Groepsdynamiek: wat doet het met jou?

Aan de slag met de groepsdynamiek in jouw groep!

Het interactief Zoom webinar voor Dynamo medewerkers, gegeven door Ineke van der Schuyt & Rachelle Solomons, vond plaats op woensdag 28 oktober.

Bekijk & download de bijbehorende bestanden hieronder, door op de link te klikken:

Vervolg opdracht


Programma woensdag 28 oktober

Wat gaan we doen?

In dit interactieve webinar gaan we aan de slag met de groepsdynamiek van je groep. Je leert de fasen van groepsvorming herkennen én wat jouw rol daarbij kan zijn. Je krijgt tips en concrete voorbeelden.

Ook staan we stil bij kenmerken  van effectief groepsmanagement en denk je na over wat er wellicht nog te verbeteren is aan je eigen groepsmanagement.

Tijdens het webinar vragen we je ook om mee te doen!

Voorbereiding
We vragen je om van tevoren al even stil te staan bij het functioneren van je groep (of de groep waar je invalt).

Bekijk hier het instructiefilmpje en beantwoord de vragen voor jouw eigen situatie.
(Bekijk deze via je laptop/computer/tablet en niet via je telefoon.)

 

 

Korte instructie voor de Zoom sessie woensdag: Hoe werkt het?

  • Om deel te nemen aan dit online programma, klik je voorafgaand aan de Zoom bijeenkomst op deze link:
    https://us02web.zoom.us/j/81005636954?pwd=Zko3ZG83ZXRnWkxZNy9ZeG1nRkk0UT09In sommige gevallen heb je meer info nodig:
    Meeting ID: 810 0563 6954 / Passcode: 132915
  • Je hoeft geen account te hebben bij Zoom. Maar Zoom werkt wel het beste als je van te voren het programma downloadt via deze link: https://zoom.us/support/download
  • Het is een interactieve digitale bijeenkomst. Deelname werkt het beste via een computer, laptop of iPad. Via je mobiele telefoon kun je het ook volgen en bekijken, alleen zijn de functionaliteiten dan niet optimaal en kun je helaas niet zo goed actief meedoen.
    Neem dus, indien mogelijk, deel via computer/laptop én Zoom werkt het beste via Chrome.
  • Mocht iets technisch niet goed werken, neem dan contact met ons op via: communicatie@hetabc.nl of via WhatsApp/tel. 06 – 836 627 77

Wil je inhoudelijk meer weten hierover?

Ineke van der Schuyt
Onderwijsadviseur & Expert VVE / Jonge Kind

06 - 46 61 03 15

ivanderschuyt@hetabc.nl

Mijn profiel

Mail bij praktische of technische vragen over dit webinar naar communicatie@hetabc.nl 

Zoom inspiratiesessies

Als onderwijsprofessional wil je het nieuwe schooljaar natuurlijk zo goed mogelijk starten, met een fijne sfeer en groepsdynamiek. Hoe begeleid je in de 1e schoolweken de groepsvorming zo optimaal mogelijk? Wat zijn effectieve groepsvormende activiteiten en hoe kun je gezamenlijk een preventief kader scheppen? Juist bij de start van het schooljaar is preventieve versterking meer dan welkom en daarom organiseren wij een aantal gratis inspiratiesessies via Zoom voor ál jouw vragen en (soms lastige) situaties!

Ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO of VO en wil je meer weten over onderwerpen als groepsvorming, sociale veiligheid, omgaan met diversiteit en traumasensitief lesgeven? Zoek je inspiratie of heb je specifieke vragen? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.

Data & onderwerpen

  • Dinsdag 25 aug. 15.30 – 16.30 uur: Groepsvorming & het nieuwe schooljaar goed opstarten
  • Dinsdag 1 sept. 15.30 – 16.30 uur: Traumasensitief lesgeven
  • Donderdag 10 sept. 15.30 – 16.30 uur: Pesten, sociale veiligheid & omgaan met diversiteit
    Wegens omstandigheden gaat deze sessie niet door. 

Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek. Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen aan onze ABC-gedragsspecialist(en).
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

De Vreedzame School voor nieuwe leerkrachten

Ben je een nieuwe leerkracht op een vreedzame school? In twee cursusbijeenkomsten raak je vertrouwd met het programma, de werkwijze en de belangrijkste principes van De Vreedzame School.

Cursus inhoud

  • Achtergronden, werkvormen en doelen van het programma De Vreedzame School
  • Zelf ervaren van de (coöperatieve) werkvormen
  • Suggesties om het programma zelfstandig in de vingers te krijgen‘Ik heb goed inzicht gekregen in de doelstelling van De Vreedzame School. Het waren twee superdagen, jammer dat het afgelopen is.’ - Reactie cursist

Resultaat

  • Je kent de achtergronden, uitgangspunten, doelen en opbouw van het programma De Vreedzame School.
  • Je kent de lesblokken van het programma en de doelen ervan. Je kunt deze in je eigen groep inzetten.
  • Je kunt de kenmerkende principes van De Vreedzame School inzetten (o.a. opstekers en afbrekers, het stappenplan voor conflicten en de emotiethermometer).
  • Je hebt kennis van de manier waarop afspraken geborgd kunnen worden in het programma van de school.

Informatie

Data:
30 sep. 2020 (14:30 - 17:30 uur)
18 nov. 2020 (14:30 - 17:30 uur)

Locatie: Baarsjesweg 224 1058 AA Amsterdam

Kosten: € 325,-

Aanmelden via de website van de CED-Groep:
https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

Meer informatie over De Vreedzame School vind je op onze website: https://www.hetabc.nl/professionals/school/schoolklimaat/vreedzame-school/ en op www.devreedzameschool.nl.
Deze training kan ook bovenschools worden georganiseerd

 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

AANMELDEN voor deze training kan via de website van de CED-Groep: https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Schoolleiders

Wat een mooi beroep; leidinggevende in het onderwijs! Werk waarin je zo van betekenis kunt zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Je staat niet zelf voor de klas, maar hebt indirect enorm veel invloed op de wijze waarop jouw team en school zich ontwikkelt. En dat vraagt soms veel jou als leidinggevende. Een visie en plan over de onderwijskundige ontwikkelingen van jou school, zorg dragen voor leerkrachten met goede pedagogische en didactische kwaliteiten, prettige communicatie met ouders, een financieel gezonde school en zo zijn er nog veel meer werkzaamheden waar jij verantwoordelijk voor bent. Omdat wij zelf hebben ervaren hoeveel baat je kunt hebben bij een stukje begeleiding of coaching bieden we jou dat ook. Daar hebben wij verschillende mogelijkheden in.

Meer informatie?

Bij interesse, vragen of voor advies kun je contact opnemen met Ester Vollenga (evollenga@hetabc.nl), telefonisch (06 31631551) of via onderstaand contactformulier.

Contactgegevens Schoolleiders

Contactgegevens Schoolleiders

 

Je kunt bij de training denken aan:

Praktische ondersteuning

-hulp bij het schrijven van een jaarplan
-hulp bij het maken van een begroting
-samen nadenken over de formatie en/of andere personele vraagstukken
-samen voorbereiden van vergaderingen en/of studiedagen
-samen voorbereiden en/of uitvoeren van een missie/visie traject

Sparringpartner

-de invulling en frequentie hiervan bepalen we samen met jou

Coaching

-rondom persoonlijk leiderschap
-omgaan met weerstand
-communicatie met MT en/of team
-omgaan met ouders

Onderzoek

-werkdruk en werkplezier
-wat speelt er ‘onder de ijsberg’ op mijn school
-in kaart brengen van pedagogische en didactische vaardigheden van jouw team

Elk onderzoek resulteert in een plan van aanpak of aanbeveling voor jou.

