief lesgeven: herkennen en signaleren van trauma in de klas

Deze workshop is gericht op deelnemers die nog weinig kennis hebben over trauma of nog niet lang werken met getraumatiseerde leerlingen.

Na deze workshop zal de deelnemer antwoorden hebben op de volgende vragen:

  • Over welke kinderen/ jongeren hebben we het vandaag?
  • Wat is trauma?
  • Waarom is het belangrijk om kennis te hebben over trauma
  • Waarom ontwikkelt niet elke leerling die traumatiserende gebeurtenissen meemaakt, klachten?
  • Hebben alle leerlingen die traumatiserende gebeurtenissen meegemaakt hebben, therapie nodig?
  • Welke effecten heeft trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen/ jongeren?
  • Welke invloed heeft trauma op de ontwikkeling van de hersenen?
  • Wat kan mijn rol als leerkracht/ docent zijn in het leven van getraumatiseerde jongeren?

Vervolgtraining/ Gevorderde training

Workshop traumasensitief lesgeven: de invloed van trauma op het kind/de jongere in de klas

Deze workshop gaat in op hoe je kunt werken aan stressvermindering i.p.v. gedragsbeheersing in je klaslokaal. Het betreft een workshop op gevorderd niveau. Om deel te kunnen nemen aan deze workshop wordt verondersteld dat deelnemers workshop 1 gevolgd hebben, of minimaal beschikken over basiskennis over trauma.

Na deze training zal de deelnemer antwoorden hebben op de volgende vragen:

  • Welke factoren (persoonskenmerken/ traumasymptomen) zijn van directe invloed op het gedrag van de leerling?
  • Hoe doorbreek ik als leerkracht de negatieve spiraal?
  • Hoe kan ik (als docent) het gevoel van veiligheid in de klas vergroten?
  • Hoe werk ik aan het vergroten van de veerkracht van een kind
  • Hoe werk ik aan zelfregulatie bij getraumatiseerde kinderen
  • Wat doet dit met mij als leerkracht en hoe zorg ik goed voor mijzelf?

Naast theoretische kennis zal ruim voldoende gelegenheid zijn om ervaringen uit te wisselen en de vertaling naar de eigen onderwijspraktijk te maken. De trainingen zijn gebaseerd op het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen van Leony Coppens e.a.

 

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die te maken hebben met (tweedejaars) nieuwkomers/vluchtelingenkinderen. Daarnaast interessant voor leerkrachten van reguliere groepen, onderwijsprofessionals in het algemeen (IB’er, directeur, schoolmaatschappelijk werker) en betrokken zorgverleners.

Deze training kan als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer inhoudelijke informatie contact op met Ester Vollenga. Voor praktische zaken met Anneke Legel.

Kosten

De kosten voor twee workshops bedragen € 325,-
Bij alleen deelname aan de gevorderden workshop, zijn de kosten € 180,-

Aanmelden

Graag bij interesse onderstaand formulier invullen.
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact op.

Aanmelden Traumasensitief Lesgeven

  • Deelnemer gegevens

 

Bekijk ook: Welkom in mijn klas

 

Heb je inhoudelijke vragen over deze training?

Ester Vollenga
Onderwijsadviseur

0631631551

evollenga@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Heb je praktische vragen over deze training?

 

NT2 en meertaligheid - tweedejaars nieuwkomers (6-12 jarigen)

Scholen krijgen steeds vaker te maken met tweedejaarsnieuwkomers die uit hun nieuwkomersklas doorstromen naar een reguliere klas. Ook dan hebben deze kinderen nog speciale begeleiding nodig. Hoe vang je deze kinderen op en hoe zorg je ervoor dat deze leerlingen zo goed mogelijk mee kunnen komen wat betreft taalonderwijs? Voor deze vragen kun je bij het ABC terecht ondersteuning en scholing. Wij bieden jou of je team de mogelijkheid tot coaching/scholing/begeleiding op maat, passend bij de situatie en de vragen op jouw school.

