Praktijkervaring kinderen

Het verhaal van Zoë

Onderwijsadviseur Frances Hobden begeleidt Zoë (8 jaar) sinds begin november. Ze zit net 1,5 jaar op deze school, de school waar ze eerst op zat moest sluiten. Hier heeft ze twee jaar op gezeten. Op haar vorige school heeft ze vaak te horen gekregen dat ze dingen niet kan, niet slim is en er was een negatief pedagogisch klimaat. Op de nieuwe school vindt ze het ontzettend moeilijk om door te zetten als het moeilijk gaat en raakt ze snel gedemotiveerd of boos als iets niet gaat zoals ze wilt of niet lukt (schoolwerk, maar ook spelen). Ze vindt het lastig wanneer ze negatieve emoties heeft (boos, verdrietig, gefrustreerd) om weer tot rust te komen, blijft hier lang in hangen.

Frances: "Ik ben 4 keer in de week op school, twee keer als ondersteuning van de leerkracht in de klas en twee keer een individuele sessie. We werken met name aan de growth-mindset (Fixie & Growie, kwaliteitenspel, helpende gedachten etc). Langzaamaan zien we (leerkracht, ouder en ik) een mooie switch die wordt gemaakt. Ze zegt nu af en toe dingen zoals ‘Is niet erg, ik probeer het gewoon nog een keertje’ of ‘ ik snap dit niet juf, kunt u me helpen?’. Eerder zou dit niet zo snel gebeuren! Ze zou boos worden, geen hulp vragen aan juf of een klasgenootje ‘de schuld geven’ dat ze niet geconcentreerd kon werken en het dus niet af heeft. Ze was erg bang om straf (schuld) te krijgen als ze iets niet goed had gedaan, ze had op haar vorige school geleerd dat het dan hielp om onwaarheden te vertellen en andere klasgenootjes hiermee op te zadelen. Samen met de leerkracht en moeder hebben we bewust ingezet op positieve helpende gedachten en ze leert nu door ervaring dat het niet erg is om iets niet meteen te snappen, dat je best doen genoeg is soms! Van resultaatgericht naar procesgericht. Doordat ze een growth-mindset begint te ontwikkelen zit ze ook lekkerder in haar vel, kan ze beter omgaan met negatieve emoties en heeft ze een positievere rol in de groep. Heel mooi om te zien. Vorige week ook een fijn telefoongesprek met moeder hierover gehad, ze is apetrots op haar dochter.

Naast het werken aan de growth-mindset doen we oefeningen en spelletjes die te maken hebben met emotie-regulatie en hebben we veel gesprekjes over gevolgen van bepaalde gedragingen en lief zijn voor elkaar."

 

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…
In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag”
– de meester van groep 5

 

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

 

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti
Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:
Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Lara Giesselbach
Onderwijsadviseur

31 6 57 212798

lgiesselbach@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Workshops & Webinars Executieve Functies

Hoe komt het dat de cijfers die mijn kind haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat hij kan? Waarom is mijn kind niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij uw kind ontwikkeld zijn en gebruikt worden.

 

Inhoud

Tijdens een workshop wordt ingegaan op de werking van het brein, leggen wij uit wat ‘executieve functies’ nu precies zijn en waarom het zo belangrijk is dat deze goed tot ontwikkeling kunnen komen. Ook leggen we uit wat je zelf als ouder of leerkracht kunt doen om deze ontwikkeling te stimuleren. Want wist je dat?! De ontwikkeling van de executieve vaardigheden, een grotere voorspeller zijn voor schoolsucces dan het IQ?

We zullen theorie en laatste wetenschappelijke bevindingen over executieve functies behandelen. We brengen door middel van een testje je eigen executieve functies als leerkracht in kaart en we sluiten de workshop af met het bespreken van casuïstiek. Er zullen verschillende casussen aanbod komen van kinderen uit verschillende leeftijdscategorieën. Het wordt een leerzame interactieve workshop!

Voor wie?

Iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp, voor iedereen die zijn leerlingen wil helpen zich nog beter te ontwikkelen en zich klaar te maken voor het werk op school.

Wil je meer informatie?  Stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl of bel met Evelien Brouwer.

Heeft u vragen over dit aanbod?

Evelien Brouwer
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 11

ebrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Groepsbegeleiding Executieve Functies

Heeft een aantal leerlingen uit jouw klas moeite om zich te concentreren? ​Of moeite met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft jouw klas baat bij het groepstraject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat leerlingen hun eigen gedrag beter kunnen sturen en inzicht krijgen in eigen vaardigheden. Daardoor komen ze beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De groepsbegeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Heeft u vragen over dit aanbod?

Lara Giesselbach
Onderwijsadviseur

31 6 57 212798

lgiesselbach@hetabc.nl

Mijn profiel

 

Individuele Begeleiding Executieve Functies

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze

De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met het kind worden unieke leerdoelen op gesteld op basis van het executieve functies profiel.

Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Bouwen aan een sterke relatie met je leerlingen

Leerkracht relatie interview en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching

Een goede relatie tussen de leerkracht en een leerling levert dubbele winst op! Voor de leerling(en) heeft het een groot effect op leerprestaties, gedrag, leerplezier en dynamiek van de héle klas. Voor de leerkracht levert het (werk)plezier, voldoening en competentiegevoel op.

Door middel van het Leerkracht Relatie Interview (LRI) en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching (LLInC) kunnen vastgelopen relaties met leerlingen worden verbeterd met deze dubbele winst als doel.

Omdat wat leerkrachten voelen en denken ten aanzien van een leerling voor een groot deel stuurt wat zij doen, is relatiegerichte reflectie een belangrijke eerste stap om negatieve spiralen die met ‘moeilijke’ leerlingen zijn ontstaan te doorbreken. Het LRI is hierbij een mooi en krachtig hulpmiddel!

Hoe het werkt

Het vertrekpunt is de leerkracht zélf en hoe hij/zij de relatie met een specifieke leerling ervaart. Met behulp van het LRI worden leerkrachten door gecertificeerde ABC-coaches begeleid om hun ervaringen te expliciteren, te interpreteren en te verbinden aan wat bekend is over leerkracht-leerling interacties en begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Het LRI bestaat uit 12 hoofdvragen over de relatie die de leerkracht met een leerling heeft en hoe hij/zij die beleeft. Er wordt gevraagd naar recente, concrete gebeurtenissen of belevenissen van de leerkracht met de leerling, zowel positief als negatief. De leerkracht denkt aan momenten dat het klikte of juist niet, dat de leerling lastig gedrag liet zien, of van streek was. Behalve naar wat de leerkracht precies deed in die situaties (pedagogisch handelen), wordt ook gevraagd naar zijn of haar eigen emoties op dat moment én wat hij of zij denkt dat de leerling voelde. Door deze aspecten van de relatie te bespreken, kan een leerkracht zich anders of meer bewust worden van zijn eigen invloed op het functioneren van de leerling. Deze kennis kan hij/zij vervolgens met een ‘open mindset’ gebruiken om de leerling te beïnvloeden en te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.

Deze vorm van begeleiding kan op verschillende manieren benut worden:

  • In het kader van consultatieve leerlingbegeleiding/handelingsgerichte diagnostiek
    Als onderzoeksinstrument om de leerkracht-leerling relatie in kaart te brengen en als interventie om deze te verbeteren. Bij de leerkracht wordt het LRI ten aanzien van aangemelde leerling afgenomen. Het opgenomen gesprek wordt door de onderwijsadviseur volgens protocol gescoord en in een zogenaamde Leraar-Leerling Relatie Profiel vertaald. Na minimaal twee weken heeft met de leerkracht een nabespreking n.a.v. het LRI plaats. Met de leerkracht wordt afgesproken hoe de resultaten in het verslag en het adviesgesprek ten bate van begeleiding van de leerling met betrokkenen worden gedeeld.
  • In het kader van coaching en professionalisering van leerkrachten
    Als leerkracht of interne begeleider kun je kiezen voor coaching gericht op de relatie met één of twee leerlingen. Ervaring leert dat dit laatste het meest oplevert. Er worden twee afspraken ingepland per LRI: afname LRI bij de leerkracht en na minimaal twee weken nabespreking aan de hand van het Leraar-Leerling Relatie Profiel. De leraar komt zélf aan het woord en is eigenaar van het proces. Ervaringen van de leraar zijn het uitgangspunt.
  • Als onderdeel van een “Weer een gelukkige klas”-traject
    LLInC kan eenvoudig worden ingepast, c.q. opgenomen in een ‘Weer een gelukkige klas’-traject. Daarmee verdiep je de relatie met een of meerdere leerlingen in je groep.

Het ABC beschikt, als één van de eerste onderwijsadvies instellingen, over een team van door Mirella van Minderhout (Bureau Mind) en Helma Koomen (UvA) opgeleide, gecertificeerde en enthousiaste LLInC-coaches. Zij pakken graag voorliggende vragen op!

Wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen of Fleur Runeman.

 

Wil je meer weten hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

Executieve functies:
Een grote voorspeller voor schoolsucces!

Hoe komt het dat de cijfers die hij/zij haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat de leerling kan? Waarom is hij/zij niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld zijn en gebruikt worden.

Executieve functies zijn hersenprocessen die ervoor zorgen dat we ons gedrag bewust kunnen sturen/reguleren. Executieve functies zijn voor een groot deel erfelijk en ontwikkelen zich in relatie tot onze omgeving. Ze zorgen ervoor dat een leerling - en later volwassene - doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Hoewel executieve functies zich tot ver in de adolescentie ontwikkelen, is bij sommige kinderen in een vroeg stadium te zien dat ze beperkt worden in hun leerontwikkeling, omdat ze (nog) niet vaardig genoeg blijken in het bewust sturen/reguleren van hun gedrag

We bieden zowel individuele- als groepsbegeleidingen op maat. De begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind.

Ook organiseren wij workshops en webinars voor ouders, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. Tijdens een workshop wordt o.a. ingegaan op de werking van het brein, we leggen uit wat ‘executieve functies’ nu precies zijn en waarom het zo belangrijk is dat deze goed tot ontwikkeling kunnen komen.

 

Wil je persoonlijk advies?

Lara Giesselbach
Onderwijsadviseur

31 6 57 212798

lgiesselbach@hetabc.nl

Mijn profiel

Vragen? Wellicht vind je het antwoord bij veel gestelde vragen.

Meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl

Inspiratiesessie Executieve Functies

Meer weten over Executieve Functies? En wil je deelnemen aan onze gratis zoom-inpiratiesessie? Meld je aan voor de sessie op donderdag 15 april. 

 Meld je aan via deze link

Aanbod

Individuele begeleiding

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies.

 

Lees meer

Praktijkervaringen van kinderen

Welk profijt kinderen van een traject Executieve Functies hebben lees je hier.

 

Lees meer

Groepsbegeleiding

Heeft (een deel van) jouw klas moeite om zich te concentreren? ​Of moeite met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft jouw klas baat bij het groepstraject Executieve functies

 

Lees meer

Zoom-inspiratiesessie

Meer weten over Executieve Functies? En wil je deelnemen aan onze gatis zoom-inpiratiesessies? Meld je aan voor de sessie op donderdag 15 april. 

aanmelden

Workshops & webinars

Hoe komt het dat de cijfers die mijn kind haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat hij kan? Waarom is mijn kind niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Deze workshops en webinars zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp, voor iedereen die zijn leerlingen wil helpen zich nog beter te ontwikkelen en zich klaar te maken voor het werk op school.

Lees meer

Breinlogboek

Download hier een pdf versie om op te kunnen hangen in de klasNu kinderen schoolwerk af en toe vanuit huis moeten doen, is zelfsturing extra belangrijk! Zelf aan het werk moet beginnen, zelf bedenken wanneer ze wat gaat doen en zelf eventjes door kunnen werken. Dit kan best moeilijk zijn. Om ze daarbij te helpen hebben wij dit boekje gemaakt voor met tips, spelletjes en een logboek.

Mijn Breinlogboek downloaden

Bekijk hier de instructievideo om het breinlogboek te gebruiken:

Virtuoze Kindgesprekken

 

Wil jij op school ook de kwaliteit van je kindgesprekken verbeteren? In deze workshop “virtuoze kindgesprekken” ga je met het hele schoolteam het beeld van een goed kindgesprek opfrissen. Hoe zorg je bv. dat je niet gaat invullen maar aanvoelen? Wat zijn valkuilen in de communicatie en waar ben je goed in? Deelnemers krijgen verschillende voorbeelden, werkvormen en opdrachten vanuit hun ervaringen in de groep.

Centraal staan vragen als:

  • Hoe ziet een goed kindgesprek er voor mij uit...wat zijn mijn leervragen eigenlijk?
  • Hoe stap ik uit mijn rol als leerkracht?
  • Hoe maak ik gebruik van mijn sterke kanten?
  • Wat zijn handige openingszinnen?
  • Wat doe ik als een kind niets zegt?

In deze workshop maken leerkrachten zelf een eigen communicatiekaart, om direct mee aan de slag te kunnen.

Reacties van de deelnemers

Wat een fijne bijeenkomst was dit, erg inspirerend, ik ga ermee aan de slag

Veel info op een prettig manier gegeven

Boeiend, informatief en open; goed niveau

Goede mix van luisteren, kijken, vertellen en doen

Goede verhalen, fijne voorbeelden en positieve sfeer, dank!

Wil je meer weten hierover of direct contact?

Linda Traudes
Onderwijsadviseur, GZ psycholoog, Orthopedagoog-Generalist

06 - 31 63 15 66

ltraudes@hetabc.nl

Mijn profiel

Esther van den Berg
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 26

evandenberg@hetabc.nl

Mijn profiel

 "Jullie geven het gevoel mee dat je het altijd kunt en moét proberen." - Leerkracht Lidwinaschool 

Veelgestelde vragen over onderzoek en behandelingen

Dyslexie, rekenen en intelligentie

Voordat een onderzoek naar dyslexie of dyscalculie gedaan kan worden zijn er eisen aan behaalde testresultaten over de loop der tijd en de inspanning die is gedaan om het kind extra te begeleiden (minimaal 2 keer 10 weken, driemaal per week twintig minuten extra begeleiding). Een dyslexie- of rekenbehandeling bij Het ABC kan ook gebruikt worden om de extra begeleiding van minimaal zes maanden vol te maken. Voor deze behandelingen is echter geen vergoeding mogelijk, wel kan het zo zijn dat de school meebetaalt aan de kosten. Hierna kan een onderzoek naar dyslexie of dyscalculie gedaan worden.

Wat kost een onderzoek of behandeling?
De kosten voor een onderzoek of behandeling verschillen. Voor meer informatie over de tarieven kun je contact opnemen met onze advieslijn (06 316 316 04 | advies@hetabc.nl). Alleen bij dyslexie zijn voor sommige onderzoeken/behandelingen ook vergoedingen mogelijk.

Wordt een onderzoek of behandeling vergoed?
Er is alleen een vergoed zorgtraject voor dyslexieonderzoek (en behandeling) mogelijk. Er kan een beschikking aangevraagd worden bij de gemeente. Hiervoor kun je eerst contact opnemen met Het ABC (advieslijn). Per gemeente verschilt de procedure van de aanvraag. Voor een rekenonderzoek en behandeling en intelligentietest bestaan geen vergoedingen. Bij rekenonderzoek en behandeling, intelligentietest en een particulier dyslexietraject is het mogelijk dat een school (een gedeelte) betaalt.

Wat zijn de criteria om voor een vergoed dyslexieonderzoek in aanmerking te komen?
Aan de toelating voor deze zorg zijn (strenge) eisen verbonden. Onder andere:

  • Het kind moet tussen de 7 en 13 jaar oud zijn en op de basisschool zitten.
  • Er moet er een duidelijk vermoeden zijn van ernstige dyslexie. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de behaalde testresultaten over 3 hoofdmeetmomenten (januari/juni toetsen):
    • 3xE of 3xV-(min) scores op de DMT (Drie Minuten Toets)

OF

    • 3x lage D (laagste 20%) of 3x V-scores op de DMT ÉN daarbij 3xE of 3xV-(min) scores (laagste 10%) op de CITO spellingtoets.
  • en de inspanning die is gedaan om uw kind extra te begeleiden (minimaal 2 keer 10 weken, 3x per week 20 minuten extra begeleiding door een onderwijsprofessional).
  • Een andere eis die wordt gesteld is dat er geen andere 'problemen' mogen zijn die een eventuele behandeling in de weg staan. Hierbij kunt u denken aan ADHD of autisme gerelateerde stoornissen. Deze moeten eerst aangetoond onder controle zijn voordat dyslexieonderzoek kan plaatsvinden.
  • Ook mag er geen sprake zijn van een algehele leerachterstand of breder leerprobleem (lage scores op alle vakken)

De school van je kind kan u alles vertellen over wat er nodig is voor een aanmelding. Veel informatie moet ook bij hen vandaan komen, vandaar dat de aanmelding in de meeste gevallen door de school wordt ingestuurd. De ouder blijft echter altijd de opdrachtgever, en moet hier ook voor tekenen.

Veel informatie over dyslexie en de vergoedingen hierbij vind je op de website van Balans, de oudervereniging voor ouders van kinderen met dyslexie.

Lees hier de toelichting vergoedingsregeling dyslexie.

Hoe ziet een onderzoeks- en behandeltraject eruit?

Dyslexie:
De basisschool meldt samen met de ouders het kind aan bij het Samenwerkingsverband Amsterdam (SWV) voor een dyslexieonderzoek. Het SWV beoordeelt de aanvraag en als het dossier aan de eisen voldoet wordt er een beschikking aangevraagd bij de gemeente (dit duurt +/- 2 tot 3 weken) en wordt het onderzoek ingepland. Na het onderzoek volgt een uitgebreid verslag en overleg met ouders en school. Indien uw kind voor vergoede behandeling in aanmerking komt, zal dit worden ingepland.

Rekenbehandeling:
Bij de start van de behandeling bepalen we aan de hand van een kort onderzoek het niveau van het kind en maken we een plan van aanpak Hierna volgt een begeleidingstraject van twintig weken.

Is er een wachtlijst of kan mijn kind meteen geholpen worden?
Na aanmelding is ons streven zo snel mogelijk een afspraak in te plannen. Dat moment is mede afhankelijk van de vraag en de beschikbaarheid van onze adviseurs. Op dit moment hebben wij geen wachtlijst voor de dyslexieonderzoeken of -behandelingen.

Waar vinden onderzoeken en behandelingen plaats?
Het ABC heeft meerdere locaties, verspreid over de stad Amsterdam: Behandellocaties van Het ABC.  Dit fluctueert. Neem voor de meest nabije locatie bij u in de buurt contact op met onze advieslijn. In sommige gevallen komen wij ook op school langs. 

Hoe lang duurt een onderzoek/behandeling?
Onderzoek
Een onderzoek voor dyslexie, dyscalculie of intelligentie (capaciteitentoets) wordt ingepland van 09:00 tot 12:00 en duurt meestal drie uur. Bij een intelligentietest kan de tijdsduur afhangen van de onderzoeksvraag. Voor alleen het intelligentieonderzoek staat ruim twee uur. Echter zullen er meestal ook vragenlijsten ingevuld moeten worden of een aanvullend gesprek gevoerd worden: bijvoorbeeld om het sociaal-emotionele gedrag van uw kind in kaart te brengen.

Behandeling
Dyslexie en rekenen: De behandelingen zijn individueel, eenmaal per week 50 minuten, de laatste 5 minuten wordt het huiswerk met het kind en ouders besproken.

Moet ik als ouder aanwezig zijn tijdens het onderzoek/behandeling?
Als ouder bent u niet aanwezig bij het onderzoek. Bij de behandeling word je meestal wel gevraagd ongeveer 10 minuten voor het einde van de behandeling weer aanwezig te zijn: de laatste vijf minuten van de behandeling worden ook de vorderingen en het huiswerk doorgesproken met de ouders.

Is het mogelijk om een leerling met een andere stoornis (bijv. ADHD, angststoornis) aan te melden bij ons voor een (dyslexie)onderzoek?
Er mag geen sprake zijn van andere stoornissen die een onderzoek mogelijk kunnen beïnvloeden. Hierbij kun je denken aan ADHD of autisme gerelateerde stoornissen. Deze moeten eerst aangetoond onder controle zijn voordat dyslexieonderzoek kan plaatsvinden.

Mijn kind is ergens anders in behandeling op dit moment, maar ik wil de behandeling graag voortzetten bij Het ABC (bijvoorbeeld wegens een verhuizing). Kan dit en hoe gaat dit proces in zijn werk?
Dit kan inderdaad. De ouders moeten opdracht en toestemming geven aan het vorige behandelinstituut om alle verslagen, informatie door te geven aan het ABC. De beoordelaar van Het ABC bekijkt daarna of dit kind ook bij ons in behandeling kan komen (of het kind voldoet aan de criteria) en dan wordt het kind met ouder opgeroepen voor een kort intakegesprek/onderzoek. Het ABC vraagt de beschikking aan bij de gemeente (Amsterdam).

Meer informatie is ook te vinden op de webpagina's van: dyslexie, rekenen en intelligentieonderzoek.

Staat je vraag hier niet tussen, of heb je aanvullende vragen? Dan kun je contact opnemen met de advieslijn via e-mailadres advies@hetabc.nl of telefoonnummer 06 316 316 04.

Zorgbreedteoverleg (ZBO)

De centrale vraag in het ZBO is altijd: Wat is er nodig om dit kind zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn functioneren op school, in het gezin en (eventueel) in de buurt?

Onze adviseurs (psychologen en orthopedagogen) die de school en/of de buurt kennen, kunnen een effectieve bijdrage leveren aan het ZBO. Vanuit hun kennis van onderwijs en zorg kunnen de ABC-adviseurs samen met de andere betrokkenen vragen of problemen in kaart brengen, concrete adviezen formuleren, doelgerichte acties in gang zetten en evalueren. Als het gaat om een aanpak binnen verschillende zorgsystemen (onderwijs, gezin en publiek domein) streven we naar een sluitende aanpak, met voor één kind één plan.

We nemen deel aan het ZBO, met regelmaat of op afroep. Na het ZBO worden vervolgafspraken gemaakt, waarbij de adviseur ingezet kan worden op een actie. Bijvoorbeeld een gesprek met ouders, begeleiding van een leerkracht, observatie in de groep, onderzoek bij een leerling, contact met instanties.

Ouders weten dat hun kind op het ZBO besproken wordt en geven hier toestemming voor aan de school. Zij kunnen deelnemen aan het overleg.

Opbrengsten:

Het resultaat van een efficiënt ZBO is:

  • een snelle opvolging van signalering
  • praktische adviezen aan leerkracht en/of ouders
  • afstemming over de aanpak en afspraken over de inzet van direct betrokkenen

Wil je meer weten hierover?

Evelien Brouwer
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 11

ebrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

Arrangementen

Soms is er meer nodig, structureel of incidenteel ten aanzien van passend onderwijs of complexe onderwijsbehoeften van leerlingen, team of schoolbreed. Dan kan je een arrangement inzetten. Het ABC kan meedenken bij de invulling en aanvraag van een arrangement.

Psychologen en orthopedagogen van Het ABC voeren vanwege hun specialistische kennis ten aanzien van de begeleiding van leerkrachten of van leerlingen met gedrags- en/of leerproblemen bij u op school ook arrangementen uit.

Een arrangement is altijd op maat gemaakt, gebaseerd op wat de leerling, leerkracht(en) en ouders specifiek en praktisch nodig hebben. In onze aanpak is vaak sprake van een volgende combinatie:

  • Individuele begeleiding en coaching van de leerling in de groep
  • Consultatieve leerkrachtbegeleiding/ psycho-educatie/ professionalisering voor de leerkracht en het schoolteam
  • Begeleiding/ psycho-educatie voor de ouders

We werken hierbij handelings- en oplossingsgericht en maken gebruik van effectieve interventies. Wij beschikken over ruime ervaring en brede expertise. Deze worden op maat ingezet en de invulling van de arrangementen is dus steeds uniek.

Thema’s arrangementen

Arrangementen kunnen worden ingezet per thema, zoals een rekenarrangement, of een combinatie van verschillende vakgebieden, bijvoorbeeld om tot een gezond groepsklimaat te komen. Wij geven hier samen met de school en de leerling(en) verder vorm aan. Met elkaar bespreken we doelen, gewenste aanpak en resultaten. Om een beeld te geven van de mogelijkheden, geven we hierbij een beeld van een aantal mogelijke arrangementen, met verschillende thema’s:

  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • (Hoog)begaafdheid
  • Nieuwkomers
  • Rekenen
  • Lezen en spelling
  • Dyslexie
  • Werkhouding/ executieve functies

Bekijk hier onze Arrangementen Flyer, met een uitgebreid overzicht van de mogelijkheden en voorbeelden.

 

Voorbeelden arrangementen

Wil je meer weten hierover?

Evelien Brouwer
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 16 11

ebrouwer@hetabc.nl

Mijn profiel

 

 

"Dat er na een gesprek met ons als ouders en een ochtend onderzoek, een zo volledig plaatje van mijn kind ontstaat dat recht doet aan wie hij ‘is’ én waar school en wij écht iets mee kunnen, had ik van te voren niet verwacht."

Lezen, spelling en dyslexie

Voorbeeld: ICT bij dyslexie

Er zijn meerdere leerlingen met ernstige spellingproblemen of dyslexie in de bovenbouw. Een aantal van deze leerlingen heeft al een dyslexiebehandeling gehad en de school moet nu zelfstandig verder met deze leerlingen. Wij bieden begeleiding van de IB-er om expertise te vergroten voor het opstellen van handelingsplannen en het maken van een groepsplan, waarin gewerkt wordt aan het verbeteren van spellingvaardigheden van de leerlingen en het leren werken met aangepaste dyslexiesoftware (Kurzweil). Daarnaast worden de leerkrachten gecoacht bij het opstellen van groepsplannen en vindt er casuïstiekbespreking plaats.

Nieuwkomers

Voorbeeld: Ik voel me veilig: Welkom in mijn klas

Een 2e jaars nieuwkomerof vluchtelingenkind lijkt niet gelukkig te landen in de klas. De leraar wil graag een positieve groepsdynamiek bevorderen, weten wat er nodig is in bepaalde situaties, zowel preventief als curatief en hoe om te gaan met spanningen en stress bij de leerling.

De aanpak Welkom in mijn klas kan als arrangement ingezet worden bij ondersteuning van nieuwkomers en leerkrachten. Je leert hoe je de nieuwe leerling zo goed mogelijk kan opnemen in het onderwijs in de reguliere groep. Ook hoe je de tweedetaalverwerving van de leerlingen verder kan stimuleren, terwijl ze zo veel mogelijk meedoen aan het onderwijs in de klas.

(Hoog)begaafdheid

Voorbeeld: Plusklas of niet?

School heeft een leerling die het liefst foutloos werkt en opdrachten vermijdt die zij niet meteen begrijpt of kan uitvoeren. Als de leerling toch geconfronteerd wordt met een fout, noemt zij zichzelf dom. Ouders zien thuis dat de leerling vaak buikpijn heeft en het laatste jaar met tegenzin naar school gaat. Het lukt de school niet om een passend aanbod te vinden dat aansluit bij zijn ontwikkeling. Binnen de school wordt er gewerkt aan eigenaarschap van leerlingen voor hun leerproces. Dit werkt goed bij de meeste (hoog)begaafde leerlingen op de school, maar is voor de leerling en nog een aantal leerlingen niet toereikend.

Onze aanpak = maatwerk

Samen bespreken we hoe we het arrangement opmaken. Daarbij staan onze 8 krachten voor goed onderwijs centraal. De aanpak bestaat steeds uit de volgende onderdelen:

 

  • HULPVRAAG

    We brengen eerst de hulpvraag in beeld. Dit doen we open en adaptief, altijd in partnerschap.

  • DOELEN

    Gezamenlijk formuleren we doelen op drie niveaus: leerling, leerkracht en school. We kijken met behulp van het professionele kompas naar doorgaande lijnen. Bijvoorbeeld: de leerkracht weet hoe hij/zij de leerling kan begeleiden in de klas en verwerkt dit in een groepsplan

  • AANPAK

    We maken samen met school, leerling(en) en ouders een plan van aanpak. Vanuit eigenaarschap en met oog voor de hele mens. Zo’n aanpak kan bestaan uit bijvoorbeeld: - Oplossingsgerichte gesprekken - Handvatten voor thuis en op school - Groepsbegeleiding - Observaties - Kennisdeling - Etc.

  • UITVOERING

    Tijdens uitvoering en monitoring werken wij met alle betrokkenen. Dit is belangrijk, omdat iedereen dan op dezelfde manier werkt. Wij noemen dit het Droste-effect. Onze focus ligt bij de brede vorming op 3 niveaus; kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. De ondersteuning kan bijvoorbeeld worden geboden in de vorm van een teambijeenkomst, casuïstiek besprekingen, psycho-educatie aan ouders en begeleiding van leerkracht en IB-er over de aanpak van deze leerling.

  • EVALUATIE

    We sluiten altijd af met een afrondend verslag en evaluatiegesprek.