Tweedejaars nieuwkomers in de reguliere groep

Heb je als leerkracht tweede- of derdejaars nieuwkomers in je reguliere groep? En wil je meer weten over hoe je deze kinderen optimaal kunt begeleiden?

We gaan in op hoe je de meertaligheid van het kind kunt gebruiken en op welke manier je kunt aansluiten bij het niveau van het kind. Je krijgt praktische handvatten om aan deze leerlingen les te geven in je reguliere groep. Er is ruimte voor het uitwisselen van tips en adviezen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanna Kuijs.

Heb je vragen over tweedejaars nieuwkomers?

Hanna Kuijs
Onderwijsadviseur

hkuijs@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Training voor VVE-coördinatoren

 

Voor wie?

Deze training is ontwikkeld in opdracht van de gemeente Amsterdam en is bestemd voor de VVE-coördinatoren binnen het basisonderwijs.

 

Doel
In deze training leert de VVE-coördinator gefundeerde keuzes te maken in het afstemmen van activiteiten op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie: dat te doen wat nodig is voor behoud of versterking van de kwaliteit in de VVE zodat dit leidt tot een optimale doorgaande ontwikkeling van de kinderen.

Inhoud
De training richt zich op de vaardigheden die nodig zijn voor de coördinerende rol. De VVE-inhoud maakt geen onderdeel uit van de training. In de training werken we aan het vergroten van bewustzijn en (zelf)inzicht, versterken van communicatieve vaardigheden leiderschapsvaardigheden en benodigde competenties.
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van een 3 uur (vier trainings- en één intervisiebijeenkomst) en één coachingsgesprek per deelnemer (optioneel) .
De volgende vragen staan centraal:

• ‘Wie ben ik als VVE-coördinator?
• ‘Wie ben ik en hoe vul ik mijn taak in als VVE-coördinator binnen mijn organisatie/school?’
• ‘Hoe betrek ik de collega’s van voor- en vroegschool bij het borgen of versterken van de kwaliteit van onze voorziening?’
• ‘Hoe kunnen we doen wat nodig is in het gezamenlijk realiseren van een optimale doorgaande ontwikkeling voor onze (doelgroep)kinderen?’
• ‘Welke competenties heb ik daarvoor nodig, hoe en wanneer zet ik deze in en hoe kan ik deze versterken?’

Datum

De training van oktober 2022 is reeds gestart en kunt u niet meer voor inschrijven.
Wij hanteren momenteel een wachtlijst, zodra er voldoende aanmeldingen zijn zullen wij een training inplannen.
Alle bijeenkomsten zullen van 14.00 uur tot 17.00 uur zijn.

Locatie
De bijeenkomsten worden gehouden op Het ABC, zaal Da Vinci, Staalmanpark 10 te Amsterdam.

Deelnemerskosten
Deze training wordt u kosteloos aangeboden door de gemeente Amsterdam.

 

Aanmelden Training VVE Coördinatoren

    Training voor VVE-Coördinatoren
  • Deelnemer gegevens

 

Wil je meer weten hierover?

Nadine Heemskerk
Onderwijsadviseur Het Jonge Kind

0623268268

nheemskerk@hetabc.nl

Mijn profiel

Wil je meer weten hierover?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Omgaan met TOS (TaalOntwikkelingsStoornis) in de klas

Een taalontwikkelingsstoornis is een term die je de laatste tijd steeds meer tegenkomt, ook in het basisonderwijs. Deze stoornis is lange tijd verborgen geweest, c.q. heeft weinig aandacht gekregen. Dat is vreemd, want TOS komt vaker voor dan ADHD of autisme. Circa 7% van de leerlingen heeft een TOS (Bishop, 2010). Dat is één op de twintig leerlingen!

