Heb je de inspiratiesessie over executieve functies op 15 april 2021 gemist en ben je wel benieuwd wat er besproken is.? Bekijk hieronder de padlet die we aan de hand van de inspiratiesessie gedeeld hebben met de deelnemers.

Gemaakt met Padlet

 

Ritha 

ECHA gekwalificeerde opleiding

Zijn er veel hoogbegaafde leerlingen op jouw school en wil je hen blijven uitdagen?

Een expert op het gebied van Hoogbegaafdheid biedt dan uitkomst.
De ECHA-opleiding ken je wellicht al. Deze opleiding is doorontwikkeld tot een nieuwe, state-of-the-art opleiding op het gebied van hoogbegaafdheid: Radboud International Training on High Ability (RITHA). Deze RITHA-opleiding wordt door mede-opleiders Radboud Universiteit, De CED-Groep en Het ABC aangeboden in een verkorte, Nederlandstalige variant, genaamd RITHA Practitioner. In deze ECHA gekwalificeerde opleiding zijn wetenschappelijke inzichten vertaald naar praktische toepassingen voor in de klas en daarbuiten. Wie deze opleiding heeft gevolgd, is expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Je hebt dan alles in huis om leerlingen met deze specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften te begeleiden. Lees hier voor meer info en aanmelden.

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Individuele Begeleiding Executieve Functies

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze

De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met het kind worden unieke leerdoelen op gesteld op basis van het executieve functies profiel.

Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Persoonlijke (groei)doelen in de plusklas 

Wil je in de plusklas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.

Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Dit zijn vakoverstijgende doelen gericht op het oefenen en ontwikkelen van vaardigheden. Het worden ook wel groeidoelen genoemd. In plusklassen zou het werken aan deze groeidoelen centraal horen te staan. Ze zouden de kapstok moeten vormen waaraan betekenisvolle en uitdagende activiteiten worden gehangen. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Dit biedt kansen om een brug te kunnen slaan tussen de plusklas en de reguliere klas en meer samenhang te creëren in het aanbod. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de plusklas als de reguliere klas. Dit is het zinvolst wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en stuurt bij.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

Je bent in staat om:

  • een keuze te maken voor een overzicht van vakoverstijgende of groeidoelen waaraan leerlingen in de plusklas kunnen werken (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • vakoverstijgende of groeidoelen te introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • leerlingen te laten reflecteren op de verschillende groeidoelen (Wat gaat goed? Waar kan ik groeien?).
  • leerlingen te begeleiden bij het kiezen van een persoonlijk doel en je weet welke middelen je kunt inzetten.
  • leerlingen te begeleiden bij het werken aan hun persoonlijk doel door vooruit en terug te kijken en je weet welke middelen je hierbij kunt inzetten (bijvoorbeeld ‘de vooruitkijker’ en de ‘terugkijker’**).
  • leerlingen van elkaar te laten leren met behulp van activerende werkvormen.
  • het leerproces samen met leerlingen zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van een portfolio of groeirapport.
  • ouders en leerkrachten te betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • zelf materialen en middelen vorm te geven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

·        (Digitale) consulten
·        Workshop(s)
·        Werkgroepbijeenkomsten
·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseurs Annelies de Muijnck

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Ervaring deelnemer:

‘Wij gebruiken de vooruitkijker en terugkijker bij de “ontmoetingsmomenten”; een soort van plusklas waarbij we met begaafde leerlingen werken aan een leerdoel. Dit doel maken we visueel met de vooruitkijker en nemen we mee naar de eigen groep. Het wordt tevens gebruikt bij de gesprekken met ouders. Op die manier weet een leerling waar hij aan werkt en dat alle partijen hem/haar daarbij kunnen helpen dit te bereiken’.

Monique Hovens van basisschool Eigenwijs in Veldhoven, deelnemer aan de workshop ‘Betekenisvol werken aan persoonlijke doelen

Opzetten en begeleiding van een HB-netwerk binnen een schoolbestuur

Heeft het schoolbestuur een beleid op begaafdheid, maar is dat nog niet op alle scholen terug te zien? Wil je meer samenhang in de aanpak van cognitief talent op alle scholen? Of wil je binnen het schoolbestuur juist een beleid gaan opstellen, in samen-werking met de HB-specialisten binnen de verschillende scholen?

Wij bieden begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van een bestuursbreed netwerk van begaafdheidscoördinatoren/-experts.

Deze begaafdheidscoördinatoren van de verschillende scholen kunnen hierdoor hun ervaringen en expertise op een effectieve wijze met elkaar uitwisselen. Men leert onderling van elkaars goed werkende praktijkvoorbeelden en in groepsverband wordt er een gedegen en fundamenteel sterk beleid opgesteld. Hiermee komen alle scholen tegemoet aan de behoeften van hun begaafde leerlingen.

In het netwerk van begaafdheidscoördinatoren krijgt het specialisme meer diepgang. Ervaringen uit de onderwijspraktijk worden onderling besproken en gezamenlijk worden beslissingen genomen. Hierdoor ontstaat er een bestuurs-brede en integrale aanpak van cognitief talent en begaafde leerlingen op alle scholen binnen het bestuur. 

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Different Day 

‘Different Day’ (DD) is een onderwijsvoorziening voor cognitief talentvolle leerlingen dat gebaseerd is op het gedachtengoed van Day a Week School (DWS).

Een Different Day-groep bestaat uit leerlingen van verschillende leeftijden. Zij worden binnen de school geïdentificeerd en geselecteerd in de groepen 5,6 en 7. De leerlingen komen een dagdeel in de week samen en krijgen een onderwijsaanbod dat cognitief uitdagend is en onder andere het creatieve denken stimuleert. De lessen worden gegeven door een gespecialiseerde leerkracht die getraind wordt door een senior DWS-leerkracht.

Een van de doelstellingen is dat de leerlingen leren leren. Er wordt aandacht besteed aan o.a. zelfsturend leren, samenwerken en doorzetten. De lesactiviteiten bestaan bijv. uit filosofie, wiskunde, teamuitdagingen, eigen projecttijd en denkpuzzels.

Jaarlijks vindt er een identificatieprocedure plaats om te bepalen welke leerlingen het Different Day-onderwijs het meest nodig hebben. De leerlingen uit de groepen 5, 6 en 7, krijgen daarbij uitdagende opdrachten aangeboden (Hersenkrakers), waardoor zowel hun analytische als hun creatieve denkvermogen wordt aangesproken. Als de leerlingen daaraan werken worden zij geobserveerd door de leerkracht, ondersteund door een IB-er. Er wordt hierbij minder aandacht besteed aan de antwoorden (het product) en meer aan de manier van denken (het proces).

Zowel de observaties bij deze opdrachten als overige belangrijke informatie over de leerlingen (zoals LVS-gegevens, andere observaties, eventuele psychologische rapporten) worden meegenomen in de uiteindelijke selectie voor deelname aan a Different Day.
Deze identificatieprocedure is in principe gelijk aan die van Day a Week School, met de nuance dat er een groter percentage leerlingen aan DD kan deelnemen.

Informatie & aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Annelies de Muijnck

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Conferentie 'Begaafdheid in het basisonderwijs'

 

Evaluatie

We zijn benieuwd naar jouw mening over de conferentie en de workshops en welke aanbevelingen je hebt.
Zou je het evaluatieformulier svp willen invullen via: https://goo.gl/forms/VDojqbQfOX48DEWp1
De resultaten hieruit nemen we mee voor een mogelijk vervolg.

 

Programma 29 maart 2018

Hoe kan het onderwijs beter aansluiten bij de behoeften van begaafde leerlingen?
Waar liggen kansen binnen de klas, binnen de school en bovenschools?

Een conferentie voor leraren, IB’ers en schoolleiders in het Amsterdamse basisonderwijs om ‘good practices’, kennis en ervaringen uit te wisselen én het contact tussen onderwijsprofessionals in de stad te versterken.