De volgende onderwerpen kunnen hierbij aan bod komen.

NT2 en meertaligheid

Wat is taalverwerving, wat is het verschil tussen het leren van je moedertaal (eerste taalverwerving) en het leren van een tweede taal (tweedetaalverwerving). Wat is een goede didactiek voor het leren van Nederlands als tweede taal? Hoe ga je om met de meertaligheid van kinderen?

Woordenschatverwerving

Wat is het belang van woordenschat, hoeveel woorden leren nieuwkomers in een jaar eerste opvang en wat is een effectieve didactiek om woorden te leren? Wat is het verschil tussen incidenteel en intentioneel woordenschatonderwijs? Op welke manier kun je in de reguliere groep voortbouwen op het woordenschatonderwijs uit de nieuwkomersgroep en wat kun je van een tweedejaars nieuwkomer verwachten?

Inclusief een aantal onderdelen uit Zien is snappen (lidwoorden; samenstellingen; eigennamen).

Mondelinge Taalvaardigheid: Total Physical Response + gesprekken voeren

Op welke manier werk je aan de mondelinge taalvaardigheid van een nieuwkomerskind? Wat is de Total Physical Response en hoe kun je de principes uit deze aanpak toepassen? Hoe kun je gesprekjes voeren met kinderen die nog een kleine taalvaardigheid in het Nederlands hebben, op zo’n manier dat je de taalvaardigheid van de kinderen stimuleert?

Klankvaardigheid (uit Zien is snappen)

Welke klanken heeft het Nederlands en op welke manier kun je kinderen de klanken uit het Nederlands leren? Wat kun je doen op het moment dat je ontdekt dat een kind bijvoorbeeld moeite heeft met leren lezen of spellen doordat het bepaalde klanken uit het Nederlands niet kent?

NT2-grammatica

Een aantal onderwerpen uit Zien is snappen: ‘zinnen maken’; aanwijzend voornaamwoorden; werkwoorden, verkleinwoorden; bijvoeglijk naamwoorden. Grammaticale onderwerpen die lastig te verwerven zijn door tweede taalleerders, als je er niet specifiek aandacht aan besteed. Zien is snappen biedt praktische handreikingen voor het leren hiervan op een visuele en coöperatieve manier.

Leren lezen (leerroutes); leermiddelen en doelen
Nieuwkomers komen met verschillende leesniveaus binnen. Sommige kinderen zijn nog niet gealfabetiseerd in hun eigen taal (de jonge kinderen, maar soms ook oudere kinderen), andere kinderen zijn wel gealfabetiseerd in een ander schrift, en andere kinderen zijn gealfabetiseerd in het Latijnse schrift, maar moeten nog wel leren lezen in het Nederlands. Als een nieuwkomer na een jaar instroomt in een reguliere groep kan het startniveau dus heel verschillend zijn, hoe kun je hier in de reguliere groep zo goed mogelijk op inspelen?

Begrijpend lezen
Wanneer en op welke manier kun je met tweedejaars nieuwkomers aan de slag met begrijpend lezen. Welke leermiddelen heb je tot je beschikking en met welke leesmoeilijkheden moet je rekening houden?

 

Heb je praktische vragen over deze training?

Heb je inhoudelijke vragen over dit aanbod?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel

Peuter- en Kleuterplein

Informatie/aanmelden

Het is mogelijk een ‘incompany training’ te verzorgen of een traject op maat te volgen.Hiervoor wordt in overleg een offerte opgesteld.

 

Meer informatie?

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact opnemen met Ineke van der Schuyt. Per e-mail (ivanderschuyt@hetabc.nl), telefonisch (06 466 103 15) of via onderstaand contactformulier.

Contactformulier - VVE







  • We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Heeft u vragen over dit aanbod?

Ineke van der Schuyt
Onderwijsadviseur & Expert VVE / Jonge Kind

06 - 46 61 03 15

ivanderschuyt@hetabc.nl

Mijn profiel