Taal: coaching en advies

De adviseurs van team Taal begeleiden zowel schoolteams als individuele leerkrachten. Dit kan op het gebied van een schoolbreed taalbeleid, of vakinhoudelijke leerkrachtvaardigheden.

Taalbeleid en methodes

Leerlingen zijn gebaat bij een goed doordacht en door het hele team gedragen taal- en/of leesbeleid.
Wil je aan de slag met het (her)schrijven van je taalbeleid of ben je op zoek naar een nieuwe aanpak voor het taalonderwijs op jouw school?

Wij bieden ondersteuning op maat om het beleid op jouw school verder vorm te geven of aan te scherpen. Ook kunnen we helpen bij het vinden van de best passende methoden voor jouw school/team en leerlingen.

Professionalisering en verdieping

Ben je op zoek naar professionalisering of verdieping op een bepaald onderwerp?

Team Taal biedt hulp bij het verbeteren van instructie- of leerkrachtvaardigheden door middel van coaching en/of observaties. Aan de hand van theorie over effectieve instructiemodellen begeleiden wij leerkrachten bij het verbeteren van taalonderwijs, bijvoorbeeld bij begrijpend en technisch leesonderwijs.
Ook geven wij handvatten om aan de slag te gaan met nieuwe methodes en aanpakken, zoals praktische werksessies en voorbeeldlessen over Zien is Snappen, Close reading, klankonderwijs of NT2-didactiek.

Wil je meer weten of heb je vragen, neem dan contact met ons op.

Heb je vragen hierover?
Neem dan contact met Janneke.

Janneke Oussoren
Relatiemanager

06 - 31 63 15 59

joussoren@hetabc.nl

Mijn profiel

Taal: leerlingbegeleiding

Naast leerkrachtprofessionalisering bieden we ook leerlingbegeleiding aan op het gebied van taal. We maken onderscheid tussen individuele taalbegeleiding en taalbegeleiding in groepsverband:

  • Individuele taalbegeleiding: ook wanneer er geen diagnose gesteld wordt bij een leerling, maar wanneer er wel extra ondersteuning nodig is, kan het ABC helpen. Wij bieden individuele taalbegeleiding op maat, voor verschillende taalgebieden.
  • Taalbegeleiding in groepsverband: wij bieden ook taalbegeleiding in de vorm van verlengde leertijd voor leerlingen die moeite hebben met onder andere begrijpend of technisch lezen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwkomers, meertalige leerlingen of leerlingen uit een taalarme omgeving.

Meer weten of heb je vragen over leerlingbegeleiding op het gebied van taal, neem contact met ons op.
Lees hier wat Het ABC nog meer biedt op het gebied van leerlingbegeleiding.

Heb je vragen hierover?
Neem dan contact met Janneke.

Janneke Oussoren
Relatiemanager

06 - 31 63 15 59

joussoren@hetabc.nl

Mijn profiel

Taal: trainingen

Binnen Team Taal bieden wij trainingen op maat aan. Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever, stellen wij in overleg een passende training of werksessie samen. Tijdens trainingen bieden wij zowel theoretische onderbouwing als praktische handvatten. Na onze trainingen kunnen leerkrachten direct aan de slag met praktische voorbereide lessen en leerkrachtvaardigheden. Bij iedere training staat diversiteit in de klas centraal en ligt onze focus op het meertalige kind. Ook zijn er mogelijkheden om de training toe te spitsen op bijvoorbeeld nieuwkomersleerlingen of leerlingen met dyslexie of TOS.

Wij verzorgen trainingen op het gebied van:

  • Meertaligheid: zien is snappen, NT2-didactiek, klankonderwijs, nieuwkomers
  • Aanvankelijk en technisch lezen: klankonderwijs, didactiek, decoderen, nieuwkomers
  • Leesbegrip: begrijpend lezen/luisteren, close reading/listening, leesmotivatie
  • Woordenschat: Met woorden in de weer, NT2-didactiek
  • Gesproken taal: klankonderwijs, uitspraak, spreekvaardigheid en luisteren, communicatie, taaldenkgesprekken
  • Geschreven taal: schrijfonderwijs/stellen, creatief schrijven, zinsbouw, grammatica, spelling
  • Lees- en spellingsproblemen: dyslexie, TOS, taalachterstand

Wil je meer weten of heb je vragen, neem dan contact met ons op.

Heb je vragen hierover?

Janneke Oussoren
Relatiemanager

06 - 31 63 15 59

joussoren@hetabc.nl

Mijn profiel

Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul hieronder het wachtwoord in om het te bekijken:

Dé ABC onderwijspodcast 'Meertaligheid Plus'

Het onderwijs is op meerdere fronten toe aan verandering. We willen meer aandacht besteden aan de individuele talenten en kwaliteiten van kinderen. Leerkrachten geven regelmatig aan handelingsverlegen te zijn op het gebied van meertaligheid. In de onderwijspodcast 'Meertaligheid Plus' belicht Femke Danse zowel de praktische als de positieve kant van meertaligheid. Onderwijs passend maken voor ieder kind, zodat het zich dieper kan ontwikkelen.