Thema’s die aan bod komen zijn o.a.: signaleren, onderpresteren, compacten, verrijken, versnellen, leerdoelen en vaardigheden, de plusklas, begaafde NT2-leerlingen en beleid op schoolniveau.
Prof. Tessa Kieboom laat in haar keynote-lezing zien wat het (hoog)begaafde kind onderscheidt van zijn gemiddelde leeftijdsgenootjes en wat dat betekent voor de dagelijkse onderwijspraktijk.

Dagvoorzitter is Jaap Verouden, HB-specialist bij Het ABC en kwaliteitsmanager bij Day a Week School.

De workshops worden voornamelijk gegeven door professionals uit het Amsterdamse onderwijs met specifieke expertise en ervaring op het op het gebied van begaafdheid.
Om ook ruimte te bieden aan persoonlijk contact en inspirerende gesprekken geven we het programma een extra feestelijk tintje met een gezamenlijke borrel en eten.

De conferentie werd georganiseerd vanuit de Amsterdamse Klas door de gemeente Amsterdam, in samenwerking met Het ABC.

>> Download hier de gehele programmaflyer

Locatie

Hotel Casa
Eerste Ringdijkstraat 4
Amsterdam

Datum & tijd

Donderdag 29 maart 2018
16.00 - 21.00 uur 

Workshops

Workshopronde 1

1-A Alles wat je wil vragen aan Tessa Kieboom en begaafde jongeren
Door: Tessa Kieboom
In deze interactieve workshop kun je jouw vragen stellen aan Tessa Kieboom. Daarnaast is er ruimte voor een gesprek met begaafde jongeren die haarfijn kunnen aangeven wat het basisonderwijs hen heeft gebracht en wat zij daarin hebben gemist.

1-B Passend onderwijsbeleid voor de (hoog)begaafde leerling
Door: Fedor de Groot
Wat hebben (hoog)begaafde kinderen nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen in het primair onderwijs? Fedor neemt je mee in zijn zoektocht als leraar, ouder, adjunct-directeur, onderzoeker, specialist en amateur. Praat en denk mee over het opzetten, uitvoeren en bijstellen van het beste beleid denkbaar voor begaafde kinderen binnen de mogelijkheden van de school.

1-C Voltijds onderwijs voor hoogbegaafde kinderen
Door: Mindy Koster, Roos Schouw en Femke Freriks
Wil je weten hoe je voltijds hoogbegaafdenonderwijs kan inrichten? Maak kennis met verschillende werkvormen, materialen en het onderwijs binnen AMOS unIQ. We kijken kort naar enkele theorieën en zoomen in op de praktijk. We geven aan waar de leerpunten van kinderen liggen binnen het voltijds hoogbegaafdenonderwijs.

1-D Stimulerend signaleren vanuit Day a Week School
Door: Floor de Jonge en Hester Monster
In deze workshop laten we je zien op welke manier cognitief getalenteerde kinderen in Amsterdam geselecteerd worden voor de Day a Week School. Voor de identificatie van deze kinderen worden o.a. ‘hersenkrakers’ ingezet. We bespreken deze procedure én laten je de ‘hersenkrakers’ zelf ervaren.

1-E Aan de slag in de klas met begaafdheid
Door: Ursula Louwe
Wat is er nodig om groei te stimuleren bij begaafde kinderen in het reguliere onderwijs en onderpresteren tegen te gaan? Tijdens deze praktische workshop krijg je inzicht in de doelgroep en hoe je compacten en verrijken in kan zetten binnen het klassenmanagement. Je brengt in kaart welke acties je gaat ondernemen om in de eigen onderwijspraktijk de juiste begeleiding te kunnen bieden aan begaafde kinderen.

1-F Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Door: Jessica Mulder
Deze workshop geeft inzichten in het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong. Je maakt kennis met zes profielen van het hoogbegaafde kind en de factoren die van invloed zijn op deze kleuters. Daarnaast komen aan bod: signalering, wel of geen menstekening, onderpresteren, praktijkvoorbeelden en materialen die ingezet kunnen worden in de onderwijspraktijk.

Workshopronde 2

2-A Alles wat je wil vragen aan Tessa Kieboom en begaafde jongeren
Door: Tessa Kieboom
In deze interactieve workshop kun je jouw vragen stellen aan Tessa Kieboom. Daarnaast is er ruimte voor een gesprek met begaafde jongeren die haarfijn kunnen aangeven wat het basisonderwijs hen heeft gebracht en wat zij daarin hebben gemist.

2-B Adviezen uit het werkveld voor het Samenwerkingsverband Amsterdam / Diemen.
Door: Annerose Groot
In 2017 heeft het Kohnstamminstituut onderzoek gedaan naar het onderwijsaanbod voor hoogbegaafde leerlingen in Amsterdam en Diemen. Als vervolg wordt nu onderzocht hoe een kwaliteitskader voor meer- en hoogbegaafde leerlingen eruit zou kunnen komen te zien. In deze workshop zullen wij brainstormen over de voorlopige uitkomsten van dit onderzoek. Bespreekpunten zijn o.a. welk aanbod is er op school voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en welk aanbod wordt er nog gemist? Welk aanbod zou je wensen voor die leerlingen, die meer ondersteuning nodig hebben dan jouw school kan bieden? Waar loop je in de praktijk tegenaan en hoe zou je dit anders willen organiseren? De verzamelde input wordt meegenomen in het kwaliteitskader.

2-C Het vak STEAM in voltijds HB en regulier onderwijs
Door: Jolanda Kneepkens
In deze workshop leer je over het vak STEAM. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Math. Het vak doet een beroep op vaardigheden als observeren, analyseren, visualiseren, onderzoeken, samenwerken, divergent denken, presenteren en creatief denken. In deze workshop ga je ook zelf aan de slag en krijg je volop ideeën mee die je kan toepassen in de praktijk.

2-D Extra uitdaging binnen school met Plannex en Languagenut
Door: Merel Koeman
Op ABBS Het Podium werken kinderen die meer uitdaging nodig hebben in een extra programma. Met behulp van Plannex leren ze creatieve oplossingen bedenken voor grote en kleine problemen. Ook leren ze Spaans met inzet van Languagenut. In deze workshop neem je een kijkje in de programma’s en krijg je een antwoord op de volgende vragen: Hoe zorg je voor een werkbaar systeem binnen jouw school? Hoe zorg je ervoor dat het programma een vast onderdeel gaat vormen in jullie dagelijkse praktijk? Neem je laptop mee! 

2-E Omgaan met (hoog)begaafdheid op een multiculturele basisschool
Door: Debbie Dussel en Doanh Truong
(Hoog)begaafdheid wordt bij meertalige kinderen vaak lastiger her- en erkent. Hoe kunnen we de begaafdheid van deze kinderen stimulerend signaleren en screenen? Wat betekent dit voor het team en de vaardigheden van leerkrachten? Wat betekent het voor ouders van de betreffende kinderen? In deze workshop krijg je een inkijk in het HB-beleid van OBS Bijlmerhorst.

2-F Projectmatig denken met Bloom in het Denklab en in je klas
Door: Ilse Wassenaar
Door een andere manier van vragen stellen kun je binnen je onderwijs differentiëren zonder dat (hoog)begaafde kinderen buiten de groep komen te staan. Tijdens de workshop krijg je een heldere uitleg over de theorie van de taxonomie van Bloom en het stellen van hogere orde denkvragen (HOD). Je maakt kennis met materialen die praktisch inzetbaar zijn en je gaat zelf aan de slag met het bedenken van vragen of het ontwerpen van een project voor de (hoog)begaafde kinderen in jouw (plus)klas.

 

Informatie

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden.

Heb je vragen?
Neem dan contact op met Jaap of Annelies.

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Workshops ‘Kiene Kleuters’ (deel 1, 2 en 3)

Wil je informatie over het signaleren, de begeleiding en verrijking van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Wil je weten wat hun behoeften zijn op sociaal-emotioneel en didactisch gebied? Wil je leren hoe je hen meer kunt uitdagen met behulp van het reguliere materiaal binnen je klaslokaal? Leer in deze workshops welke concrete werkvormen en methodieken je kunt toepassen in de klas om de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong meer uit te dagen en daarmee beter aan te sluiten bij hun ondersteuningsbehoeften.

Essentie

Tijdens de drie workshops wordt theorie en praktijk op een natuurlijke wijze met elkaar vermengd. We behandelen daarbij onder andere de volgende onderwerpen:

  • Signaleren van de ontwikkelingsvoorsprong
    • Kenmerken
    • Risico’s
  • Verkennen van de manier van denken;
    • Mindset
    • Theory of Mind
    • Executieve functies
  • Stimuleren signaleren
  • Onderzoekend leren
  • Compacten, verbreden en verrijken (vanuit educatieve behoeften)
  • Vervroegde doorstroming / versnellen
  • Concreet uitdagen met behulp van:
    • Denksleutels
    • Taxonomie van Bloom
    • Venn-diagram
    • Denkhoeden
    • Praatplaatjes
    • Smartgames
    • MIND-opdrachten

Resultaten

  • Je kent de kenmerken van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Je kent de risico’s die kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong lopen
  • Je weet hoe je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (stimulerend) kunt signaleren
  • Je kent de mindsettheorie van Carol Dweck en weet op welke manier je hier invloed op uit kunt oefenen bij je leerlingen.
  • Je bent op de hoogte van de Theory of Mind en kunt dit in je groep herkennen
  • Je kent de voor- en nadelen van vervroegde doorstroming en kunt deze overweging gemakkelijker maken
  • Je kunt verschillende uitdagende activiteiten aanbieden aan je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Je kunt vragen op een laag denkniveau omzetten in vragen op een hoog denkniveau (vanuit de Taxonomie van Bloom)
  • Je weet hoe je het onderzoekend leren kunt aanbieden aan je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Werkwijze

De workshops duren ieder 2 tot 3 uur en zijn eventueel op maat aan te passen per school.

Informatie

Prijs op aanvraag. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jaap Verouden of Annelies de Muijnck.

 

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Voordeel van de Twijfel

 

Twijfel brengt je verder.
Twijfel is het ontstekingsmechanisme in kritisch kijken en luisteren.
In onderzoek, reflectie en het vinden van een inzicht.
Twijfel kan je brengen tot het hoogstpersoonlijk nemen van verantwoordelijkheid.
Twijfel kan werken als sleutel tot burgerschap.

 

Het project Voordeel van de Twijfel is een onderwijsconcept voor scholing in burgerschap. Wij zien twijfel als een positieve ervaring én als de eerste stap in een cyclisch onderzoeksproces.

Kenmerkend is de voortdurende afwisseling van reflectie in filosofische onderzoeksgesprekken en actieonderzoek door middel van interviews, stages, bronnenonderzoek, het maken van een kunstwerk of het prototypen van een vondst.

Het onderzoeksproces is gebaseerd op de notie van scholè of vrije ruimte: kleine groepen leerlingen verkennen perspectieven en denkbeelden in het onderzoek van datgene wat zij belangrijk vinden.

Voordeel van de Twijfel daagt leerlingen uit welbewust verantwoordelijkheid te nemen in het functioneren van een zichzelf sturende onderzoeksgroep. Het daagt ze uit te handelen als burgers.

Welke kennis en vaardigheden levert dat op?

 

Programma

Met dit programma ervaar je hoe je twijfel positief, creatief en constructief kan benutten door gezamenlijk te (durven) wikken en wegen. Je combineert filosofische onderzoeksgesprekken met actieonderzoek. De kern is dat leerlingen zich op twee manieren oefenen in burgerschap:

  • Ze ontwikkelen kennis en inzicht ten aanzien van hun onderzoeksobject én van hun persoonlijke waarden, principes en verantwoordelijkheden met betrekking tot dat onderzoek. Het kan gaan om kennis op het gebied van politiek, participatie, identiteit, democratie, omgaan met verschillen en conflicten en maatschappelijk verantwoord handelen.
  • Ze ontwikkelen houdingen en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van burgerschap. Vaardigheden en houdingen die daarbij een rol spelen zijn: samenwerken, een open blik, kritisch en creatief denken, het kunnen uitstellen van een oordeel, begrip voor andermans overwegingen, gevoelens en verlangens, nauwkeurig luisteren, het blootleggen van vooronderstellingen, zelfkennis en het verantwoorden van keuzes.

Aanpak

De deelnemers onderzoeken gedurende 6 weken in groepjes van 4-8 leerlingen een kwestie die ze na aan het hart ligt. Het kan gaan over politiek, school, henzelf, hun sociale omgeving, het milieu, economie of kunst. Er is niet snel een grens aan de mogelijke onderzoeksobjecten. Belangrijk is dat de kwestie hen raakt en dat ze deze kwestie allemaal willen onderzoeken.

Bewust kiezen begint bij twijfel: zie ik het goed?
Het voordeel van de twijfel
is een ontdekkingstocht naar de vraag wat je in een bepaalde situatie het beste kunt doen of zeggen. Het cyclische onderzoeksproject ziet er als volgt uit:

 

Voor wie?

Dit traject is met name bedoeld voor professionals in PO-bovenbouw, VO en MBO die burgerschapsonderwijs willen vormgeven in een combinatie van actie en onderzoek die direct aansluit op de eigen onderwijspraktijk. Denk aan schoolteams die een doorgaande lijn willen in onderzoekende houding en vaardigheden, die op zoek zijn naar een methodiek waarmee complexe maatschappelijke en burgerschapsthema’s aan de orde kunnen komen en waarin leerlingen leren hun oordeel uit te stellen; te leren twijfelen. Je ervaart hierbij systematisch houvast voor complexe vraagstukken en het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden.


Meer weten?

Voordeel van de twijfel is een gezamenlijk initiatief van Het ABC en Leren Filosoferen. Neem voor meer informatie contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Formatief evalueren en groepsplanloos werken
Eigenaarschap bij kinderen

 

Het zijn actuele onderwerpen: formatief evalueren en toetsen, groepsplanloos werken, doelgerichte leervragen stellen en effectief feedback geven, zodat alles wat jij als leerkracht doet dienstbaar is aan het leerproces van de kinderen in je groep, zowel wat betreft leerresultaten als metacognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden.

Als je innovatief en groepsplanloos wilt inspelen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen, denk jij wellicht al na over meer systematische manieren om aandacht te geven aan formatief evalueren en toetsen. Lang niet altijd geven immers de reguliere summatieve (methodegeboden en methodeonafhankelijke) toetsen hiertoe goede ingangen.

Om kinderen goed te kunnen volgen en hun denkstrategieën en resultaten zodanig te kunnen interpreteren dat jouw instructie en verwerking terdege aansluiten op wat ieder kind in jouw groep nodig heeft, kun je formatief evalueren, de goede vragen stellen en effectief feedback geven een belangrijke rol laten spelen in jouw onderwijspraktijk.

Verkennend gesprek

Wij gaan graag met onderwijsprofessionals in gesprek om samen te verkennen wat er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig is om elementen van formatief evalueren en toetsen door te gaan voeren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van experimenten of pilots. Hoe kun je de ouderbetrokkenheid vergroten en ouders als didactische partners betrekken? Wat levert het de kinderen op als zij feedback krijgen op (denk- en werk)proces en hun resultaten, hun te behalen doelen? Wat doet het met faalangst, wat doet het met de toetscultuur in de klas en op een school?

Door dit zoekproces te doorlopen, je een mening en visie te gaan vormen wat betreft dit onderwerp én de mogelijkheden voor een ‘op maat’ werkwijze voor jouw groep en jouw school te onderzoeken (in de vorm van experimenten, pilots en good practices), kun je deze nieuwe wijze van denken over ‘meten en weten’ een goede plek geven in jouw onderwijs.

Voor wie?

Voor onderwijsprofessionals en andere betrokkenen die leerlingen inzicht willen geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat willen geven. Daarnaast ook interessant voor onderwijsprofessionals in het algemeen (zoals IB’ers, directeuren, bestuurders, (kwaliteits)coördinatoren).

Wil jij je visie verkennen en aan de slag met formatief evalueren op jouw school?
Neem dan contact op met Annelies de Muijnck via: ademuijnck@hetabc.nl 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

Bekijk hier het filmpje 'Evalueren om te leren'