Bouwen aan een sterke relatie met je leerlingen

Leerkracht relatie interview en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching

Een goede relatie tussen de leerkracht en een leerling levert dubbele winst op! Voor de leerling(en) heeft het een groot effect op leerprestaties, gedrag, leerplezier en dynamiek van de héle klas. Voor de leerkracht levert het (werk)plezier, voldoening en competentiegevoel op.

Door middel van het Leerkracht Relatie Interview (LRI) en Leerkracht-Leerling Interactiegerichte Coaching (LLInC) kunnen vastgelopen relaties met leerlingen worden verbeterd met deze dubbele winst als doel.

Omdat wat leerkrachten voelen en denken ten aanzien van een leerling voor een groot deel stuurt wat zij doen, is relatiegerichte reflectie een belangrijke eerste stap om negatieve spiralen die met ‘moeilijke’ leerlingen zijn ontstaan te doorbreken. Het LRI is hierbij een mooi en krachtig hulpmiddel!

Hoe het werkt

Het vertrekpunt is de leerkracht zélf en hoe hij/zij de relatie met een specifieke leerling ervaart. Met behulp van het LRI worden leerkrachten door gecertificeerde ABC-coaches begeleid om hun ervaringen te expliciteren, te interpreteren en te verbinden aan wat bekend is over leerkracht-leerling interacties en begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Het LRI bestaat uit 12 hoofdvragen over de relatie die de leerkracht met een leerling heeft en hoe hij/zij die beleeft. Er wordt gevraagd naar recente, concrete gebeurtenissen of belevenissen van de leerkracht met de leerling, zowel positief als negatief. De leerkracht denkt aan momenten dat het klikte of juist niet, dat de leerling lastig gedrag liet zien, of van streek was. Behalve naar wat de leerkracht precies deed in die situaties (pedagogisch handelen), wordt ook gevraagd naar zijn of haar eigen emoties op dat moment én wat hij of zij denkt dat de leerling voelde. Door deze aspecten van de relatie te bespreken, kan een leerkracht zich anders of meer bewust worden van zijn eigen invloed op het functioneren van de leerling. Deze kennis kan hij/zij vervolgens met een ‘open mindset’ gebruiken om de leerling te beïnvloeden en te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling.

Deze vorm van begeleiding kan op verschillende manieren benut worden:

  • In het kader van consultatieve leerlingbegeleiding/handelingsgerichte diagnostiek
    Als onderzoeksinstrument om de leerkracht-leerling relatie in kaart te brengen en als interventie om deze te verbeteren. Bij de leerkracht wordt het LRI ten aanzien van aangemelde leerling afgenomen. Het opgenomen gesprek wordt door de onderwijsadviseur volgens protocol gescoord en in een zogenaamde Leraar-Leerling Relatie Profiel vertaald. Na minimaal twee weken heeft met de leerkracht een nabespreking n.a.v. het LRI plaats. Met de leerkracht wordt afgesproken hoe de resultaten in het verslag en het adviesgesprek ten bate van begeleiding van de leerling met betrokkenen worden gedeeld.
  • In het kader van coaching en professionalisering van leerkrachten
    Als leerkracht of interne begeleider kun je kiezen voor coaching gericht op de relatie met één of twee leerlingen. Ervaring leert dat dit laatste het meest oplevert. Er worden twee afspraken ingepland per LRI: afname LRI bij de leerkracht en na minimaal twee weken nabespreking aan de hand van het Leraar-Leerling Relatie Profiel. De leraar komt zélf aan het woord en is eigenaar van het proces. Ervaringen van de leraar zijn het uitgangspunt.
  • Als onderdeel van een “Weer een gelukkige klas”-traject
    LLInC kan eenvoudig worden ingepast, c.q. opgenomen in een ‘Weer een gelukkige klas’-traject. Daarmee verdiep je de relatie met een of meerdere leerlingen in je groep.

Het ABC beschikt, als één van de eerste onderwijsadvies instellingen, over een team van door Mirella van Minderhout (Bureau Mind) en Helma Koomen (UvA) opgeleide, gecertificeerde en enthousiaste LLInC-coaches. Zij pakken graag voorliggende vragen op!

Wil je meer weten hierover?
Neem dan contact op met Annemiek Roelen of Fleur Runeman.

 

Wil je meer weten hierover?