In deze podcast aflevering(en) betrekken we experts en onderwijsprofessionals uit de praktijk en bieden zowel informatie als inspiratie. Centraal staan het inzetten en benutten van de kracht van meertaligheid, door meer aandacht te creëren voor taal- en cultuurbewust lesgeven.

Meertaligheid Plus podcast
Trailer

Een podcast waarin we in gesprek gaan met onderwijsprofessionals om de mooie kanten van meertaligheid te belichten.

Aflevering 1 'Meertalige kansen voor het onderwijs'

Femke Danse, onderwijsadviseur meertaligheid bij het ABC in Amsterdam, gaat in gesprek met mensenrechten advocaat en oprichter van de taalvriendelijke scholen, Ellen-Rose Kambel en adjunct-directeur van de St. Jan school Dieneke Blikslager. Waar zien zij meertalige kansen voor het onderwijs?

Interessante links over onderwerpen die in deze aflevering aan bod komen:

 

 

Taal & Teach podcast aflevering over meertaligheid in het onderwijs

Leerkracht en Meertaligheidsspecialist Jaimy Ottevanger gaat in gesprek met Femke Danse over de rol van de moedertaal in het primair onderwijs. "Mensen beschreven het als een ‘onderbuik gevoel’, maar als we het hebben over iets zo essentieels als de taal die we gebruiken in een school dan moet het toch op iets meer gebaseerd zijn dan een ‘onderbuik gevoel’. We hebben het vaak over kansengelijkheid, investeer daarbij ook in meertaligheid."

Wil je meer weten?

In onze podcasts maken we een koppeling tussen theorie en praktijk en bieden, op zowel team- als individueel niveau, handvatten om in de dagelijkse onderwijssituatie toe te passen. Heb je specifieke vragen? Geef het in onderstaand formulier aan.

Wil je meer weten over Meertaligheid in het onderwijs? Femke denkt graag met je mee over de beste aanpak voor jouw situatie. Kijk ook op www.hetabc.nl/meertaligheid.

Vragen & ideeën voor de ABC Podcast Meertaligheid Plus

Heb je vragen hierover?
Neem dan contact op met Femke.

Femke Danse
Onderwijsadviseur

06 57165023

fdanse@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Taalportret tekenen? Download hier het format

 

Taalportret Het ABC

Voorafgaand aan het podcast gesprek, vragen we onze gasten om een taalportret te tekenen. Dit is ook een leuke activiteit om met meertalige leerlingen te doen.

 

 

Jonge kind: spelend taal leren

Hoe stimuleer je, spelenderwijs, de taalontwikkeling van jonge kinderen? Peuters en kleuters leren taal spelenderwijs en in interactie.

Een goed begin is het halve werk. Hoe pak je dat aan? Wij zijn gespecialiseerd in de ontwikkeling van het jonge kind. De brede ontwikkeling en het spelenderwijs leren zijn voor ons het uitgangspunt. Wij adviseren bij het inrichten van een omgeving vol taalleerkansen.

Hier geloven wij in:

  • Spelenderwijs en ontdekkend leren
  • Eigenaarschap en betrokkenheid
  • Ontwikkelen en leren met hoofd, hart en handen
  • Bevlogen professionals

Wij ondersteunen professionals bij het versterken van hun pedagogische en didactische vaardigheden en bij het vergroten van hun kennis van de ontwikkeling van het jonge kind. Om van daaruit weloverwogen keuzes te maken: de ontwikkeling volgen waar mogelijk en stimuleren waar nodig. Dit komt terug in onze aanpak. Ondersteuning op maat vormt het hart van ons werk.
Kijk voor meer informatie op www.hetabc.nl/jongekind of neem direct contact met ons op.

 

Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn.

Loesje

Heb je vragen hierover?
Neem dan contact op met Ineke.

Ineke van der Schuyt
Onderwijsadviseur & Expert VVE / Jonge Kind

06 - 46 61 03 15

ivanderschuyt@hetabc.nl

Mijn profiel

Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul hieronder het wachtwoord in om het te bekijken:

Taaldenkgesprekken
uitdagend taal leren met meertalige leerlingen

Heb je veel meertalige leerlingen in de klas? Of geef je les aan nieuwkomers?
Zoek je naar manieren om de mondelinge taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren?