Kinderen met TOS hebben moeite met het verwerken van taal in het brein. Dit leidt tot problemen binnen alle domeinen van taal. Veel kinderen met TOS hebben moeite met de verwerving van het klanksysteem. Een ander specifiek kenmerk bij TOS zijn woordvindingsproblemen. Ook het produceren van (complexe) zinnen is problematisch. Verder hebben kinderen met TOS moeite met het vertellen van een verhaal.

Omdat in de taalontwikkeling alle onderdelen van taal met elkaar te maken hebben en van elkaar afhankelijk zijn, krijgen kinderen met TOS later vaak ook leesproblemen; op gebied van technisch lezen, maar zeker ook begrijpend lezen. Kortom, deze stoornis belemmert kinderen enorm in hun schoolloopbaan.

Een TOS gaat niet over. Kinderen moeten ermee leven. Hulp is hierbij geboden en daarom is vroegtijdige onderkenning erg belangrijk. Een TOS wordt door ouders, het consultatiebureau en in het reguliere onderwijs lang niet altijd onderkend. Er is ten eerste meer kennis nodig over wat een TOS nu eigenlijk is en welk kind een TOS heeft. Ten tweede is er gerichte ondersteuning nodig bij een kind met TOS, zodat het kind kan groeien in het reguliere onderwijs.

Heb jij ook kinderen in de klas, bij wie je vermoedt dat er sprake is van een TOS? Wil jij jouw leerling(en) extra ondersteuning bieden? Geef je dan op voor de deze training.

Programma

De training bestaat uit twee bijeenkomsten van twee uur met een tussenperiode van twee weken. In de eerste bijeenkomst leer je wat een TOS is en hoe een TOS is te herkennen. In de tussenperiode voer je een casus uit met een eigen leerling. De uitwerking van de casussen wordt in de tweede bijeenkomst besproken. Je krijgt handvatten om haar leerling(en) met TOS de benodigde ondersteuning te bieden.

Informatie & data

De training bestaat uit 2 middagen van 2 uur.

Deze training kan ook als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer informatie contact op met Femke Danse.

Heb je praktische vragen over deze training?

 

Sil op school

Sil op school wordt aangeboden als een traject op maat. Hiervoor wordt in overleg een offerte opgesteld.

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact met ons opnemen.

Contactformulier - VVE

  • We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Heeft u vragen over dit aanbod?

(Trauma)sensitief lesgeven

Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun leer- en/of gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en in een negatieve spiraal belanden. Een leerkracht kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.

Deze manier van lesgeven en kijken naar kinderen is niet alleen fijn voor getraumatiseerde kinderen, maar ook voor kinderen die gevoelig zijn voor prikkels, onrustig zijn, kinderen die moeite hebben met veranderingen en/of problemen hebben met executieve functies zoals bijvoorbeeld emotieregulatie.

Basistraining

herkennen en signaleren van trauma in de klas

Deze basistraining is gericht op deelnemers die nog weinig kennis hebben over trauma of nog niet lang werken met getraumatiseerde leerlingen.

Na deze workshop zal de deelnemer antwoorden hebben op de volgende vragen:

  • Over welke kinderen/ jongeren hebben we het vandaag?
  • Wat is trauma?
  • Waarom is het belangrijk om kennis te hebben over trauma?
  • Waarom ontwikkelt niet elke leerling die traumatiserende gebeurtenissen meemaakt, klachten?
  • Hebben alle leerlingen die traumatiserende gebeurtenissen meegemaakt hebben, therapie nodig?
  • Welke effecten heeft trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen/ jongeren?
  • Welke invloed heeft trauma op de ontwikkeling van de hersenen?
  • Wat kan mijn rol als leerkracht/ docent zijn in het leven van getraumatiseerde jongeren?

Vervolgtraining/ Gevorderde training

De invloed van trauma op het kind/de jongere in de klas en praktische tips voor in de klas of op school.

Dit gedeelte van de training gaat onder andere over stressvermindering en het vergroten van veerkracht i.p.v. gedragsbeheersing in je klaslokaal. Om deel te kunnen nemen aan dit gedeelte van de training wordt verondersteld dat je de basistraining al gevolgd hebt, of minimaal beschikt over basiskennis over trauma.

Na deze training zal de deelnemer antwoorden hebben op de volgende vragen:

  • Welke factoren (persoonskenmerken/ traumasymptomen) zijn van directe invloed op het gedrag van de leerling?
  • Hoe doorbreek ik als leerkracht een eventuele negatieve spiraal?
  • Hoe kan ik (als docent) het gevoel van veiligheid in de klas vergroten?
  • Hoe werk ik aan het vergroten van de veerkracht van een kind
  • Hoe werk ik aan zelfregulatie bij getraumatiseerde kinderen
  • Wat doet dit met mij als leerkracht en hoe zorg ik goed voor mijzelf?

Naast theoretische kennis zal ruim voldoende gelegenheid zijn om ervaringen uit te wisselen en de vertaling naar de eigen onderwijspraktijk te maken.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die te maken hebben met (tweedejaars) nieuwkomers/vluchtelingenkinderen. Daarnaast interessant voor leerkrachten van reguliere groepen, onderwijsprofessionals in het algemeen (IB’er, directeur, schoolmaatschappelijk werker) en betrokken zorgverleners.

Let op: je kunt je alleen aanmelden als groep, dus vanuit een schoolbestuur of met schoolteam, niet als individu.

Deze training kan als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer inhoudelijke informatie contact op met Ester Vollenga.

Kosten

De kosten voor deze training zijn afhankelijk van het aantal deelnemers en de locatie.

Ook kan de training wat betreft tijd op maat worden aangepast. Variërend van een workshop van twee en een half uur tot een meerdaagse training.

Interesse?

Neem bij interesse contact op met Ester, of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan contact op.

Interesse (Trauma)sensitief Lesgeven

  • Contact gegevens

 

Bekijk ook: Welkom in mijn klas

 

Heb je inhoudelijke vragen over deze training?

Maaike Goddijn
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

06-82 34 21 69

mgoddijn@hetabc.nl

Mijn profiel

Nadine Heemskerk
Onderwijsadviseur Het Jonge Kind

0623268268

nheemskerk@hetabc.nl

Mijn profiel

NT2 en meertaligheid - tweedejaars nieuwkomers (6-12 jarigen)

Scholen krijgen steeds vaker te maken met tweedejaarsnieuwkomers die uit hun nieuwkomersklas doorstromen naar een reguliere klas. Ook dan hebben deze kinderen nog speciale begeleiding nodig. Hoe vang je deze kinderen op en hoe zorg je ervoor dat deze leerlingen zo goed mogelijk mee kunnen komen wat betreft taalonderwijs? Voor deze vragen kun je bij het ABC terecht ondersteuning en scholing. Wij bieden jou of je team de mogelijkheid tot coaching/scholing/begeleiding op maat, passend bij de situatie en de vragen op jouw school.

De volgende onderwerpen kunnen hierbij aan bod komen.

NT2 en meertaligheid

Wat is taalverwerving, wat is het verschil tussen het leren van je moedertaal (eerste taalverwerving) en het leren van een tweede taal (tweedetaalverwerving). Wat is een goede didactiek voor het leren van Nederlands als tweede taal? Hoe ga je om met de meertaligheid van kinderen?

Woordenschatverwerving

Wat is het belang van woordenschat, hoeveel woorden leren nieuwkomers in een jaar eerste opvang en wat is een effectieve didactiek om woorden te leren? Wat is het verschil tussen incidenteel en intentioneel woordenschatonderwijs? Op welke manier kun je in de reguliere groep voortbouwen op het woordenschatonderwijs uit de nieuwkomersgroep en wat kun je van een tweedejaars nieuwkomer verwachten?

Inclusief een aantal onderdelen uit Zien is snappen (lidwoorden; samenstellingen; eigennamen).

Mondelinge Taalvaardigheid: Total Physical Response + gesprekken voeren

Op welke manier werk je aan de mondelinge taalvaardigheid van een nieuwkomerskind? Wat is de Total Physical Response en hoe kun je de principes uit deze aanpak toepassen? Hoe kun je gesprekjes voeren met kinderen die nog een kleine taalvaardigheid in het Nederlands hebben, op zo’n manier dat je de taalvaardigheid van de kinderen stimuleert?

Klankvaardigheid (uit Zien is snappen)

Welke klanken heeft het Nederlands en op welke manier kun je kinderen de klanken uit het Nederlands leren? Wat kun je doen op het moment dat je ontdekt dat een kind bijvoorbeeld moeite heeft met leren lezen of spellen doordat het bepaalde klanken uit het Nederlands niet kent?

NT2-grammatica

Een aantal onderwerpen uit Zien is snappen: ‘zinnen maken’; aanwijzend voornaamwoorden; werkwoorden, verkleinwoorden; bijvoeglijk naamwoorden. Grammaticale onderwerpen die lastig te verwerven zijn door tweede taalleerders, als je er niet specifiek aandacht aan besteed. Zien is snappen biedt praktische handreikingen voor het leren hiervan op een visuele en coöperatieve manier.

Leren lezen (leerroutes); leermiddelen en doelen
Nieuwkomers komen met verschillende leesniveaus binnen. Sommige kinderen zijn nog niet gealfabetiseerd in hun eigen taal (de jonge kinderen, maar soms ook oudere kinderen), andere kinderen zijn wel gealfabetiseerd in een ander schrift, en andere kinderen zijn gealfabetiseerd in het Latijnse schrift, maar moeten nog wel leren lezen in het Nederlands. Als een nieuwkomer na een jaar instroomt in een reguliere groep kan het startniveau dus heel verschillend zijn, hoe kun je hier in de reguliere groep zo goed mogelijk op inspelen?

Begrijpend lezen
Wanneer en op welke manier kun je met tweedejaars nieuwkomers aan de slag met begrijpend lezen. Welke leermiddelen heb je tot je beschikking en met welke leesmoeilijkheden moet je rekening houden?

 

Heb je vragen of wil je direct contact hierover?

Uk & Puk

Naast de koptraining bieden we Uk & Puk ook als traject op maat. Hiervoor wordt in overleg een offerte opgesteld.

Meer informatie?

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact met ons opnemen.

Contactformulier - VVE

  • We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Heb je vragen over dit aanbod?

Nadine Heemskerk
Onderwijsadviseur Het Jonge Kind

0623268268

nheemskerk@hetabc.nl

Mijn profiel

Piramide

Je kunt bij ons de programmatraining volgen, maar een traject op maat of een studiedag behoort ook tot de mogelijkheden. Hiervoor wordt in overleg een offerte opgesteld.

Meer informatie?

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact met ons opnemen.

Contactformulier - VVE

  • We nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Heb je vragen over dit aanbod?

Nadine Heemskerk
Onderwijsadviseur Het Jonge Kind

0623268268

nheemskerk@hetabc.nl

Mijn profiel

Heb je vragen over dit aanbod?

Miranda Corbiere
Onderwijsadviseur jonge kind

06 83140903

mcorbiere@hetabc.nl

Mijn profiel

Koptrainingen VVE

 

Na de Basistraining VVE volgt de Koptraining in één van de erkende VVE programma's.

Koptrainingen VVE kunt u rechtstreeks bij de trainers van uw keuze aanvragen.