Annemiek Roelen
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 62

aroelen@hetabc.nl

Mijn profiel

Fleur Runeman
Onderwijsadviseur, Registerpsycholoog NIP / Kinder & Jeugd

06 - 31 63 15 63

fruneman@hetabc.nl

Mijn profiel

Executieve functies: Een grote voorspeller voor schoolsucces!

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? Of heb je een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering? 

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De individuele begeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden 
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 5, 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4.

Opbrengsten

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

 

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij zsm contact met je op!

 

Download hier Het Breinlogboek. Het staat vol met tips, spelletjes en werkbladen om te oefenen met alle verschillende executieve functies.

Nieuws uit het EF-team

Even voorstellen: wij zijn Floor, Lara en Laura. Wij geven met veel plezier en enthousiasme Executieve-functies begeleiding aan leerlingen van basisscholen. Normaal doen we dit op de scholen, maar in de huidige periode zijn we creatief geweest en hebben we ook online executieve-functies begeleiding gegeven aan kinderen die moeite hebben zich te concentreren of bijvoorbeeld moeite hebben met plannen en organiseren. Wij vinden het leuk om jullie een kijkje achter de schermen te geven. Lees hieronder onze ervaringen. Meer weten over de begeleiding van executieve functies? Stuur ons een berichtje, mail naar eftraject@hetabc.nl

EF dames

Nieuwe collega

Mijn naam is Anna Zschämisch en sinds dit schooljaar ben ik o.a. begonnen als Executieve Functies begeleider. Inmiddels ben ik gestart met enkele uiteenlopende trajecten en begeleid ik met veel plezier kinderen die moeite hebben met één of meerdere executieve functies. Tijdens de begeleiding help ik ze, op een leerzame en speelse manier, bij het versterken en ondersteunen van deze functies. Zo heb ik onlangs samen met een kind aan het begin van het traject een overzicht gemaakt van oorzaken die in de klas kunnen zorgen voor afleiding. Hierover samen in gesprek gaan levert mooie inzichten en aanknopingspunten voor het vervolg. Het geeft veel voldoening om te merken dat het op maat gemaakte traject bijdraagt aan het vergroten van het bewustzijn bij het kind. Ik kijk ernaar uit om nog meer trajecten op te gaan pakken!

 

Het verhaal van Lisa

Lisa is een energiek  meisje vol met creatieve ideeën. Lisa houdt van buiten spelen, zingen en mooie tekeningen maken. Lisa gaat met veel plezier naar school, maar loopt wel ergens tegen aan: zij vindt het moeilijk om te beginnen met haar werk. Want waar moet je nou beginnen? Er is zoveel te doen en liever zou ze tekenen…

In de EF training leert Lisa hoe ze zelf structuur kan aanbrengen in haar werk. Samen gaan wij aan de slag met oefeningen en spelen we spelletjes. Inmiddels hebben wij een dagplanning gemaakt die ze elke ochtend invult en heeft ze een timer. Als de timetimer afgaat, mag Lisa haar zelfgekozen beloning inzetten: even lekker bewegen of tekenen!
“Ze is super bezig met wat haar wordt aangereikt en gaat er enthousiast mee aan de slag” – de meester van groep 5

Het verhaal van Puk

Puk is een vrolijk meisje uit groep 5, die het allerliefste de hele dag danst. Ze is sociaal, vindt het erg gezellig om met haar vriendinnen te kletsen en houdt ervan om creatief bezig te zijn. Puk vindt het af en toe alleen lastig om zich volledig te kunnen concentreren op de taak. Tijdens de online begeleiding oefenen we daarom samen met mindfulness. Doordat Puk nu bijvoorbeeld de ademhalingsoefening op de juiste momenten kan inzetten, lukt het haar beter aan een taak beginnen en door te zetten. Daarnaast doet Puk de spaghetti-oefening (zie beeld hieronder), die ze zelf erg grappig vindt, bijna elke avond. Ze vertelt dat ze hier rustiger van wordt en goed door kan slapen.

 

Emotieregulatie, een onderdeel van je executieve functies.
Sommige kinderen vinden het lastig om zijn of haar emoties te reguleren. Hij of zij kan bijvoorbeeld overstuur raken of gefrustreerd worden wanneer taken ingewikkeld worden. Lees hier het verhaal van Sam

 

Het verhaal van Sam

Sam zit in groep 5 en heeft op school soms last van boze buien. Hij kan boos worden en gefrustreerd raken wanneer iets niet lukt en loopt daardoor vaak weg uit de klas. Hij vond het zelf niet fijn om weg te lopen, maar hij vond het ook lastig om zelf andere oplossingen te bedenken. Doordat hij de drie verschillende emoties bij hemzelf erg goed kon benoemen, heeft hij deze ook uitgetekend. Samen hebben we veel gesproken over de verschillende emoties. Hoe voel je je dan? Hoe zien anderen dit aan jou? Wanneer komen deze verschillende emoties voor? Aan de hand daarvan hebben we gekeken, wat als je de ‘boze Sam’ bent, hoe kom je dan terug naar de ‘beetje boos/beetje blije Sam’ of zelfs helemaal naar de ‘blije Sam’? Op de achterkant heeft Sam verschillende oplossingen geschreven. Sam heeft de zelfgemaakte kaart in zijn laatje op school, zodat hij erop kan kijken en aan wordt herinnerd. Ondertussen gaat het erg goed met de boze/gefrustreerde buien van Sam en loopt hij niet tot nauwelijks meer te klas uit!

Ontspannen als Spaghetti

Om te kijken of je echt lekker ontspannen bent kun je de spaghetti oefening doen. Dit is de opdracht:

Doe eerst een pakje ongekookte spaghetti na. Adem in en span je lichaam helemaal op, van vingers tot tenen helemaal uitgestrekt. Adem dan langzaam uit, breng je armen weer naast je lichaam en ontspan helemaal: net slappe, gekookte spaghetti. Na 5 spaghettislierten: ben je weer helemaal ontspannen.

Knipsel

Download hier een pdf versie om op te kunnen hangen in de klas

Meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl

 

Virtuoze Kindgesprekken

 

Wil jij op school ook de kwaliteit van je kindgesprekken verbeteren? In deze workshop “virtuoze kindgesprekken” ga je met het hele schoolteam het beeld van een goed kindgesprek opfrissen. Hoe zorg je bv. dat je niet gaat invullen maar aanvoelen? Wat zijn valkuilen in de communicatie en waar ben je goed in? Deelnemers krijgen verschillende voorbeelden, werkvormen en opdrachten vanuit hun ervaringen in de groep.

Centraal staan vragen als:

  • Hoe ziet een goed kindgesprek er voor mij uit...wat zijn mijn leervragen eigenlijk?
  • Hoe stap ik uit mijn rol als leerkracht?
  • Hoe maak ik gebruik van mijn sterke kanten?
  • Wat zijn handige openingszinnen?
  • Wat doe ik als een kind niets zegt?

In deze workshop maken leerkrachten zelf een eigen communicatiekaart, om direct mee aan de slag te kunnen.

Reacties van de deelnemers

Wat een fijne bijeenkomst was dit, erg inspirerend, ik ga ermee aan de slag

Veel info op een prettig manier gegeven

Boeiend, informatief en open; goed niveau

Goede mix van luisteren, kijken, vertellen en doen

Goede verhalen, fijne voorbeelden en positieve sfeer, dank!

Wil je meer weten hierover of direct contact?

Linda Traudes
Onderwijsadviseur, GZ psycholoog, Orthopedagoog-Generalist

06 - 31 63 15 66

ltraudes@hetabc.nl

Mijn profiel

Esther van den Berg
Onderwijsadviseur

06 - 31 63 15 26

evandenberg@hetabc.nl

Mijn profiel

 "Jullie geven het gevoel mee dat je het altijd kunt en moét proberen." - Leerkracht Lidwinaschool 

Themabijeenkomsten #gesprekindeklas

 

Burgerschapsvorming krijgt de laatste tijd weer veel meer aandacht in het onderwijs. Heftige gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs, Brussel en Londen komen de klas binnen en leiden soms tot een lastig gesprek.

Als leerkracht en als school wil je adequaat in kunnen spelen op actuele situaties, maar ook preventief te werk gaan. Bewust en structureel werken aan een positief pedagogisch klimaat en een schoolcultuur die gebaseerd is op democratische waarden is hierbij van belang. Juist in een stad als Amsterdam met zijn enorme diversiteit. Wat is er voor scholen, onderwijsprofessionals én leerlingen nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan en zo de impact van burgerschapsonderwijs op school te vergroten?

Daarover gaan we met elkaar in gesprek tijdens 4 themabijeenkomsten. Er zijn experts en ervaringsdeskundigen, je kan kiezen uit diverse workshops en na afloop kan je lekker samen eten.

  • Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas
    Thema: Groepsvorming
  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Donderdag 22 februari – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Locatie: Het ABC - Baarsjesweg 224, Amsterdam
Tijd: 16.00 - 19.00 uur

Voor wie?

Deze themabijeenkomst is voor onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover verder willen leren en in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal, maar de bijeenkomt is ook interessant voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Programma per bijeenkomst


Donderdag 14 september – In je kracht voor de klas (Thema: Groepsvorming)

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen? “Onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops gaat het over groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen, 100% jezelf kunnen zijn en de overgang tussen PO en VO.

Lees hier de samenvatting met highlights van deze bijeenkomst.

 

Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
Thema: Tradities

In de Week van Respect is er een themabijeenkomst over tradities. Hoe maak jij het verschil op school zodat viering van nationale, culturele of religieuze feestdagen ook echt een feest zijn? Hoe ziet een school eruit die tradities niet uit de weg gaat, maar waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt?

Je gaat in op feest en traditie-gerelateerde vragen en ervaart manieren om deze onderwerpen te bespreken. Scenes worden nagespeeld zoals ze op Amsterdamse scholen werkelijk plaatsvonden. Maar dan nu met een “pauzeknop” zodat onderwijsexperts en collega’s tips en handvatten kunnen geven die jij in je jouw onderwijspraktijk direct kan toepassen. Na afloop ken je een aantal waarden die meespelen en kan je in je team of in de klas makkelijker het gesprek voeren.
Want zeg nou zelf: je wil toch niet steeds dezelfde discussie voeren op school?

Klik hier voor meer info over het programma & (gratis) aanmelden.

 

Donderdag 18 januari 2018 – “De vraag is niet óf, maar wanneer”
Thema: Angst en terreur

Je hoort het steeds in gesprekken en in de media; “…de vraag is niet of er een aanslag komt in Nederland, maar wanneer”. Het is een beangstigend scenario. Wat betekent dat voor jou als onderwijsprofessional? Wat doe je met je eigen angst en die van de leerlingen? Spreek je er wel over, of hoeft dat eigenlijk niet als er maar concrete scenario’s klaarliggen voor het geval dat…? Hoe denken andere professionals hierover?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door een expert voor wie een aanslag heel dichtbij kwam. Daarna zijn er workshops, met informatie, tips en verwijzingen naar (les)materialen. Er is ruime gelegenheid tot uitwisselen met andere professionals uit het Amsterdamse onderwijs en… er is lekker eten na afloop. (Beeld: ©Hugo Kaagman)

 

Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
Thema: Verkiezingen

Hoe jouw stem klinkt, dragen je leerlingen voor altijd met zich mee. Vraag aan een willekeurige 80-jarige naar zijn/haar leerkrachten en er volgen altijd verhalen! Of jij als leerkracht vertrouwen hebt in een leerling, blijkt veel invloed te hebben op de werkelijke prestatie van de leerling. Maar ook de manier waarop jij als onderwijs-professional reageert op uiteenlopende (politieke) meningen in en buiten de klas.

In deze themabijeenkomst gaat het letterlijk en figuurlijk over jouw stemgebruik in de klas. En over wel/niet betrokkenheid van leerlingen bij de aankomende gemeenteraadverkiezingen. Heb jij behoefte aan je voorbereiden op de uitkomsten van de komende gemeenteraads-verkiezingen? Ook dan wil je deze themabijeenkomst niet missen!

 

Meer informatie via: www.hetabc.nl/gesprekindeklas 

De themabijeenkomst is als los onderdeel te volgen. De bijeenkomst maakt deel uit van #gesprekindeklas; bijeenkomsten op scholen waarbij netwerken gebouwd worden om burgerschapsonderwijs vorm te geven en specifiek: samen controversiële onderwerpen in de klas bespreekbaar te maken. Als kenners van de Amsterdamse samenleving tot in de haarvaatjes, worden de bijeenkomsten in opdracht van de gemeente Amsterdam georganiseerd door Het ABC, Dander en de HvA. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening.

Heb je interesse in een verkennend gesprek of netwerkbijeenkomst (teamsessie als onderdeel van burgerschapsvorming) bij jou op school? Stuur dan een mail met je contactgegevens naar Heleen Bouwmans: hbouwmans@hetabc.nl.

 

Aanmelden

Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas











Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

In je kracht voor de klas: kleur bekennen

 

Als leerkracht wil je in je kracht voor de klas staan. Maar jezelf kunnen zijn én in je professionele rol blijven, is niet altijd makkelijk. Hoe doe je dat? Wat laat je van jezelf zien en wat niet? En hoe is dat voor kinderen, hoe vinden die hun plek in de klas?

Donderdag 14 sept. 16.00 - 19.00 uur Themabijeenkomst #gesprekindeklas

De eerste 6 weken van het schooljaar zijn vaak bepalend; voor de groepsvorming in de klas, maar ook voor jouw positie voor de klas en in het lerarenteam. Hoe oefen je als onderwijsprofessional invloed uit op die processen?

In deze themabijeenkomst wordt de aftrap gegeven door “onderwijsdokter” en schooldirecteur Ruud Sahertian. Hij vertelt hoe hij omgaat met groepsvorming op de scholen waar hij werkt. In de workshops die volgen leer je met experts uit het Amsterdamse onderwijs. Ontdek je eigen bewuste en onbewuste voorkeuren en wissel tips en tricks uit met collega’s over veilige sfeer in de klas en in het team. Na afloop van de workshops kan je lekker samen eten.
Hier zie je alvast een recent filmpje over Ruud Sahertian dat door de EO werd uitgezonden: http://geloofeneenhoopliefde.eo.nl/artikel/2017/05/meester-ruud-haalt-het-beste-uit-zichzelf-en-anderen/

Workshops

Bij de workshops kan je een keuze maken uit:

  • Groepsvorming in superdiverse Amsterdamse klassen
    Vaak zie je dat kinderen in de klas samenklitten met kinderen met een vergelijkbare achtergrond.  Hoe ga je daar mee om in de eerste weken en in de loop van het jaar? Hoe beïnvloed je (fases) in groepsvorming?
  • 100% jezelf?
    Zijn er grenzen of mogen de leerlingen 100% zichzelf zijn in je klas? En hoe is dat voor jouzelf? Hoe zorg je dat je je veilig voelt in de klas én in je team, ook op lastige momenten. Hoe beïnvloed je het proces van erbij kunnen horen en zorg je voor normen voor gewenst en ongewenst gedrag?
  • Groep 8 uit - VO klas in
    De overgang van groep 8 naar de wereld van het VO is groot. Kinderen worden zelfstandiger, komen losser van hun ouders. PO is vaak een veilige omgeving. Wat is belangrijk om kinderen goed te laten landen in het VO? Wat is de rol van de mentor? Wat kan het PO (nog) betekenen in die overgang?

Voor wie?

Deze bijeenkomst is toegankelijk voor alle onderwijsprofessionals (PO, VO en MBO) in Amsterdam, die groepsvorming een belangrijk onderwerp vinden en daarover in gesprek willen gaan. Het perspectief van de leerkracht staat centraal. De bijeenkomst is niet alleen interessant voor leraren zelf, maar ook voor intern begeleiders, directeuren, bestuurders en zorgcoördinatoren.

Deze bijeenkomst maakt deel uit van de netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas die op Amsterdamse scholen plaatsvinden. Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA en Dander een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas. Deelnemers die eerder aan een netwerkbijeenkomst op school hebben deelgenomen zijn ook van harte uitgenodigd voor deze themabijeenkomst.

 

De volgende themabijeenkomsten zijn steeds van 16.00 – 19.00 uur en staan gepland op:

  • Dinsdag 7 november – “Een beetje Respect graag…”
    Thema: Tradities
  • Donderdag 18 januari 2018 –“De vraag is niet óf, maar wanneer”
    Thema: Angst en terreur
  • Dinsdag 22 februari 2018 – Jouw stem doet er toe
    Thema: Verkiezingen

Deelname is kosteloos, tot twee dagen voor de bijeenkomst kunt u gratis annuleren, daarna brengen wij € 25 aan kosten in rekening. Aanmelden voor deze themabijeenkomst kan via onderstaand formulier. 

Vragen of interesse?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 
Vul bij interesse in deze themabijeenkomst svp onderstaand formulier in.

Aanmelden Themabijeenkomst #gesprekindeklas











Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

bliksem

#Gesprekindeklas

Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas.

Burgerschapsvorming krijgt de laatste tijd weer veel meer aandacht in het onderwijs. Heftige gebeurtenissen zoals de aanslagen in Parijs en Brussel komen de klas binnen en leiden soms tot een lastig gesprek. Maar ook met elkaar praten over slavernij, WO II,  de oorlog in Syrië of asielzoekers in Nederland is niet altijd makkelijk. Hoe ga je als leerkracht/docent om met heftige reacties en extreme standpunten? Hoe sluit je met gevoelige onderwerpen goed aan bij de ontwikkeling van kinderen? Op welke leeftijd kun je welk gesprek voeren? Hoe leid je dat in goede banen en zorg je voor een veilige sfeer, ook in spontane situaties? En hoe geef je met ouders vorm aan pedagogisch partnerschap? En kan dat ook nog leuk en uitdagend zijn?

Allemaal relevante vragen waar veel professionals, intern begeleiders en directeuren mee rond lopen. Als leerkracht en als school wil je adequaat in kunnen spelen op actuele situaties, maar ook preventief te werk gaan. Bewust en structureel werken aan een positief pedagogisch klimaat en een schoolcultuur die gebaseerd is op democratische waarden is hierbij van belang. Juist in een stad als Amsterdam met zijn enorme diversiteit.

Netwerkbijeenkomsten

Omdat zowel scholen zelf als de gemeente aangeven meer te willen doen aan burgerschapsonderwijs en hierbij van elkaar te willen leren, zijn er tot de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 netwerkbijeenkomsten voor PO, VO en MBO.

De centrale vraag hierbij is:

“Wat is er op deze school nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan en zo de impact van burgerschapsonderwijs te vergroten? Wat doet dit met mij als docent/leerkracht/leerling?” 

Netwerkbijeenkomsten zijn actiegerichte bijeenkomsten met docenten, leerkrachten en leerlingen over bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas, als onderdeel van burgerschapsvorming. Al doende komen we erachter waar de moeilijkheid ligt, wat er te doen is en aan welk type interventies behoefte is. We wakkeren op Amsterdamse scholen het vuurtje aan om werkelijk aan de slag te gaan met burgerschapsonderwijs.

Kenmerkend voor de netwerkbijeenkomsten is:

  • Het open gesprek in een gestructureerde dialoog: Wat speelt er? Wat is gewenst? Hoe kunnen we de gewenste situatie dichterbij brengen?
  • Visievormend en oplossingsgericht: Zijn we op de goede weg? Hoe komen wij een stap verder?

Wat hebben we daarin te doen? Wie kan ons daarbij helpen?

  • Niet alleen praten over, maar ook werkelijk aan de slag binnen duidelijke inhoudelijke kaders en een heldere een visie op democratisch burgerschap

De bijeenkomsten zijn bedoeld voor het PO, VO en MBO en vinden plaats in de periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018, bij voorkeur op de eigen school. Het geheel aan inzichten uit de 15 tot 20 bijeenkomsten wordt verwerkt in een publicatie.

De bijeenkomsten met leerkrachten en docenten beslaan een dagdeel. Het aantal deelnemers kan variëren, tot een maximum van 25 personen per bijeenkomst. Ook het perspectief van leerlingen vinden we belangrijk. Zij leggen in een lesuur op hun eigen wijze vast hoe zij aankijken tegen het #gesprekindeklas.

De netwerkbijeenkomsten vinden bij voorkeur op school plaats en worden begeleid door verschillende trainers van Het ABC en Dander. Een expertgroep bestaande uit Hessel Nieuwelink, Gert Biesta en Veronique van der Heijden verzorgt inhoudelijk en methodisch advies.

Wat levert het de school op?

In dialoog vergroten we inzicht, inspiratie en kennis over het voeren van betekenisvolle gesprekken over controversiële onderwerpen. Leerkrachten en docenten bespreken met elkaar waar dilemma’s liggen, krijgen helder wat goed werkt en welke vervolgacties wenselijk zijn.

Download hier de informatie als pdf.
 tekstbalonnetje
Wil je jouw school aanmelden voor een netwerkbijeenkomst?

Stuur een mail met je contactgegevens naar Eva Malkus,
emalkus@hetabc.nl, of bel 06-31631625.

 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Bekijk hier beeldverslagen van netwerkbijeenkomsten #gesprekindeklas:

ROC Netwerkbijeenkomst

Rosa Beroepscollege-Noorderlicht

Rosj Pina Netwerkbijeenkomst

 

rg-16-10-11-0148

gesprekindeklas

 

 

Wat leeft en speelt er bij de leerlingen bij het bespreekbaar maken
van controversiële onderwerpen in de klas?

De eerste leerlingenbijeenkomsten van #gesprekindeklas zijn geweest. Heel inspirerend en met bijzondere reacties!

Met mooie tips van leerlingen hoe je nóg beter het lastige gesprek in de klas aangaat over extremisme, IS, aanslagen, .... Maar juist ook wat leraren al goed doen. Hieronder een aantal uitspraken van leerlingen.

#gesprekindeklas

#gesprekindeklas

#gesprekindeklas

#gesprekindeklas

Lees hier ook de blogs & vlogs

Ga ook het gesprek aan!

Hoe bespreek je lastige onderwerpen in de klas?
Hoe weet je wat leerlingen nodig hebben bij het goede gesprek in de klas?

Wil jij hierover in gesprek met je collega's én/ of leerlingen? Meld je dan snel aan voor een netwerkbijeenkomst  of een leerlingbijeenkomst over burgerschapsonderwijs. Deze bijeenkomsten zijn geschikt voor PO, VO en MBO en worden geheel gefinancierd door de Gemeente Amsterdam.

Wat levert het school op?

Leerkrachten en leerlingen én leerlingen onderling bespreken met elkaar waar dilemma’s liggen, krijgen helder wat goed werkt en welke vervolgacties wenselijk zijn. Leerlingen en leerkrachten krijgen inzicht in wat voor hen belangrijk is voor een betekenisvol gesprek over controversiële onderwerpen in de klas.

Heb je vragen of wil je jouw klas aanmelden voor een leerlingbijeenkomst?

Neem dan contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl of 06-31631625.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel


Inspiratie & achtergronden

gesprekindeklas

 

 

Wat leeft en speelt er in het onderwijs bij het bespreekbaar maken
van controversiële onderwerpen in de klas?

Bevindingen en feiten

Op school ontmoeten kinderen en jongeren met verschillende achtergronden elkaar. Maatschappelijke thema’s als geloof, vrijheid van meningsuiting, seksuele identiteit en dergelijke komen de klas binnen. Lees hier enkele bevindingen en feiten.

Praatstuk Tweede Kamer

Waarom bestaat er een kloof tussen werelden die elkaar niet meer begrijpen en hoe worden die botsende waarden binnen scholen bespreekbaar gemaakt?

Heleen Bouwmans, Projectleider #Gesprekindeklas, gaf hierover een uitleg tijdens de Hoorzitting Tweede Kamercommissie OCW op 12 sept. 2016. Bekijk hier het praatstuk.

Lees hier ook de blogs & vlogs

Netwerkbijeenkomsten & leerlingbijeenkomsten

Hoe bespreek je controversiële onderwerpen in de klas? Hoe weet je wat leerlingen nodig hebben bij het goede gesprek in de klas?

Meld je aan voor een netwerkbijeenkomst  of een leerlingbijeenkomst over burgerschapsonderwijs.

Vragen of interesse?
Neem dan contact op met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Wat is er nodig om het lastige gesprek in de klas aan te gaan?

Bekijk hier de tips van leerlingen.

rg-16-10-11-0148

bliksemLeerlingbijeenkomsten
#gesprekindeklas

 

Hoe bespreek je controversiële onderwerpen in de klas?

Hoe bespreek je complexe actuele onderwerpen zoals de aanslagen in Orlando, het slavernijverleden, de oorlog in Syrië of asielzoekers in Nederland? Wat is de beste manier om om te gaan met heftige reacties van leerlingen en hun soms extreme standpunten?

Het ABC organiseert in opdracht van de gemeente Amsterdam en samen met de HvA een serie netwerkbijeenkomsten over burgerschapsonderwijs, zowel voor onderwijsprofessionals áls voor leerlingen. Daarbij gaat het specifiek over het bespreekbaar maken van controversiële onderwerpen in de klas.

In de periode september 2016 tot en met februari 2017 vinden de bijeenkomsten plaats, voor PO, VO en MBO.

De centrale vraag tijdens de leerlingbijeenkomst is:

Wat is er nodig om in de klas het lastige gesprek over controversiële thema’s aan te gaan?
Wat doet het #gesprekindeklas met mij als leerling?

Per school is er een bijeenkomst, bij voorkeur tijdens een reguliere les in de klas. Deze sluit aan op de netwerkbijeenkomst #gesprekindeklas voor leraren. De bijeenkomsten worden begeleid door Het ABC en Dander.

Leerlingen leggen via (anonieme) quotes en desgewenst korte filmpjes en vlogs vast hoe zij aankijken tegen het #gesprekindeklas.

Wat levert het school op?

Leerkrachten en leerlingen én leerlingen onderling bespreken met elkaar waar dilemma’s liggen, krijgen helder wat goed werkt en welke vervolgacties wenselijk zijn. Leerlingen en leerkrachten krijgen inzicht in wat voor hen belangrijk is voor een betekenisvol gesprek over controversiële onderwerpen in de klas.

Heb je vragen of wil je jouw klas aanmelden voor een leerlingbijeenkomst?

Neem dan contact op met Eva Malkus via emalkus@hetabc.nl of 06-31631625.

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Wat is er nodig om het lastige gesprek in de klas aan te gaan?

Bekijk hier de tips van leerlingen.

rg-16-10-11-0148

bliksemAlles bespreekbaar?!

Gevoelige onderwerpen in de klas

Hoe begeleid je gesprekken in de klas over gevoelige onderwerpen? Hoe voorkom je polarisering en zorg je voor een veilige sfeer, waarin kinderen en jongeren van en met elkaar leren? Hoe sluit je daarbij aan op de ontwikkelingsfase van het kind?

Training

Op school ontmoeten kinderen en jongeren met verschillende achtergronden elkaar. Maatschappelijke thema’s als geloof, vrijheid van meningsuiting, seksuele identiteit en dergelijke komen de klas binnen.
Dit is waar de waarden van eenieder in de klas kunnen botsen. Kinderen reageren hier verschillend op. Ook heeft elke leerkracht een eigen manier van bespreken. Je wilt deze thema’s in een veilige sfeer bespreken en polarisering en verharding voorkomen. Maar wat is daar voor nodig? Hoe kun je hiermee een bijdrage leveren aan burgerschap in het onderwijs? In deze training krijg je uitgangspunten en handvatten voor het voeren van gesprekken over ingrijpende gebeurtenissen en het bevorderen van een veilig en respectvol klimaat.

Resultaten

  • Je kunt aansluiten bij de behoeften van je leerlingen als het gaat om veiligheid en autoriteit
  • Je hebt het zelfvertrouwen om lastige onderwerpen in de klas te bespreken
  • Je hebt handvatten om de lastige gesprekken op een goede manier te voeren

Opbouw

De training bestaat uit 2 dagdelen. Het doel van de training is leerkrachten tools geven om een gesprek over gevoelige onderwerpen te begeleiden en om te gaan met lastige situaties, aansluitend bij de behoeften en ontwikkelingsfasen van kinderen.

Het eerste dagdeel richt zich op het verwerven van kennis en inzichten rondom veiligheid en de ontwikkeling van kinderen. Zo wordt de cirkel van veiligheid behandeld en wordt per leeftijdsgroep aangegeven welke ontwikkeling zij doormaken op het gebied van veiligheid, interesses en omgang met autoriteit. Ook kijk je naar je eigen relatie tot de gevoelige thema’s en de verantwoordelijkheid die je daarvoor voelt ten aanzien van de leerlingen. Tot slot bereid je een gesprek voor, in je eigen stijl.

In het tweede dagdeel verdiepen we de stof uit het eerste dagdeel met speciale aandacht voor lastige situaties. Wat maakt een situatie lastig? Op welke manieren kan je de situatie keren? Wat werkt in welke leeftijdsgroep? Daarnaast gaan we uitgebreid in op het doorgaand creëren van een veilige en respectvolle sfeer. Want voorkomen is beter dan genezen!

De training is praktisch en interactief van aard.
Desgewenst maken we in het tweede dagdeel gebruik van acteurs.

Informatie

De training wordt in company en op maat aangeboden. Per training kunnen max 15 mensen deelnemen.

Vragen of interesse?
Neem dan contact op met Eva Malkus via: emalkus@hetabc.nl 

Wil je meer informatie of direct contact hierover?

Eva Malkus
Onderwijsadviseur

06-31631625

emalkus@hetabc.nl

Mijn profiel

Het Sinterklaasgesprek

Hoe voer je dit gesprek op een constructieve manier, zodat het ook een bijdrage levert aan burgerschapsvorming?

Lees hier meer over en download de praktische werkvorm, met als centrale vraag:
“Hoe willen wij dit jaar op school Sinterklaas vieren?”