Ga aan de slag met taaldenkgesprekken: uitdagende gesprekken over een prikkelend probleem. Iedereen kan meedoen, ook leerlingen die (nog) niet zo taalvaardig zijn in het Nederlands. En juist daarvan leren ze veel taal! In deze cursus leer je hoe je taaldenkgesprekken inzet om de mondelinge taalvaardigheid van meertalige leerlingen te stimuleren.

Kinderen wíllen communiceren. Vanuit deze behoefte leren kinderen al doende nieuwe taal. Een taaldenkgesprek biedt hiervoor allerlei kansen: leerkracht en leerlingen denken en praten samen, de leerkracht levert rijk taalaanbod én de leerlingen worden uitgedaagd om zelf taal te produceren.

Iedereen doet mee op zijn eigen taal- en denkniveau. Je kunt taaldenkgesprekken dan ook prima inzetten in groepen met grote verschillen in taalniveau. Ook voor moedertaalsprekers van het Nederlands zijn deze gesprekken waardevol. Taaldenkgesprekken zijn een waardevolle aanvulling voor ieder onderwijsprogramma!

Deur dicht, niemand thuis! from Eduseries on Vimeo.
Bekijk het fragment van: Deur dicht, niemand thuis! Jonge nieuwkomers bespreken een praktisch probleem.

Blended learning: samenwerking tussen Het ABC en Eduseries

In deze cursus leer je hoe je de mondelinge taalontwikkeling van meertalige leerlingen kunt stimuleren. De cursus bestaat uit een combinatie van online leren, studiebijeenkomsten en opdrachten. Je werkt deels in een digitale leeromgeving, ontwikkeld door Eduseries in Utrecht. Het ABC en Eduseries werken samen om de cursus op verschillende locaties aan te kunnen bieden.

De digitale onderdelen volg je waar en wanneer je wilt. Tijdens de studiebijeenkomsten ga je met collega’s en experts Resi Damhuis en Hanna Kuijs de diepte in. Natuurlijk ga je ook in de praktijk aan de slag: je filmt bijvoorbeeld een taaldenkgesprek en krijgt individuele feedback.

Programma

De cursus bestaat uit twee modules:

Module 1: Voorkennismodule: Meertaligheid & NT2

  • Studiebelasting: 2 uur
  • Volledig online

In deze optionele module geeft professor Folkert Kuiken een introductie op het onderwerp meertaligheid. In korte videocolleges kijkt professor Kuiken vanuit verschillende invalshoeken naar meertaligheid thuis en op school. Met gerichte opdrachten verbind je de theorie aan je eigen onderwijspraktijk.

Na afronding van de eerste module:

  • kun je de belangrijkste algemene inzichten over meertaligheid verwoorden.
  • kun je verbanden leggen tussen theorie over meertaligheid en je eigen praktijk.
  • weet je vanuit de literatuur waar je op kunt letten bij de omgang met meertalige kinderen.
  • heb je handvatten gekregen om jouw NT2-onderwijs verder te verbeteren.

Als je al veel voorkennis hebt over meertaligheid, zal niet alles nieuw zijn. Je kunt deze module als opfrisser gebruiken. Beslis zelf welke onderdelen voor jou relevant zijn.

Omdat al het materiaal online staat, kun je de module volgen waar en wanneer je wilt.

 

Module 2: Kernmodule: Taaldenkgesprekken met NT2-leerlingen

  • Studiebelasting: 24 uur
  • Combinatie van online leren en twee studiebijeenkomsten

In de kernmodule ga je de diepte in met mondelinge taalontwikkeling en taaldenkgesprekken. Stapsgewijs ontwikkel je kennis en vaardigheden:

stap 1: waarom zijn taaldenkgesprekken noodzakelijk voor NT2-leerlingen?

stap 2: hoe zien taaldenkgesprekken er precies uit?

stap 3: hoe realiseer ik taaldenkgesprekken zo goed mogelijk in mijn eigen praktijk?

De module bestaat uit drie online hoofdstukken en twee studiebijeenkomsten.

  • Hoofdstuk 1: theorie.
    In videocolleges leer je de theorie over taaldenkgesprekken. In de eerste studiebijeenkomst verbind je deze kennis met je eigen schoolsituatie: waar verrijken taaldenkgesprekken jouw onderwijs?
  • Hoofdstuk 2: de praktijk van anderen.
    Je verdiept je kennis aan de hand van praktijkvoorbeelden van anderen: hoe herken je goede taaldenkgesprekken? Wat zie je bij de leerlingen? Wat doet de leerkracht?
  • Hoofdstuk 3: je eigen praktijk.
    Pas je kennis over mondelinge taaldidactiek toe in je eigen dagelijkse praktijk: je gaat zelf taaldenkgesprekken voeren. Je neemt een gesprek op en krijgt individuele feedback. In de aansluitende studiebijeenkomst formuleer je met de docent en je collega's suggesties en tips voor je eigen praktijk.

 

De bijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam of Utrecht, afgestemd op de deelnemers. Bij voldoende deelnemers uit een andere regio, is het ook mogelijk de cursus op een andere locatie of in company aan te bieden.

Deelnemersprijs € 525,=

Aanmelden

Je kunt je individueel aanmelden of met je hele team via de website van Eduseries:

https://www.eduseries.nl/product/nt2-en-meertaligheid_mondelinge-taaldidactiek/

Heb je inhoudelijke vragen hierover?
Neem dan contact op met:

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

Ervaring van een leerkracht

"Ik heb vooral veel geleerd van de persoonlijke feedback op mijn taaldenkgesprek (naast alle theoretische input natuurlijk). Het is voor jezelf al heel leerzaam om jezelf op film terug te zien en eens kritisch te kijken naar je eigen handelen. Door alle tips en tops die ik heb gekregen, kan ik ook daadwerkelijk verder groeien en werken aan mijn vaardigheden." 

(Eva, leerkracht taalklas)

Begrijpend luisteren en begrijpend lezen

Goed begrijpen wat je hoort en leest? Onmisbaar om taalvaardig te zijn!

Begrijpend luisteren en begrijpend lezen is een belangrijk onderdeel van het taalcurriculum. Het is een belangrijke voorwaarde voor het leren in alle vakken en het deelnemen aan de maatschappij. Dus niet alleen bij taal, maar ook bij rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en andere vakken moet je de betekenis kunnen halen uit wat je hoort of leest. Daarom zijn begrijpend luisteren en begrijpend lezen vaardigheden die in alle situaties en bij alle vakken waar lezen bij komt kijken geoefend kunnen worden.

Met begrijpend luisteren verbreden kinderen hun kennis over de wereld, vergroten ze hun woordenschat, leren ze meer over de structuur van teksten en leren ze hoe leuk het is om met teksten bezig te zijn. Om kinderen dit te leren is een didactiek nodig waarin voorlezen, interactief voorlezen en hardop denkend voorlezen afwisselend worden ingezet.

Bij begrijpend lezen draait het vooral op het willen én kunnen begrijpen van wat er in de tekst staat. De didactiek van begrijpend lezen omvat meer dan het aanleren van strategieën. Een actieve, integrale aanpak van begrijpend lezen richt zich naast tekstbegrip ook op uitbreiding van de woordenschat, vergroten van de kennis van de wereld, hogere denkvaardigheden, leesvertrouwen én leesplezier. Begrijpend lezen kan daarom worden ingezet op alle momenten waarin teksten gelezen worden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Froukje Hoobroeckx.

Heb je vragen hierover?

 

Tutorial ‘Begeleiden bij Begrijpend Lezen’ handig hulpmiddel voor deeltijdonderwijs begrijpend lezen

Met de ABC-tutorial ‘Begeleiden bij begrijpend lezen’, gemaakt door onze stagiair masterstudent UvA meertaligheid Lin An Phoa, krijgt een ouder of andere thuisbegeleider stap voor stap hulp bij het voorspellen, voorkennis activeren en woordenschat oefenen bij een tekst .

<<Bekijk de tutorial via deze link>>

<<Bekijk hier de verdieping>>

Na deze preteaching kan de leerkracht de tekst zelf in de klas behandelen. Daarna kunnen kinderen de opdrachten samen of thuis met hun begeleider maken.
Voor meer informatie over deze tutorial of over begrijpend lezen: Neem contact op met Froukje Hoobroeckx.

NT2 in een nieuwkomersgroep

Ben je leerkracht of intern begeleider en werk je met nieuwkomers of asielzoekerskinderen? Heb je behoefte aan meer kennis op het gebied van NT2-onderwijs, maar niet direct tijd om een uitgebreide opleiding te volgen? Het ABC kan helpen om de kennis en vaardigheden van jou of je team uit te breiden. Afhankelijk van jullie vraag verzorgen we training, coaching, ondersteuning of advies op het gebied van:

·        Meertaligheid, tweede taalverwerving en taaldidactiek bij NT2-leerders

·        Mondelinge taalvaardigheid: taaldenkgesprekken

·        Klankonderwijs als basis voor spellen en lezen

·        Woordenschatontwikkeling

·        Nederlandse grammatica met onderdelen uit Zien is Snappen

Meer informatie?

Neem dan contact met ons op.

 

 

Heb je inhoudelijke vragen over dit aanbod?

Evelien Brouwer
Onderwijsadviseur & Relatiemanager

06 - 31 63 16 11

ebrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

Ik verwachtte actuele kennis, leuke werkvormen in een informele sfeer. Dat is prima gelukt!

Deelnemer NT2 / tweedejaars nieuwkomers