Een actueel overzicht van gecertificeerde trainers is te vinden op de website van de gemeente Amsterdam.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel

Veelgestelde vragen over onderzoek en behandelingen

Dyslexie, rekenen en intelligentie

Voordat een onderzoek naar dyslexie of dyscalculie gedaan kan worden zijn er eisen aan behaalde testresultaten over de loop der tijd en de inspanning die is gedaan om het kind extra te begeleiden (minimaal 2 keer 10 weken, driemaal per week twintig minuten extra begeleiding). Een dyslexie- of rekenbehandeling bij Het ABC kan ook gebruikt worden om de extra begeleiding van minimaal zes maanden vol te maken. Voor deze behandelingen is echter geen vergoeding mogelijk, wel kan het zo zijn dat de school meebetaalt aan de kosten. Hierna kan een onderzoek naar dyslexie of dyscalculie gedaan worden.

Wat kost een onderzoek of behandeling?
De kosten voor een onderzoek of behandeling verschillen. Voor meer informatie over de tarieven kun je contact opnemen met onze advieslijn (06 316 316 04 | advies@hetabc.nl). Alleen bij dyslexie zijn voor sommige onderzoeken/behandelingen ook vergoedingen mogelijk.

Wordt een onderzoek of behandeling vergoed?
Er is alleen een vergoed zorgtraject voor dyslexieonderzoek (en behandeling) mogelijk. Er kan een beschikking aangevraagd worden bij de gemeente. Hiervoor kun je eerst contact opnemen met Het ABC (advieslijn). Per gemeente verschilt de procedure van de aanvraag. Voor een rekenonderzoek en behandeling en intelligentietest bestaan geen vergoedingen. Bij rekenonderzoek en behandeling, intelligentietest en een particulier dyslexietraject is het mogelijk dat een school (een gedeelte) betaalt.

Wat zijn de criteria om voor een vergoed dyslexieonderzoek in aanmerking te komen?
Aan de toelating voor deze zorg zijn (strenge) eisen verbonden. Onder andere:

  • Het kind moet tussen de 7 en 13 jaar oud zijn en op de basisschool zitten.
  • Er moet er een duidelijk vermoeden zijn van ernstige dyslexie. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de behaalde testresultaten over 3 hoofdmeetmomenten (januari/juni toetsen):
    • 3xE of 3xV-(min) scores op de DMT (Drie Minuten Toets)

OF

    • 3x lage D (laagste 20%) of 3x V-scores op de DMT ÉN daarbij 3xE of 3xV-(min) scores (laagste 10%) op de CITO spellingtoets.
  • en de inspanning die is gedaan om uw kind extra te begeleiden (minimaal 2 keer 10 weken, 3x per week 20 minuten extra begeleiding door een onderwijsprofessional).
  • Een andere eis die wordt gesteld is dat er geen andere 'problemen' mogen zijn die een eventuele behandeling in de weg staan. Hierbij kunt u denken aan ADHD of autisme gerelateerde stoornissen. Deze moeten eerst aangetoond onder controle zijn voordat dyslexieonderzoek kan plaatsvinden.
  • Ook mag er geen sprake zijn van een algehele leerachterstand of breder leerprobleem (lage scores op alle vakken)

De school van je kind kan u alles vertellen over wat er nodig is voor een aanmelding. Veel informatie moet ook bij hen vandaan komen, vandaar dat de aanmelding in de meeste gevallen door de school wordt ingestuurd. De ouder blijft echter altijd de opdrachtgever, en moet hier ook voor tekenen.

Veel informatie over dyslexie en de vergoedingen hierbij vind je op de website van Balans, de oudervereniging voor ouders van kinderen met dyslexie.

Lees hier de toelichting vergoedingsregeling dyslexie.

Hoe ziet een onderzoeks- en behandeltraject eruit?

Dyslexie:
De basisschool meldt samen met de ouders het kind aan bij het Samenwerkingsverband Amsterdam (SWV) voor een dyslexieonderzoek. Het SWV beoordeelt de aanvraag en als het dossier aan de eisen voldoet wordt er een beschikking aangevraagd bij de gemeente (dit duurt +/- 2 tot 3 weken) en wordt het onderzoek ingepland. Na het onderzoek volgt een uitgebreid verslag en overleg met ouders en school. Indien uw kind voor vergoede behandeling in aanmerking komt, zal dit worden ingepland.

Rekenbehandeling:
Bij de start van de behandeling bepalen we aan de hand van een kort onderzoek het niveau van het kind en maken we een plan van aanpak Hierna volgt een begeleidingstraject van twintig weken.

Is er een wachtlijst of kan mijn kind meteen geholpen worden?
Na aanmelding is ons streven zo snel mogelijk een afspraak in te plannen. Dat moment is mede afhankelijk van de vraag en de beschikbaarheid van onze adviseurs. Door grote drukte hebben we op sommige locaties wachttijden. Voor actuele wachttijden graag contact opnemen met de advieslijn, via mail advies@hetabc.nl of telefonisch 06 316 316 04.

Waar vinden onderzoeken en behandelingen plaats?
Het ABC heeft meerdere locaties, verspreid over de stad Amsterdam: Behandellocaties van Het ABC.  Dit fluctueert. Neem voor de meest nabije locatie bij u in de buurt contact op met onze advieslijn. In sommige gevallen komen wij ook op school langs. 

Hoe lang duurt een onderzoek/behandeling?
Onderzoek
Een onderzoek voor dyslexie, dyscalculie of intelligentie (capaciteitentoets) wordt ingepland van 09:00 tot 12:00 en duurt meestal drie uur. Bij een intelligentietest kan de tijdsduur afhangen van de onderzoeksvraag. Voor alleen het intelligentieonderzoek staat ruim twee uur. Echter zullen er meestal ook vragenlijsten ingevuld moeten worden of een aanvullend gesprek gevoerd worden: bijvoorbeeld om het sociaal-emotionele gedrag van uw kind in kaart te brengen.

Behandeling
Dyslexie en rekenen: De behandelingen zijn individueel, eenmaal per week 50 minuten, de laatste 5 minuten wordt het huiswerk met het kind en ouders besproken.

Moet ik als ouder aanwezig zijn tijdens het onderzoek/behandeling?
Als ouder bent u niet aanwezig bij het onderzoek. Bij de behandeling word je meestal wel gevraagd ongeveer 10 minuten voor het einde van de behandeling weer aanwezig te zijn: de laatste vijf minuten van de behandeling worden ook de vorderingen en het huiswerk doorgesproken met de ouders.

Is het mogelijk om een leerling met een andere stoornis (bijv. ADHD, angststoornis) aan te melden bij ons voor een (dyslexie)onderzoek?
Er mag geen sprake zijn van andere stoornissen die een onderzoek mogelijk kunnen beïnvloeden. Hierbij kun je denken aan ADHD of autisme gerelateerde stoornissen. Deze moeten eerst aangetoond onder controle zijn voordat dyslexieonderzoek kan plaatsvinden.

Mijn kind is ergens anders in behandeling op dit moment, maar ik wil de behandeling graag voortzetten bij Het ABC (bijvoorbeeld wegens een verhuizing). Kan dit en hoe gaat dit proces in zijn werk?
Dit kan inderdaad. De ouders moeten opdracht en toestemming geven aan het vorige behandelinstituut om alle verslagen, informatie door te geven aan het ABC. De beoordelaar van Het ABC bekijkt daarna of dit kind ook bij ons in behandeling kan komen (of het kind voldoet aan de criteria) en dan wordt het kind met ouder opgeroepen voor een kort intakegesprek/onderzoek. Het ABC vraagt de beschikking aan bij de gemeente (Amsterdam).

Meer informatie is ook te vinden op de webpagina's van: dyslexie, rekenen en intelligentieonderzoek.

Staat je vraag hier niet tussen, of heb je aanvullende vragen? Dan kun je contact opnemen met de advieslijn via e-mailadres advies@hetabc.nl of telefoonnummer 06 316 316 04.