Persoonlijke groeidoelen in de (verrijkings)klas 

Wil je in de (verrijkings)klas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?
Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die op de lange termijn belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.
Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet zozeer bij het uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Het draait om het oefenen en ontwikkelen van vakoverstijgende vaardigheden. Deze vaardigheden worden ook wel groeidoelen genoemd. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van deze vaardigheden. Werken met groeidoelen biedt daardoor kansen om een brug te slaan tussen de verrijkingsklas en de reguliere klas. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de verrijkingsklas als de reguliere klas. Je kunt hiermee meer samenhang creëren in het aanbod. Dit is het meest zinvol wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en maakt het leren zichtbaar.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

  • Je kent verschillende overzichten van vakoverstijgende of groeidoelen (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • Je weet hoe je vakoverstijgende of groeidoelen kunt introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • Je weet hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het kiezen van, en reflecteren op, een persoonlijk doel.
  • Je weet hoe je het leerproces samen met leerlingen zichtbaar kunt maken (bijvoorbeeld door middel van ‘de vooruitkijker’, de ‘terugkijker’, een portfolio of groeirapport.
  • Je weet hoe je ouders en andere leerkrachten kunt betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • Je kunt zelf materialen en middelen vormgeven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

  • (Digitale) consulten
    ·        Workshop(s)
    ·        Werkgroepbijeenkomsten
    ·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Annelies de Muijnck

 

 

Verdieping en extra uitdaging in de klas

Maar welke verdieping en extra uitdaging is passend en hoe verwerk je dat in je klassenmanagement? We zetten hier alvast even wat ideeën op een rijtje. Allereerst biedt het TASC-model een mooi gestructureerd stappenplan om de leerlingen zelfstandig aan een project te laten werken. Zeker voor kinderen die nog moeite hebben met hun executieve vaardigheden is dit model een prettige houvast. Een andere methodiek die in de klas kan worden ingezet is het venndiagram, wat vanuit de wiskunde een grafische voorstelling is van de logische relaties tussen meerdere verzamelingen. Met behulp van zo'n venndiagram kun je zichtbaar maken waar er verschillen en overeenkomsten te vinden zijn tussen twee of meerdere begrippen. Om het kritisch, creatief of het analytisch denken te stimuleren, kunnen de Denksleutels worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is de ‘wat als’-sleutel, waarbij kinderen worden uitgedaagd om na te denken over bepaalde hypothetische stellingen. Een andere methodiek die kan worden ingezet om het denken te stimuleren, zijn de Denkhoeden. De zes verschillende (kleuren) hoeden representeren zes invalshoeken om over een stelling of probleemstelling na te denken en argumentatie te verzinnen. Aan de basis van deze methodieken staat de Taxonomie van Bloom, die zes niveaus van denken aangeeft. De lagere drie niveaus (onthouden, begrijpen en toepassen) zie je in het reguliere onderwijs veel terug. De drie hogere orde denkniveaus (analyseren, evalueren en creëren) bieden leerlingen meer verdieping en complexiteit, waardoor er voor cognitief talentvolle en begaafde leerlingen beter wordt aangesloten bij hun capaciteiten en zij meer mogelijkheden krijgen om tot leren te komen.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Nationale Onderwijsweek
Kennissessie 'Omgaan met begaafdheid'

Vrijdag 8 oktober, 16.00-17.00 uur

Digitale inspiratiesessie over begaafdheid en toekomstbestendig leren met (persoonlijke) groeidoelen.

Wat doe je als leraar, wanneer jouw leerling(en) meer uitdaging en begeleiding nodig hebben om tot leren te komen? Ervaringen vanuit de praktijk van de Day a Week School geven nieuwe inzichten, die breder toepasbaar zijn. In deze digitale kennissessie krijg je naast informatie over het werken met vaardigheids- en groeidoelen, vooral ook veel inspiratie en is er ruimte voor interactie en uitwisseling.

Daag je leerlingen uit om tot leren te komen

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leraar gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden. In het artikel 'Toekomstbestendig leren' geeft Marleen een aantal praktische voorbeelden, waar we in deze kennissessie op doorgaan.

Informatie & aanmelden

Deze gratis kennissessie wordt, via Zoom, gegeven door Marleen van Beek en Annelies de Muijnck.
Zij zijn onderwijsadviseur begaafdheid bij Het ABC en maken onderdeel uit van het Day a Week School programmateam.

Na afloop is er voor de liefhebbers gelegenheid om met elkaar na te praten en ‘digitaal te borrelen’. Een mooie afsluiter van de Nationale Onderwijs Week!

Deze sessie is reeds voorbij. Neem voor meer informatie contact op met Annelies of Marleen.

Wil je hier meer over weten?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

Marleen van Beek
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

0682354526

mvanbeek@hetabc.nl

Mijn profiel

Day a Week School (DWS) biedt onderwijs aan cognitief talentvolle leerlingen die uitblinken qua leerprestaties en denkstrategieën en behoefte hebben aan meer uitdaging dan dat het reguliere onderwijs hun kan bieden, om zo tot actief leren en ontwikkelen te komen. Bij DWS dienen deze 4 doelgebieden als
kapstok voor ons onderwijs.

 

Heb je de inspiratiesessie over executieve functies op 15 april 2021 gemist en ben je wel benieuwd wat er besproken is.? Bekijk hieronder de padlet die we aan de hand van de inspiratiesessie gedeeld hebben met de deelnemers.

Gemaakt met Padlet

 

Aanmelden webinar De Gelukkige Groep donderdag 7 september

'Webinar De Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmeldformulier Webinar De Gelukkige Groep 7 september

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Aanmelden webinar De Gelukkige Groep donderdag 26 augustus

'Webinar De Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmeldformulier Webinar De Gelukkige Groep 26 augustus

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Aanmelden webinar De Gelukkige Groep dinsdag 15 juni

'Webinar De Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmeldformulier Webinar De Gelukkige Groep dinsdag 15 juni

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Aanmelden webinar De Gelukkige Groep donderdag 3 juni

'Webinar De Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmeldformulier Webinar De Gelukkige Groep 3 juni

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Praktijkervaring kinderen

Het verhaal van Zoë

Onderwijsadviseur Frances Hobden begeleidt Zoë (8 jaar) sinds begin november. Ze zit net 1,5 jaar op deze school, de school waar ze eerst op zat moest sluiten. Hier heeft ze twee jaar op gezeten. Op haar vorige school heeft ze vaak te horen gekregen dat ze dingen niet kan, niet slim is en er was een negatief pedagogisch klimaat. Op de nieuwe school vindt ze het ontzettend moeilijk om door te zetten als het moeilijk gaat en raakt ze snel gedemotiveerd of boos als iets niet gaat zoals ze wilt of niet lukt (schoolwerk, maar ook spelen). Ze vindt het lastig wanneer ze negatieve emoties heeft (boos, verdrietig, gefrustreerd) om weer tot rust te komen, blijft hier lang in hangen.

Frances: "Ik ben 4 keer in de week op school, twee keer als ondersteuning van de leerkracht in de klas en twee keer een individuele sessie. We werken met name aan de growth-mindset (Fixie & Growie, kwaliteitenspel, helpende gedachten etc). Langzaamaan zien we (leerkracht, ouder en ik) een mooie switch die wordt gemaakt. Ze zegt nu af en toe dingen zoals ‘Is niet erg, ik probeer het gewoon nog een keertje’ of ‘ ik snap dit niet juf, kunt u me helpen?’. Eerder zou dit niet zo snel gebeuren! Ze zou boos worden, geen hulp vragen aan juf of een klasgenootje ‘de schuld geven’ dat ze niet geconcentreerd kon werken en het dus niet af heeft. Ze was erg bang om straf (schuld) te krijgen als ze iets niet goed had gedaan, ze had op haar vorige school geleerd dat het dan hielp om onwaarheden te vertellen en andere klasgenootjes hiermee op te zadelen. Samen met de leerkracht en moeder hebben we bewust ingezet op positieve helpende gedachten en ze leert nu door ervaring dat het niet erg is om iets niet meteen te snappen, dat je best doen genoeg is soms! Van resultaatgericht naar procesgericht. Doordat ze een growth-mindset begint te ontwikkelen zit ze ook lekkerder in haar vel, kan ze beter omgaan met negatieve emoties en heeft ze een positievere rol in de groep. Heel mooi om te zien. Vorige week ook een fijn telefoongesprek met moeder hierover gehad, ze is apetrots op haar dochter.

Naast het werken aan de growth-mindset doen we oefeningen en spelletjes die te maken hebben met emotie-regulatie en hebben we veel gesprekjes over gevolgen van bepaalde gedragingen en lief zijn voor elkaar."

Het verhaal van Mert

Mert zit in groep 6 en is een hele vrolijke, sociale jongen die goed kan vertellen. Zijn leerkracht ziet dat Mert snel afgeleid is en het liefst de hele dag kletst met de kinderen die naast hem zitten. Daardoor houdt Mert andere kinderen van het werk af en lukt het hem zelf ook niet goed om te beginnen aan een opdracht. Soms heeft Mert ook niet de motivatie om aan een opdracht te beginnen. Daarom hebben we samen aan de hand van mindsetkaarten veel gepraat over waarom we leren, waarom we fouten moeten maken en waarom oefenen belangrijk is. Verder hebben we opdrachten en trucjes bedacht om niet afgeleid te raken in de les en door te zetten als een opdracht lastig wordt.

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…
In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag”
– de meester van groep 5

 

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

 

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti
Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:
Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Nicolette Freijser
Relatiemanager en onderwijsadviseur

06 - 316 315 41

nfreijser@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Workshops & Webinars Executieve Functies

Hoe komt het dat de cijfers die mijn kind haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat hij kan? Waarom is mijn kind niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij uw kind ontwikkeld zijn en gebruikt worden.

 

Inhoud

Tijdens een workshop wordt ingegaan op de werking van het brein, leggen wij uit wat ‘executieve functies’ nu precies zijn en waarom het zo belangrijk is dat deze goed tot ontwikkeling kunnen komen. Ook leggen we uit wat je zelf als ouder of leerkracht kunt doen om deze ontwikkeling te stimuleren. Want wist je dat?! De ontwikkeling van de executieve vaardigheden, een grotere voorspeller zijn voor schoolsucces dan het IQ?

We zullen theorie en laatste wetenschappelijke bevindingen over executieve functies behandelen. We brengen door middel van een testje je eigen executieve functies als leerkracht in kaart en we sluiten de workshop af met het bespreken van casuïstiek. Er zullen verschillende casussen aanbod komen van kinderen uit verschillende leeftijdscategorieën. Het wordt een leerzame interactieve workshop!

Voor wie?

Iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp, voor iedereen die zijn leerlingen wil helpen zich nog beter te ontwikkelen en zich klaar te maken voor het werk op school.

Wil je meer informatie?  Stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl of bel met Evelien Brouwer.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Evelien Brouwer
Onderwijsadviseur & Relatiemanager

06 - 31 63 16 11

ebrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Groepsbegeleiding Executieve Functies

Heeft een aantal leerlingen uit jouw klas moeite om zich te concentreren? ​Of moeite met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft jouw klas baat bij het groepstraject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat leerlingen hun eigen gedrag beter kunnen sturen en inzicht krijgen in eigen vaardigheden. Daardoor komen ze beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De groepsbegeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Heeft u vragen over dit aanbod?

Nicolette Freijser
Relatiemanager en onderwijsadviseur

06 - 316 315 41

nfreijser@hetabc.nl

Mijn profiel