Duurzame Inzetbaarheid Schoolteam

Is in jouw school het lerarentekort merkbaar, hebben jullie te maken met een hoog verloop of heb je eindelijk een schoolteam dat staat en wil je dat graag zo houden. De training ‘Duurzame Inzetbaarheid Schoolteam’ ondersteunt scholen in het behoud van hun docenten en leerkrachten. De werkdruk- en energiebronnen van het team worden in kaart gebracht om een prettige balans tussen werkdruk en werkgeluk te vinden. Het resultaat is een team dat meer werkgeluk ervaart en teamleden die langer behouden blijven voor het onderwijs, de school en de leerlingen.

Inhoud

  • Een kort vooronderzoek waarin zowel de werkdrukbronnen als de energiebronnen van de individuele teamleden in kaart worden gebracht.
  • Een training bestaande uit drie delen. In deel 1 onderzoeken we de energiebronnen van het team. In deel 2 onderzoeken we de werkdrukbronnen van het team. In deel 3 stellen we een praktisch haalbaar plan van aanpak op om de energiebronnen te maximaliseren en de werkdrukbronnen te minimaliseren.
  • Een vervolgbijeenkomst waarin we het plan van aanpak en de uitvoering daarvan evalueren en bijstellen. We bespreken wat er al werkt en waarom dat werkt en bespreken welke actiepunten er nog niet zijn uitgevoerd en wat er nodig is om dit toch te kunnen doen.

Voor wie?

  • Schoolteams PO/VO
  • Secties/vakgroepen in het VO
  • Docenten en leerkrachten die deels hetzelfde werk uitvoeren of veel samenwerken
  • Werkgroepen
  • Schoolleiders

(max. 10 personen of 1 sectie/vakgroep)

Duur en kosten

Het vooronderzoek kan zowel live als online op verschillende manieren worden afgenomen. Gemiddeld kost dit 0,5 uur per persoon.
De training is flexibel in te delen. Mogelijke opties zijn o.a. een studiedag of drie losse sessies. Sessies duren ongeveer 2,5 uur.
De vervolgbijeenkomst duurt 2 uur. Verdere vervolgbijeenkomsten of extra ondersteuning bij de uitvoering van het plan van aanpak zijn mogelijk in overleg.

Kosten zijn afhankelijk van de gekozen indeling en locatie.

Contact

Heb je vragen of wil je meer informatie?  Bel of mail Sven Mooij.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Sven Mooij
Onderwijsadviseur leiderschap

0657906694

smooij@hetabc.nl

Mijn profiel

Persoonlijke groeidoelen in de (verrijkings)klas 

Wil je in de (verrijkings)klas werken aan essentiële vaardigheden voor leren en leerplezier?
Met behulp van persoonlijke doelen kun je als leerkracht gericht werken aan het uitdagen van leerlingen en ze ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De vaardigheid om te reflecteren staat hierbij centraal, omdat die op de lange termijn belangrijk is bij het ontwikkelen van een zelfsturende, autonome attitude.
Essentie

De behoefte van cognitief talentvolle leerlingen ligt niet zozeer bij het uitbreiden van kennis, maar bij het uitbreiden en versterken van specifieke vaardigheden.

We gaan daarbij uit van vier doelgebieden:

1)     Leren leren
2)     Leren denken
3)     Zelfinzicht
4)     Samen leren

Het draait om het oefenen en ontwikkelen van vakoverstijgende vaardigheden. Deze vaardigheden worden ook wel groeidoelen genoemd. In reguliere klassen is er al langer aandacht voor het ontwikkelen van deze vaardigheden. Werken met groeidoelen biedt daardoor kansen om een brug te slaan tussen de verrijkingsklas en de reguliere klas. Een leerling kan een vaardigheid oefenen in zowel de verrijkingsklas als de reguliere klas. Je kunt hiermee meer samenhang creëren in het aanbod. Dit is het meest zinvol wanneer een leerling intern gemotiveerd is. Daarom is het kind leidend. Hij bepaalt zijn eigen koers, kiest een vaardigheid om aan te werken en formuleert zelf een persoonlijk doel. De leerkracht coacht en maakt het leren zichtbaar.

 

Resultaat

De volgende succescriteria zorgen voor een optimaal resultaat.

  • Je kent verschillende overzichten van vakoverstijgende of groeidoelen (bijvoorbeeld de ABC/DWS doelkaart*).
  • Je weet hoe je vakoverstijgende of groeidoelen kunt introduceren met behulp van uitdagende activiteiten.
  • Je weet hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het kiezen van, en reflecteren op, een persoonlijk doel.
  • Je weet hoe je het leerproces samen met leerlingen zichtbaar kunt maken (bijvoorbeeld door middel van ‘de vooruitkijker’, de ‘terugkijker’, een portfolio of groeirapport.
  • Je weet hoe je ouders en andere leerkrachten kunt betrekken bij het persoonlijke doel van de leerling en zo samenhang en transfer mogelijk te maken.
  • Je kunt zelf materialen en middelen vormgeven die passen bij jou en de context waarbinnen je werkt.

 

Werkwijze

We bieden een aanbod op maat, individueel of in groepsverband. Na een intake bepalen we wat nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het aanbod kan bestaan uit:

  • (Digitale) consulten
    ·        Workshop(s)
    ·        Werkgroepbijeenkomsten
    ·        Klassenconsultaties

Voor meer informatie kun je contact opnemen met onderwijsadviseur Annelies de Muijnck

 

 

Verdieping en extra uitdaging in de klas

Maar welke verdieping en extra uitdaging is passend en hoe verwerk je dat in je klassenmanagement? We zetten hier alvast even wat ideeën op een rijtje. Allereerst biedt het TASC-model een mooi gestructureerd stappenplan om de leerlingen zelfstandig aan een project te laten werken. Zeker voor kinderen die nog moeite hebben met hun executieve vaardigheden is dit model een prettige houvast. Een andere methodiek die in de klas kan worden ingezet is het venndiagram, wat vanuit de wiskunde een grafische voorstelling is van de logische relaties tussen meerdere verzamelingen. Met behulp van zo'n venndiagram kun je zichtbaar maken waar er verschillen en overeenkomsten te vinden zijn tussen twee of meerdere begrippen. Om het kritisch, creatief of het analytisch denken te stimuleren, kunnen de Denksleutels worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is de ‘wat als’-sleutel, waarbij kinderen worden uitgedaagd om na te denken over bepaalde hypothetische stellingen. Een andere methodiek die kan worden ingezet om het denken te stimuleren, zijn de Denkhoeden. De zes verschillende (kleuren) hoeden representeren zes invalshoeken om over een stelling of probleemstelling na te denken en argumentatie te verzinnen. Aan de basis van deze methodieken staat de Taxonomie van Bloom, die zes niveaus van denken aangeeft. De lagere drie niveaus (onthouden, begrijpen en toepassen) zie je in het reguliere onderwijs veel terug. De drie hogere orde denkniveaus (analyseren, evalueren en creëren) bieden leerlingen meer verdieping en complexiteit, waardoor er voor cognitief talentvolle en begaafde leerlingen beter wordt aangesloten bij hun capaciteiten en zij meer mogelijkheden krijgen om tot leren te komen.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Annelies de Muijnck
Onderwijsadviseur & Schoolpsycholoog

06 - 31 63 15 56

ademuijnck@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

 

Nationale Onderwijsweek
Kennissessie 'Leren Leren in je klas'

 

Vrijdag 7 oktober, 16.00-17.00 uur

Digitale inspiratiesessie over leren leren in jouw klas, met de mandarijn-leerkuil

Leren leren is een populair onderwerp, maar wat bedoelen we hiermee? En hoe ziet dat eruit in de klas? In deze sessie krijg je tips en tools om in je klas aan de slag te gaan met leren leren, met behulp van de leerkuil.

Daag je leerlingen uit, leer samen leren

In het onderwijs van tegenwoordig zien we graag veel zelfsturing en metacognitieve vaardigheden: kinderen die van een afstandje naar hun denk- en werkproces kunnen kijken, reflecteren en hun strategieën kunnen aanpassen. Dat gaat niet altijd zo soepel als je zou willen, zeker als de opdrachten uitdagender worden. In het artikel ‘Leren Leren in jouw klas’ laat Heidi zien hoe je de leerkuil kunt inzetten in je klas. In deze kennissessie gaan we dieper de leerkuil in, onderzoeken we het proces dat erachter zit en krijg je nog meer vaardigheden om er samen uit te komen.

Informatie & aanmelden

Deze gratis kennissessie wordt, via Zoom, gegeven door Heidi de Vries. Zij is onderwijsadviseur begaafdheid bij Het ABC, gespecialiseerd in uitdagend aanbod en uitdagend gedrag.

De sessie is voor leerkrachten en IB’ers, werkzaam in het basisonderwijs.

Na afloop is er voor de liefhebbers gelegenheid om met elkaar na te praten en ‘digitaal te borrelen’. Een mooie afsluiter van de Nationale Onderwijs Week!

 

Aanmeldformulier Zoom Kennissessie Leren Leren vrijdag 7 okt 2022

 

 

 

Wil je hier meer over weten?

Heidi de Vries
Onderwijsadviseur

06 82333417

hdevries@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

Hoe kun je nog beter luisteren?

Heb je ook het gevoel dat er niet altijd goed naar je wordt geluisterd?
Merk je zelf dat je de ene keer beter luistert dan de andere keer? 

Luisteren is een onzichtbare en tegelijkertijd hele belangrijke kwaliteit. Niemand vertelt je hoe je luistert, terwijl we merken dat het heel belangrijk is dat er goed naar je geluisterd wordt. Wil jij graag dat iemand (beter) naar jou luistert? Wil je zelf beter leren luisteren of ken je iemand die beter wil leren luisteren? Zowel op individueel als op groeps-/teamniveau kun je hier ervaring in opdoen en met feedback aan de slag gaan.

Workshop

In de workshop 'Luisteren in de schijnwerpers' leer je door middel van ervaringsoefeningen hoe je nóg beter kunt luisteren. We beginnen met onderzoeken wat wij 'goed luisteren' vinden. Je ervaart wat beter luisteren je oplevert en je ontdekt wat je valkuilen zijn. Je leert ook welke keuzes je vooraf en tijdens het luisteren kunt maken om beter te kunnen luisteren. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van voldoende tijd, aan stil zijn, aan het uitstellen van je oordeel en het geven van adviezen. Hoe kun je echt nieuwsgierig zijn naar wat de ander beweegt?

Als je je meer bewust bent van je eigen luister-kwaliteiten dan kun je deze meteen gebruiken in je eigen communicatie. Wanneer we goed kunnen luisteren dan lukt het ons om de ander, een volwassene of een kind, beter te begrijpen. En als we elkaar beter begrijpen dan wordt de wereld zoveel prettiger, dan is er meer begrip voor elkaar.

Je kunt dat wat je leert tijdens de workshop gebruiken in bijvoorbeeld een teamoverleg. Ook kun je in de klas met kinderen werken aan het beter naar elkaar leren luisteren. Luisteren is niet alleen gehoorzamen! Door het luisteren, als onzichtbare vaardigheid, meer zichtbaar te maken wordt ook het belang hiervan groter.

 

Wil je hier meer over weten?
Neem dan contact op met Bianca Vlaar.

 

"Luisteren is als kwaliteit vaak onzichtbaar maar wanneer iemand echt naar je luistert dan voel je dat. Daarom vind ik dat het aanleren van de kwaliteit luisteren meer aandacht verdient!" - Bianca

Heb je vragen of wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Bianca.

Bianca Vlaar
Consulent Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen

06 - 31 63 16 09

bvlaar@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

Heb je de inspiratiesessie over executieve functies op 15 april 2021 gemist en ben je wel benieuwd wat er besproken is.? Bekijk hieronder de padlet die we aan de hand van de inspiratiesessie gedeeld hebben met de deelnemers.

Gemaakt met Padlet

 

Vreedzaam Amsterdam

Uitnodiging eerste Meet-up Vreedzaam Amsterdam 2021 

Beste Vreedzame Amsterdammer,

Wellicht kennen we elkaar nog niet, maar juist dan is dit een mooie kans om elkaar te ontmoeten en leren kennen. Zet jij je in Amsterdam in voor burgerschap, doe jij mooie dingen voor onze kinderen, onze jongeren en voor de buurt? Dan hoor jij er ook bij, als onderdeel van Vreedzaam Amsterdam.

De afgelopen jaren is Vreedzaam Amsterdam ontstaan als samenwerking tussen een aantal partijen, in Oost, Noord en West, maar in 2021 gaan we doorgroeien naar een beweging in de gehele stad, een plek waar de dragers van de Vreedzame Scholen en de Vreedzame Wijken samen kunnen komen. Een beweging voor een ieder die zich inzet voor burgerschap in Amsterdam en zich laat inspireren door het Vreedzame gedachtegoed.

Dat is ook wat we met deze beweging willen doen, elkaar leren kennen en elkaar inspireren. Ideeën uitwisselen, successen van elkaar vieren, maar ook een plek om elkaar om advies of hulp te vragen. Daar bieden we verschillende mogelijkheden voor:

Meet-ups

Dit jaar organiseren we een aantal meet-ups. Steeds met een ander thema, steeds met inspirerende sprekers vanuit ons netwerk en altijd met veel ruimte voor onderlinge ontmoeting, uitwisseling en gezelligheid. Voorlopig online, maar wij kijken ook al uit naar de eerste Vreedzame nazit samen als we weer samen kunnen komen.

De eerste meet-up is op 29 maart: 'Wij horen bij elkaar - juist nu', van 15.30 uur tot 17.00 uur. Hier gaan we onderling onze inspiratie delen. Hoe heb jij aan deze pijler gewerkt de afgelopen maanden online en hoe geef je het nu weer vorm als je weer bij elkaar kan komen. In de klas, met de kinderen, met jouw groepen en met jouw eigen team. Ter inspiratie delen NurLimonade en de Willibrordschool enkele van hun best practices.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

 

Facebook groep

We hebben een eigen Facebookgroep, om met elkaar te delen, elkaar vragen te stellen en elkaar te ontmoeten. Klik hier om je aan te melden als lid.

Contactlijst

Via onze website, www.vreedzaam.amsterdam, kan je je aanmelden voor onze contactlijst, zodat je meteen op de hoogte wordt gehouden van nieuwe meet-ups, workshops en de studiemiddag die wij gaan organiseren.

Week van Vreedzaam Amsterdam

Deze hebben wij in 2020 voor het eerste georganiseerd, op onze website is dit terug te zien: klik hier. Deze week gaan we ook in 2021 organiseren, waarbij we jou graag betrekken.

Het ontstaan

In 2018 zijn de eerste stappen al gezet door Vreedzaam Amsterdam, hiervan is een verslag gemaakt door de kinderen onder begeleiding van NurLimonade, wil je hun veslag zien? Klik dan hier voor hun reportage.

Welkom bij Vreedzaam Amsterdam en hopelijk ontmoeten we jou snel, bijvoorbeeld bij de Meet-up op 29 maart.

 

Met Vreedzame groet,
Namens Vreedzaam Amsterdam

Annemiek van Vliet, Bas Zwiers, Jolanda Deriga, Fleur Runeman, Mirjam van der Ven en Carla Hoekenga

 

Website Vreedzaam Amsterdam: www.vreedzaam.amsterdam

 

De Vreedzame School

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Het traject is school specifiek en op maat. Het ABC beschikt over gelicenseerde Vreedzame School trainers. De Vreedzame School is opgenomen in de databank van het Nederlands Jeugdinstituut voor effectieve jeugdinterventies.
Lees hier meer over het programma van De Vreedzame School.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

1. We horen bij elkaar
    groepsvorming

2. We lossen conflicten zelf op 
    conflicthantering

3. We hebben oor voor elkaar
    communicatie

4. We hebben hart voor elkaar 
    gevoelens

5. We dragen allemaal een steentje bij
    verantwoordelijkheid en mediatie

6. We zijn allemaal anders
    diversiteit

RITHA

ECHA gekwalificeerde opleiding

Zijn er veel hoogbegaafde leerlingen op jouw school en wil je hen blijven uitdagen? Een expert op het gebied van hoogbegaafdheid biedt dan uitkomst. De ECHA-opleiding ken je wellicht al. Deze opleiding is doorontwikkeld tot een nieuwe, state-of-the-art opleiding op het gebied van hoogbegaafdheid: Radboud International Training on High Ability (RITHA).

Deze RITHA-opleiding wordt door mede-opleiders Radboud Universiteit, De CED-Groep en Het ABC aangeboden in een verkorte, Nederlandstalige variant, genaamd RITHA Practitioner. In deze ECHA gekwalificeerde opleiding zijn wetenschappelijke inzichten vertaald naar praktische toepassingen voor in de klas en daarbuiten. Wie deze opleiding heeft gevolgd, is expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Je hebt dan alles in huis om leerlingen met deze specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften te begeleiden.

In deze opleiding leren professionals zoals leerkrachten, docenten, adviseurs, pedagogen of psychologen hoe het signaleren, begeleiden en adviseren van (hoog)begaafden in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en in de adviespraktijk werkt.

In het kort

  • Blended opleiding;
  • Bestaande uit drie blokken, verspreid over 12 maanden;
  • Afgesloten met een Veldonderzoek;
  • Leidt tot het RITHA Certificaat (Radboud Universiteit) en het ECHA Certificaat (European Council for High Ability)

Aanwezigheidsplicht

Voor de seminars geldt een aanwezigheidsplicht. Tijdens de online modules wordt een actieve leerhouding verwacht.

Studielast

De RITHA Practitioner opleiding bestaat in totaal uit 420 studie-uren (15 ECTS), waarbij we uitgaan van een gemiddelde studielast van 8-10 uur per week.

Selectieprocedure

Er vindt een selectieprocedure plaats op basis van CV en korte motivatie. Kandidaten melden zich hiervoor aan middels onderstaande aanmeldknop en ontvangen binnen 10 werkdagen uitsluitsel over hun toelating. Nadat kandidaten zijn toegelaten tot de opleiding, ontvangen zij het aanmeldformulier om hun inschrijving definitief te maken.

Brochure

Download hier de brochure

RITHA Practitioner Nederland Amsterdam November 2022

De opleiding wordt vanaf 9 november ook in Amsterdam gegeven.

Startdatum: 9 november 2022
Voertaal: Nederlands
Duur: 420 uren
Plaats: Amsterdam, Nederland
Locatie: Amsterdam (exacte locatie wordt later bekend gemaakt)
Kosten: € 6.600,00
STAP-budget: Ja
Neem voor meer informatie contact op met Maaike Goddijn

Lees hier voor meer info en aanmelden.

Vragen? Maaike vertelt je graag meer over de opleiding.

Maaike Goddijn
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

06-82 34 21 69

mgoddijn@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Heb je vragen hierover of wil je direct contact?

Jaap Verouden
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 26

jverouden@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Individuele Begeleiding Executieve Functies

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze

De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met het kind worden unieke leerdoelen op gesteld op basis van het executieve functies profiel.

Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Heeft u vragen over dit aanbod?

Nicolette Freijser
Relatiemanager en onderwijsadviseur

06 - 316 315 41

nfreijser@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Gratis Zoom inspiratiesessies begaafdheid

Onze begaafdheidsspecialisten organiseren de komende weken maar liefst vier gratis inspiratiesessies. De thema's variëren van Stimulerend Signaleren, Compacten&Verrijken, Werken met Persoonlijke Doelen tot Mindset.

Tijdens deze gratis inspiratiesessies krijg je de gelegenheid om met je collega’s uit het werkveld ideeën uit te wisselen en goede ervaringen, tips en adviezen te delen op uiteenlopende gebieden. En hoe dit in deze tijd met digitaal onderwijs kan. De inspiratiesessie is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit het primair onderwijs en vindt online plaats.

Dus, ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO en wil je meer weten over onderwerpen op het gebied van cognitief talent? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.
Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek.
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Data & onderwerpen:

  • Woensdag 27 januari. 16.00 – 17.00 uur. Thema: Onderwijsaanpassingen in de klas: Compacten en Verrijken met begaafdheidspecialist Jaap Verouden.
  • Donderdag 11 februari 14.45 – 15.45 uur: Thema: Persoonlijke Groeidoelen met begaafdheidsspecialist Annelies de Muijnck.
  • Donderdag 25 februari 16.00 – 17.00 uur: Thema: Motivatie & Mindset. Met begaafdheidsspecialist Heidi de Vries.
  • Woensdag 10 maart 16.00 -17.00 uur: (tijdens de week van hoogbegaafdheid) Thema: Stimulerend Signaleren. Met begaafdheidsspecialist Maaike Goddijn.

Neem voor meer informatie contact op met Maaike Goddijn via mgoddijn@hetabc.nl

Aanmeldformulier zoom Inspiratiesessie(s) begaafdheid

 

 

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Maaike Goddijn
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

06-82 34 21 69

mgoddijn@hetabc.nl

Mijn profiel

Zoom inspiratiesessies

Als onderwijsprofessional wil je het nieuwe schooljaar natuurlijk zo goed mogelijk starten, met een fijne sfeer en groepsdynamiek. Hoe begeleid je in de 1e schoolweken de groepsvorming zo optimaal mogelijk? Wat zijn effectieve groepsvormende activiteiten en hoe kun je gezamenlijk een preventief kader scheppen? Juist bij de start van het schooljaar is preventieve versterking meer dan welkom en daarom organiseren wij een aantal gratis inspiratiesessies via Zoom voor ál jouw vragen en (soms lastige) situaties!

Ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO of VO en wil je meer weten over onderwerpen als groepsvorming, sociale veiligheid, omgaan met diversiteit en traumasensitief lesgeven? Zoek je inspiratie of heb je specifieke vragen? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.

Data & onderwerpen

  • Dinsdag 25 aug. 15.30 – 16.30 uur: Groepsvorming & het nieuwe schooljaar goed opstarten
  • Dinsdag 1 sept. 15.30 – 16.30 uur: Traumasensitief lesgeven
  • Donderdag 10 sept. 15.30 – 16.30 uur: Pesten, sociale veiligheid & omgaan met diversiteit
    Wegens omstandigheden gaat deze sessie niet door. 

Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek. Er is ruime gelegenheid tot het stellen van vragen aan onze ABC-gedragsspecialist(en).
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Neem voor meer informatie contact op met Fleur Runeman via fruneman@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel