Duurzame Inzetbaarheid Schoolteam

Is in jouw school het lerarentekort merkbaar, hebben jullie te maken met een hoog verloop of heb je eindelijk een schoolteam dat staat en wil je dat graag zo houden. De training ‘Duurzame Inzetbaarheid Schoolteam’ ondersteunt scholen in het behoud van hun docenten en leerkrachten. De werkdruk- en energiebronnen van het team worden in kaart gebracht om een prettige balans tussen werkdruk en werkgeluk te vinden. Het resultaat is een team dat meer werkgeluk ervaart en teamleden die langer behouden blijven voor het onderwijs, de school en de leerlingen.

Inhoud

  • Een kort vooronderzoek waarin zowel de werkdrukbronnen als de energiebronnen van de individuele teamleden in kaart worden gebracht.
  • Een training bestaande uit drie delen. In deel 1 onderzoeken we de energiebronnen van het team. In deel 2 onderzoeken we de werkdrukbronnen van het team. In deel 3 stellen we een praktisch haalbaar plan van aanpak op om de energiebronnen te maximaliseren en de werkdrukbronnen te minimaliseren.
  • Een vervolgbijeenkomst waarin we het plan van aanpak en de uitvoering daarvan evalueren en bijstellen. We bespreken wat er al werkt en waarom dat werkt en bespreken welke actiepunten er nog niet zijn uitgevoerd en wat er nodig is om dit toch te kunnen doen.

Voor wie?

  • Schoolteams PO/VO
  • Secties/vakgroepen in het VO
  • Docenten en leerkrachten die deels hetzelfde werk uitvoeren of veel samenwerken
  • Werkgroepen
  • Schoolleiders

(max. 10 personen of 1 sectie/vakgroep)

Duur en kosten

Het vooronderzoek kan zowel live als online op verschillende manieren worden afgenomen. Gemiddeld kost dit 0,5 uur per persoon.
De training is flexibel in te delen. Mogelijke opties zijn o.a. een studiedag of drie losse sessies. Sessies duren ongeveer 2,5 uur.
De vervolgbijeenkomst duurt 2 uur. Verdere vervolgbijeenkomsten of extra ondersteuning bij de uitvoering van het plan van aanpak zijn mogelijk in overleg.

Kosten zijn afhankelijk van de gekozen indeling en locatie.

Contact

Heb je vragen of wil je meer informatie?  Bel of mail Sven Mooij.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Sven Mooij
Onderwijsadviseur leiderschap

0657906694

smooij@hetabc.nl

Mijn profiel

Persoonlijke groeidoelen in de (verrijkings)klas 

Wil je in de (verrijkings)klas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?
Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die op de lange termijn belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.
Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet zozeer bij het uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Het draait om het oefenen en ontwikkelen van vakoverstijgende vaardigheden. Deze vaardigheden worden ook wel groeidoelen genoemd. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van deze vaardigheden. Werken met groeidoelen biedt daardoor kansen om een brug te slaan tussen de verrijkingsklas en de reguliere klas. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de verrijkingsklas als de reguliere klas. Je kunt hiermee meer samenhang creëren in het aanbod. Dit is het meest zinvol wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en maakt het leren zichtbaar.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

  • Je kent verschillende overzichten van vakoverstijgende of groeidoelen (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • Je weet hoe je vakoverstijgende of groeidoelen kunt introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • Je weet hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het kiezen van, en reflecteren op, een persoonlijk doel.
  • Je weet hoe je het leerproces samen met leerlingen zichtbaar kunt maken (bijvoorbeeld door middel van ‘de vooruitkijker’, de ‘terugkijker’, een portfolio of groeirapport.
  • Je weet hoe je ouders en andere leerkrachten kunt betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • Je kunt zelf materialen en middelen vormgeven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

  • (Digitale) consulten
    ·        Workshop(s)
    ·        Werkgroepbijeenkomsten
    ·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Annelies de Muijnck

 

 

Verdieping en extra uitdaging in de klas

Maar welke verdieping en extra uitdaging is passend en hoe verwerk je dat in je klassenmanagement? We zetten hier alvast even wat ideeën op een rijtje. Allereerst biedt het TASC-model een mooi gestructureerd stappenplan om de leerlingen zelfstandig aan een project te laten werken. Zeker voor kinderen die nog moeite hebben met hun executieve vaardigheden is dit model een prettige houvast. Een andere methodiek die in de klas kan worden ingezet is het venndiagram, wat vanuit de wiskunde een grafische voorstelling is van de logische relaties tussen meerdere verzamelingen. Met behulp van zo'n venndiagram kun je zichtbaar maken waar er verschillen en overeenkomsten te vinden zijn tussen twee of meerdere begrippen. Om het kritisch, creatief of het analytisch denken te stimuleren, kunnen de Denksleutels worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is de ‘wat als’-sleutel, waarbij kinderen worden uitgedaagd om na te denken over bepaalde hypothetische stellingen. Een andere methodiek die kan worden ingezet om het denken te stimuleren, zijn de Denkhoeden. De zes verschillende (kleuren) hoeden representeren zes invalshoeken om over een stelling of probleemstelling na te denken en argumentatie te verzinnen. Aan de basis van deze methodieken staat de Taxonomie van Bloom, die zes niveaus van denken aangeeft. De lagere drie niveaus (onthouden, begrijpen en toepassen) zie je in het reguliere onderwijs veel terug. De drie hogere orde denkniveaus (analyseren, evalueren en creëren) bieden leerlingen meer verdieping en complexiteit, waardoor er voor cognitief talentvolle en begaafde leerlingen beter wordt aangesloten bij hun capaciteiten en zij meer mogelijkheden krijgen om tot leren te komen.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Nationale Onderwijsweek
Kennissessie 'Leren Leren in je klas'

 

Vrijdag 7 oktober, 16.00-17.00 uur

Digitale inspiratiesessie over leren leren in jouw klas, met de mandarijn-leerkuil

Leren leren is een populair onderwerp, maar wat bedoelen we hiermee? En hoe ziet dat eruit in de klas? In deze sessie krijg je tips en tools om in je klas aan de slag te gaan met leren leren, met behulp van de leerkuil.

Daag je leerlingen uit, leer samen leren

In het onderwijs van tegenwoordig zien we graag veel zelfsturing en metacognitieve vaardigheden: kinderen die van een afstandje naar hun denk- en werkproces kunnen kijken, reflecteren en hun strategieën kunnen aanpassen. Dat gaat niet altijd zo soepel als je zou willen, zeker als de opdrachten uitdagender worden. In het artikel ‘Leren Leren in jouw klas’ laat Heidi zien hoe je de leerkuil kunt inzetten in je klas. In deze kennissessie gaan we dieper de leerkuil in, onderzoeken we het proces dat erachter zit en krijg je nog meer vaardigheden om er samen uit te komen.

Informatie & aanmelden

Deze gratis kennissessie wordt, via Zoom, gegeven door Heidi de Vries. Zij is onderwijsadviseur begaafdheid bij Het ABC, gespecialiseerd in uitdagend aanbod en uitdagend gedrag.

De sessie is voor leerkrachten en IB’ers, werkzaam in het basisonderwijs.

Na afloop is er voor de liefhebbers gelegenheid om met elkaar na te praten en ‘digitaal te borrelen’. Een mooie afsluiter van de Nationale Onderwijs Week!

 

Aanmeldformulier Zoom Kennissessie Leren Leren vrijdag 7 okt 2022

 

 

 

Wil je hier meer over weten?

Heidi de Vries
Onderwijsadviseur

06 82333417

hdevries@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

Hoe kun je nog beter luisteren?

Heb je ook het gevoel dat er niet altijd goed naar je wordt geluisterd?
Merk je zelf dat je de ene keer beter luistert dan de andere keer? 

Luisteren is een onzichtbare en tegelijkertijd hele belangrijke kwaliteit. Niemand vertelt je hoe je luistert, terwijl we merken dat het heel belangrijk is dat er goed naar je geluisterd wordt. Wil jij graag dat iemand (beter) naar jou luistert? Wil je zelf beter leren luisteren of ken je iemand die beter wil leren luisteren? Zowel op individueel als op groeps-/teamniveau kun je hier ervaring in opdoen en met feedback aan de slag gaan.

Workshop

In de workshop 'Luisteren in de schijnwerpers' leer je door middel van ervaringsoefeningen hoe je nóg beter kunt luisteren. We beginnen met onderzoeken wat wij 'goed luisteren' vinden. Je ervaart wat beter luisteren je oplevert en je ontdekt wat je valkuilen zijn. Je leert ook welke keuzes je vooraf en tijdens het luisteren kunt maken om beter te kunnen luisteren. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van voldoende tijd, aan stil zijn, aan het uitstellen van je oordeel en het geven van adviezen. Hoe kun je echt nieuwsgierig zijn naar wat de ander beweegt?

Als je je meer bewust bent van je eigen luister-kwaliteiten dan kun je deze meteen gebruiken in je eigen communicatie. Wanneer we goed kunnen luisteren dan lukt het ons om de ander, een volwassene of een kind, beter te begrijpen. En als we elkaar beter begrijpen dan wordt de wereld zoveel prettiger, dan is er meer begrip voor elkaar.

Je kunt dat wat je leert tijdens de workshop gebruiken in bijvoorbeeld een teamoverleg. Ook kun je in de klas met kinderen werken aan het beter naar elkaar leren luisteren. Luisteren is niet alleen gehoorzamen! Door het luisteren, als onzichtbare vaardigheid, meer zichtbaar te maken wordt ook het belang hiervan groter.

 

Wil je hier meer over weten?
Neem dan contact op met Bianca Vlaar.

 

"Luisteren is als kwaliteit vaak onzichtbaar maar wanneer iemand echt naar je luistert dan voel je dat. Daarom vind ik dat het aanleren van de kwaliteit luisteren meer aandacht verdient!" - Bianca

Heb je vragen of wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Bianca.

Bianca Vlaar
Consulent Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen

06 - 31 63 16 09

bvlaar@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

Heb je de inspiratiesessie over executieve functies op 15 april 2021 gemist en ben je wel benieuwd wat er besproken is.? Bekijk hieronder de padlet die we aan de hand van de inspiratiesessie gedeeld hebben met de deelnemers.

Gemaakt met Padlet

 

RITHA

ECHA gekwalificeerde opleiding

Zijn er veel hoogbegaafde leerlingen op jouw school en wil je hen blijven uitdagen? Een expert op het gebied van hoogbegaafdheid biedt dan uitkomst. De ECHA-opleiding ken je wellicht al. Deze opleiding is doorontwikkeld tot een nieuwe, state-of-the-art opleiding op het gebied van hoogbegaafdheid: Radboud International Training on High Ability (RITHA).

Deze RITHA-opleiding wordt door mede-opleiders Radboud Universiteit, De CED-Groep en Het ABC aangeboden in een verkorte, Nederlandstalige variant, genaamd RITHA Practitioner. In deze ECHA gekwalificeerde opleiding zijn wetenschappelijke inzichten vertaald naar praktische toepassingen voor in de klas en daarbuiten. Wie deze opleiding heeft gevolgd, is expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Je hebt dan alles in huis om leerlingen met deze specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften te begeleiden.

In deze opleiding leren professionals zoals leerkrachten, docenten, adviseurs, pedagogen of psychologen hoe het signaleren, begeleiden en adviseren van (hoog)begaafden in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en in de adviespraktijk werkt.

In het kort

  • Blended opleiding;
  • Bestaande uit drie blokken, verspreid over 12 maanden;
  • Afgesloten met een Veldonderzoek;
  • Leidt tot het RITHA Certificaat (Radboud Universiteit) en het ECHA Certificaat (European Council for High Ability)

Aanwezigheidsplicht

Voor de seminars geldt een aanwezigheidsplicht. Tijdens de online modules wordt een actieve leerhouding verwacht.

Studielast

De RITHA Practitioner opleiding bestaat in totaal uit 420 studie-uren (15 ECTS), waarbij we uitgaan van een gemiddelde studielast van 8-10 uur per week.

Selectieprocedure

Er vindt een selectieprocedure plaats op basis van CV en korte motivatie. Kandidaten melden zich hiervoor aan middels onderstaande aanmeldknop en ontvangen binnen 10 werkdagen uitsluitsel over hun toelating. Nadat kandidaten zijn toegelaten tot de opleiding, ontvangen zij het aanmeldformulier om hun inschrijving definitief te maken.

Brochure

Download hier de brochure

RITHA Practitioner Nederland Amsterdam November 2022

De opleiding wordt vanaf 9 november ook in Amsterdam gegeven.

Startdatum: 9 november 2022
Voertaal: Nederlands
Duur: 420 uren
Plaats: Amsterdam, Nederland
Locatie: Amsterdam (exacte locatie wordt later bekend gemaakt)
Kosten: € 6.600,00
STAP-budget: Ja
Neem voor meer informatie contact op met Maaike Goddijn

Lees hier voor meer info en aanmelden.

Vragen? Maaike vertelt je graag meer over de opleiding.

Maaike Goddijn
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

06-82 34 21 69

mgoddijn@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Individuele Begeleiding Executieve Functies

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze

De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met het kind worden unieke leerdoelen op gesteld op basis van het executieve functies profiel.

Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Heeft u vragen over dit aanbod?

Nicolette Freijser
Relatiemanager en onderwijsadviseur

06 - 316 315 41

nfreijser@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Persoonlijke (groei)doelen in de plusklas 

Wil je in de plusklas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.

Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Dit zijn vakoverstijgende doelen gericht op het oefenen en ontwikkelen van vaardigheden. Het worden ook wel groeidoelen genoemd. In plusklassen zou het werken aan deze groeidoelen centraal horen te staan. Ze zouden de kapstok moeten vormen waaraan betekenisvolle en uitdagende activiteiten worden gehangen. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Dit biedt kansen om een brug te kunnen slaan tussen de plusklas en de reguliere klas en meer samenhang te creëren in het aanbod. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de plusklas als de reguliere klas. Dit is het zinvolst wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en stuurt bij.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

Je bent in staat om:

  • een keuze te maken voor een overzicht van vakoverstijgende of groeidoelen waaraan leerlingen in de plusklas kunnen werken (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • vakoverstijgende of groeidoelen te introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • leerlingen te laten reflecteren op de verschillende groeidoelen (Wat gaat goed? Waar kan ik groeien?).
  • leerlingen te begeleiden bij het kiezen van een persoonlijk doel en je weet welke middelen je kunt inzetten.
  • leerlingen te begeleiden bij het werken aan hun persoonlijk doel door vooruit en terug te kijken en je weet welke middelen je hierbij kunt inzetten (bijvoorbeeld ‘de vooruitkijker’ en de ‘terugkijker’**).
  • leerlingen van elkaar te laten leren met behulp van activerende werkvormen.
  • het leerproces samen met leerlingen zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van een portfolio of groeirapport.
  • ouders en leerkrachten te betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • zelf materialen en middelen vorm te geven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

·        (Digitale) consulten
·        Workshop(s)
·        Werkgroepbijeenkomsten
·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Annelies de Muijnck

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Ervaring deelnemer:

‘Wij gebruiken de vooruitkijker en terugkijker bij de “ontmoetingsmomenten”; een soort van plusklas waarbij we met begaafde leerlingen werken aan een leerdoel. Dit doel maken we visueel met de vooruitkijker en nemen we mee naar de eigen groep. Het wordt tevens gebruikt bij de gesprekken met ouders. Op die manier weet een leerling waar hij aan werkt en dat alle partijen hem/haar daarbij kunnen helpen dit te bereiken’.

Monique Hovens van basisschool Eigenwijs in Veldhoven, deelnemer aan de workshop ‘Betekenisvol werken aan persoonlijke doelen

Opzetten en begeleiding van een HB-netwerk binnen een schoolbestuur

Heeft het schoolbestuur een beleid op begaafdheid, maar is dat nog niet op alle scholen terug te zien? Wil je meer samenhang in de aanpak van cognitief talent op alle scholen? Of wil je binnen het schoolbestuur juist een beleid gaan opstellen, in samen-werking met de HB-specialisten binnen de verschillende scholen?

Wij bieden begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van een bestuursbreed netwerk van begaafdheidscoördinatoren/-experts.

Deze begaafdheidscoördinatoren van de verschillende scholen kunnen hierdoor hun ervaringen en expertise op een effectieve wijze met elkaar uitwisselen. Men leert onderling van elkaars goed werkende praktijkvoorbeelden en in groepsverband wordt er een gedegen en fundamenteel sterk beleid opgesteld. Hiermee komen alle scholen tegemoet aan de behoeften van hun begaafde leerlingen.

In het netwerk van begaafdheidscoördinatoren krijgt het specialisme meer diepgang. Ervaringen uit de onderwijspraktijk worden onderling besproken en gezamenlijk worden beslissingen genomen. Hierdoor ontstaat er een bestuurs-brede en integrale aanpak van cognitief talent en begaafde leerlingen op alle scholen binnen het bestuur. 

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Different Day 

‘Different Day’ (DD) is een onderwijsvoorziening voor cognitief talentvolle leerlingen dat gebaseerd is op het gedachtengoed van Day a Week School (DWS).

Een Different Day-groep bestaat uit leerlingen van verschillende leeftijden. Zij worden binnen de school geïdentificeerd en geselecteerd in de groepen 5,6 en 7. De leerlingen komen een dagdeel in de week samen en krijgen een onderwijsaanbod dat cognitief uitdagend is en onder andere het creatieve denken stimuleert. De lessen worden gegeven door een gespecialiseerde leerkracht die getraind wordt door een senior DWS-leerkracht.

Een van de doelstellingen is dat de leerlingen leren leren. Er wordt aandacht besteed aan o.a. zelfsturend leren, samenwerken en doorzetten. De lesactiviteiten bestaan bijv. uit filosofie, wiskunde, teamuitdagingen, eigen projecttijd en denkpuzzels.

Jaarlijks vindt er een identificatieprocedure plaats om te bepalen welke leerlingen het Different Day-onderwijs het meest nodig hebben. De leerlingen uit de groepen 5, 6 en 7, krijgen daarbij uitdagende opdrachten aangeboden (Hersenkrakers), waardoor zowel hun analytische als hun creatieve denkvermogen wordt aangesproken. Als de leerlingen daaraan werken worden zij geobserveerd door de leerkracht, ondersteund door een IB-er. Er wordt hierbij minder aandacht besteed aan de antwoorden (het product) en meer aan de manier van denken (het proces).

Zowel de observaties bij deze opdrachten als overige belangrijke informatie over de leerlingen (zoals LVS-gegevens, andere observaties, eventuele psychologische rapporten) worden meegenomen in de uiteindelijke selectie voor deelname aan a Different Day.
Deze identificatieprocedure is in principe gelijk aan die van Day a Week School, met de nuance dat er een groter percentage leerlingen aan DD kan deelnemen.

     

 

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Annelies de Muijnck

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel