Nationale Onderwijsweek
Kennissessie 'Omgaan met begaafdheid'

Vrijdag 8 oktober, 16.00-17.00 uur

Digitale inspiratiesessie over begaafdheid en toekomstbestendig leren met (persoonlijke) groeidoelen.

Wat doe je als leraar, wanneer jouw leerling(en) meer uitdaging en begeleiding nodig hebben om tot leren te komen? Ervaringen vanuit de praktijk van de Day a Week School geven nieuwe inzichten, die breder toepasbaar zijn. In deze digitale kennissessie krijg je naast informatie over het werken met vaardigheids- en groeidoelen, vooral ook veel inspiratie en is er ruimte voor interactie en uitwisseling.

Daag je leerlingen uit om tot leren te komen

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leraar gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden. In het artikel 'Toekomstbestendig leren' geeft Marleen een aantal praktische voorbeelden, waar we in deze kennissessie op doorgaan.

Informatie & aanmelden

Deze gratis kennissessie wordt, via Zoom, gegeven door Marleen van Beek en Annelies de Muijnck.
Zij zijn onderwijsadviseur begaafdheid bij Het ABC en maken onderdeel uit van het Day a Week School programmateam.

Na afloop is er voor de liefhebbers gelegenheid om met elkaar na te praten en ‘digitaal te borrelen’. Een mooie afsluiter van de Nationale Onderwijs Week!

Deze sessie is reeds voorbij. Neem voor meer informatie contact op met Annelies of Marleen.

Wil je hier meer over weten?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

Marleen van Beek
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

0682354526

mvanbeek@hetabc.nl

Mijn profiel

Day a Week School (DWS) biedt onderwijs aan cognitief talentvolle leerlingen die uitblinken qua leerprestaties en denkstrategieën en behoefte hebben aan meer uitdaging dan dat het reguliere onderwijs hun kan bieden, om zo tot actief leren en ontwikkelen te komen. Bij DWS dienen deze 4 doelgebieden als
kapstok voor ons onderwijs.

Hoe kun je nog beter luisteren?

Heb je ook het gevoel dat er niet altijd goed naar je wordt geluisterd?
Merk je zelf dat je de ene keer beter luistert dan de andere keer? 

Luisteren is een onzichtbare en tegelijkertijd hele belangrijke kwaliteit. Niemand vertelt je hoe je luistert, terwijl we merken dat het heel belangrijk is dat er goed naar je geluisterd wordt. Wil jij graag dat iemand (beter) naar jou luistert? Wil je zelf beter leren luisteren of ken je iemand die beter wil leren luisteren? Zowel op individueel als op groeps-/teamniveau kun je hier ervaring in opdoen en met feedback aan de slag gaan.

Workshop

In de workshop 'Luisteren in de schijnwerpers' leer je door middel van ervaringsoefeningen hoe je nóg beter kunt luisteren. We beginnen met onderzoeken wat wij 'goed luisteren' vinden. Je ervaart wat beter luisteren je oplevert en je ontdekt wat je valkuilen zijn. Je leert ook welke keuzes je vooraf en tijdens het luisteren kunt maken om beter te kunnen luisteren. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van voldoende tijd, aan stil zijn, aan het uitstellen van je oordeel en het geven van adviezen. Hoe kun je echt nieuwsgierig zijn naar wat de ander beweegt?

Als je je meer bewust bent van je eigen luister-kwaliteiten dan kun je deze meteen gebruiken in je eigen communicatie. Wanneer we goed kunnen luisteren dan lukt het ons om de ander, een volwassene of een kind, beter te begrijpen. En als we elkaar beter begrijpen dan wordt de wereld zoveel prettiger, dan is er meer begrip voor elkaar.

Je kunt dat wat je leert tijdens de workshop gebruiken in bijvoorbeeld een teamoverleg. Ook kun je in de klas met kinderen werken aan het beter naar elkaar leren luisteren. Luisteren is niet alleen gehoorzamen! Door het luisteren, als onzichtbare vaardigheid, meer zichtbaar te maken wordt ook het belang hiervan groter.

 

Wil je hier meer over weten?
Neem dan contact op met Bianca Vlaar.

 

"Luisteren is als kwaliteit vaak onzichtbaar maar wanneer iemand echt naar je luistert dan voel je dat. Daarom vind ik dat het aanleren van de kwaliteit luisteren meer aandacht verdient!" - Bianca

Heb je vragen of wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Bianca.

Bianca Vlaar
Consulent Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen

06 - 31 63 16 09

bvlaar@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

Heb je de inspiratiesessie over executieve functies op 15 april 2021 gemist en ben je wel benieuwd wat er besproken is.? Bekijk hieronder de padlet die we aan de hand van de inspiratiesessie gedeeld hebben met de deelnemers.

Gemaakt met Padlet

 

Vreedzaam Amsterdam

Uitnodiging eerste Meet-up Vreedzaam Amsterdam 2021 

Beste Vreedzame Amsterdammer,

Wellicht kennen we elkaar nog niet, maar juist dan is dit een mooie kans om elkaar te ontmoeten en leren kennen. Zet jij je in Amsterdam in voor burgerschap, doe jij mooie dingen voor onze kinderen, onze jongeren en voor de buurt? Dan hoor jij er ook bij, als onderdeel van Vreedzaam Amsterdam.

De afgelopen jaren is Vreedzaam Amsterdam ontstaan als samenwerking tussen een aantal partijen, in Oost, Noord en West, maar in 2021 gaan we doorgroeien naar een beweging in de gehele stad, een plek waar de dragers van de Vreedzame Scholen en de Vreedzame Wijken samen kunnen komen. Een beweging voor een ieder die zich inzet voor burgerschap in Amsterdam en zich laat inspireren door het Vreedzame gedachtegoed.

Dat is ook wat we met deze beweging willen doen, elkaar leren kennen en elkaar inspireren. Ideeën uitwisselen, successen van elkaar vieren, maar ook een plek om elkaar om advies of hulp te vragen. Daar bieden we verschillende mogelijkheden voor:

Meet-ups

Dit jaar organiseren we een aantal meet-ups. Steeds met een ander thema, steeds met inspirerende sprekers vanuit ons netwerk en altijd met veel ruimte voor onderlinge ontmoeting, uitwisseling en gezelligheid. Voorlopig online, maar wij kijken ook al uit naar de eerste Vreedzame nazit samen als we weer samen kunnen komen.

De eerste meet-up is op 29 maart: 'Wij horen bij elkaar - juist nu', van 15.30 uur tot 17.00 uur. Hier gaan we onderling onze inspiratie delen. Hoe heb jij aan deze pijler gewerkt de afgelopen maanden online en hoe geef je het nu weer vorm als je weer bij elkaar kan komen. In de klas, met de kinderen, met jouw groepen en met jouw eigen team. Ter inspiratie delen NurLimonade en de Willibrordschool enkele van hun best practices.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

 

Facebook groep

We hebben een eigen Facebookgroep, om met elkaar te delen, elkaar vragen te stellen en elkaar te ontmoeten. Klik hier om je aan te melden als lid.

Contactlijst

Via onze website, www.vreedzaam.amsterdam, kan je je aanmelden voor onze contactlijst, zodat je meteen op de hoogte wordt gehouden van nieuwe meet-ups, workshops en de studiemiddag die wij gaan organiseren.

Week van Vreedzaam Amsterdam

Deze hebben wij in 2020 voor het eerste georganiseerd, op onze website is dit terug te zien: klik hier. Deze week gaan we ook in 2021 organiseren, waarbij we jou graag betrekken.

Het ontstaan

In 2018 zijn de eerste stappen al gezet door Vreedzaam Amsterdam, hiervan is een verslag gemaakt door de kinderen onder begeleiding van NurLimonade, wil je hun veslag zien? Klik dan hier voor hun reportage.

Welkom bij Vreedzaam Amsterdam en hopelijk ontmoeten we jou snel, bijvoorbeeld bij de Meet-up op 29 maart.

 

Met Vreedzame groet,
Namens Vreedzaam Amsterdam

Annemiek van Vliet, Bas Zwiers, Jolanda Deriga, Fleur Runeman, Mirjam van der Ven en Carla Hoekenga

 

Website Vreedzaam Amsterdam: www.vreedzaam.amsterdam

 

De Vreedzame School

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Het traject is school specifiek en op maat. Het ABC beschikt over gelicenseerde Vreedzame School trainers. De Vreedzame School is opgenomen in de databank van het Nederlands Jeugdinstituut voor effectieve jeugdinterventies.
Lees hier meer over het programma van De Vreedzame School.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Ritha 

ECHA gekwalificeerde opleiding

Zijn er veel hoogbegaafde leerlingen op jouw school en wil je hen blijven uitdagen?

Een expert op het gebied van Hoogbegaafdheid biedt dan uitkomst.
De ECHA-opleiding ken je wellicht al. Deze opleiding is doorontwikkeld tot een nieuwe, state-of-the-art opleiding op het gebied van hoogbegaafdheid: Radboud International Training on High Ability (RITHA). Deze RITHA-opleiding wordt door mede-opleiders Radboud Universiteit, De CED-Groep en Het ABC aangeboden in een verkorte, Nederlandstalige variant, genaamd RITHA Practitioner. In deze ECHA gekwalificeerde opleiding zijn wetenschappelijke inzichten vertaald naar praktische toepassingen voor in de klas en daarbuiten. Wie deze opleiding heeft gevolgd, is expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Je hebt dan alles in huis om leerlingen met deze specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften te begeleiden. Lees hier voor meer info en aanmelden.

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Individuele Begeleiding Executieve Functies

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze

De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met het kind worden unieke leerdoelen op gesteld op basis van het executieve functies profiel.

Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Gratis Zoom inspiratiesessies begaafdheid

Onze begaafdheidsspecialisten organiseren de komende weken maar liefst vier gratis inspiratiesessies. De thema's variëren van Stimulerend Signaleren, Compacten&Verrijken, Werken met Persoonlijke Doelen tot Mindset.

Tijdens deze gratis inspiratiesessies krijg je de gelegenheid om met je collega’s uit het werkveld ideeën uit te wisselen en goede ervaringen, tips en adviezen te delen op uiteenlopende gebieden. En hoe dit in deze tijd met digitaal onderwijs kan. De inspiratiesessie is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit het primair onderwijs en vindt online plaats.

Dus, ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO en wil je meer weten over onderwerpen op het gebied van cognitief talent? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.
Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek.
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Data & onderwerpen:

  • Woensdag 27 januari. 16.00 – 17.00 uur. Thema: Onderwijsaanpassingen in de klas: Compacten en Verrijken met begaafdheidspecialist Jaap Verouden.
  • Donderdag 11 februari 14.45 – 15.45 uur: Thema: Persoonlijke Groeidoelen met begaafdheidsspecialist Annelies de Muijnck.
  • Donderdag 25 februari 16.00 – 17.00 uur: Thema: Motivatie & Mindset. Met begaafdheidsspecialist Heidi de Vries.
  • Woensdag 10 maart 16.00 -17.00 uur: (tijdens de week van hoogbegaafdheid) Thema: Stimulerend Signaleren. Met begaafdheidsspecialist Maaike Goddijn.

Neem voor meer informatie contact op met Maaike Goddijn via mgoddijn@hetabc.nl

Aanmeldformulier zoom Inspiratiesessie(s) begaafdheid

 

 

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Maaike Goddijn
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

06-82 34 21 69

mgoddijn@hetabc.nl

Mijn profiel

Zoom inspiratiesessies

Als onderwijsprofessional wil je het nieuwe schooljaar natuurlijk zo goed mogelijk starten, met een fijne sfeer en groepsdynamiek. Hoe begeleid je in de 1e schoolweken de groepsvorming zo optimaal mogelijk? Wat zijn effectieve groepsvormende activiteiten en hoe kun je gezamenlijk een preventief kader scheppen? Juist bij de start van het schooljaar is preventieve versterking meer dan welkom en daarom organiseren wij een aantal gratis inspiratiesessies via Zoom voor ál jouw vragen en (soms lastige) situaties!

Ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO of VO en wil je meer weten over onderwerpen als groepsvorming, sociale veiligheid, omgaan met diversiteit en traumasensitief lesgeven? Zoek je inspiratie of heb je specifieke vragen? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.

Data & onderwerpen

  • Dinsdag 25 aug. 15.30 – 16.30 uur: Groepsvorming & het nieuwe schooljaar goed opstarten
  • Dinsdag 1 sept. 15.30 – 16.30 uur: Traumasensitief lesgeven
  • Donderdag 10 sept. 15.30 – 16.30 uur: Pesten, sociale veiligheid & omgaan met diversiteit
    Wegens omstandigheden gaat deze sessie niet door. 

Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek. Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen aan onze ABC-gedragsspecialist(en).
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

De Vreedzame School voor nieuwe leerkrachten

Ben je een nieuwe leerkracht op een vreedzame school? In twee cursusbijeenkomsten raak je vertrouwd met het programma, de werkwijze en de belangrijkste principes van De Vreedzame School.

Cursus inhoud

  • Achtergronden, werkvormen en doelen van het programma De Vreedzame School
  • Zelf ervaren van de (coöperatieve) werkvormen
  • Suggesties om het programma zelfstandig in de vingers te krijgen‘Ik heb goed inzicht gekregen in de doelstelling van De Vreedzame School. Het waren twee superdagen, jammer dat het afgelopen is.’ - Reactie cursist

Resultaat

  • Je kent de achtergronden, uitgangspunten, doelen en opbouw van het programma De Vreedzame School.
  • Je kent de lesblokken van het programma en de doelen ervan. Je kunt deze in je eigen groep inzetten.
  • Je kunt de kenmerkende principes van De Vreedzame School inzetten (o.a. opstekers en afbrekers, het stappenplan voor conflicten en de emotiethermometer).
  • Je hebt kennis van de manier waarop afspraken geborgd kunnen worden in het programma van de school.

Informatie

Data:
30 sep. 2020 (14:30 - 17:30 uur)
18 nov. 2020 (14:30 - 17:30 uur)

Locatie: Baarsjesweg 224 1058 AA Amsterdam

Kosten: € 325,-

Aanmelden via de website van de CED-Groep:
https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

Meer informatie over De Vreedzame School vind je op onze website: https://www.hetabc.nl/professionals/school/schoolklimaat/vreedzame-school/ en op www.devreedzameschool.nl.
Deze training kan ook bovenschools worden georganiseerd

 

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

AANMELDEN voor deze training kan via de website van de CED-Groep: https://www.cedgroep.nl/cursussen/de-vreedzame-school-voor-nieuwe-leerkrachten

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

Persoonlijke (groei)doelen in de plusklas 

Wil je in de plusklas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?

Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.

Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet bij uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Dit zijn vakoverstijgende doelen gericht op het oefenen en ontwikkelen van vaardigheden. Het worden ook wel groeidoelen genoemd. In plusklassen zou het werken aan deze groeidoelen centraal horen te staan. Ze zouden de kapstok moeten vormen waaraan betekenisvolle en uitdagende activiteiten worden gehangen. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van specifieke vaardigheden.

Dit biedt kansen om een brug te kunnen slaan tussen de plusklas en de reguliere klas en meer samenhang te creëren in het aanbod. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de plusklas als de reguliere klas. Dit is het zinvolst wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en stuurt bij.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

Je bent in staat om:

  • een keuze te maken voor een overzicht van vakoverstijgende of groeidoelen waaraan leerlingen in de plusklas kunnen werken (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • vakoverstijgende of groeidoelen te introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • leerlingen te laten reflecteren op de verschillende groeidoelen (Wat gaat goed? Waar kan ik groeien?).
  • leerlingen te begeleiden bij het kiezen van een persoonlijk doel en je weet welke middelen je kunt inzetten.
  • leerlingen te begeleiden bij het werken aan hun persoonlijk doel door vooruit en terug te kijken en je weet welke middelen je hierbij kunt inzetten (bijvoorbeeld ‘de vooruitkijker’ en de ‘terugkijker’**).
  • leerlingen van elkaar te laten leren met behulp van activerende werkvormen.
  • het leerproces samen met leerlingen zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door middel van een portfolio of groeirapport.
  • ouders en leerkrachten te betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • zelf materialen en middelen vorm te geven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

·        (Digitale) consulten
·        Workshop(s)
·        Werkgroepbijeenkomsten
·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Annelies de Muijnck

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Ervaring deelnemer:

‘Wij gebruiken de vooruitkijker en terugkijker bij de “ontmoetingsmomenten”; een soort van plusklas waarbij we met begaafde leerlingen werken aan een leerdoel. Dit doel maken we visueel met de vooruitkijker en nemen we mee naar de eigen groep. Het wordt tevens gebruikt bij de gesprekken met ouders. Op die manier weet een leerling waar hij aan werkt en dat alle partijen hem/haar daarbij kunnen helpen dit te bereiken’.

Monique Hovens van basisschool Eigenwijs in Veldhoven, deelnemer aan de workshop ‘Betekenisvol werken aan persoonlijke doelen