Praktijkervaring kinderen

Het verhaal van Zoë

Onderwijsadviseur Frances Hobden begeleidt Zoë (8 jaar) sinds begin november. Ze zit net 1,5 jaar op deze school, de school waar ze eerst op zat moest sluiten. Hier heeft ze twee jaar op gezeten. Op haar vorige school heeft ze vaak te horen gekregen dat ze dingen niet kan, niet slim is en er was een negatief pedagogisch klimaat. Op de nieuwe school vindt ze het ontzettend moeilijk om door te zetten als het moeilijk gaat en raakt ze snel gedemotiveerd of boos als iets niet gaat zoals ze wilt of niet lukt (schoolwerk, maar ook spelen). Ze vindt het lastig wanneer ze negatieve emoties heeft (boos, verdrietig, gefrustreerd) om weer tot rust te komen, blijft hier lang in hangen.

Frances: "Ik ben 4 keer in de week op school, twee keer als ondersteuning van de leerkracht in de klas en twee keer een individuele sessie. We werken met name aan de growth-mindset (Fixie & Growie, kwaliteitenspel, helpende gedachten etc). Langzaamaan zien we (leerkracht, ouder en ik) een mooie switch die wordt gemaakt. Ze zegt nu af en toe dingen zoals ‘Is niet erg, ik probeer het gewoon nog een keertje’ of ‘ ik snap dit niet juf, kunt u me helpen?’. Eerder zou dit niet zo snel gebeuren! Ze zou boos worden, geen hulp vragen aan juf of een klasgenootje ‘de schuld geven’ dat ze niet geconcentreerd kon werken en het dus niet af heeft. Ze was erg bang om straf (schuld) te krijgen als ze iets niet goed had gedaan, ze had op haar vorige school geleerd dat het dan hielp om onwaarheden te vertellen en andere klasgenootjes hiermee op te zadelen. Samen met de leerkracht en moeder hebben we bewust ingezet op positieve helpende gedachten en ze leert nu door ervaring dat het niet erg is om iets niet meteen te snappen, dat je best doen genoeg is soms! Van resultaatgericht naar procesgericht. Doordat ze een growth-mindset begint te ontwikkelen zit ze ook lekkerder in haar vel, kan ze beter omgaan met negatieve emoties en heeft ze een positievere rol in de groep. Heel mooi om te zien. Vorige week ook een fijn telefoongesprek met moeder hierover gehad, ze is apetrots op haar dochter.

Naast het werken aan de growth-mindset doen we oefeningen en spelletjes die te maken hebben met emotie-regulatie en hebben we veel gesprekjes over gevolgen van bepaalde gedragingen en lief zijn voor elkaar."

Het verhaal van Mert

Mert zit in groep 6 en is een hele vrolijke, sociale jongen die goed kan vertellen. Zijn leerkracht ziet dat Mert snel afgeleid is en het liefst de hele dag kletst met de kinderen die naast hem zitten. Daardoor houdt Mert andere kinderen van het werk af en lukt het hem zelf ook niet goed om te beginnen aan een opdracht. Soms heeft Mert ook niet de motivatie om aan een opdracht te beginnen. Daarom hebben we samen aan de hand van mindsetkaarten veel gepraat over waarom we leren, waarom we fouten moeten maken en waarom oefenen belangrijk is. Verder hebben we opdrachten en trucjes bedacht om niet afgeleid te raken in de les en door te zetten als een opdracht lastig wordt.

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…
In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag”
– de meester van groep 5

 

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

 

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti
Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:
Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Lara Giesselbach
Onderwijsadviseur

31 6 57 212798

lgiesselbach@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Workshops & Webinars Executieve Functies

Hoe komt het dat de cijfers die mijn kind haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat hij kan? Waarom is mijn kind niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij uw kind ontwikkeld zijn en gebruikt worden.

 

Inhoud

Tijdens een workshop wordt ingegaan op de werking van het brein, leggen wij uit wat ‘executieve functies’ nu precies zijn en waarom het zo belangrijk is dat deze goed tot ontwikkeling kunnen komen. Ook leggen we uit wat je zelf als ouder of leerkracht kunt doen om deze ontwikkeling te stimuleren. Want wist je dat?! De ontwikkeling van de executieve vaardigheden, een grotere voorspeller zijn voor schoolsucces dan het IQ?

We zullen theorie en laatste wetenschappelijke bevindingen over executieve functies behandelen. We brengen door middel van een testje je eigen executieve functies als leerkracht in kaart en we sluiten de workshop af met het bespreken van casuïstiek. Er zullen verschillende casussen aanbod komen van kinderen uit verschillende leeftijdscategorieën. Het wordt een leerzame interactieve workshop!

Voor wie?

Iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp, voor iedereen die zijn leerlingen wil helpen zich nog beter te ontwikkelen en zich klaar te maken voor het werk op school.

Wil je meer informatie?  Stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl of bel met Evelien Brouwer.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Evelien Brouwer
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 11

ebrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Groepsbegeleiding Executieve Functies

Heeft een aantal leerlingen uit jouw klas moeite om zich te concentreren? ​Of moeite met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft jouw klas baat bij het groepstraject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat leerlingen hun eigen gedrag beter kunnen sturen en inzicht krijgen in eigen vaardigheden. Daardoor komen ze beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De groepsbegeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Heeft u vragen over dit aanbod?

Lara Giesselbach
Onderwijsadviseur

31 6 57 212798

lgiesselbach@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Individuele Begeleiding Executieve Functies

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze

De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met het kind worden unieke leerdoelen op gesteld op basis van het executieve functies profiel.

Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

De Gelukkige Groep

Ben je als pedagogisch medewerker op korte termijn op zoek naar oplossingen en tips om meer invloed te hebben op de groepsprocessen en sfeer in je groep?

Met de interventie De Gelukkige Groep krijg je hulp op jouw specifieke vraag met je groep. Afhankelijk van de hulpvraag kun je kiezen voor een compact of uitgebreid traject óf maatwerk.

Aanpak

• Intake voor het vaststellen van de opbrengstverwachting. Daarmee krijgen we een goed beeld van de vragen die er zijn en van zowel de bestaande als de gewenste situatie.
• Het opstellen van een gezamenlijk plan van aanpak. De aanpak is praktisch en wordt direct uitgevoerd. Dit kan bestaan uit een compact of uitgebreid traject met meerdere contactmomenten zoals groepsbezoeken, observaties en coaching gesprekken.
• Evaluatie

De Gelukkige Groep is met name interessant voor de Passende Kinderdagopvang als je de groepssfeer wilt hernieuwen en meer invloed op de groepsdynamiek wil ervaren. Je komt meer te weten over groepsdynamische processen en de invloed die je als pedagogisch medewerker hierop hebt. Standaard wordt de interne coach en/of leidinggevende betrokken bij het traject.

De gemeente Amsterdam ondersteunt de interventie de Gelukkige Groep, zij financieren 5 trajecten in 2021 voor de kinderdagopvang in Amsterdam.

Wij bieden deze aanpak op groeps- en organisatieniveau aan.
Wil je meer weten of heb je interesse in een (digitale) workshop over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

Kijk voor meer informatie over 'De Gelukkige Klas', specifiek voor leraren en schoolteams in het primair en voortgezet onderwijs, op www.hetabc.nl/gelukkigeklas 

Interactieve webinars

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

'Worstelen met groepsdynamiek in tijden van Corona ’
Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode of bijvoorbeeld na een vakantie zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming? Hoe kun je sociale vaardigheden stimuleren en oog houden voor de emoties van kinderen? Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht en zelfzorg?

In deze interactieve webinar gaan we in op deze vragen én is er ruimte voor het verkennen van persoonlijke hulpvragen over je eigen groep.

Aanmelden:

Klik hieronder op de voor jouw geschikte datum en meld je via deze datum aan voor de webinar.

Neem voor meer informatie contact op met clodewijks@hetabc.nl.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Christa Lodewijks
Onderwijsadviseur jonge kind

0657122053

clodewijks@hetabc.nl

Mijn profiel

Tips:

Hoe start je de groep na de lockdown op?!
Lees hier onze 6 tips om je groep op te starten na lockdown.

recente Interactieve webinars

'Hoe start je jouw groep op na de lockdown?!’
Over de verbinding tussen de factoren van een positief groepsklimaat en de fasen van de groepsvorming. Wat is groepsdynamiek precies? Waarom is het juist na een lockdown periode zo belangrijk? Hoe kun je er invloed op uitoefenen en hoe hangt het samen met groepsvorming?
Wat is jouw eigen rol in dit proces en hoe zorg je voor voldoende veerkracht?

'Gelukkige Groep'
Hierin aandacht voor een preventieve aanpak door de pedagogisch medewerkers op de groep. Daarnaast ook ruimte voor interactie en praktische vragen over specifiek gedrag in de groep of de sfeer.

In januari 2021 gaf Rachelle, samen met collega Christa, deze interactieve webinars in opdracht van de Gemeente Amsterdam voor honderden pedagogisch medewerkers.

Wil jij hier meer over weten of heb je ook interesse in een webinar over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Christa Lodewijks: clodewijks@hetabc.nl.

 

Was heel mooi om meer ideeën en tips te krijgen. Ook mooi om te zien dat wij heel veel dingen doen, maar je staat er niet altijd stil bij. je bent een soort automatisch piloot”

Gratis Zoom inspiratiesessies begaafdheid

Onze begaafdheidsspecialisten organiseren de komende weken maar liefst vier gratis inspiratiesessies. De thema's variëren van Stimulerend Signaleren, Compacten&Verrijken, Werken met Persoonlijke Doelen tot Mindset.

Tijdens deze gratis inspiratiesessies krijg je de gelegenheid om met je collega’s uit het werkveld ideeën uit te wisselen en goede ervaringen, tips en adviezen te delen op uiteenlopende gebieden. En hoe dit in deze tijd met digitaal onderwijs kan. De inspiratiesessie is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit het primair onderwijs en vindt online plaats.

Dus, ben jij...

Leerkracht/docent, bouwcoördinator, IB-er, zorgcoördinator, schoolleider, directeur of bestuurder in het PO en wil je meer weten over onderwerpen op het gebied van cognitief talent? Vul dan onderstaand formulier in en geef daarbij aan in welke sessie(s) jij geïnteresseerd bent om deel te nemen.
Tijdens elke digitale sessie is een korte inhoudelijke toelichting en gaan deelnemers vervolgens interactief met elkaar in gesprek.
Afhankelijk van de input van alle deelnemers, geven we het programma per keer op maat verder vorm.

Data & onderwerpen:

  • Woensdag 27 januari. 16.00 – 17.00 uur. Thema: Onderwijsaanpassingen in de klas: Compacten en Verrijken met begaafdheidspecialist Jaap Verouden.
  • Donderdag 11 februari 14.45 – 15.45 uur: Thema: Persoonlijke Groeidoelen met begaafdheidsspecialist Annelies de Muijnck.
  • Donderdag 25 februari 16.00 – 17.00 uur: Thema: Motivatie & Mindset. Met begaafdheidsspecialist Heidi de Vries.
  • Woensdag 10 maart 16.00 -17.00 uur: (tijdens de week van hoogbegaafdheid) Thema: Stimulerend Signaleren. Met begaafdheidsspecialist Maaike Goddijn.

Neem voor meer informatie contact op met Maaike Goddijn via mgoddijn@hetabc.nl

Aanmeldformulier zoom Inspiratiesessie(s) begaafdheid

 

 

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Maaike Goddijn
Onderwijsadviseur en specialist begaafdheid

06-82 34 21 69

mgoddijn@hetabc.nl

Mijn profiel

Nieuwe training: Borging basistraining VVE voor leidinggevenden en coaches 

Vanuit het werkveld geven leidinggevenden en HBO-coaches VVE regelmatig aan behoefte te hebben aan duidelijkheid over en verrijking op de doelstellingen en de centrale ideeën van de Basistraining VVE.

In opdracht van de gemeente Amsterdam wordt momenteel een inhoudelijke dagprogramma ontwikkeld om in deze behoefte te voorzien.

Inhoud dagprogramma

Vanuit de rollen leidinggevende en HBO-coach VVE maken we verbinding met de implementatie en borging van de Basistraining VVE binnen de eigen organisatie, overeenkomstig het cyclisch model van opbrengstgericht werken.

De dag bestaat uit twee delen. Aan het ochtendprogramma nemen leidinggevenden en HBO-coaches VVE deel, het middagprogramma is alleen voor de HBO-coaches VVE en staat in het teken van verdere inhoudelijke verdieping. Leidinggevenden volgen dus alleen het ochtend programma, waar de coaches de hele dag bijwonen (ochtend en middag).

Met het volgen van deze (halve) dag, kunnen leidinggevenden en HBO-coaches VVE betere afweging maken t.a.v. het beleid, de begeleiding en de borging van VVE.

Wanneer

maandag 4 oktober 2021

dinsdag 7 december 2021

Deelnemerskosten

Voor coaches (2 dagdelen)  € 230,=
Voor leidinggevenden (1 dagdeel)  € 120,=

Annuleringskosten:

Tussen 4 weken en 1 week voor aanvang van de training: administratiekosten € 75,=
Vanaf 1 week voor aanvang training: geen restitutie meer mogelijk.

De training start bij minimaal 10 deelnemer en het maximaal aantal deelnemers is 12. De locatie is "corona proof"

Aanmelden leidinggevenden en coaches VVE

  • Gegevens organisatie

  • LET OP! Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel

2-jarigen op de voorschool

Doelgroep
Training voor pedagogisch medewerkers en borgingsbijeenkomst voor de betrokken VVE coaches op de voorschool.
De pedagogisch medewerkers zijn in het bezit van het certificaat basistraining VVE of gecertificeerd in een ander VVE programma.

Duur van de training
De training bestaat uit drie bijeenkomsten.
Voor de pedagogisch medewerkers zijn dit twee bijeenkomsten van een dagdeel met praktijkopdracht tussendoor en één bijeenkomst van een dagdeel voor VVE coaches.

Sinds de verruiming van de subsidieregeling VVE nemen kinderen vanaf 2-jarige leeftijd deel aan voorschoolse educatie in plaats van de eerdere grens op 2,5 jaar.
Hierdoor lopen de leeftijden van kinderen op de groep meer uiteen en is de range van verschillende ontwikkelingsbehoeften vergroot.
Daarnaast is er meer diversiteit in de groepsdynamiek en ook de impact van wisselingen in de groepssamenstelling is groter dan voorheen. Dit alles stelt het professioneel handelen van pedagogisch medewerkers op de proef.
In opdracht van de gemeente Amsterdam is een korte aanvullende training ontwikkeld door Het ABC en Vijn in Beweging waarin op bovenstaande aspecten wordt ingegaan.

Korte inhoud

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  • Kennis over (brein-)ontwikkeling van het 2-jarige kind
  • Aanpassen inrichting speelleeromgeving aan ontwikkelingsbehoeften 2-jarigen
  • Kennis van groepsdynamiek en handvatten om deze positief te beïnvloeden
  • Goed en gedifferentieerd aanbod in een VVE groep voor kinderen van 2-4 jaar

De bijeenkomsten sluiten aan bij de uitgangspunten van de Basistraining en bestaan uit een mix van theoretische kennis en een praktische toepassing daarvan in de eigen praktijk.
De bijeenkomst voor coaches is gericht op implementatie en borging van de bovenstaande inhoud. De inhoud van de training voor p.m.-ers komt tijdens deze bijeenkomst kort aan de orde.

Deelnemerskosten

Voor pm-ers (2 dagdelen)  € 230,=
Voor coaches (1 dagdeel)  € 120,=

Annuleringskosten:

Tussen 4 weken en 1 week voor aanvang van de training: administratiekosten € 75,=
Vanaf 1 week voor aanvang training: geen restitutie meer mogelijk.

Wanneer?

Momenteel hanteren wij een wachtlijst voor de onderstaande trainingen. Deze gaan van start bij voldoende deelnemers na de zomervakantie.

Aanmelden kan dus via de wachtlijst, je krijgt bericht zodra de training gaat starten.

 

Ochtendtraining voor pm-ers, aanvang 09.00 tot 13.00 uur
bijeenkomst 1: nog niet bekend
bijeenkomst 2: nog niet bekend
Ochtendtraining voor coaches
De bijeenkomst nog niet bekend

en

Middagtraining voor pm-ers, aanvang 13.30 tot 17.30 uur
bijeenkomst 1: nog niet bekend
bijeenkomst 2: nog niet bekend
Middagtraining voor coaches
De bijeenkomst nog niet bekend

Optioneel coaching, nader te bepalen na de gevolgde training
€ 210,= coaching op locatie voor pm-ers (2 uur)
€ 105,= coaching digitaal voor coaches (1 uur)

Locatie

Het ABC

De training start bij minimaal 10 deelnemer en het maximaal aantal deelnemers is 12. De locatie is "corona proof"

Aanmelden 2-jarigen

Aanmelden 2-jarigen op de voorschool

  • Gegevens organisatie

  • LET OP! Naar dit adres wordt de (automatische) ontvangstbevestiging van de aanmelding gestuurd.
  • pm-er kan niet ingeschreven worden zonder deelname van de coach. Aanmelden coach is dus verplicht!
  • keuze voor dagdeel coach moet overeenkomen met dagdeel pm-er

Heeft u vragen over dit aanbod?

Anneke Legel
Projectbureau

06-82045955

alegel@hetabc.nl

Mijn profiel

Dé ABC onderwijspodcast 'Meertaligheid Plus'

Het onderwijs is op meerdere fronten toe aan verandering. We willen meer aandacht besteden aan de individuele talenten en kwaliteiten van kinderen. Leerkrachten geven regelmatig aan handelingsverlegen te zijn op het gebied van meertaligheid. In de onderwijspodcast 'Meertaligheid Plus' belicht Femke Danse zowel de praktische als de positieve kant van meertaligheid. Onderwijs passend maken voor ieder kind, zodat het zich dieper kan ontwikkelen.

In deze podcast aflevering(en) betrekken we experts en onderwijsprofessionals uit de praktijk en bieden zowel informatie als inspiratie. Centraal staan het inzetten en benutten van de kracht van meertaligheid, door meer aandacht te creëren voor taal- en cultuurbewust lesgeven.

Meertaligheid Plus podcast
Trailer

Een podcast waarin we in gesprek gaan met onderwijsprofessionals om de mooie kanten van meertaligheid te belichten.

Aflevering 1 'Meertalige kansen voor het onderwijs'

Femke Danse, onderwijsadviseur meertaligheid bij het ABC in Amsterdam, gaat in gesprek met mensenrechten advocaat en oprichter van de taalvriendelijke scholen, Ellen-Rose Kambel en adjunct-directeur van de St. Jan school Dieneke Blikslager. Waar zien zij meertalige kansen voor het onderwijs?

Interessante links over onderwerpen die in deze aflevering aan bod komen:

 

 

Taal & Teach podcast aflevering over meertaligheid in het onderwijs

Leerkracht en Meertaligheidsspecialist Jaimy Ottevanger gaat in gesprek met Femke Danse over de rol van de moedertaal in het primair onderwijs. "Mensen beschreven het als een ‘onderbuik gevoel’, maar als we het hebben over iets zo essentieels als de taal die we gebruiken in een school dan moet het toch op iets meer gebaseerd zijn dan een ‘onderbuik gevoel’. We hebben het vaak over kansengelijkheid, investeer daarbij ook in meertaligheid."

Wil je meer weten?

In onze podcasts maken we een koppeling tussen theorie en praktijk en bieden, op zowel team- als individueel niveau, handvatten om in de dagelijkse onderwijssituatie toe te passen. Heb je specifieke vragen? Geef het in onderstaand formulier aan.

Wil je meer weten over Meertaligheid in het onderwijs? Femke denkt graag met je mee over de beste aanpak voor jouw situatie. Kijk ook op www.hetabc.nl/meertaligheid.

Vragen & ideeën voor de ABC Podcast Meertaligheid Plus

Heb je vragen hierover?
Neem dan contact op met Femke.

Femke Danse
Onderwijsadviseur

06 57165023

fdanse@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Taalportret tekenen? Download hier het format

 

Taalportret Het ABC

Voorafgaand aan het podcast gesprek, vragen we onze gasten om een taalportret te tekenen. Dit is ook een leuke activiteit om met meertalige leerlingen te doen.

 

 

Zin in leren met taalambitie

Kinderen die iets willen leren of voor elkaar willen krijgen, hebben taal nodig om dat kenbaar te maken en daarmee iets te bereiken. Als zij dat inzien, ontstaat ‘taalambitie’. Inspelen op deze taalambitie zorgt voor kinderen met ‘leerenergie’.

Wil je meer weten over ambitiebewust taalonderwijs of de taalambitieclub? Neem contact op met Froukje via fhoobroeckx@hetabc.nl

Lees ook haar taalambitieblogs

Heb je vragen hierover?
Neem dan contact op met Froukje.

Froukje Hoobroeckx
Onderwijsadviseur

0631631583

fhoobroeckx@hetabc.nl

Mijn profiel