Wij zijn er voor jou en helpen jou graag om vanuit rust en vertrouwen de school te leiden. Dat kan door ons in te zetten op een van bovenstaande onderdelen, maar combinaties kunnen ook. Per traject stemmen we vooraf met jou af op welke wijze het traject wordt vorm gegeven, wat het kost en welke tijdsinvestering wenselijk is.

Denk aan eens per half jaar een afspraak, maar kan ook een heel coachingstraject worden van bijvoorbeeld één keer per week.

Wil je hier meer over weten dan kun je contact opnemen met Ester Vollenga, Erik Schwab, Geke Bakker of Lijgien Bos.

 

 

 

Wil je meer informatie of direct contact?

We komen graag in contact:

Ester Vollenga
Onderwijsadviseur

0631631551

evollenga@hetabc.nl

Mijn profiel

NT2 in een nieuwkomersgroep

Ben je leerkracht of intern begeleider en werk je met nieuwkomers of asielzoekerskinderen? Heb je behoefte aan meer kennis op het gebied van NT2-onderwijs, maar niet direct tijd om een uitgebreide opleiding te volgen? Het ABC kan helpen om de kennis en vaardigheden van jou of je team uit te breiden. Afhankelijk van jullie vraag verzorgen we training, coaching, ondersteuning of advies op het gebied van:

·        Meertaligheid, tweede taalverwerving en taaldidactiek bij NT2-leerders

·        Mondelinge taalvaardigheid: taaldenkgesprekken

·        Klankonderwijs als basis voor spellen en lezen

·        Woordenschatontwikkeling

·        Nederlandse grammatica met onderdelen uit Zien is Snappen

Meer informatie?

Voor vragen of een verkennend gesprek kun je contact opnemen met Froukje Hoobroeckx.

Froukje is te bereiken op 06-31631583 of via de mail fhoobroeckx@hetabc.nl 

 

 

Heb je inhoudelijke vragen over dit aanbod?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel

Ik verwachtte actuele kennis, leuke werkvormen in een informele sfeer. Dat is prima gelukt!

Deelnemer NT2 / tweedejaars nieuwkomers

School Wide Positive Behavior Support

Wil jij positief gedrag bevorderen en de sociale veiligheid verhogen in jouw klas, team of school?  

School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is gericht op het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen bij leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.

Driejarige systematische en gelaagde gedragsaanpak:
schoolbreed en preventief toepassen van gedragsbeïnvloedende technieken
schoolbreed registreren/signaleren van ongewenst gedrag
op maat inzetten van bestaande interventies voor leerlingen met risicovol gedrag.

SWPBS gaat over de kracht van een geïntegreerde wijze waarop gewenst gedrag wordt aangeleerd. Op de hele school, in elke klas en wanneer nodig voor specifieke leerlingen. Daarbij zit iedereen op dezelfde lijn. De schooldirecteur neemt actief leiderschap op zich, het hele team werkt samen met de leerlingen en actief met ouders. PBS is een benadering (geen programma) om een positief  en veilig schoolklimaat neer te zetten waarin ouders, leerkrachten en kinderen zich prettig voelen. SWPBS resulteert daardoor in een meetbare afname van probleemgedrag en bevordert schoolsucces. Dit werkt zeer motiverend voor leerkrachten, levert leerlingen zichtbaar meer schoolplezier op en meer effectieve leertijd.

Aanpak:

  • Intake; oriënterend gesprek waarna een offerte op maat wordt opgesteld
  • School vormt een PBS team of PBS stuurgroep
  • Per implementatiejaar staan schoolteambijeenkomsten (gem. 2 per schooljaar) centraal en PBS team bijeenkomsten (maandelijks) onder begeleiding van de ABC/ SWPBS coach

Een volledig implementatie traject duurt ongeveer 3 jaar. Daarnaast kan natuurlijk altijd in overleg bekeken worden hoe je dit schoolbreed kunt inzetten, opfrissen of verduurzamen.
Neem voor specifieke vragen contact op met Rachelle via rsolomons@hetabc.nl.

 

Opleiding tot interne PBS-coach

Het ABC biedt in samenwerking met het Windesheim PBS expertisecentrum een opleiding tot interne PBS-coach en scholingsnetwerk aan. Zoek je een erkende aanpak om sociale veiligheid op jouw school te vergroten en hierin samen met andere scholen te leren en optrekken? Wil je je laten opleiden tot interne PBS-coach of zijn leerkrachten van jouw school eerder getraind in de SWPBS aanpak en zoek je versteviging? Doe dan mee.

De opleiding duurt twee schooljaren. Per jaar zijn er 3 opleidingsdagen en 3 intervisiemiddagen. Advies is om per school twee deelnemers mee te laten doen. De kosten bedragen € 2000,- per persoon. De opleiding sluit mooi aan bij IB-ers, leerkrachten en gedragsspecialisten met interesse voor een erkende geïntegreerde aanpak zoals SWPBS.

Wil je je voorinschrijven voor deze opleiding dan kun je je aanmelden via onderstaand formulier.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onze PBS-coach Rachelle Solomons via rsolomons@hetabc.nl. Zij kan je ook alles vertellen over de ondersteuning die we scholen bieden voor het onderhouden, verstevigen en zelfstandiger worden in PBS. Te denken valt aan: individuele coaching op de werkvloer, teamsessies PBS in de klas, ondersteuning bij teamtrainingen en ondersteuning van de PBS stuurgroep.

Aanmeldformulier interesse in PBS

  • Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.

Wilt u meer informatie of direct contact hierover?

Rachelle Solomons-Kraal
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 64

rsolomons@hetabc.nl

Mijn profiel

Het hele team voelt zich steeds bekwamer in het omgaan met lastig gedrag en lastige situaties op school. Er wordt samen gewerkt met ouders en leerlingen. De school is een oefenplaats voor democratie geworden.
Als ik nu de school binnenloop zie en hoor ik de belangrijkste kernwaarden terugkomen in de gangen, in de klassen én binnen het team. Zo mooi!

- Rachelle

Omgaan met TOS (TaalOntwikkelingsStoornis) in de klas

Een taalontwikkelingsstoornis is een term die je de laatste tijd steeds meer tegenkomt, ook in het basisonderwijs. Deze stoornis is lange tijd verborgen geweest, c.q. heeft weinig aandacht gekregen. Dat is vreemd, want TOS komt vaker voor dan ADHD of autisme. Circa 7% van de leerlingen heeft een TOS (Bishop, 2010). Dat is één op de twintig leerlingen!

Kinderen met TOS hebben moeite met het verwerken van taal in het brein. Dit leidt tot problemen binnen alle domeinen van taal. Veel kinderen met TOS hebben moeite met de verwerving van het klanksysteem. Een ander specifiek kenmerk bij TOS zijn woordvindingsproblemen. Ook het produceren van (complexe) zinnen is problematisch. Verder hebben kinderen met TOS moeite met het vertellen van een verhaal.

Omdat in de taalontwikkeling alle onderdelen van taal met elkaar te maken hebben en van elkaar afhankelijk zijn, krijgen kinderen met TOS later vaak ook leesproblemen; op gebied van technisch lezen, maar zeker ook begrijpend lezen. Kortom, deze stoornis belemmert kinderen enorm in hun schoolloopbaan.

Een TOS gaat niet over. Kinderen moeten ermee leven. Hulp is hierbij geboden en daarom is vroegtijdige onderkenning erg belangrijk. Een TOS wordt door ouders, het consultatiebureau en in het reguliere onderwijs lang niet altijd onderkend. Er is ten eerste meer kennis nodig over wat een TOS nu eigenlijk is en welk kind een TOS heeft. Ten tweede is er gerichte ondersteuning nodig bij een kind met TOS, zodat het kind kan groeien in het reguliere onderwijs.

Heb jij ook kinderen in de klas, bij wie je vermoedt dat er sprake is van een TOS? Wil jij jouw leerling(en) extra ondersteuning bieden? Geef je dan op voor de deze training.

Programma

De training bestaat uit twee bijeenkomsten van twee uur met een tussenperiode van twee weken. In de eerste bijeenkomst leer je wat een TOS is en hoe een TOS is te herkennen. In de tussenperiode voer je een casus uit met een eigen leerling. De uitwerking van de casussen wordt in de tweede bijeenkomst besproken. Je krijgt handvatten om haar leerling(en) met TOS de benodigde ondersteuning te bieden.

Informatie & data

De training bestaat uit 2 middagen van 2 uur.

Deze training kan ook als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer informatie contact op met Froukje Hoobroeckx.

Heb je praktische vragen over deze training?

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

 

blog-moniek

Bouwen aan een sterke relatie met je leerlingen

Leerkracht relatie interview en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching

Een goede relatie tussen de leerkracht en een leerling levert dubbele winst op! Voor de leerling(en) heeft het een groot effect op leerprestaties, gedrag, leerplezier en dynamiek van de héle klas. Voor de leerkracht levert het (werk)plezier, voldoening en competentiegevoel op.

Door middel van het Leerkracht Relatie Interview (LRI) en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching (LLInC) kunnen vastgelopen relaties met leerlingen worden verbeterd met deze dubbele winst als doel.

Omdat wat leerkrachten voelen en denken ten aanzien van een leerling voor een groot deel stuurt wat zij doen, is relatiegerichte reflectie een belangrijke eerste stap om negatieve spiralen die met ‘moeilijke’ leerlingen zijn ontstaan te doorbreken. Het LRI is hierbij een mooi en krachtig hulpmiddel!

Hoe het werkt

Het vertrekpunt is de leerkracht zélf en hoe hij/zij de relatie met een specifieke leerling ervaart. Met behulp van het LRI worden leerkrachten door gecertificeerde ABC-coaches begeleid om hun ervaringen te expliciteren, te interpreteren en te verbinden aan wat bekend is over leerkracht-leerling interacties en begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Het LRI bestaat uit 12 hoofdvragen over de relatie die de leerkracht met een leerling heeft en hoe hij/zij die beleeft. Er wordt gevraagd naar recente, concrete gebeurtenissen of belevenissen van de leerkracht met de leerling, zowel positief als negatief. De leerkracht denkt aan momenten dat het klikte of juist niet, dat de leerling lastig gedrag liet zien, of van streek was. Behalve naar wat de leerkracht precies deed in die situaties (pedagogisch handelen), wordt ook gevraagd naar zijn of haar eigen emoties op dat moment én wat hij of zij denkt dat de leerling voelde. Door deze aspecten van de relatie te bespreken, kan een leerkracht zich anders of meer bewust worden van zijn eigen invloed op het functioneren van de leerling. Deze kennis kan hij/zij vervolgens met een ‘open mindset’ gebruiken om de leerling te beïnvloeden en te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.

Deze vorm van begeleiding kan op verschillende manieren benut worden:

  • In het kader van consultatieve leerlingbegeleiding/handelingsgerichte diagnostiek
    Als onderzoeksinstrument om de leerkracht-leerling relatie in kaart te brengen en als interventie om deze te verbeteren. Bij de leerkracht wordt het LRI ten aanzien van aangemelde leerling afgenomen. Het opgenomen gesprek wordt door de onderwijsadviseur volgens protocol gescoord en in een zogenaamde Leraar-Leerling Relatie Profiel vertaald. Na minimaal twee weken heeft met de leerkracht een nabespreking n.a.v. het LRI plaats. Met de leerkracht wordt afgesproken hoe de resultaten in het verslag en het adviesgesprek ten bate van begeleiding van de leerling met betrokkenen worden gedeeld.
  • In het kader van coaching en professionalisering van leerkrachten
    Als leerkracht of interne begeleider kun je kiezen voor coaching gericht op de relatie met één of twee leerlingen. Ervaring leert dat dit laatste het meest oplevert. Er worden twee afspraken ingepland per LRI: afname LRI bij de leerkracht en na minimaal twee weken nabespreking aan de hand van het Leraar-Leerling Relatie Profiel. De leraar komt zélf aan het woord en is eigenaar van het proces. Ervaringen van de leraar zijn het uitgangspunt.
  • Als onderdeel van een “Weer een gelukkige klas”-traject
    LLInC kan eenvoudig worden ingepast, c.q. opgenomen in een ‘Weer een gelukkige klas’-traject. Daarmee verdiep je de relatie met een of meerdere leerlingen in je groep.

Het ABC beschikt, als één van de eerste onderwijsadvies instellingen, over een team van door Mirella van Minderhout (Bureau Mind) en Helma Koomen (UvA) opgeleide, gecertificeerde en enthousiaste LLInC-coaches. Zij pakken graag voorliggende vragen op!

Wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen of Fleur Runeman.

 

Wil je meer weten hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

Executieve functies: Een grote voorspeller voor schoolsucces!

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? Of heb je een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering? 

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De individuele begeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden 
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 5, 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4.

Opbrengsten

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

 

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij zsm contact met je op!

 

Download hier Het Breinlogboek. Het staat vol met tips, spelletjes en werkbladen om te oefenen met alle verschillende executieve functies.

Nieuws uit het EF-team

Even voorstellen: wij zijn Floor, Lara en Laura. Wij geven met veel plezier en enthousiasme Executieve-functies begeleiding aan leerlingen van basisscholen. Normaal doen we dit op de scholen, maar in de huidige periode zijn we creatief geweest en hebben we ook online executieve-functies begeleiding gegeven aan kinderen die moeite hebben zich te concentreren of bijvoorbeeld moeite hebben met plannen en organiseren. Wij vinden het leuk om jullie een kijkje achter de schermen te geven. Lees hieronder onze ervaringen. Meer weten over de begeleiding van executieve functies? Stuur ons een berichtje, mail naar eftraject@hetabc.nl

EF dames

Nieuwe collega

Mijn naam is Anna Zschämisch en sinds dit schooljaar ben ik o.a. begonnen als Executieve Functies begeleider. Inmiddels ben ik gestart met enkele uiteenlopende trajecten en begeleid ik met veel plezier kinderen die moeite hebben met één of meerdere executieve functies. Tijdens de begeleiding help ik ze, op een leerzame en speelse manier, bij het versterken en ondersteunen van deze functies. Zo heb ik onlangs samen met een kind aan het begin van het traject een overzicht gemaakt van oorzaken die in de klas kunnen zorgen voor afleiding. Hierover samen in gesprek gaan levert mooie inzichten en aanknopingspunten voor het vervolg. Het geeft veel voldoening om te merken dat het op maat gemaakte traject bijdraagt aan het vergroten van het bewustzijn bij het kind. Ik kijk ernaar uit om nog meer trajecten op te gaan pakken!

 

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…

In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag” – de meester van groep 5

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

 

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

 

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti

Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:

Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Knipsel

Download hier een pdf versie om op te kunnen hangen in de klas

Meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl

 

Traumasensitief lesgeven

Vluchtelingenkinderen hebben vrijwel altijd gebeurtenissen meegemaakt die tot trauma kunnen leiden. Angst, geweld, bedreiging en armoede in hun land van herkomst, de reis en de onrust in opvanglocaties hebben een grote impact op deze kinderen. Toch is niet elke leerling getraumatiseerd.

Voor getraumatiseerde leerlingen kan school een plek zijn waar ze zich veilig voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen ontwikkelen. In de praktijk is het echter vaak zo dat ze door hun gedragsproblemen (voortkomend uit trauma) vastlopen en, samen met hun leerkracht(en) in een negatieve spiraal belanden. Een leraar kan, met de juiste kennis over trauma, een enorme bijdrage leveren aan het herstel en de veerkracht van het kind.

Basistraining

Workshop traumasensitief lesgeven: herkennen en signaleren van trauma in de klas

Deze workshop is gericht op deelnemers die nog weinig kennis hebben over trauma of nog niet lang werken met getraumatiseerde leerlingen.

Na deze workshop zal de deelnemer antwoorden hebben op de volgende vragen:

  • Over welke kinderen/ jongeren hebben we het vandaag?
  • Wat is trauma?
  • Waarom is het belangrijk om kennis te hebben over trauma
  • Waarom ontwikkelt niet elke leerling die traumatiserende gebeurtenissen meemaakt, klachten?
  • Hebben alle leerlingen die traumatiserende gebeurtenissen meegemaakt hebben, therapie nodig?
  • Welke effecten heeft trauma op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen/ jongeren?
  • Welke invloed heeft trauma op de ontwikkeling van de hersenen?
  • Wat kan mijn rol als leerkracht/ docent zijn in het leven van getraumatiseerde jongeren?

Vervolgtraining/ Gevorderde training

Workshop traumasensitief lesgeven: de invloed van trauma op het kind/de jongere in de klas

Deze workshop gaat in op hoe je kunt werken aan stressvermindering i.p.v. gedragsbeheersing in je klaslokaal. Het betreft een workshop op gevorderd niveau. Om deel te kunnen nemen aan deze workshop wordt verondersteld dat deelnemers workshop 1 gevolgd hebben, of minimaal beschikken over basiskennis over trauma.

Na deze training zal de deelnemer antwoorden hebben op de volgende vragen:

  • Welke factoren (persoonskenmerken/ traumasymptomen) zijn van directe invloed op het gedrag van de leerling?
  • Hoe doorbreek ik als leerkracht de negatieve spiraal?
  • Hoe kan ik (als docent) het gevoel van veiligheid in de klas vergroten?
  • Hoe werk ik aan het vergroten van de veerkracht van een kind
  • Hoe werk ik aan zelfregulatie bij getraumatiseerde kinderen
  • Wat doet dit met mij als leerkracht en hoe zorg ik goed voor mijzelf?

Naast theoretische kennis zal ruim voldoende gelegenheid zijn om ervaringen uit te wisselen en de vertaling naar de eigen onderwijspraktijk te maken. De trainingen zijn gebaseerd op het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen van Leony Coppens e.a.

 

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die te maken hebben met (tweedejaars) nieuwkomers/vluchtelingenkinderen. Daarnaast interessant voor leerkrachten van reguliere groepen, onderwijsprofessionals in het algemeen (IB’er, directeur, schoolmaatschappelijk werker) en betrokken zorgverleners.

Deze training kan als maatwerk worden gegeven, bij Het ABC of op locatie. Neem voor meer inhoudelijke informatie contact op met Ester Vollenga. Voor praktische zaken met Anneke Legel.

Kosten

De kosten voor twee workshops bedragen € 325,-
Bij alleen deelname aan de gevorderden workshop, zijn de kosten € 180,-

Aanmelden

Graag bij interesse onderstaand formulier invullen.
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact op.

Aanmelden Traumasensitief Lesgeven

  • Deelnemer gegevens

 

Bekijk ook: Welkom in mijn klas

 

Heb je inhoudelijke vragen over deze training?

Ester Vollenga
Onderwijsadviseur

0631631551

evollenga@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Heb je praktische vragen over deze training?